Zeker niet met die km's...als het klopt. De kleur is natuurlijk wel weer een "bummer" :mrgreen:
Hopenlijk is het Vert Triton, en niet Vert Veganist.
Maar ebenso, een v6 automaat is een v6 automaat, en ik zit in het interieur en
het exterieur word toch wel weer ontheiligd door dronken jeugd die vanuit de lokale uitgaans aglomoratie in de kleine uurtjes op destructive wijze door onze wijk richting huis migreren.
Voor mensen die bekend zijn in Ede, ik (mijn ouders) woon precies tussen "Het Plein" en "Veldhuizen", nuf said.
Koop de weg: in L' evolution staat iets voer "meesturende achter assen" en "elastische ophangingen van achterbruglichamen". Wat moet ik me hierbij voor stellen? Ik weet dat volvo 850's iets gelijks hebben wat de draai circle en van baan wisselen op hoge snelheid een stukje comfortabeler maakt. En ik dacht altijd dat het op de XM het zelfde effect zou hebben, maar nu heb ik gehoord dat ik me er niet al teveel bij voor moet stellen.
Hmm, de verkoper was een 1tje vergeten, hij moet niet 500 maar 1500 euro kosten.
Never the less, ik ga morgen even kijken, tis in de buurt dus.
Zo te horen is het een exclusive met wat parkeer schade rondom.
"meesturende achter assen" en "elastische ophangingen van achterbruglichamen" is verkoop prietpraat. Er wordt niet meer en minder mee bedoeld dan dat het achterste subframe in stevig rubber is opgehangen.
Hmm, de verkoper was een 1tje vergeten, hij moet niet 500 maar 1500 euro kosten.
Never the less, ik ga morgen even kijken, tis in de buurt dus.
Zo te horen is het een exclusive met wat parkeer schade rondom.
De verkoper kan dat "eentje" sowieso vergeten dunkt mij als ie rondom parkeerschade heeft. :FU:
Spannend Glenn! Make pictures!
Hmm, de verkoper was een 1tje vergeten, hij moet niet 500 maar 1500 euro kosten.
Never the less, ik ga morgen even kijken, tis in de buurt dus.
Zo te horen is het een exclusive met wat parkeer schade rondom.
De verkoper kan dat "eentje" sowieso vergeten dunkt mij als ie rondom parkeerschade heeft. :FU:
Spannend Glenn! Make pictures!
Ik vroeg aan de telefoon om wat foto's, de verkoper:
"helaas die heb ik nog neit, er was ookal iemand anders die naar foto's had gevraagd"
Ik denk dat dat eentje daar vandaan komt;)
Hij zei dat hij nog de prijs nog even moest laten aanpassen, die auto staat al een week online. Hoe moeilijk is het om een bericht te editten? Desnoods door de mod's.
Moet je eens kijken wat er gebeurd als ik hier P**g**t schrijf;)
@ Stoof: groen is zeker een mooie color, maar er zijn er al zoveel in Vega. En daar komt bij dat ik Vega te "aanwezig" vind voor mijn smaak. Triton is wat onopvallender.
Maargoed, S1 "94, dus H2, met hout dus waarschijnlijk exclusive of cituning, ongetwijfeld in Vega. En de discutabele meestuurende achtersteven.
En ze zakt snel in, aan de achterkant, nadat de CV erop gezet wordt.
Suggesties?
Ik ben het "aankoop tips" pdf.je van de site al aan het memoriseren!
Ik ga morgen eens even pre-paid rommel kopen, ik heb net mijn stereves dure abonoment van de kpn om laten zetten naar pre-paid, na 2 jaar 5 tienjes per maand betaald te hebben. Over een aderlating gesproken.
Maar ik heb geen idee hoe die nieuwe rommel allemaal in elkaar steekt, dus na school boodschappen doen voor mama, pre-paid regelen, en dan XMen;) ideale dag, jammer dat die met 2 en een half uur wiskunde B begind;)
Een passief meesturende achteras heeft iets flexibelere ophangrubbers om de achterwielen iets te kunnen laten zetten in bochten. Met hard door lange bochten of hard over een rotonde kun je er iets aan merken, verder merk je er niets ervan :wink:.
Let ook op het schakelgedrag van de automaat, we lezen niet graag nog een verhaal op het forum over een kapotte automaat.
Bij het begin dan maar, D. is de eigenaar van een garage bedrijf.
De huidige eigenaar van de XM heeft bij D. een mini gekocht en vraagt D. om de XM te verkopen.
D. is niet bekend met Citroens en roept de hulp in van een vriend van hem, G.
G. heeft op zijn oprit een DS 20 staan, rijd in een ZX break, en een Saxo, en dat maakt hem Citroen autoriteit.
Daarbij komt dat G. ook op het CiFo is geregistreerd en zo de juiste groep mensen weet te bereiken, waaronder ik.
Ik reed vandaag dus naar G.'s huis om die op te pikken en dan naar het garagebedrijf van D. te gaan waar de voiture stond.
Beetje ongeorganiseerde boel, en de auto's staan ook buiten.
Maar goed, de eerste indruk. Rondom parkeer schade in de breedste zin van de woorden. Voor en achter-bumpers zaten vol met lakschade, en in iedere deur zat wel een deukje. Op de motorkap zaten er twee, en een van de achtelichten is beschadigd.
De eerste details dringen tot de grijze massa door, dat ze Vert Vega is, dat er speedlines onderzittten, ze spatlappen voor en achter heeft en dat ze van een derde remlicht voorzien is.
Het interieur, op het eerste gezicht netjes, geen overmatige slijtage, maar niet beter dan verwacht voor een auto met maar 1.3 ton op de klok.
De tol-stand raamschakelaar voor de bestuurderskant is half dood, doet het sporadisch. Het linker achterraam gaat wel open en dicht, maar niet vanuit de linker achter positie, maar alleen vanuit de midden console, en nee de blokering stond er niet op, heb ik gechecked. En het rechter voor raam maakt er geen haast van om open en dicht te gaan. Voor de rest is ze prima in orde zo lijkt, geen gebarsten ruiten. Startcode klepje is kapot, natuurlijk, zelfde waaibomenhout als in de Cx. De armsteun ging gewoon omhoog en naar beneden. Alle ramen gaan open en dicht vanuit de bestuurders positie, alleen links achter weigert dus dienst als je dat terplekke probeerd.
Ze starte op de tik, en kwam erg volt omhoog, eerst achter toen voor, nix aan t handje.
De banden waren allemaal half leeg. Maar ze klok lekker, niet geforceerd ofzo. Helaas was G. erg rap met het starten van de motor, dus ik weet niet zeker dat ze niet voor gedraaid is. G. reed haar een klein stukje vooruit en deed de motor kap open, ik ging echter meteen door de voordeur weer naarbinnen, en zette de HA in de hoogste stand, geen probleem, kwam gewoon zonder geklaag omhoog. Weer naar de laagste stand, ok geen probleem, en weer terug naar hoog, laag en toen weer normaal. Allemaal lekker soepel tot nu toe. Tot ik onder de kap keekm, nul LHM in de aderen van deze dame. De boord computer begon te janken als een geslagen hond, dat ie LHM tekort kwam, stoplampje en een uitroepteken in een rondje, met twee haakjes eromheen.
De parkeerrem greep ook meteen aan, wel geteld drie klikken voor dat ik niet meer verder kon. P lampje ging ook gewoon aan.
De motor ruimte zag er goed schoon uit, geen lekages of dergelijkheden, bougiekabels ook goed. De veerschotels zagen er mijns inziens ook goed uit.
Van D. mocht ik de auto gerust op de brug zetten, hij haalde een volvo er even af en toen zette G. haar op de brug.
Omhoog...
Oh dear, het hele voorste gedeelte van het frame, waar die grote dwarsverbinding zit, met daarrboven wat retour leidingen, helemaal doorweekt van de LHM.
Het lekte niet, maar dat stuk frame was zeiknat. Op de LHM na vond ik het er onder deze dame erg mooi uitzien, ik zag nergens roest, de uitlaat was erg mooi, de dempers leken wel nieuw. Klonk ook heel erg regelmatig en stevig, als in niet lek.
Voor de rest, een heel klein beetje olie langs de carterpakking, maar negens anders tekenen van gevaar.
Wielkasten waren helemaal schoon, veeerpoten eveneens, HD leidingwerk zag er nog solide uit. Alleen de linker voor wielkast had aan de voorzeide een klein gaatje, wat ik verder uitgebreid heb, en daar kwam iets zilver kleurigs te voorschijn. Leek op aluminium folie met behanglijm, soort aluminium mahce zegmaar. Maar wel zwart aan de buiten kant, het viel me toevallig op en toen ik een stukje omboog kleurde het dus zilver aan de binnenkant.
De velgen zagen er nog goed uit, donkerder grijs dan gemiddeld, maar gewoon rond en zonder beschadigingen. As hoezen waren helemaal in orde.
Wederom nergens verdachte vloeistoffen of vlekken daarvan.
Alle lampen deden het, alle ruitenwissers ook. Alleen staan de remlichten (de 3e inclusief) permanent aan in de P stand. Weet neit of dat zo hoort.
Toen mocht ik eens stukje rijden, nou dat was geen doen, voor mijn gevoel moesten alle bollen vervangen worden, het reed voor geen meter. Maar goed, toch maar een end gedaan want ik wilde weten of de motor en de bak werkte. De motor en de bak werken heel prima, geen geluiden of trillingen, schakelt heel erg soepel, net als die van LNV. Alleen de kickdown wiegerde een beetje had ik het idee, ik heb een aantal keer stevig geaccelereerd, maar de kickdown maar twee keer gemerkt. De Diravi is toch anders als in de Cx, maar veel zwaarder als die van LNV. Met heen draaien moet ik meer kracht zetten dan in Noir Verni, en het terugdraaien deed ze minder snel. Maar goed, comfort nul, ook geen idee of de sportstand werkt, maar motor en bak voelen en klinken prima.
De cruisecontrol deed het niet, was overgins een aftermarket systeem volgens mij.
Na de rit, maakte D. de brug weer vrij voor de tweede keer, en in tussen liet ik de HD nog even werken. Stuur maximaal gedraaid en dan terug laten draaien, en de andere kant op, en dat nog 3 keer. Geen problemen, ja langsamer als LNV, maar neit inconsistent. Maar toen, in de lowrider stand, en weer helemaal omhoog, ging eerst toch ook goed? Dit keer niet, tijdens de rit had ze er waarschijnlijk de pest in, want nu krijste ze enorm.
Telkens als ik vanuit de laagste naar de hoogste stand ging, kwam er een behoorlijk luide piep van odner de auto, ik kon er neit specifiek een plaats onder de auto aan verbinden, maar het was geen fijn geluid.
Weer even op de brug, en lekken die kar! Ik zei al zet haar maar in de laagste stand mischien dat ze dan minder lekt, zo gezegd zo gedaan, ook meteen de sport stand aan gezet. En het lekken was over. Nu begon het alleen bij mij te dagen dat deze voiture al HA2 is, en dat (corrigeer me...) ze dus zowel in sport als in normal modus, de Hydractive bol aan heeft, alleen worden de schakelwaarden eerder berijkt als in de zweef stand.
Maar goed, in de P met de motor aan op de brug. Het viel me voor de rit al op dat de LHM op het frame, hoe zorg wekkend ook, er wel gezond uitzag en rook.
Zo ook nu, ze lekte behoorlijk in de hoogste stand, in de laagste helemaal niets, maar wat ze lekte was gloednieuwe olie.
Achterin de on opgeruimde kofferbak vond ik naast een golfclub, een dozijn lege malboro pakjes en wit zeil ook twee flessen LHM, leeg, dat verklaard een hoop. Met de motor aan op de brug, kap open en brug omhoog, ik denk laat die motor maar even lekker warm lopen. De fans sloegen optijd aan, en ook op de tweede stand, en de motor temperatuur is nooit boven de 100 graden geweest.
Tijdens de rit had ik de airco op 17 gezet en automatisch en dat ging prima.
Maar toen ze op de brug stond toch maar even de CC aan de tand gevoelt:
op 15 zetten, AC aan en dan op auto: prima, gewoon koude lucht eruit, veel lucht, geurloos.
toen naar 30, nogsteeds op auto: ook prima, meteen warme lucht, echt heel erg warm, uit alle ventilatie openingen, wederom ook veel lucht en geurloos.
toen maar eens zonder airco, automatisch uit en alles met de hand ingesteld, prima. Dan komt er nog meer lucht uit, er komt ook lucht uit alle openingen, voorruit, zijruiten, de vier uitstroom openingen voor, en de twee achter, en voor bij de voeten op alle twee de plaatsen.
Nou komt het mooiste:
Midden armsteun omhoog en in het bakje lag een duimdikte bodempje van kleingeld verstopt. Onder de bijrijders stoel vond ik een oud, maar niet leeg, fanta flesje, en een bakje autodrop.
(Dit is serieus waar!) Achterin een lading lege malboro pakjes, vergezeld door een dubiueze golfclub, een eng wit zeil, wat h**n*k*n reclame rommel, schoonmaak producten, een sportschoen, en de bank was geklapt.
Dus ik ga ervan uit dat Willem Holleder de vorige eigenaar van deze auto was;)
Om op te sommen:
Buiten: rondom deuk en schaaf schades, vooral op de voor bumper. Her en der vale lak. Motor, bak en uitlaat lijken mij prima in orde. Veerschotels lijken me ook prima. Motorolie pijl volgens het dashboard metertje en een eigen peiling in orde. Motor koeling ook. Climate control lijkt ook niets mis mee.
Binnen: startcode klepje is eraf, linker achter raam reageerd niet op de schakelaar in de achterdeur, linker voor raam doe thet sporadis, rechter voorraam is langzaam, en het hendeltje voor het dashboard kastje is eraf. Op twee kleine vormalige carkit gaatjes na is het interieur mooi, hemeltje ook. Elektrische stoelen werken allebei in alle richtingen prima. Inhoud armsteunbakje en achterbak: op zijn zachtst gezegd dubieus.
Beschrijving betreffende HD:
-Na aankomst auto gestart, zonder geluiden, bij de eerste poging. Kwam vlot omhoog.
-5 minuten stationair gelopen, toen werd ze de werkplaats in gereden.
-Daar hebben we haar uit gezet en ben ik de visuele inspectie begonnen.
-Terwijl ze uitstodn zakte ze met schokken in. Normaal zakken ze altijd vloeiend, maar deze schokte elke twee minuten een paar centimeter naar beneden, vergezeld door een kraak geluidje iederekeer.
-Toen weer gestart, kwam weer goed omhoog, de brug op gereden.
-Op de brug vonden we de nattigheid op de dwarsbalk(plaat), voor G. en D. ook een verrassing.
-Toen rijden, stukje snelweg gedaan, maar niet boven de 100 uitgeweest en ook niet van de rechterbaan af geweest. Vervolgens ben ik via hobbelige binnen wegen terug gereden, een ramp. Alsof er stroop in de bollen zat waar stikstof hoort te zitten. Voor was erger dan achter.
-Weer terug bij D. aantal keer het stuur heen en weer gedraaid, geen merkbare problemen. En een aantal keer de vering van laag naar hoog en terug gedaan, als ze van laag naar hoog ging kwam er een luide piep onder de wagen vandaan. Hoog naar laag was geen probleem.
-Voor de tweede keer op de brug, in de hoogste stand, lekken als een kapote kraan, drup, drup, drup. In de laagste stand, zowel op sport als normal, geen merkbare lekage.
-Daarna door G. terug op haar plek gereden, zakte achter ietsjes in, 1 a 2 duimen (dikte) ongeveer.
Ik vind het wel en interesante auto, mist een van jullie nog een keer met me wil gaan kijken naar die LHM lekage, of als jullie nu al zeggen niet doen, laat ik het daarbij.
Het grootste verkoop punt is dat ze net 130.000 gelopen heeft, en dat zie je aan de motor, bak en uitlaaat.
Op de buitenkant afgaande is ze bijna onverkoopbaar, die is echt beond repair, het zijn geen ernstige beschadigingen, maar het zijn er gewoon te veel, en ze zijn het geld niet waard. Dan kan je haar beter als donor gebruiken voor de draaiende delen en het interieur.
Het enige waar ik bang voor ben is de LHM en de bollen, ik ga ervanuit dat alle bollen vernieuwd moeten worden. Maar als dat LHM lek een losgeschoten retourleiding is is het het overwegen waard.
Leuk detail, ik heb het dashboard kastje open gekregen, en de aankoop factuur gevonden, met de rest van het papier werk. Alle boekjes lijken erbij te zitten, in een keurig mapje. Maar nou komt het, dit was voor mij wel even een schok, de auto koste in 1994, nieuw, 99.000 gulden! (natuurlijk in witgewassen vastgoed geld)
Ik zal eens even kijken of ik de foto's online krijg.
8) Mooi verhaal Glenn. Afgezien van al het klein bier, raam bediening etc..lijkt me de lekkage het grootste probleem. Let goed op of de LHM uit het stuurhuis komt. Een stuurhuisvervangen kost 2500 3500 euro. (Maar van der Laan in Abbenes reviseert m voor rond de 400,= sssttt niet verder vertellen!)
Verder lijkt me de pomp verdacht, in die zin dat deze waarschijnlijk al droog aan het lopen was omdat er te veel LHM weg is gelekt. Daar kan die pomp helemaal niet tegen. Waarschijnlijk is het even weg als je er weer een liter LHM bijvult. Daar zal het geluid vandaan komen. Misschien is de lekkage ook maar een kleinigheidje hoor, in dat geval kun je voor weinig een leuke KM stand XM kopen.
Over al die spullen die je aantreft zou ik me geen zorgen maken. Je moet de gemiddelde XM van medeforummers eens zien...vooral de Breas worden als pakezels gebruikt. Deze XM is toch door een kleinzoon in gebruik geweest die m van zijn opa kreeg??
Dan de lak. Gelukkig is Vert Vega gewoon een ordinaire kleur :mrgreen: en zijn er zat mooiere bumpers te koop/ te krijg. Voorschermen zijn geschroefd dus kun je ook alternatievn voor vinden.Met uitdeuken zonder spuiten kun je ook een hoop bereiken, zij het niet meteen dan misschien op termijn.
Misschien wel verstandig als er nog iemand uit de buurt met je meegaat. Het is goed dat D en G zelf ook gezien hebben wat de staat van het HA systeem is. Ze zullen nu ook wel inzien dat ze hier niet meer de hoofdprijs voor zullen krijgen.
Het hangt er helemaal van af wat er precies lekt. Een retourleiding is meestal zo gepiept, maar overige lekkages zijn vaak niet leuk of duur om te herstellen.
Gezien de staat van de XM is er niet zuinig mee omgegaan, dus welke kosten buiten de veerbollen en lekkages zul je nog meer krijgen?
Ik denk dat de laatste gebruiker er idd niet al te zuinig op geweest is, maar er zit een verhaal bij volgens mij. Het zal vast niet zo zijn dat hij binnen 15000 km afgeragd is. Het kán een buitenkansje zijn gezien de km's. Extra onderzoek met een die hard door de wol geverfde XM-er is dus wel gewenscht!! :lol:
Het was een goede ervaring, niet op verings gebied, ik moet zeggen dat ik eerst mijn twijfels had over de 12v motor. Maar nu ik er een aantal gereden heb, is die twijfel volledig weg. En de hp18 vindt ik echt definitief beter schakelen dan de hp20, veel en veel rustiger, zekerder.
Maar goed de kogel is nog niet door de kerk. Ik wil nog graag een keer in een 24v rijden.
Tegen een automaat heb ik in iedergeval geen bezwaar. Als het nou een keer iets beter weer wordt kruip ik weer onder de Cx om de roest plekken schoon te maken en voor de laatste maal eraan te gaan lassen. Dan kunnen jullie er allemaal nog een rondje in maken voor ze verkocht word, want dan heb ik weer iets meer geld voor een XM, en dan kan ik ook in de wat betere staat verkerende klasse auto's kijken.
Ik heb als kind altijd geroepen dat ik mijn eerste auto nooit weg zou doen. Maar dat is erg lastig op het moment.
Deze XM, ja ik wil best nog een keer terug, maar dan inderdaad met een doorgewinterde XMer. Niet perse om te bepalen of een auto goed is, maar meer om met enige zekerheid te kunnen zeggen dat ie niet slecht is.
Ik gok er op dat de lekkage veroorzaakt wordt door:
- of de retourleiding van het HA-blok voor. Een bekend probleem, maar niet ernstig.
- of een lekkende HD-leiding. Links vervangen is vrij goed te doen. Rechts is een <censuur> klus.
Ik zou zeggen, bij twijfel (en geen klik) niet doen.
Nee Wimb, daar heb je volkomen gelijk in!
Letterlijk en figuurlijk de eerste regel in het "aankoop tips" pdf.je:
Koop een XM met je verstand, niet uit verliefdheid.
Maar goed, dit was een "94 dus met de ingekorte slag en verbreede boring v6. En nog wat aangepaste rommeltjes. Loopt deze nou zuiniger of langer of merkt je er helemaal nix van? G. vertelde ook dat deze motor niet meer tikt en de oude v6 wel?
En is de 24v ook megenomen in deze aanpasings ronde?
Want op wikipedia (ja, ja, ik weet het, wikipedia is niet 100% waar), maar goed op wikipedia staat namelijk wel consequent de v6 12v 2975cc van "89 tot "94 aan gegeven, en vervolgens met gewijzigde 2963cc inhoud van "94 tot "97. Maar achter de 24v staat in de ene taal ook "89 tot "94 en "94 tot "97 met gewijzigde inhoud, maar in de andere taal staat die als 2975cc van "89 tot "97. Iemand een uitsluitsel? L'evolution de XM is er nogal onduidelijk over.
Waar ik eigenlijk achter probeer te komen is of die 2963 motor beter of slechter is dan de 2975, en of dat een reden is om door te zoeken naar een v6 met juist wel dan wel juist niet deze motor erin.
Beetje ongeorganiseerde boel, en de auto's staan ook buiten.
Kom je ook eens in een echte franse garage :mrgreen:
Glenn zegt:
Rondom parkeer schade in de breedste zin van de woorden. Voor en achter-bumpers zaten vol met lakschade, en in iedere deur zat wel een deukje. Op de motorkap zaten er twee, en een van de achtelichten is beschadigd.
Kost je minimaal de helft van de huidige vraagprijs om dat naar je zin te krijgen.
Glenn zegt:
Oh dear, het hele voorste gedeelte van het frame, waar die grote dwarsverbinding zit, met daarrboven wat retour leidingen, helemaal doorweekt van de LHM.
Daar zit je stuurhuis gelukkig niet, als je tenminste dat deel bedoelt onder de radiateur.
Glenn zegt:
Alleen staan de remlichten (de 3e inclusief) permanent aan in de P stand. Weet neit of dat zo hoort.
Hoort niet!
Glenn zegt:
Alleen de kickdown wiegerde een beetje had ik het idee, ik heb een aantal keer stevig geaccelereerd, maar de kickdown maar twee keer gemerkt.
Je voelt al naargelang je verder het pedaal intrapt weerstand, trap je daardoorheen dan moet de bak meteen terugschakelen. Niet terugschakelen kan een verkeerd afgestelde kabel zijn maar ook iets anders.
Glenn zegt:
Maar toen, in de lowrider stand, en weer helemaal omhoog, ging eerst toch ook goed? Dit keer niet, tijdens de rit had ze er waarschijnlijk de pest in, want nu krijste ze enorm.
Jammer dat je niet hebt kunnen achterhalen waar het gekrijs vandaan kwam.
Glenn zegt:
Ik zei al zet haar maar in de laagste stand mischien dat ze dan minder lekt, zo gezegd zo gedaan, ook meteen de sport stand aan gezet. En het lekken was over.
Lijkt op een brakke retour.
Glenn zegt:
Achterin de on opgeruimde kofferbak vond ik naast een golfclub, een dozijn lege malboro pakjes en wit zeil ook twee flessen LHM, leeg, dat verklaard een hoop.
Een XM is ook een typische penose auto :mrgreen:
Glenn zegt:
-Terwijl ze uitstodn zakte ze met schokken in. Normaal zakken ze altijd vloeiend, maar deze schokte elke twee minuten een paar centimeter naar beneden, vergezeld door een kraak geluidje iederekeer.
Droge veerpoten, lang stil gestaan?
Glenn zegt:
-Daarna door G. terug op haar plek gereden, zakte achter ietsjes in, 1 a 2 duimen (dikte) ongeveer.
Dat doet de mijne ook, reed hij soms op het laatst achteruit?
Glenn zegt:
Leuk detail, ik heb het dashboard kastje open gekregen, en de aankoop factuur gevonden, met de rest van het papier werk. Alle boekjes lijken erbij te zitten, in een keurig mapje. Maar nou komt het, dit was voor mij wel even een schok, de auto koste in 1994, nieuw, 99.000 gulden! (natuurlijk in witgewassen vastgoed geld)
En kijk dan toch waar ze haar nu voor weg doen.... eeuwig zonde :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Glenn, over de PRV, ZPJ 2963cc, dit geldt zowel voor de 12v als 24v. Vanaf begin juni 1993 geproduceerd.
Codes:
SFZ 2975cc 12v
SKZ 2975cc 24v
UFZ 2963cc 12v
UKZ 2963cc 24v
Op de APK gegevens van de RDW site, is een 2975cc aangeduid met U9 en 2963cc E2.
Een 2975cc loopt wat rauwer, dat heeft puur met de verbrandingsverloop te maken. Verder voldoet deze motor aan emissie-eisen t/m midden 1993.
Een 2963cc loopt wat rustiger door de verbrede verbrandingskamers. De slag is iets ingekort. Qua verbruik merk ik geen verschil tussen een 2975cc en 2963cc.
Als je eenmaal met een ZPJ 24v hebt gereden wil je echt geen 12v meer :mrgreen:.
Boven staand verhaal is nix geworden, de verkoper zou me nog wat foto's na sturen en we zouden nog contact hebben maar dat is er niet meer van gekomen. Ik bel hem nog wel even van de week.
Veel van de andere XMs die ik op het net zie verschijnen gaan er ook heel rap weer van af. Ik ben voorlopig in het zoeken gestaakt.
En om het nog leuker te maken is de waterpomp van mijn Cx aan het eind van zijn latijn. Of liever gezegd, de pakkingen en slangen van de waterpomp.
En omdat Citroen, Citroen is en niet Mercedes, hebben ze in al hun onwijsheid, de waterpomp pal boven de dynamo geplaatst in de hoop dat de auto in een land geleverd word waar de zwaartekracht andersom werkt. En dit dus geen probleem zou vormen.
Unfortunantly peanut butter, zowel hier als in Australie werkt de zwaarte kracht gewoon van de waterpomp naar de dynamo, en stroomt alle gelekte koelrommel dus netjes naar alle elektrische rommeltjes. Eerst het koel gebeure, dan het stroom gebeure.
En het is niet alleen het iedere keer wachten op je geld, waarna je het aan de staat mag afdragen, waardoor je nix overhoud voor je auto. Het is gewoon dat het allemaal veel werk is. Voor een doordeweekse dag. Omdat deze auto niet door mij is ontworpen moet je alles in een keer doen, er kan niet een ding tegelijk los, het is of alles of niets. Om de dynamo en de waterpomp eraf te krijgen moet ik de HD pomp uit de weg halen. Dus die moet ook van zijn pully af, dan maar kijken of er genoeg speling is in de leidingen om er langs te kunnen werken.
Kost allemaal nog heel heel heel veel tijd. Tel dat op bij het feit dat alles op straat moet, en dat er geen kirk onder kan omdat ze niet omhoog kan omdat ze niet starten wil. En dan gaat het hard met de tijd die ik erin moet steken. En dan is het weer donderdag, vrijdag en zaterdag dus moet ze weer lopen, goed of kwaadschiks want dan moet ik werken. Dus voorlopig kan ik mijn XM dromen nog even vergeten.
Hopenlijk is het Vert Triton, en niet Vert Veganist.
Maar ebenso, een v6 automaat is een v6 automaat, en ik zit in het interieur en
het exterieur word toch wel weer ontheiligd door dronken jeugd die vanuit de lokale uitgaans aglomoratie in de kleine uurtjes op destructive wijze door onze wijk richting huis migreren.
Voor mensen die bekend zijn in Ede, ik (mijn ouders) woon precies tussen "Het Plein" en "Veldhuizen", nuf said.
Koop de weg: in L' evolution staat iets voer "meesturende achter assen" en "elastische ophangingen van achterbruglichamen". Wat moet ik me hierbij voor stellen? Ik weet dat volvo 850's iets gelijks hebben wat de draai circle en van baan wisselen op hoge snelheid een stukje comfortabeler maakt. En ik dacht altijd dat het op de XM het zelfde effect zou hebben, maar nu heb ik gehoord dat ik me er niet al teveel bij voor moet stellen.
Hmm, de verkoper was een 1tje vergeten, hij moet niet 500 maar 1500 euro kosten.
Never the less, ik ga morgen even kijken, tis in de buurt dus.
Zo te horen is het een exclusive met wat parkeer schade rondom.
"meesturende achter assen" en "elastische ophangingen van achterbruglichamen" is verkoop prietpraat. Er wordt niet meer en minder mee bedoeld dan dat het achterste subframe in stevig rubber is opgehangen.
De verkoper kan dat "eentje" sowieso vergeten dunkt mij als ie rondom parkeerschade heeft. :FU:
Spannend Glenn! Make pictures!
succes met de bezichtiging.
enne groen is best een mooie couleur.
Ik vroeg aan de telefoon om wat foto's, de verkoper:
"helaas die heb ik nog neit, er was ookal iemand anders die naar foto's had gevraagd"
Ik denk dat dat eentje daar vandaan komt;)
Hij zei dat hij nog de prijs nog even moest laten aanpassen, die auto staat al een week online. Hoe moeilijk is het om een bericht te editten? Desnoods door de mod's.
Moet je eens kijken wat er gebeurd als ik hier P**g**t schrijf;)
@ Stoof: groen is zeker een mooie color, maar er zijn er al zoveel in Vega. En daar komt bij dat ik Vega te "aanwezig" vind voor mijn smaak. Triton is wat onopvallender.
Maargoed, S1 "94, dus H2, met hout dus waarschijnlijk exclusive of cituning, ongetwijfeld in Vega. En de discutabele meestuurende achtersteven.
En ze zakt snel in, aan de achterkant, nadat de CV erop gezet wordt.
Suggesties?
Ik ben het "aankoop tips" pdf.je van de site al aan het memoriseren!
Waar en hoe laat ga je kijken Glenn!? Misschien kom ik ook wel even mee kijken kan ik gelijk even langs oom lief. :wink:
Princess Irenestraat 2 te Waarder, om 13.30.
Ik ga morgen eens even pre-paid rommel kopen, ik heb net mijn stereves dure abonoment van de kpn om laten zetten naar pre-paid, na 2 jaar 5 tienjes per maand betaald te hebben. Over een aderlating gesproken.
Maar ik heb geen idee hoe die nieuwe rommel allemaal in elkaar steekt, dus na school boodschappen doen voor mama, pre-paid regelen, en dan XMen;) ideale dag, jammer dat die met 2 en een half uur wiskunde B begind;)
Familie in het westland eXM?
Is dat in of bij Ede? "Princess Irenestraat 2 te Waarder, om 13.30."
Princess Irene-straat, nummer 2, in Waarder
Een passief meesturende achteras heeft iets flexibelere ophangrubbers om de achterwielen iets te kunnen laten zetten in bochten. Met hard door lange bochten of hard over een rotonde kun je er iets aan merken, verder merk je er niets ervan :wink:.
Let ook op het schakelgedrag van de automaat, we lezen niet graag nog een verhaal op het forum over een kapotte automaat.
JA! En neem Wes mee Glenn!
Als Wes kan, tuurlijk!
Maar tis wel vroeg dag, en ook midden in die spreekwoordelijke vroege dag.
Is dat Waarder bij Woerden? Als je gaat bel mij dan even, ik pb wel even het nummer. :wink:
Okay, waar zal ik beginnen?
Bij het begin dan maar, D. is de eigenaar van een garage bedrijf.
De huidige eigenaar van de XM heeft bij D. een mini gekocht en vraagt D. om de XM te verkopen.
D. is niet bekend met Citroens en roept de hulp in van een vriend van hem, G.
G. heeft op zijn oprit een DS 20 staan, rijd in een ZX break, en een Saxo, en dat maakt hem Citroen autoriteit.
Daarbij komt dat G. ook op het CiFo is geregistreerd en zo de juiste groep mensen weet te bereiken, waaronder ik.
Ik reed vandaag dus naar G.'s huis om die op te pikken en dan naar het garagebedrijf van D. te gaan waar de voiture stond.
Beetje ongeorganiseerde boel, en de auto's staan ook buiten.
Maar goed, de eerste indruk. Rondom parkeer schade in de breedste zin van de woorden. Voor en achter-bumpers zaten vol met lakschade, en in iedere deur zat wel een deukje. Op de motorkap zaten er twee, en een van de achtelichten is beschadigd.
De eerste details dringen tot de grijze massa door, dat ze Vert Vega is, dat er speedlines onderzittten, ze spatlappen voor en achter heeft en dat ze van een derde remlicht voorzien is.
Het interieur, op het eerste gezicht netjes, geen overmatige slijtage, maar niet beter dan verwacht voor een auto met maar 1.3 ton op de klok.
De tol-stand raamschakelaar voor de bestuurderskant is half dood, doet het sporadisch. Het linker achterraam gaat wel open en dicht, maar niet vanuit de linker achter positie, maar alleen vanuit de midden console, en nee de blokering stond er niet op, heb ik gechecked. En het rechter voor raam maakt er geen haast van om open en dicht te gaan. Voor de rest is ze prima in orde zo lijkt, geen gebarsten ruiten. Startcode klepje is kapot, natuurlijk, zelfde waaibomenhout als in de Cx. De armsteun ging gewoon omhoog en naar beneden. Alle ramen gaan open en dicht vanuit de bestuurders positie, alleen links achter weigert dus dienst als je dat terplekke probeerd.
Ze starte op de tik, en kwam erg volt omhoog, eerst achter toen voor, nix aan t handje.
De banden waren allemaal half leeg. Maar ze klok lekker, niet geforceerd ofzo. Helaas was G. erg rap met het starten van de motor, dus ik weet niet zeker dat ze niet voor gedraaid is. G. reed haar een klein stukje vooruit en deed de motor kap open, ik ging echter meteen door de voordeur weer naarbinnen, en zette de HA in de hoogste stand, geen probleem, kwam gewoon zonder geklaag omhoog. Weer naar de laagste stand, ok geen probleem, en weer terug naar hoog, laag en toen weer normaal. Allemaal lekker soepel tot nu toe. Tot ik onder de kap keekm, nul LHM in de aderen van deze dame. De boord computer begon te janken als een geslagen hond, dat ie LHM tekort kwam, stoplampje en een uitroepteken in een rondje, met twee haakjes eromheen.
De parkeerrem greep ook meteen aan, wel geteld drie klikken voor dat ik niet meer verder kon. P lampje ging ook gewoon aan.
De motor ruimte zag er goed schoon uit, geen lekages of dergelijkheden, bougiekabels ook goed. De veerschotels zagen er mijns inziens ook goed uit.
Van D. mocht ik de auto gerust op de brug zetten, hij haalde een volvo er even af en toen zette G. haar op de brug.
Omhoog...
Oh dear, het hele voorste gedeelte van het frame, waar die grote dwarsverbinding zit, met daarrboven wat retour leidingen, helemaal doorweekt van de LHM.
Het lekte niet, maar dat stuk frame was zeiknat. Op de LHM na vond ik het er onder deze dame erg mooi uitzien, ik zag nergens roest, de uitlaat was erg mooi, de dempers leken wel nieuw. Klonk ook heel erg regelmatig en stevig, als in niet lek.
Voor de rest, een heel klein beetje olie langs de carterpakking, maar negens anders tekenen van gevaar.
Wielkasten waren helemaal schoon, veeerpoten eveneens, HD leidingwerk zag er nog solide uit. Alleen de linker voor wielkast had aan de voorzeide een klein gaatje, wat ik verder uitgebreid heb, en daar kwam iets zilver kleurigs te voorschijn. Leek op aluminium folie met behanglijm, soort aluminium mahce zegmaar. Maar wel zwart aan de buiten kant, het viel me toevallig op en toen ik een stukje omboog kleurde het dus zilver aan de binnenkant.
De velgen zagen er nog goed uit, donkerder grijs dan gemiddeld, maar gewoon rond en zonder beschadigingen. As hoezen waren helemaal in orde.
Wederom nergens verdachte vloeistoffen of vlekken daarvan.
Alle lampen deden het, alle ruitenwissers ook. Alleen staan de remlichten (de 3e inclusief) permanent aan in de P stand. Weet neit of dat zo hoort.
Toen mocht ik eens stukje rijden, nou dat was geen doen, voor mijn gevoel moesten alle bollen vervangen worden, het reed voor geen meter. Maar goed, toch maar een end gedaan want ik wilde weten of de motor en de bak werkte. De motor en de bak werken heel prima, geen geluiden of trillingen, schakelt heel erg soepel, net als die van LNV. Alleen de kickdown wiegerde een beetje had ik het idee, ik heb een aantal keer stevig geaccelereerd, maar de kickdown maar twee keer gemerkt. De Diravi is toch anders als in de Cx, maar veel zwaarder als die van LNV. Met heen draaien moet ik meer kracht zetten dan in Noir Verni, en het terugdraaien deed ze minder snel. Maar goed, comfort nul, ook geen idee of de sportstand werkt, maar motor en bak voelen en klinken prima.
De cruisecontrol deed het niet, was overgins een aftermarket systeem volgens mij.
Na de rit, maakte D. de brug weer vrij voor de tweede keer, en in tussen liet ik de HD nog even werken. Stuur maximaal gedraaid en dan terug laten draaien, en de andere kant op, en dat nog 3 keer. Geen problemen, ja langsamer als LNV, maar neit inconsistent. Maar toen, in de lowrider stand, en weer helemaal omhoog, ging eerst toch ook goed? Dit keer niet, tijdens de rit had ze er waarschijnlijk de pest in, want nu krijste ze enorm.
Telkens als ik vanuit de laagste naar de hoogste stand ging, kwam er een behoorlijk luide piep van odner de auto, ik kon er neit specifiek een plaats onder de auto aan verbinden, maar het was geen fijn geluid.
Weer even op de brug, en lekken die kar! Ik zei al zet haar maar in de laagste stand mischien dat ze dan minder lekt, zo gezegd zo gedaan, ook meteen de sport stand aan gezet. En het lekken was over. Nu begon het alleen bij mij te dagen dat deze voiture al HA2 is, en dat (corrigeer me...) ze dus zowel in sport als in normal modus, de Hydractive bol aan heeft, alleen worden de schakelwaarden eerder berijkt als in de zweef stand.
Maar goed, in de P met de motor aan op de brug. Het viel me voor de rit al op dat de LHM op het frame, hoe zorg wekkend ook, er wel gezond uitzag en rook.
Zo ook nu, ze lekte behoorlijk in de hoogste stand, in de laagste helemaal niets, maar wat ze lekte was gloednieuwe olie.
Achterin de on opgeruimde kofferbak vond ik naast een golfclub, een dozijn lege malboro pakjes en wit zeil ook twee flessen LHM, leeg, dat verklaard een hoop. Met de motor aan op de brug, kap open en brug omhoog, ik denk laat die motor maar even lekker warm lopen. De fans sloegen optijd aan, en ook op de tweede stand, en de motor temperatuur is nooit boven de 100 graden geweest.
Tijdens de rit had ik de airco op 17 gezet en automatisch en dat ging prima.
Maar toen ze op de brug stond toch maar even de CC aan de tand gevoelt:
op 15 zetten, AC aan en dan op auto: prima, gewoon koude lucht eruit, veel lucht, geurloos.
toen naar 30, nogsteeds op auto: ook prima, meteen warme lucht, echt heel erg warm, uit alle ventilatie openingen, wederom ook veel lucht en geurloos.
toen maar eens zonder airco, automatisch uit en alles met de hand ingesteld, prima. Dan komt er nog meer lucht uit, er komt ook lucht uit alle openingen, voorruit, zijruiten, de vier uitstroom openingen voor, en de twee achter, en voor bij de voeten op alle twee de plaatsen.
Nou komt het mooiste:
Midden armsteun omhoog en in het bakje lag een duimdikte bodempje van kleingeld verstopt. Onder de bijrijders stoel vond ik een oud, maar niet leeg, fanta flesje, en een bakje autodrop.
(Dit is serieus waar!) Achterin een lading lege malboro pakjes, vergezeld door een dubiueze golfclub, een eng wit zeil, wat h**n*k*n reclame rommel, schoonmaak producten, een sportschoen, en de bank was geklapt.
Dus ik ga ervan uit dat Willem Holleder de vorige eigenaar van deze auto was;)
Om op te sommen:
Buiten: rondom deuk en schaaf schades, vooral op de voor bumper. Her en der vale lak. Motor, bak en uitlaat lijken mij prima in orde. Veerschotels lijken me ook prima. Motorolie pijl volgens het dashboard metertje en een eigen peiling in orde. Motor koeling ook. Climate control lijkt ook niets mis mee.
Binnen: startcode klepje is eraf, linker achter raam reageerd niet op de schakelaar in de achterdeur, linker voor raam doe thet sporadis, rechter voorraam is langzaam, en het hendeltje voor het dashboard kastje is eraf. Op twee kleine vormalige carkit gaatjes na is het interieur mooi, hemeltje ook. Elektrische stoelen werken allebei in alle richtingen prima. Inhoud armsteunbakje en achterbak: op zijn zachtst gezegd dubieus.
Beschrijving betreffende HD:
-Na aankomst auto gestart, zonder geluiden, bij de eerste poging. Kwam vlot omhoog.
-5 minuten stationair gelopen, toen werd ze de werkplaats in gereden.
-Daar hebben we haar uit gezet en ben ik de visuele inspectie begonnen.
-Terwijl ze uitstodn zakte ze met schokken in. Normaal zakken ze altijd vloeiend, maar deze schokte elke twee minuten een paar centimeter naar beneden, vergezeld door een kraak geluidje iederekeer.
-Toen weer gestart, kwam weer goed omhoog, de brug op gereden.
-Op de brug vonden we de nattigheid op de dwarsbalk(plaat), voor G. en D. ook een verrassing.
-Toen rijden, stukje snelweg gedaan, maar niet boven de 100 uitgeweest en ook niet van de rechterbaan af geweest. Vervolgens ben ik via hobbelige binnen wegen terug gereden, een ramp. Alsof er stroop in de bollen zat waar stikstof hoort te zitten. Voor was erger dan achter.
-Weer terug bij D. aantal keer het stuur heen en weer gedraaid, geen merkbare problemen. En een aantal keer de vering van laag naar hoog en terug gedaan, als ze van laag naar hoog ging kwam er een luide piep onder de wagen vandaan. Hoog naar laag was geen probleem.
-Voor de tweede keer op de brug, in de hoogste stand, lekken als een kapote kraan, drup, drup, drup. In de laagste stand, zowel op sport als normal, geen merkbare lekage.
-Daarna door G. terug op haar plek gereden, zakte achter ietsjes in, 1 a 2 duimen (dikte) ongeveer.
Ik vind het wel en interesante auto, mist een van jullie nog een keer met me wil gaan kijken naar die LHM lekage, of als jullie nu al zeggen niet doen, laat ik het daarbij.
Het grootste verkoop punt is dat ze net 130.000 gelopen heeft, en dat zie je aan de motor, bak en uitlaaat.
Op de buitenkant afgaande is ze bijna onverkoopbaar, die is echt beond repair, het zijn geen ernstige beschadigingen, maar het zijn er gewoon te veel, en ze zijn het geld niet waard. Dan kan je haar beter als donor gebruiken voor de draaiende delen en het interieur.
Het enige waar ik bang voor ben is de LHM en de bollen, ik ga ervanuit dat alle bollen vernieuwd moeten worden. Maar als dat LHM lek een losgeschoten retourleiding is is het het overwegen waard.
Leuk detail, ik heb het dashboard kastje open gekregen, en de aankoop factuur gevonden, met de rest van het papier werk. Alle boekjes lijken erbij te zitten, in een keurig mapje. Maar nou komt het, dit was voor mij wel even een schok, de auto koste in 1994, nieuw, 99.000 gulden! (natuurlijk in witgewassen vastgoed geld)
Ik zal eens even kijken of ik de foto's online krijg.
Ik hoor graag wat jullie vinden!
8) Mooi verhaal Glenn. Afgezien van al het klein bier, raam bediening etc..lijkt me de lekkage het grootste probleem. Let goed op of de LHM uit het stuurhuis komt. Een stuurhuisvervangen kost 2500 3500 euro. (Maar van der Laan in Abbenes reviseert m voor rond de 400,= sssttt niet verder vertellen!)
Verder lijkt me de pomp verdacht, in die zin dat deze waarschijnlijk al droog aan het lopen was omdat er te veel LHM weg is gelekt. Daar kan die pomp helemaal niet tegen. Waarschijnlijk is het even weg als je er weer een liter LHM bijvult. Daar zal het geluid vandaan komen. Misschien is de lekkage ook maar een kleinigheidje hoor, in dat geval kun je voor weinig een leuke KM stand XM kopen.
Over al die spullen die je aantreft zou ik me geen zorgen maken. Je moet de gemiddelde XM van medeforummers eens zien...vooral de Breas worden als pakezels gebruikt. Deze XM is toch door een kleinzoon in gebruik geweest die m van zijn opa kreeg??
Dan de lak. Gelukkig is Vert Vega gewoon een ordinaire kleur :mrgreen: en zijn er zat mooiere bumpers te koop/ te krijg. Voorschermen zijn geschroefd dus kun je ook alternatievn voor vinden.Met uitdeuken zonder spuiten kun je ook een hoop bereiken, zij het niet meteen dan misschien op termijn.
Misschien wel verstandig als er nog iemand uit de buurt met je meegaat. Het is goed dat D en G zelf ook gezien hebben wat de staat van het HA systeem is. Ze zullen nu ook wel inzien dat ze hier niet meer de hoofdprijs voor zullen krijgen.
Benieuwd naar de foto's!!
Gr. Mike
Het hangt er helemaal van af wat er precies lekt. Een retourleiding is meestal zo gepiept, maar overige lekkages zijn vaak niet leuk of duur om te herstellen.
Gezien de staat van de XM is er niet zuinig mee omgegaan, dus welke kosten buiten de veerbollen en lekkages zul je nog meer krijgen?
Ik zou niet zo happig zijn op deze XM.
MMmm als ik het zo lees is het dus een twijfel geval!? :? Jammer dat ik niet mee heb kunnen gaan.
Ik denk dat de laatste gebruiker er idd niet al te zuinig op geweest is, maar er zit een verhaal bij volgens mij. Het zal vast niet zo zijn dat hij binnen 15000 km afgeragd is. Het kán een buitenkansje zijn gezien de km's. Extra onderzoek met een die hard door de wol geverfde XM-er is dus wel gewenscht!! :lol:
Het was een goede ervaring, niet op verings gebied, ik moet zeggen dat ik eerst mijn twijfels had over de 12v motor. Maar nu ik er een aantal gereden heb, is die twijfel volledig weg. En de hp18 vindt ik echt definitief beter schakelen dan de hp20, veel en veel rustiger, zekerder.
Maar goed de kogel is nog niet door de kerk. Ik wil nog graag een keer in een 24v rijden.
Tegen een automaat heb ik in iedergeval geen bezwaar. Als het nou een keer iets beter weer wordt kruip ik weer onder de Cx om de roest plekken schoon te maken en voor de laatste maal eraan te gaan lassen. Dan kunnen jullie er allemaal nog een rondje in maken voor ze verkocht word, want dan heb ik weer iets meer geld voor een XM, en dan kan ik ook in de wat betere staat verkerende klasse auto's kijken.
Ik heb als kind altijd geroepen dat ik mijn eerste auto nooit weg zou doen. Maar dat is erg lastig op het moment.
Deze XM, ja ik wil best nog een keer terug, maar dan inderdaad met een doorgewinterde XMer. Niet perse om te bepalen of een auto goed is, maar meer om met enige zekerheid te kunnen zeggen dat ie niet slecht is.
Ik gok er op dat de lekkage veroorzaakt wordt door:
- of de retourleiding van het HA-blok voor. Een bekend probleem, maar niet ernstig.
- of een lekkende HD-leiding. Links vervangen is vrij goed te doen. Rechts is een <censuur> klus.
Ik zou zeggen, bij twijfel (en geen klik) niet doen.
Fotoooooooo's!
:wink:
Nee Wimb, daar heb je volkomen gelijk in!
Letterlijk en figuurlijk de eerste regel in het "aankoop tips" pdf.je:
Koop een XM met je verstand, niet uit verliefdheid.
Maar goed, dit was een "94 dus met de ingekorte slag en verbreede boring v6. En nog wat aangepaste rommeltjes. Loopt deze nou zuiniger of langer of merkt je er helemaal nix van? G. vertelde ook dat deze motor niet meer tikt en de oude v6 wel?
En is de 24v ook megenomen in deze aanpasings ronde?
Want op wikipedia (ja, ja, ik weet het, wikipedia is niet 100% waar), maar goed op wikipedia staat namelijk wel consequent de v6 12v 2975cc van "89 tot "94 aan gegeven, en vervolgens met gewijzigde 2963cc inhoud van "94 tot "97. Maar achter de 24v staat in de ene taal ook "89 tot "94 en "94 tot "97 met gewijzigde inhoud, maar in de andere taal staat die als 2975cc van "89 tot "97. Iemand een uitsluitsel? L'evolution de XM is er nogal onduidelijk over.
Waar ik eigenlijk achter probeer te komen is of die 2963 motor beter of slechter is dan de 2975, en of dat een reden is om door te zoeken naar een v6 met juist wel dan wel juist niet deze motor erin.
@LNV, ik probeer ze online te krijgen!
Kom je ook eens in een echte franse garage :mrgreen:
Kost je minimaal de helft van de huidige vraagprijs om dat naar je zin te krijgen.
Daar zit je stuurhuis gelukkig niet, als je tenminste dat deel bedoelt onder de radiateur.
Hoort niet!
Je voelt al naargelang je verder het pedaal intrapt weerstand, trap je daardoorheen dan moet de bak meteen terugschakelen. Niet terugschakelen kan een verkeerd afgestelde kabel zijn maar ook iets anders.
Jammer dat je niet hebt kunnen achterhalen waar het gekrijs vandaan kwam.
Lijkt op een brakke retour.
Een XM is ook een typische penose auto :mrgreen:
Droge veerpoten, lang stil gestaan?
Dat doet de mijne ook, reed hij soms op het laatst achteruit?
En kijk dan toch waar ze haar nu voor weg doen.... eeuwig zonde :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Glenn, over de PRV, ZPJ 2963cc, dit geldt zowel voor de 12v als 24v. Vanaf begin juni 1993 geproduceerd.
Codes:
SFZ 2975cc 12v
SKZ 2975cc 24v
UFZ 2963cc 12v
UKZ 2963cc 24v
Op de APK gegevens van de RDW site, is een 2975cc aangeduid met U9 en 2963cc E2.
Een 2975cc loopt wat rauwer, dat heeft puur met de verbrandingsverloop te maken. Verder voldoet deze motor aan emissie-eisen t/m midden 1993.
Een 2963cc loopt wat rustiger door de verbrede verbrandingskamers. De slag is iets ingekort. Qua verbruik merk ik geen verschil tussen een 2975cc en 2963cc.
Als je eenmaal met een ZPJ 24v hebt gereden wil je echt geen 12v meer :mrgreen:.
GLENN !!!
Hoe staat het met de XM zoektocht? IS dit bovenstaande verhaal nog iets geworden??
Helaas,
Boven staand verhaal is nix geworden, de verkoper zou me nog wat foto's na sturen en we zouden nog contact hebben maar dat is er niet meer van gekomen. Ik bel hem nog wel even van de week.
Veel van de andere XMs die ik op het net zie verschijnen gaan er ook heel rap weer van af. Ik ben voorlopig in het zoeken gestaakt.
En om het nog leuker te maken is de waterpomp van mijn Cx aan het eind van zijn latijn. Of liever gezegd, de pakkingen en slangen van de waterpomp.
En omdat Citroen, Citroen is en niet Mercedes, hebben ze in al hun onwijsheid, de waterpomp pal boven de dynamo geplaatst in de hoop dat de auto in een land geleverd word waar de zwaartekracht andersom werkt. En dit dus geen probleem zou vormen.
Unfortunantly peanut butter, zowel hier als in Australie werkt de zwaarte kracht gewoon van de waterpomp naar de dynamo, en stroomt alle gelekte koelrommel dus netjes naar alle elektrische rommeltjes. Eerst het koel gebeure, dan het stroom gebeure.
En het is niet alleen het iedere keer wachten op je geld, waarna je het aan de staat mag afdragen, waardoor je nix overhoud voor je auto. Het is gewoon dat het allemaal veel werk is. Voor een doordeweekse dag. Omdat deze auto niet door mij is ontworpen moet je alles in een keer doen, er kan niet een ding tegelijk los, het is of alles of niets. Om de dynamo en de waterpomp eraf te krijgen moet ik de HD pomp uit de weg halen. Dus die moet ook van zijn pully af, dan maar kijken of er genoeg speling is in de leidingen om er langs te kunnen werken.
Kost allemaal nog heel heel heel veel tijd. Tel dat op bij het feit dat alles op straat moet, en dat er geen kirk onder kan omdat ze niet omhoog kan omdat ze niet starten wil. En dan gaat het hard met de tijd die ik erin moet steken. En dan is het weer donderdag, vrijdag en zaterdag dus moet ze weer lopen, goed of kwaadschiks want dan moet ik werken. Dus voorlopig kan ik mijn XM dromen nog even vergeten.
Geen Cx verkoop = geen XM aankoop.
Gegroet.
Ja jij wou perse CX rijden. :mrgreen:
Komt wel weer goed, het is idd een kálooten klus om de water pomp bij een CX te moeten vervangen, succes. :wink:
Succes met het klussen Glen :thumbup:.
Voor je het weet is je CX verkocht en kom je met een XM die naar je zin is :wink:
LEuk hè, zo'n dame die je op de straat houdt?
Wat een gepiel Glenn. Kun je haar niet even starten, alleen om op hoogte te laten komen en dan blokken eronder?
Pagina's