Die multiriem van de aircopomp&waterpomp is te spannen met de spanrol. De spanrol is te bereiken via de wielkuip, als een klein zwart kapje is weggehaald. Dit is op een brug goed te doen. De moer (sleutel/dopje 11) die de spanrol vasthoudt, kan op 2 manieren zitten. Aan de spanrol kant, dan kun je van bovenaf erbij of aan de motorsteunkant, dan van onderaf via de wielkuip. Met een sleutelje/dopje 13 de stelbout aandraaien om te spannen.
Stel de riem niet te strak, anders ben je toe aan een nieuwe aircopomp en/of waterpomp of spanrol.
JP, ik kan die moer van de spanrol van bovenaf zien, betekent dit dat alles via bovenaf kan, of moet ik het stellen evengoed via de wielkuip doen ?
Dit is me niet geheel duidelijk.
Eerst de moer een aantal slagen losdraaien en dan de spanbout aandraaien via de wielkast. Bij de gewenste snaarspanning weer de moer vastdraaien :wink: .
Weer het e.e.a even bekeken zojuist, het viel me op dat er wat ruimte tussen boutje en spanrol leek te zitten, en er zat wat speling in de spanrol toen ik er met de hand aan voelde. Vreemd. In ieder geval kon ik het boutje iets aandraaien, en het gepiep lijkt nu over. Is het een voorbode van meer narigheid of gebeurt het wel vaker dat een spanrol losraakt ?
Update: de afgelopen weken heeft ze het voorbeeldig gedaan, relatief aardig wat km gedraaid ivm prive-omstandigheden. Soms wat gepiep van betreffende spanlager, dus die moet wel vervangen worden eeerdaags.
Maar, zoals het een echte Citroen betaamt, vandaag met het het hele gezin in vol ornaat naar schoonpa’s uitvaart (het uiteindelijke resultaat van bovengenoemde omstandigheden) en 5 minuten onderweg begint het hydraulische olie waarschuwingkje ernstig te knipperen. Dus met een rotvaart rechtsomkeert en in m’n nette pak LHM bijvullen, wat dus echt wel nodig was. Geen lekkages waarneembaar bij de wielen of op de oprit, maar het werd toch een aardig stressvol ritje naar Zaandam, ook vanwege de verloren tijd.
Waar kan / moet ik rekening mee houden ? Is er lekkage te bedenken die niet meteen zichtbaar is, of zullen de jongens van van der laan in september niet genoeg LHM bijgevuld hebben na hun geworstel met de bollen ? Het peilglaasje leek mij niet geheel vrij te bewegen vóór vandaag, dus ik hoop op het laatste, maar ik ga e.e.a in ieder geval eens even goed in de gaten houden…...
LHM kan niet onzichbaar verdwijnen nee... Het moet toch ergens blijven!
Even in de gaten houden en als het peilglaasje vast zat, dan heb je dikke kans dat dat het probleem was. Het niveau drijvertje stuurt ook het waarschuwingslampje aan!
Laat ik het beste er maar van hopen, het is in ieder geval niet zo dat ik liters/minuut verlies, want daarvoor heb ik vandaag alweer genoeg km gereden zonder verdere alarmeringen.
Bij mijn laatste lekkage had de garage (weliswaar het motorhuis, geen specialist als van der Laan) ook de LHM héél slecht afgevuld. Volgende dag begon het lampje ook te branden. Hebben ze uiteindelijk wel gratis bijgevuld, maar je zit toch met je hart in je keel.
bij mij vandaag bij de start ook het stopteken op dashboord 3 maal geknippert
ik moest vandaag mijn vrouw op het treinstation afgooien en zag dat bij de start en met het wegrijden tot 3 maal toe het stop lampje oplichten, daarna niet meer zien branden.
terug thuis het boekje door genomenen zag dat met draaiende motor en het veersysteem in de hoogste stand, het vlottertje tussen de rode streepjes moet staan. nu staat het bij mij ( in die stand ) net tegen het bovenste streepje staan. ook ik kan geen lekkage vinden.
kan ik LHM gewoon kopen de liter om eventueel bij te vullen, of moet ik dat laten doen?
ik hou het ook in de gaten nu als ie straks weer knippert dan even iets bijvullen lijkt me net als het verhaal van Jaapj.
is er een procedure hoe ik het hetbest kan bijvullen? dus.. met of zonder draaiende motor, hoogst stand laagste stand? nu heeft de xm wel 2 dagen in zijn laagste stand stilgestaan, ik weet niet of dat van invloed kan zijn met deze kou en alles.
Ik zou niet meteen gaan bijvullen. Het kan best zijn dat jouw vat vol zit. Tik eens tegen het glaasje in de hoogste stand. En haal de vuldop er af. Als de bak dan goed gevuld is, zit er genoeg/te veel in.
Ging alleen het stoplampje knipperen? Geen melding in het linkerdisplay? :????
LHM kun je o.a. bij de dealer/brezan/shell per liter kopen.
het valt me op dat als de auto in de hoogste stand er minder in het vat zit dan in de laagste stand.
in de hoogste stand staat het vlottertje nu netjes in het midden tussen de
twee rode streepjes, in de normale stand staat ie er boven en in de laagste stand tegen de nok aan.
wanneer ik de vuldop eraf haal zie ik in de hoogste stand ongeveer 10 cm van het metalen "binenwerk" en in de normale rijstand +/- 7 cm
mijn XM heeft links geen display zitten wel rechts maar die geeft enkel tijd en temp. aan :oops: en ja enkel het stoplampje lichte tot 3 maal op.. eenmaal even gereden deed deze dat niet meer.
ik zelf zou denken dat er ietwat te weinig vloeistof in zit maar ben niet zeker.
ps. het viel me wel op dat bij het omlaag gaan uit de hoogste stand deze links achter iets opwipte alsof ie even werd tegen gehouden en werd losgelaten
Dat van het opwippen van de achterkant heeft met lucht in hydraulisch systeem te maken. Een aantal keren de XM laten gymmen of een stukje rijden en de lucht zal sneller uit het systeem gaan.
En de niveaus in het voorraadvat zijn goed.
Overigens is het hydraulisch systeem niet heel kritisch als het om max. en min. niveaus gaat. Bij een 'niveau te laag' melding, is het systeem al heel erg leeg.
goedenmorgen...
..........
bij mij vandaag bij de start ook het stopteken op dashboord 3 maal geknippert
...
groet, Ro
Als alleen het stopteken knippert zonder andere melding kan er ook iets heel anders aan de hand zijn. Je LHM nivo is goed, dus kijk eens naar oliepeil of koelvloeistof nivo. Ala het gebeurt bij wegrijden (en bochten ?) zou ik eerst eens oliepeilen.
Vandaag toch maar eens geinvesteerd in een setje nieuwe bougies en een rotor, alhoewel ik de laatste nog niet beoordeeld had. Nog best een klusje die verdelerkap losvioolen zeg ....
Zo zagen de bougies eruit:
Oud en nieuw verschillen nogal, baart me wel wat zorgen. Beide types lijken toch voor de XM V6 te zijn…
Ik heb alleen een rondje rond de kerk gedaan, maar ze lijkt feller te reageren en (afkloppen) beter te starten als ze warm is. Maar die ouwe waren ook zo'n beetje compleet opgebrand als ik ze zo bekijk.
Die multiriem van de aircopomp&waterpomp is te spannen met de spanrol. De spanrol is te bereiken via de wielkuip, als een klein zwart kapje is weggehaald. Dit is op een brug goed te doen. De moer (sleutel/dopje 11) die de spanrol vasthoudt, kan op 2 manieren zitten. Aan de spanrol kant, dan kun je van bovenaf erbij of aan de motorsteunkant, dan van onderaf via de wielkuip. Met een sleutelje/dopje 13 de stelbout aandraaien om te spannen.
Stel de riem niet te strak, anders ben je toe aan een nieuwe aircopomp en/of waterpomp of spanrol.
de 2e!
En een handtekening!!!!
bedankt JP.
Ik had het over die gele (chinese) doodgewone halogeen lampjes hoor, niet over Xenon
Mea Culpa. :oops: Begrijpend lezen lukt niet als ik stijf van de jasmijnthee sta. Dan haal ik halogeen en xenon door elkaar. :lol:
Met foto's zal het duidelijker worden, in mijn topic staan ze ook maar dan moet je weer gaan zoeken.
Van bovenaf gezien, moer aan de rechterkant:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0047.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0046.jpg
Stelbout van bovenaf gezien:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0053.jpg
Overzicht van service.citroën:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/waterpompZPJ4.jpg
JP, ik kan die moer van de spanrol van bovenaf zien, betekent dit dat alles via bovenaf kan, of moet ik het stellen evengoed via de wielkuip doen ?
Dit is me niet geheel duidelijk.
Eerst de moer een aantal slagen losdraaien en dan de spanbout aandraaien via de wielkast. Bij de gewenste snaarspanning weer de moer vastdraaien :wink: .
Ok, duidelijk, dat schema inmiddels ook bestudeerd, dank
Weer het e.e.a even bekeken zojuist, het viel me op dat er wat ruimte tussen boutje en spanrol leek te zitten, en er zat wat speling in de spanrol toen ik er met de hand aan voelde. Vreemd. In ieder geval kon ik het boutje iets aandraaien, en het gepiep lijkt nu over. Is het een voorbode van meer narigheid of gebeurt het wel vaker dat een spanrol losraakt ?
Dit betreft een zelfborgende moer met tapse draad, die gaan niet uit zichzelf los. Dus dit was ooit niet goed genoeg vastgedraaid.
Kan de riemspanning verlopen als deze bout niet goed vastgedraaid zit ?
Door de speling die ontstaat kan de riemspanning ietsje verlopen, het lager van de spanrol zal meer op zijn donder krijgen.
Update: de afgelopen weken heeft ze het voorbeeldig gedaan, relatief aardig wat km gedraaid ivm prive-omstandigheden. Soms wat gepiep van betreffende spanlager, dus die moet wel vervangen worden eeerdaags.
Maar, zoals het een echte Citroen betaamt, vandaag met het het hele gezin in vol ornaat naar schoonpa’s uitvaart (het uiteindelijke resultaat van bovengenoemde omstandigheden) en 5 minuten onderweg begint het hydraulische olie waarschuwingkje ernstig te knipperen. Dus met een rotvaart rechtsomkeert en in m’n nette pak LHM bijvullen, wat dus echt wel nodig was. Geen lekkages waarneembaar bij de wielen of op de oprit, maar het werd toch een aardig stressvol ritje naar Zaandam, ook vanwege de verloren tijd.
Waar kan / moet ik rekening mee houden ? Is er lekkage te bedenken die niet meteen zichtbaar is, of zullen de jongens van van der laan in september niet genoeg LHM bijgevuld hebben na hun geworstel met de bollen ? Het peilglaasje leek mij niet geheel vrij te bewegen vóór vandaag, dus ik hoop op het laatste, maar ik ga e.e.a in ieder geval eens even goed in de gaten houden…...
LHM kan niet onzichbaar verdwijnen nee... Het moet toch ergens blijven!
Even in de gaten houden en als het peilglaasje vast zat, dan heb je dikke kans dat dat het probleem was. Het niveau drijvertje stuurt ook het waarschuwingslampje aan!
Je schrikt je rot natuurlijk Jaap. Maar het kan idd best zijn dat het niveau al die tijd maar op het randje heeft gezeten.
Laat ik het beste er maar van hopen, het is in ieder geval niet zo dat ik liters/minuut verlies, want daarvoor heb ik vandaag alweer genoeg km gereden zonder verdere alarmeringen.
Bij mijn laatste lekkage had de garage (weliswaar het motorhuis, geen specialist als van der Laan) ook de LHM héél slecht afgevuld. Volgende dag begon het lampje ook te branden. Hebben ze uiteindelijk wel gratis bijgevuld, maar je zit toch met je hart in je keel.
En vooral natuurlijk: Gecondoleerd.
En een handtekening!!!!
Hopelijk zat het vlottertje een beetje vast door vervuiling. Ook namens mij gecondoleerd.
goedenmorgen...
bij mij vandaag bij de start ook het stopteken op dashboord 3 maal geknippert
ik moest vandaag mijn vrouw op het treinstation afgooien en zag dat bij de start en met het wegrijden tot 3 maal toe het stop lampje oplichten, daarna niet meer zien branden.
terug thuis het boekje door genomenen zag dat met draaiende motor en het veersysteem in de hoogste stand, het vlottertje tussen de rode streepjes moet staan. nu staat het bij mij ( in die stand ) net tegen het bovenste streepje staan. ook ik kan geen lekkage vinden.
kan ik LHM gewoon kopen de liter om eventueel bij te vullen, of moet ik dat laten doen?
ik hou het ook in de gaten nu als ie straks weer knippert dan even iets bijvullen lijkt me net als het verhaal van Jaapj.
is er een procedure hoe ik het hetbest kan bijvullen? dus.. met of zonder draaiende motor, hoogst stand laagste stand? nu heeft de xm wel 2 dagen in zijn laagste stand stilgestaan, ik weet niet of dat van invloed kan zijn met deze kou en alles.
groet, Ro
Ik zou niet meteen gaan bijvullen. Het kan best zijn dat jouw vat vol zit. Tik eens tegen het glaasje in de hoogste stand. En haal de vuldop er af. Als de bak dan goed gevuld is, zit er genoeg/te veel in.
Ging alleen het stoplampje knipperen? Geen melding in het linkerdisplay? :????
LHM kun je o.a. bij de dealer/brezan/shell per liter kopen.
Wim..
het valt me op dat als de auto in de hoogste stand er minder in het vat zit dan in de laagste stand.
in de hoogste stand staat het vlottertje nu netjes in het midden tussen de
twee rode streepjes, in de normale stand staat ie er boven en in de laagste stand tegen de nok aan.
wanneer ik de vuldop eraf haal zie ik in de hoogste stand ongeveer 10 cm van het metalen "binenwerk" en in de normale rijstand +/- 7 cm
mijn XM heeft links geen display zitten wel rechts maar die geeft enkel tijd en temp. aan :oops: en ja enkel het stoplampje lichte tot 3 maal op.. eenmaal even gereden deed deze dat niet meer.
ik zelf zou denken dat er ietwat te weinig vloeistof in zit maar ben niet zeker.
ps. het viel me wel op dat bij het omlaag gaan uit de hoogste stand deze links achter iets opwipte alsof ie even werd tegen gehouden en werd losgelaten
Dat van het opwippen van de achterkant heeft met lucht in hydraulisch systeem te maken. Een aantal keren de XM laten gymmen of een stukje rijden en de lucht zal sneller uit het systeem gaan.
En de niveaus in het voorraadvat zijn goed.
Overigens is het hydraulisch systeem niet heel kritisch als het om max. en min. niveaus gaat. Bij een 'niveau te laag' melding, is het systeem al heel erg leeg.
Als alleen het stopteken knippert zonder andere melding kan er ook iets heel anders aan de hand zijn. Je LHM nivo is goed, dus kijk eens naar oliepeil of koelvloeistof nivo. Ala het gebeurt bij wegrijden (en bochten ?) zou ik eerst eens oliepeilen.
idd mijn oliepijl staat wat aan de lage kant :oops: zal die zo eens bijvullen
en kijken wat er dan gebeurd , 10w 40 stond er in het boek genoteerd
alvast thnx voor de tips
groet, Ro
Vandaag toch maar eens geinvesteerd in een setje nieuwe bougies en een rotor, alhoewel ik de laatste nog niet beoordeeld had. Nog best een klusje die verdelerkap losvioolen zeg ....
Zo zagen de bougies eruit:
Oud en nieuw verschillen nogal, baart me wel wat zorgen. Beide types lijken toch voor de XM V6 te zijn…
Nieuw:NGK BCPR6ET
Oud: Eyquem RF C5 8LS3
Ze rijdt goed op de nieuwe by the way….
Ja idd, die lengte is anders. Maar als ze goed rijdt, is het toch goed zou je zeggen. Merk je dat ze beter loopt?
Ik heb alleen een rondje rond de kerk gedaan, maar ze lijkt feller te reageren en (afkloppen) beter te starten als ze warm is. Maar die ouwe waren ook zo'n beetje compleet opgebrand als ik ze zo bekijk.
Het is maar goed dat je de bougies en rotor (met verdeler neem ik aan) vervangen hebt :wink:.
Was je niet bang dat de zuigers de nieuwe bougies zouden raken omdat ze wat langer zijn?
Pagina's