hoi ik heb eens een vraagje.
als ik mijn xm start (koud) schommeld deze in toeren (de toeren gaan van +/- 1000 terug naar bijna afslaan en weer omhoog )zodra ik ga rijden en moet afremmen voor bocht of stoplicht slaat de motor af. zodra de motor na een aantal minuten warm is blijft hij gewoon op normale toeren draain alsof er niets aan de hand is.
gisteren na z'on 200 km terug van de snelweg gebeurde hetzelfde euvel bij het stoppen voor een stoplicht ( bij warme motor dus ) en vanmorgen weer met koude start.
mijn vraag dus... ligt dit aan de stappenmotor? zoja wat kan ik doen om dit te verhelpen, en waar zit deze stappenmotor bij mijn 2.0 16V, heeft er iemand een foto van zodat dat duidelijk is voor mij en ik weet waar ik moet zoeken.
alvast mijn dank,
groet Ro,
Ja, demonteren en schoonmaken met remreiniger of avondje laten weken in een bakje met benzine.
Ik heb geen ervaring met 16v's, ik denk rondom je gasklep ergens..
Dat klinkt inderdaad heel erg als de stappenmotor. Waar die bij jouw motor zit, weet ik niet. Als ik het goed heb zit hij bij jou in een rubber beugel.
Slangen loshalen, steker los en flink doorspoelen met remmenreiniger tot er geen zwarte drab meer uitkomt. Lekker in de WD-40 zodat het kamertje soepel beweegt en weer inbouwen.
A child can do the laundry. :wink:
ok.. het schoonmaken is me duidelijk maar nu de hamvraag? waar zit ie :|
ik heb even zelf een plaatje geschoten in de hoop dat dit hem is
daar waar het stekkertje aan vast zit?
groet, Ro
Ja dat klopt :)
Ergens in dit topic La Noir Verni XM V6 12V staan een boel foto's van de stappenmotor. Maar je mag zelf even de 150 pagina's door :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
V6 heeft een andere stappen motor Mark :)
Elke benzine XM heeft eigenlijk dezelfde uitziende stappenmotor rondom de accu-bak zitten behalve de 16v.
ok dan..
stekkertje eruit , 2 torkjes los en ik kan hem eruit lichten en reinigen?
klinkt makkelijk, als dat het is :D
ik zal reporten of het gelukt is
groet, Ro
Jep dat is alles
Je moet ook ff kijken of die kegel nog mooi netjes rond is, hierop dicht bij af. Kan ook zijn dat de doorgang zelf vol met tjap zit, dan zou je die ook ff moeten schoonmaken
mijn dank voor de tip :D
Volgens mij is dat zo'n zelfde stappenmotor als in de Xantia 2.0 16V zit? Dan kan je dit ook even doorlezen:
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=12849
jaaaa.. helemaal goed :D
mijn dank
groet,Ro
nou, zo gezegd zo gedaan,
stappenmotor eruit gehaald en zag er zo uit...
na het reinigen in een badje remreiniger en ingespoten te hebben met wd 40 zag hij er zo uit...
het metalen buisje wat om het "plunjertje :roll: " zit is redelijk schoon geworden, het zwarte kopje is zwart gebleven , is kunstof dacht ik zo te voelen, maar voelde droog en schoon aan. het is i.d.d. dezelfde als uit deze link; http://www.xantiaclub.net/forum/viewtop ... =6&t=12849 enkel lijkt bij deze het kopje metaal en het plunjertje wat korter.
Ik heb hem terug geplaatst met beleid en de xm gestart.dit voelde al beter dan het was maar toeren zakte 1 keer even terug naar net onder 900.
Verder redelijk stabiel.
net weer even getest, heb hem gestart en bleef toch redelijk tussen 950 en 1000 toeren draaien.
ik ben nu benieuwd naar morgenochtend :lol:
ik laat zeker even weten hoe dit af is gelopen
groet, Ro
Bij een Xantia moet je daarna even de ECU resetten, weet niet of dit bij de XM ook zo is? Maar lijkt me eigenlijk wel.
Dat kan door de accu even los te halen. Maar de ECU leert in ongeveer een half uur. Dus wat je het makkelijkste vindt.
:grijns: :grijns: :grijns:
geen bijzonderheden, alles is weer zoals het was Mijn XM start en rijd weer voortreffelijk
ik heb niets hoeven reseten dus alles naar wens verlopen
dank voor de hulp en tips
nu nog een flinke was en poetsbeurt, want hij ziet er echt niet uit :oops:
groet, Ro
8)
+1
On a side note: Vaak is een grote ergernis vrij simpel zelf op te lossen. En het zelf doen, maakt het verschil tussen een XM een dure, slechte bak vinden of een fijne limousine die aandacht nodig heeft.
(Sorry voor m'n plotselinge filosofische moment. :lol: )
20december2016 - XM2.016v RFV motor - 378000 km: ook bij mij onregelematig stationair, al een tijdje. Garage wist niet wat het was (!!) beetje googlen en je komt wel uit op de stappenmotor. Mijn reparatie - dankzij deze maar ook andere Peus posts, een succes.
Even in het kort de volgorde en opties:
Eerst massakabel van accu losmaken.
2 opties:
Stappenmotor zit met 2 kleine torxboutjes vast + goed afgesloten steker zoals hierboven door rootje2007 getoond.
Stappenmotor niet uit elkaar halen, dat kan niet! Het uitstekende gedeelte kan er ook niet van los of uitgetrokken worden, dat laat de constructie niet toe. Buisje kan worden teruggetrokken en dat + daarachter kun je met een kwastje reinigen. Je kunt alles beter met een klein kwastje reinigen dan met wattenstaafjes, die vallen uit elkaar bij gebruik remmenreiniger. Helemaal akelig als je er het gasklephuis mee reinigt, de losse wattenstaafstukjes moeten er dan uitgepeuterd worden. Doe het maar liever met een kwastje en doekje.
Ik heb ergens gelezen (alhoewel ik het wel gedaan heb): stappenmotor niet helemaal in remmenreiniger onderdompelen, als je het doet dan ondersteboven. Doe je het wel dan weer goed olieen nadien.
Na schoonkamen met WD40 of beter klokkenolie de motor en uitstekende delen nog wat smeren.
Gasklephuis:
Het is niet zo moeilijk het hele gasklephuis te verwijderen. Zorg wel dat je de juiste klemmetjes hebt voor het weer monteren van de slangen. De onderste slang is vrij klein (plm 10 mm) en heeft een verdikking, dus die trek je er niet zo af (met behoud van klem). De bovenste heeft geen verdikking en trek je er waarschijnlijk wel zo af. Als het heel koud is de slangen even met de föhn verwarmen.
Zoals elders gezegd: behalve de slangen en de kabels alle sensor bedrading/stekers losmaken; Het huis zit met 3 6mm inbusbouten vast. Bij monteren pas op: de onderste inbusbout is slecht te zien en valt makkelijk - leg er een doekje onder dan heb je de bout snel terug.
Pas wel op dat de pakking van het huis op inlaatblok niet scheurt bij de- of montage.
Als het huis los is, kun je daarna de stappenmotor (de-)monteren.
Spuit voor montage van de stekers ze eventueel in met contactspray.
Let op bij los en vastmaken van de klemmetjes op de stekers ook weer voorzorgmaatregelen nemen als ze vallen / wegspringen, dus een doek er onder. Ze kunnen in 2 richtingen (zeg maar van onderen of van boven) ingeschoven worden. Het blauwe vochtremmertje op steker van de stappenmotor steker verliezen/ vergeten.
Tenslotte massakabel weer aansluiten. Starten en weer genieten van een normale stationairloop.
XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm
Goed bezig Frederik!
__________
Crepuscule