4 keer wielbol (LV, RV, LA en RA)
2 keer hydractivebol (1x voor 1x achter)
1 keer voorraadbol (op de drukregelaar)
1 keer diravibol (ook in de motorruimte)
Vanmiddag moest ik mijn dochter van school halen, allemaal prima. Maar, ik parkeer, stap uit en hóór me toch een gesis vanaf de rechtervoorband...
Dus ik denk, die is lek.
eerst dochter gehaald, terug naar auto, band nog redelijk vol, gesis is er nog, dus ipv boodschappen direct voorzichtig naar huis.
Thuis dochter achter een filmpje gezet, wiel eraf (tsjee da's lang geleden da'k dat nog gedaan heb!)
Héé, het gesis komt toch niet uit de band! Maar ietsje dieper (ja, het wiel was er toen al helemaal af :()... En daar druppelt ook een héél klein beetje LHM...
Maar goed, iemand enig idee wat dat kan zijn? Zit er ergens een overdrukklep? Of is een voorraadbol compleet gescheurd?
het geluid komt ergens uit de buurt van het koelvloeistofvoorraadvat, maar die is het niet (helaas, die reparatie kan ik tenminste)
Ik vermoed ook het retourslangetje. Kost ongeveer een tientje en zou je zelf kunnen monteren. De klem kun je voorzichtig met een kniptang los en vast maken, het zal niet makkelijk gaan.
Als noodreparatie moet je eerst kijken waar die gescheurd is, als het vlakbij het uiteinde is kun je het rubber aan de metalen leiding eraf halen en de rest van het slangetje over de metalen leiding schuiven :wink:.
Andere plek maar exact dezelfde symptomen als ik had met mijn dame op nieuwjaarsdag. Bij mij was het een hoge druk leiding. Als het sist als een lekke band is het toch wel hoge druk door een klein gaatje normaal gezien. Retour is lage druk. Feit dat ze nog siste toen je terug kwam wijst volgens mij ook naar het hoge druk gedeelte van het systeem. De retour zou niet zo lang sissen lijkt me, daar is de druk sneller weg.
retour heeft vrijwel geen druk, dit siste zeker 20 minuten. Maar als het in een hogedruk LHM leiding zit zou ik toch een flinke plas verwachten, niet dit halve borrelglaasje. Leek echt of er ergens een ontluchtingsklep open stond...
Maar inmiddels heeft de zelfreparatiemodus van Xm weer gefunctioneerd, rijdt nog prima en geen gesis/lekkage meer. Ik kijk het nog ff aan, morgen maar weer eens bij daglicht kijken.
Zou kunnen, maar ik kan al die leidingen nog steeds niet herkennen. Hogedruk is toch stijf? Dus niet zo flexibel als bv een koelwaterleiding?
Langs de snaar die je via je wielkast ziet loopt een leiding die met een lullig klemmetje tegen je wielkast is vast gezet. Dat klemmetje was bij mij los, die rubberslang zat tegen de v-snaar aan. Maar volgens mij is dat geen hogedruk...
Nou ja, zolang het maar niet de leiding boven de tank is. Die vervangen schijnt echt prijzig te zijn.
Dat is de retour leiding. Dat sissen betekend overigens wel dat je ergens verder op in je systeem een lek hebt. Maar aan de andere kant is dat ook wel weer normaal. Iedere XM zakt na verloop van tijd, en dat komt door interne lekkage. Als het alleen dat slangetje was zou ik er geen zorg om hebben :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ok. Het is géén retourleiding. Dat heb ik al gehad en dan gutst het er werkelijk uit bij het inzakken.
De slang die ik beschreef is voor zover ik kon nagaan ook niet lek. Het zal inderdaad ergens een hogedrukleiding zijn, maar als je ook op een 4-jarig experimenteermonstertje moet letten is het niet zo eenvoudig om eens rustig onder de auto te kruipen. Nog afgezien van het feit dat hij amper stabiel genoeg stond om een wiel te wisselen.
Binnenkort moet ik toch naar een garage om de diravi te laten vullen, kunnen ze gelijk hiernaar kijken.
Ik denk dat Gerrie er het dichtst bij zit. Jammer maar helaas.
Diravi bol laten vullen met stikstof... Zie eerder in mijn draadje...
En ja, ik hoopte op iets van die ontlastschroef. Heeft iemand een fotootje van waar dat zit?
Maar kan die ineens loskomen dan? Of zouden ze die in de garage vorige maand niet goed vastgezet hebben?
Nee, links voor, als je langs de accubak op naar beneden kijkt die je een verdeelblok met lhm leidingen, voorop ziet die. Maar als die echt open staat zal de auto slecht of niet omhoog komen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zit you aan de sherry ofzo MArk? :lol: Je typt er nogal neffe....
Hierbij een foto van de ontluchtings bout. Je kijkt hier van onder naar boven. Je ziet de achterzijde van de radiator en het voorste uitlaatspruitstuk. Als je goed kijkt zie je de ringsleutel om de bout zitten. En idd niet te ver opeen draaien want dan vliegt het kogeltje weg. (Heb dat kogeltje overigens al een keer vernieuwd)
Het draadje begint te ontsporen, dus maar terug on topic. :moderator:
Detlev, zou je een foto kunnen maken van waar de LHM lekt? En waar jij denkt dat het gesis vandaan komt?
Want eerlijk gezegd zit er weinig hydrauliek rond de veerpoot:
- Bovenop in de motorruimte de hogedrukleiding en de bol.
- In de wielkuip de retourleiding op de veerpoot.
- En ook in de wielkuip de remmelarij met 1 leiding naar de remklauw.
Foto misschien als ik langs mijn wiel kan fotograferen.
Het is niet de ontlastschroef, die zit aan de andere kant.
Nogmaals beschrijven (ik had gisteren het wiel eraf):
kijk aan de bijrijderskant de wielkast in, dan zie je een v-snaar +wile (is dat de waterpomp?). Iets naar links ligt een plasje LHM op de steunen.
Het geluid komt ergens hier vandaan, maar dan natuurlijk dieper:
Blijft lastig te beschrijven als je niet weet wat waar zit...
In ieder geval nu weer geen last dus ik meld me wel weer als het echt een probleem wordt.
Eerst mijn deur maar een fixen. Handel doet het nu vaker niet dan wel, moet ik even spelen met het slot om de deur open te krijgen. En ik moet de kabelboom nalopen want ik krijg continu te horen dat mijn deue openstaat.
@Detlev, misschien ben je ook toe aan een nieuwe loopwerkaftak. Zoals Mike het bedoelt, de diravi werking klopt helemaal niet :wink:.
Nee, ik weet dat het niet klopt, is precies omgekeerd.
Kilometerteller doet het nog, dus aftak lijkt daar in ieder geval goed, maar zoals ik al zei is het meest opvallende dat je de pomp kunt "voelen" als je bij stilstand stuurt en net hard genoeg draait om net niet de wielen te verdraaien.
Ja, dat klinkt als de bol maar die is recent gecontroleerd. Dus dat zou het niet moeten zijn.
Een HD-pomp moet je kunnen horen werken, voelen echter niet. Bij diravi is de HD-pomp essentieel voor de werking, dus interne lekkage door slijtage zoals Matthijs aangeeft is goed mogelijk dat het hydraulisch systeem niet goed werkt.
Bij een serie 2 is de teller electronisch aangestuurd en niet met een km-kabel vanaf de loopwerkaftak :wink:. Dus is ook nog een mogelijkheid.
zegt:
:edit:
Nu herinner ik me ook een XM 24v serie1 waarmee ik proefreed en ook dit stuurgedrag vertoonde, schokkerig redelijk zwaar sturen bij lage snelheden en heel licht sturen bij hoge snelheden. De loopwerkaftak bij arendonk zal hoogstwaarschijnlijk de boosdoener zijn zoals door Mark is genoemd.
Aangezien bij een XM loopwerkaftak plastic tandwielen worden gebruikt, gaan deze relatief vaak kapot i.t.t. die van de SM en CX waarbij metalen tandwielen worden gebruikt...
Het stuurgedrag wat ik merkte bij deze XM seire1 was volgens mij ook te wijten aan versleten tandwielen van de loopwerkaftak, hierbij werkte de snelheidsmeter nog wel schommelend. Dus de loopwerkaftak was in verregaande toestand, maar nog niet helemaal kapot dat het constant licht stuurde bij alle snelheden en de snelheidsmeter (serie 1) niet meer werkte.
V-snaar van de pomp is bij de laatste beurt goed op spanning gebracht.
Even ter verduidelijking: Wat ik bedoel met voelen is dat je merkt dat telkens even wat meer hulpkracht geleverd wordt doordat de pomp een verse stoot LHM pompt. Ja, nu ik dit zo opnoteer lijkt het mij toch ook een probleem van de bol, want die zou die druk juist continu moeten leveren...
Ach, had ik maar tijd, geld, een garage en zo voort....
Heel makkelijk. 12v toch?
4 keer wielbol (LV, RV, LA en RA)
2 keer hydractivebol (1x voor 1x achter)
1 keer voorraadbol (op de drukregelaar)
1 keer diravibol (ook in de motorruimte)
Totaal 8 bollen. :wink:
Ik heb weer eens wat hoor...
Vanmiddag moest ik mijn dochter van school halen, allemaal prima. Maar, ik parkeer, stap uit en hóór me toch een gesis vanaf de rechtervoorband...
Dus ik denk, die is lek.
eerst dochter gehaald, terug naar auto, band nog redelijk vol, gesis is er nog, dus ipv boodschappen direct voorzichtig naar huis.
Thuis dochter achter een filmpje gezet, wiel eraf (tsjee da's lang geleden da'k dat nog gedaan heb!)
Héé, het gesis komt toch niet uit de band! Maar ietsje dieper (ja, het wiel was er toen al helemaal af :()... En daar druppelt ook een héél klein beetje LHM...
Maar goed, iemand enig idee wat dat kan zijn? Zit er ergens een overdrukklep? Of is een voorraadbol compleet gescheurd?
het geluid komt ergens uit de buurt van het koelvloeistofvoorraadvat, maar die is het niet (helaas, die reparatie kan ik tenminste)
En een handtekening!!!!
Retourslang?
Dat is de slang die aan de bovenkant van de veerpoot zit, richting binnenkant van de auto.
Ik vermoed ook het retourslangetje. Kost ongeveer een tientje en zou je zelf kunnen monteren. De klem kun je voorzichtig met een kniptang los en vast maken, het zal niet makkelijk gaan.
Als noodreparatie moet je eerst kijken waar die gescheurd is, als het vlakbij het uiteinde is kun je het rubber aan de metalen leiding eraf halen en de rest van het slangetje over de metalen leiding schuiven :wink:.
Andere plek maar exact dezelfde symptomen als ik had met mijn dame op nieuwjaarsdag. Bij mij was het een hoge druk leiding. Als het sist als een lekke band is het toch wel hoge druk door een klein gaatje normaal gezien. Retour is lage druk. Feit dat ze nog siste toen je terug kwam wijst volgens mij ook naar het hoge druk gedeelte van het systeem. De retour zou niet zo lang sissen lijkt me, daar is de druk sneller weg.
retour heeft vrijwel geen druk, dit siste zeker 20 minuten. Maar als het in een hogedruk LHM leiding zit zou ik toch een flinke plas verwachten, niet dit halve borrelglaasje. Leek echt of er ergens een ontluchtingsklep open stond...
Maar inmiddels heeft de zelfreparatiemodus van Xm weer gefunctioneerd, rijdt nog prima en geen gesis/lekkage meer. Ik kijk het nog ff aan, morgen maar weer eens bij daglicht kijken.
En een handtekening!!!!
dus echt het zelfde als ik had :lol:
Bij mij was het ook weer weg, tot het weer terug was. Ik weet niet of je het gelezen hebt in m'n topic.
Klinkt niet lekker Detlevke... zit het misschien bij de aanvoerleiding op je voorpoot?
Zou kunnen, maar ik kan al die leidingen nog steeds niet herkennen. Hogedruk is toch stijf? Dus niet zo flexibel als bv een koelwaterleiding?
Langs de snaar die je via je wielkast ziet loopt een leiding die met een lullig klemmetje tegen je wielkast is vast gezet. Dat klemmetje was bij mij los, die rubberslang zat tegen de v-snaar aan. Maar volgens mij is dat geen hogedruk...
Nou ja, zolang het maar niet de leiding boven de tank is. Die vervangen schijnt echt prijzig te zijn.
En een handtekening!!!!
Dat is de retour leiding. Dat sissen betekend overigens wel dat je ergens verder op in je systeem een lek hebt. Maar aan de andere kant is dat ook wel weer normaal. Iedere XM zakt na verloop van tijd, en dat komt door interne lekkage. Als het alleen dat slangetje was zou ik er geen zorg om hebben :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En nu gok ik er op (educated guess) dat het geen LHM maar koelvloeistof is. Dat slangetje waar je het over hebt, is voor het koelvloeistofcircuit.
Hier was mijn retourleiding lekkage vorig jaar. Zit idd met een lullig klemmetje vast.
En zo heb ik het beter vast gezet met een ander type klem:
Ok. Het is géén retourleiding. Dat heb ik al gehad en dan gutst het er werkelijk uit bij het inzakken.
De slang die ik beschreef is voor zover ik kon nagaan ook niet lek. Het zal inderdaad ergens een hogedrukleiding zijn, maar als je ook op een 4-jarig experimenteermonstertje moet letten is het niet zo eenvoudig om eens rustig onder de auto te kruipen. Nog afgezien van het feit dat hij amper stabiel genoeg stond om een wiel te wisselen.
Binnenkort moet ik toch naar een garage om de diravi te laten vullen, kunnen ze gelijk hiernaar kijken.
Ik denk dat Gerrie er het dichtst bij zit. Jammer maar helaas.
En een handtekening!!!!
Diravi laten vullen?? Met pur? :lol:
Dan stuurt het teminste wat minder vaaaaag :mrgreen:
Even wat geks, zit de ontlastschroef wel goed dicht? :mrgreen:
Diravi bol laten vullen met stikstof... Zie eerder in mijn draadje...
En ja, ik hoopte op iets van die ontlastschroef. Heeft iemand een fotootje van waar dat zit?
Maar kan die ineens loskomen dan? Of zouden ze die in de garage vorige maand niet goed vastgezet hebben?
En een handtekening!!!!
Maar die ontlast schroef zit toch meer Links voor? Bij het ABS blok in the neighbourhood?
Op de drukregelaar. Niet helemaal er uit draaien, dan valt het kogeltje op de grond.
Nee, links voor, als je langs de accubak op naar beneden kijkt die je een verdeelblok met lhm leidingen, voorop ziet die. Maar als die echt open staat zal de auto slecht of niet omhoog komen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zit you aan de sherry ofzo MArk? :lol: Je typt er nogal neffe....
Hierbij een foto van de ontluchtings bout. Je kijkt hier van onder naar boven. Je ziet de achterzijde van de radiator en het voorste uitlaatspruitstuk. Als je goed kijkt zie je de ringsleutel om de bout zitten. En idd niet te ver opeen draaien want dan vliegt het kogeltje weg. (Heb dat kogeltje overigens al een keer vernieuwd)
? zit bij jouw de radiateur dan achter tegen het schutbord aan?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het draadje begint te ontsporen, dus maar terug on topic. :moderator:
Detlev, zou je een foto kunnen maken van waar de LHM lekt? En waar jij denkt dat het gesis vandaan komt?
Want eerlijk gezegd zit er weinig hydrauliek rond de veerpoot:
- Bovenop in de motorruimte de hogedrukleiding en de bol.
- In de wielkuip de retourleiding op de veerpoot.
- En ook in de wielkuip de remmelarij met 1 leiding naar de remklauw.
edit.. weg gehaald...
Foto misschien als ik langs mijn wiel kan fotograferen.
Het is niet de ontlastschroef, die zit aan de andere kant.
Nogmaals beschrijven (ik had gisteren het wiel eraf):
kijk aan de bijrijderskant de wielkast in, dan zie je een v-snaar +wile (is dat de waterpomp?). Iets naar links ligt een plasje LHM op de steunen.
Het geluid komt ergens hier vandaan, maar dan natuurlijk dieper:
Blijft lastig te beschrijven als je niet weet wat waar zit...
In ieder geval nu weer geen last dus ik meld me wel weer als het echt een probleem wordt.
Eerst mijn deur maar een fixen. Handel doet het nu vaker niet dan wel, moet ik even spelen met het slot om de deur open te krijgen. En ik moet de kabelboom nalopen want ik krijg continu te horen dat mijn deue openstaat.
En een handtekening!!!!
Nee, ik weet dat het niet klopt, is precies omgekeerd.
Kilometerteller doet het nog, dus aftak lijkt daar in ieder geval goed, maar zoals ik al zei is het meest opvallende dat je de pomp kunt "voelen" als je bij stilstand stuurt en net hard genoeg draait om net niet de wielen te verdraaien.
Ja, dat klinkt als de bol maar die is recent gecontroleerd. Dus dat zou het niet moeten zijn.
En een handtekening!!!!
Staat de v-snaar van de pomp strak genoeg?
of t pompje wordt gewoon oud, of veel interne lekkage ofzo?
Een HD-pomp moet je kunnen horen werken, voelen echter niet. Bij diravi is de HD-pomp essentieel voor de werking, dus interne lekkage door slijtage zoals Matthijs aangeeft is goed mogelijk dat het hydraulisch systeem niet goed werkt.
Bij een serie 2 is de teller electronisch aangestuurd en niet met een km-kabel vanaf de loopwerkaftak :wink:. Dus is ook nog een mogelijkheid.
Het stuurgedrag wat ik merkte bij deze XM seire1 was volgens mij ook te wijten aan versleten tandwielen van de loopwerkaftak, hierbij werkte de snelheidsmeter nog wel schommelend. Dus de loopwerkaftak was in verregaande toestand, maar nog niet helemaal kapot dat het constant licht stuurde bij alle snelheden en de snelheidsmeter (serie 1) niet meer werkte.
Dat bedoelde ik met dat er geen hol van klopt idd, je XM stuurt niet zoals het moet en da's jammer! :wink:
V-snaar van de pomp is bij de laatste beurt goed op spanning gebracht.
Even ter verduidelijking: Wat ik bedoel met voelen is dat je merkt dat telkens even wat meer hulpkracht geleverd wordt doordat de pomp een verse stoot LHM pompt. Ja, nu ik dit zo opnoteer lijkt het mij toch ook een probleem van de bol, want die zou die druk juist continu moeten leveren...
Ach, had ik maar tijd, geld, een garage en zo voort....
En een handtekening!!!!
Pagina's