Wat kost een XM?

180 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Wat kost een XM?

wimb zegt:

Mark zegt:

Je bent een blijvertje. Mits je je gedraagt........

+1

+2

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Wat kost een XM?

Hallo, wat zijn we in eene gelijkgezind :grins:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

Mooi om te horen,

maar goed, back on topic:

wat voor toeren draaien mensen met s1 v6'en?
Het gaat mij vooral om 80 en 130 km/h.
Dat zijn de snelheden die ik het meest rijd namelijk, en ik houd niet van een lawaierige motor. Ik rijd ook standaart harder dan 50 in mijn Cx want bij 55/60 kan ik goed in de 4 en dat scheelt een hoop herrie. Plus, hoemeer toeren hoemeer zuipen natuurlijk.

K heb een automaat gevonden, mj 93, met 3 ton, orginele cruisecontrol, dus met de knopjes op het stuur. En de bak is gereviseerd. Vraag prijs is 2 duizend, maar de verkoper is erg bereid te onderhandelen. Dus ik denk dat ik daar binnenkort maar eens een kijkje ga nemen.

En cruise control is erg fijn, maar daar heb ik wel twee vragen over:

1 ik weet dat moderne cruise controls instaat zijn het verbruik aanzienlijk te drukken, is dat ook het geval met de orginele XM cruise controls zoals die uit de auto hierboven?

2 Hoe moeilijk is cruisecontrol naderhand in te bouwen? En zit er een verschil in moeilijkheid en prijs, wat het naderhand in bouwen betreft, tussen handbakken en automaten?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Wat kost een XM?

Naderhand inbouwen ligt eraan wat je er voor kwijt wilt. Een nieuwe kost je qwa aanschaf rond de 500 euro dan heb je wel een elektrische uitvoering. 2e hands origineel vind je ze niet zo snel.

De inbouw klus op zichzelf is redelijk simpel. Bij een V6 past de unit mooi boven de linker motorsteun. Bij andere motoren kom je al snel op de originele plaats uit, achter het schutbord van het rechtervoorwiel, onder het luchtfilter.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Wat kost een XM?

Hoeveel rij je eigenlijk Glenn, of hoeveel denk je te gaan rijden?

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

Ik rijd niet bijster veel, 6 a 6.5 duizend per jaar naar mijn werk op en neer.
Eens in de maand/twee maanden een trip naar belgie op en neer voor mijn andere hobby. Daar zitten dan 2 of 3 personen met mij in de auto, en 3 a 4 grote weekend tassen. dat zijn ritjes varierend van 4 tot 9 honderd kilometer.
En als het payday is en ik heb nog peut in de tank zoek ik een leuk stuk uit om doelloos te zweven. Ik werk in een eethuis en ik tank altijd standaart mijn fooien erin.
Verder rijd ik een keer in de twee weken 40 km (dat is heen en terug) naar het Cx magazijn.

Verder heb ik familie in 's Hertogenbosch, Ommen en Schoonhoven waar ik ook een paar keer per jaar naar toe rijdt. Bij verjaardagen enzo ben ik altijd de gene die rijdt, maar das niet altijd in mijn auto. Ik rijd liever dan dat ik drink, en met een beginners rijbewijs en een schoon geweten is niet drinken ook echt geen mol alcohol.

Dus, diesel is voor mij niet rendable, daar betaal je in gelderland zo gruwelijk veel meer voor. LPG is ook niet rendabel, G3 hangt er net om, als het in de auto zit is het wel het over wegen waard. Maar voor inbouw is het voordeel te klein.
Plus dat het dan een wegewerkte tank moet zijn, ik wil namelijk wel mijn bank klap optie openouden, maar aan de andere kant wil ik ook eigenijk niet mijn reserve wiel kwijt raken.
De Cx heeft wat dat betreft een voordeel, die heeft sowieso een vaste bank, (behalve de break) en het reservewiel ligt voorin. Ik heb vernomen dat dat is gedaan om wat gewicht op de vooras te krijgen.

Dus laat het eens een 13 duizend km per jaar zijn. Waarvan een derde met vrienden/familie in de auto. En die derde met vrienden en familie rijdt ik niet in de Cx want dat is namelijk een twee zitter met een achterbank voor de vorm. Dus meestal in het schip van m'n ouders.

Ik wil gewoon een auto waarin ik achter mijzelf kan zitten, meestal betekend dat dat de voorstoel in de achterste positie staat en dan in de ligstand. En in de Cx prestige(of limousines) kan ik (1.90) gewoon achter mezelf zitten, en dan is er nog ruimte voor een Weense waltz. Alleen de achterbank van de prestiges maakt een rare hoek kwa zitting/rugleuning dus je benen worden niet ondersteund dus daar heb je als langgebeend persoon nog nix aan. En als je, vanwege de zitpositie, met alleen maar ukkies gaat rijden is het hele concept prestige overbodig.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Wat kost een XM?

:D dus die cruise control is geen "must".

Wat ben je eigenlijk met je CX van plan?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Wat kost een XM?

Zullen we een week je ruilen!? Jij in mijn "Breaky" en ik in jou CX!?

wimb
afbeelding van wimb
Re: Wat kost een XM?

Een after market cruise control inbouwen is niet zo moeilijk, ik ben er op dit moment zelf mee bezig. Het moeilijkste is eigenlijk om de schakelaar van de koppeling weg te werken (en die heb je weer niet bij een automaat :wink: ).
Daarentegen schijnt het inbouwen van de originele CC van Troen een bijzonder lastig project te zijn.
Een leuke CC kost je de kop niet: ik lees vele tevreden reacties over het setje dat Conrad verkoopt.

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

@ eXpelliarMus,

Lijkt me tof!
Ik laat waarschijnlijk volgende week de injectoren reinigen. En dan komt er ook een nieuw brandstof filter in, hopelijk krijg ik daarmee het schokken een beetje uit de motor.
Ik kan de kleppen wel blijven afstellen, maar dat heeft tot nu toe weinig opgeleved. Op de eerste paar keer na dan, want toen liep de motor echt beroerd. En ging steeds beter lopen naarmaate ik beter werd in het stellen. Maar daar is nu weinig voordeel meer uit te halen.
Schokken en rammeltjes schijnen een beetje Cx eigen te zijn. Kan ook bijna niet anders met 625 cc per cylinder en geen balans assen.

@ Wimb:

bedoel je deze?: http://www.conrad-anderson.co.uk/cruisecontrols/CM25-stalkcommandmodule.htm

die heb ik ook al een paar keer voorbij zien komen, met de goeie actuator erbij lijkt me het een prima ding.

Weet niet of het je wat helpt, maar klik op documents en dan op cruise control:
http://www.matthijsjansen.eu/Citroen_XM/index.html#

wimb
afbeelding van wimb
Re: Wat kost een XM?

Euhh, nee. Ik bedoelde dez: http://tinyurl.com/6k9r3ql
De MS50 bij Conrad.nl

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

Even gigantisch off topic:

Ter informatie:
Bij het zoeken naar een handige/passende/gave radio voor in de Cx zijn al aardig wat apparaten de revue gepasseerd. Maar er is een fabrikant en een systeem wat er voor mij echt uit springt. Helaas zijn die systemen zeldzaam en kosten meer dan het losgeld voor de koningin.

@ Wimb mag ik uit onderstaande link afleiden dat jij zo super ultra tof mega vet jaren 80 systeem hebt?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/35202

Hoe ist geluid en de ontvangst en de bruikbaarheid enzo?
Ik heb er namelijk net eentje gevonden, nog nieuw in de doos. De plastic zakjes nog gesealed. Aardig aan de prijs natuurlijk. Voor mij als vroegerwasallesbeter, autofanaat en audiofiel is dit wel echt de heilige autoradio graal.
Aangezien ik voorlopig toch niet uit mijn Cx ben...

[/offtopic]

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Wat kost een XM?

Hoezo Glenn..voorlopig nog niet uit de CX?

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

La Noir Verni zegt:

Hoezo Glenn..voorlopig nog niet uit de CX?

Nou, mijn accu lampje brande de afgelopen paar dagen sporadisch.
En vandaag toen ik naar mijn werk moest deed ze helemaal nix meer,
de klokkenwinkel werd verlicht, en de centralevergrendeling deed het ook nog.
Maar starten was er niet bij.
Verder is er sinds de veerbollen party iets met de motor gebeurd.
Als ik nu een constante sneheid (bij 80 viel het me op) rijd geeft de auto eens in de 100(ofzo) meter een reeks schokken. Alsof die teweinig zuurstof of stroom krijgt. Van die "inhoud" momenten, je merkt dat de motor even iets inhoud/minder vermogen leverd. 2 a 3 seconden inhouden en dan ook 2 a 3 seconden weer "vermogen" zegmaar, en dan weer 2 a 3 ...... en dat een keer of 8 a 10 en dan is het weer en paar honderd meter goed en dan weer ...
En me abs lampje brand ineens continu.

En seeing as that ik mijn volgende auto moet kopen met het kapitaal wat ik uit mijn huidige haal, kan ik me niet veroorloven haar als donor weg te doen voor een paar honderd euro.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Wat kost een XM?

:shock: Een andere wimb? Nee, dat ben ik niet. Ik heb een super ultra tof mega vet jaren 10 radionavigatiesysteem van Becker. 8)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Wat kost een XM?

Ja, dat viel me tijdens de rit ook al op, dat inhouden. OF is het erger geworden?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Wat kost een XM?

Glenn zegt:

La Noir Verni zegt:

Hoezo Glenn..voorlopig nog niet uit de CX?

Nou, mijn accu lampje brande de afgelopen paar dagen sporadisch.
En vandaag toen ik naar mijn werk moest deed ze helemaal nix meer,
de klokkenwinkel werd verlicht, en de centralevergrendeling deed het ook nog.
Maar starten was er niet bij.
Verder is er sinds de veerbollen party iets met de motor gebeurd.
Als ik nu een constante sneheid (bij 80 viel het me op) rijd geeft de auto eens in de 100(ofzo) meter een reeks schokken. Alsof die teweinig zuurstof of stroom krijgt. Van die "inhoud" momenten, je merkt dat de motor even iets inhoud/minder vermogen leverd. 2 a 3 seconden inhouden en dan ook 2 a 3 seconden weer "vermogen" zegmaar, en dan weer 2 a 3 ...... en dat een keer of 8 a 10 en dan is het weer en paar honderd meter goed en dan weer ...
En me abs lampje brand ineens continu.

En seeing as that ik mijn volgende auto moet kopen met het kapitaal wat ik uit mijn huidige haal, kan ik me niet veroorloven haar als donor weg te doen voor een paar honderd euro.

Glenn!! Andere dynamo er in en klaar is Glenn. :wink: Maar voor dat je dat doet loop even de bedrading na.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: Wat kost een XM?

Glenn, zoiets heb ik ook gehad, ondanks dat mijn Dame gewoon startte, had allerlei rare elektronische problemen, zoals b.v. deurvergrendeling bleef maar onder het rijden open en dichtgaan. Ook met schokken rijden enz. Meteen een nieuwe accu gehaald en de problemen waren verdwenen. Ik denk ook , dat je te weinig stroom krijgt.

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

La Noir Verni zegt:

Ja, dat viel me tijdens de rit ook al op, dat inhouden. OF is het erger geworden?

Dat schokken is het inderdaad, maar het werd steeds ietsje erger. Niet dat je zegt onveilig ofzo, maar gewoon onacceptabel.
Het rijd gewoon oncomfortabel. Mischien was dat ook de reden dat haar startmotor zo rauwig klonk zondag. Ze start namelijk altijd op de tik,
de hele winter door!

eXpelliarMus zegt:

Glenn!! Andere dynamo er in en klaar is Glenn. Maar voor dat je dat doet loop even de bedrading na.

Daar dacht ik ook al aan, gelukkig hebben we in het Cx magazijn gereviseerde dynamo's en een soort statie geld actie. Maar idd eerst de bedrading, het naadeel aan de Cx is dat er niets geschroeft zit, alles zit met klemmetjes, en die kunnen los schieten.
Mijn actie plan voor vanmiddag: eerst de bedrading controleren, dan de dynamo eruit en kijken of het aan de borstels ligt ofzo. En anders een gereviseerde erin!

Kerels jullie moeten ook echt een XM magazijn oprichten. Dat is zo verrekte handig en leuk. En als je pandje heb met gas aansluiting kan je er nog een
gasstelletje met een wok neer zetten ook!

Nog even over die radio, mijn Cx heeft fabriek af het Blaupunkt systeem mee gekregen geloof ik, alles is ingebouwd en alles is Blaupunkt dus zal wel.
Maar de vorige eigenaar nam de radio mee, overgins niet een Blaupunkt. Maar aangezien deze de controls heeft op een zwanenhals kan je de reciever gewoon op die ultra handige plek tussen de voorstoelen plaatsen, en toch bedienings gemak hebben.
Het is trouwens niet alleen bedienings gemak, ga tijdens het rijden maar eens tussen je voorstoelen zitten kijken, is gewoon gevaarlijk.
+meer knopjes en lampjes in mijn cockpit!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Wat kost een XM?

:oops: oei..we zijn Kerels... :mrgreen:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Wat kost een XM?

Maar heb je die radio nu wel of niet? waarschijnlijk kan ik niet begrijpend lezen, maar ik snap er geen hol van wat je daar schrijft.

Bedoel je de blaupunt Berlin?

IMAGE(http://img.2dehands.be/f/normal/81664859-blaupunkt-radio-berlin-1975.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

Nee, en nee.
Ik heb de radio (nog) niet.
en ik bedoel ook niet dat jaren 70 ding.

Ik bedoel deze, de Blaupunkt Denver/Sylt SQM 108, uit "87:

http://users.skynet.be/antique.autoradio/Blaupunkt/Blaup_87/Blaup_87_7.647.444-DenverSQM108_1.htm

die is tenminste etisch, ik bedoel eighties! Net als m'n Cx;)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Wat kost een XM?

Zat ik toch aardig in de buurt :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

PBO
afbeelding van PBO
Re: Wat kost een XM?

Glenn, heb je ook last van een licht flikkerende dashboard- en buitenverlichting? Dat duidde bij mijn CX afgelopen zomer op een overlijdende dynamo. Een goeie ruildynamo erin en klaar was kees. Zorgde er meteen voor dat de motor bij een koude start in de opstijgfase niet meer (bijna) afsloeg.

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

Ik zag hem (het radio systeem) voor het eerst in de Cx Auto (beter bekend als CXA, de importeur van de Cx in de US) brochure.
In eerste instantie dacht ik dat het een US spec. boordcomputer was ofzo.

http://www.citroenet.org.uk/foreign/usa/89-01.html
(links van de versnellings pook op de interieur foto)

Als je een bladzeide verder gaat (onderaan op next) zie je een stukje over de CXA import XM;)

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

PBO zegt:

Glenn, heb je ook last van een licht flikkerende dashboard- en buitenverlichting? Dat duidde bij mijn CX afgelopen zomer op een overlijdende dynamo. Een goeie ruildynamo erin en klaar was kees. Zorgde er meteen voor dat de motor bij een koude start in de opstijgfase niet meer (bijna) afsloeg.

Geen flikkerende verlichting, het accu waarschuwings lampje niet meegerekent ;).
Maar wel dat als ik op de rem trap of mijn schuifdak gebruik de interieur verlichting zachter gaat.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Wat kost een XM?

Glenn, nu of nooit?
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/1843

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Wat kost een XM?

Glenn zegt:

Nee, en nee.
Ik heb de radio (nog) niet.
en ik bedoel ook niet dat jaren 70 ding.

Ik bedoel deze, de Blaupunkt Denver/Sylt SQM 108, uit "87:

http://users.skynet.be/antique.autoradio/Blaupunkt/Blaup_87/Blaup_87_7.647.444-DenverSQM108_1.htm

die is tenminste etisch, ik bedoel eighties! Net als m'n Cx;)

Die heb ik ook gehad én die klinkt nog goed ook!

Glenn
afbeelding van Glenn
Re: Wat kost een XM?

La Noir Verni zegt:

Glenn, nu of nooit?
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/1843

500 euro is niet veel, ik ga hem vanavond maar eens bellen.

Bedankt!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Wat kost een XM?

Zeker niet met die km's...als het klopt. De kleur is natuurlijk wel weer een "bummer" :mrgreen:

Pagina's