En gemept hebben we! Griebels wat zaten jouw rubbers vast aan de draagarmen. :shock: Maar waar een wil is, is een weg. ;-) Op verzoek ook de stabilisatorstangrubbers (heten die dingen zo?) vervangen. Qua moeilijkheidsgraad viel dat reuze mee.
Alleen doet de Diravi het nu niet meer. :oops: Ik hoop oprecht dat het iets onbenulligs is.
Nee, helaas. Om die stabirubbers te vervangen hebben we het subframe een paar centimeter laten zakken. Misschien dat er bij het terugplaatsen iets is misgegaan.
@Wim, ik zal nog foto`s maken van de achterkant zonder trekhaak en helaas met het gaatje in de diffusor van de achterbumper.
Heb helaas geen foto`s van de werkzaamheden van de centrifugaalregelaar gemaakt. Jansr had wel foto`s gemaakt van zijn centrifugaalregelaar op cifo.
Het is eenvoudig te doen door eerst de 2 lange m5 bouten losdraaien die de plastic bol met het aluminium blokje verbinden en de aandrijfkabel onderin losmaken. Dan de bol als geheel van de steun te halen, dat zijn 2 boutjes met moertjes m6.
Daarna de overige m5 boutjes met moertjes losdraaien en de bovenste helft eraf halen. Ik zag hier en daar nog wat oud lagervet en ook wat lichte roest aan de metalen onderdeeltjes, de aluminium onderdelen zagen als nieuw uit 8). De boel wat schoongepoetst en met nieuw lagervet ingesmeerd. De 2 centrifugaalmassa`s haakten een beetje naar de horizontale stand, overeenkomend met een hoge snelheid. Na het smeren ging dat ook weer goed.
Het bedieningsstangetje tussen de hefboom en de hydraulische plunjer heb ik vervangen. Het is een asje met een diameter van ong. 5 mm, aan de boven -en onderzijde afgedraaid tot rond 2mm. Dat ziet er fragiel uit, aan de onderzijde was het asje licht krom. Nog geprobeerd recht te buigen maar die brak af :roll:.
Een torx sleuteltje (van een verdelerkap) met een diameter van 4mm op lengte afgezaagd en die gebruikt, dat is al een stuk degelijker :wink:.
De lengte iets korter gehouden voor een lichtere en directere bediening. Naarmate de lengte toeneemt wordt de diravi zwaarder en komt sterker terug.
Nu zijn stuurcorrecties supersnel uit te voeren :D, vooral rotondes gaan makkelijker. Op de snelweg was in het begin even wennen aan de directheid, je zit veel sneller op een andere baan.
Ben veilig en rustig thuis gekomen :wink:. Ik was nog aan het uitbuiken van het lange wokken tijdens de rit naar huis :lol:.
Als eerst wil ik W&W nogmaals bedanken voor de moeite :!:.
Mijn XM rijd nu rotsvast en kan ongemerkt nog harder door bochten :mrgreen:. Nog belangrijker is dat ik absoluut geen voortrein rammels meer hoor :D , hooguit bandengeluid.
Gisteren bij de dhz garage viel me al op dat er behoorlijk wat lucht in mijn hydraulisch systeem zat, vreemd want er waren geen hydraulische leidingen losgemaakt :roll:. Tijdens de proefrit met Lucas, Maarten en Wim merkte ik dat die vreemd veerde, typisch lucht in het systeem gevoel.
Thuis aangekomen nog onder de kap gekeken, geen LHM/rinçage lekkage kunnen vinden, alleen 1 wartel van de centrifugaalregelaar die wat groen en nattig was. Aan de bijbehorende leiding was te zien dat de bochten wat uitgerekt zijn :lol:, dus die merkte wel dat het subframe omlaag kwam :wink:.
Stabilisatorstang rubber vervaning tip voor W&W:
Bij een volgende XM ZPJ V6 met diravi, eerst alumium blokje van de centrifugaalbol los maken dmv 2 lange bouten m5 want dan kan het subframe met het stuurhuis omlaag en de centrifugaalbol kan blijven zitten. De teller -en diravikabel zouden idd ook voor de zekerheid uit het loopwerkaftak gehaald kunnen worden :wink:.
Ik stond er verder ook niet bij stil dat het subframe een stukje los moest en was bezig met een andere XM.
Vanochtend naar de wasplaats gereden en toen viel me gelijk op dat de diravi weer lichter stuurde en tijdens de diravi het rijden weer terugkwam :D. Alleen bij standstand komt die nog matig terug, maar al beter dan gisteren.
Bij de inpandige hogedruk wasplaats na het wassen nog even de wartel aangedraaid en er was een lichte verbetering van de diravi merkbaar. Ook de vering gaat weer meer gedragen zoals voor de W&W operatie :wink:.
Het overmatige lucht in het systeem zorgde ervoor dat de diravi slechte werkte, toch verdenk ik nu de hydralische plunjer in het aluminium gedeelte van de centrifugaalbol. Als ik die los maak van de zwarte bol zie ik altijd een plasje LHM/rinçage bovenop het plunjerrubber zitten, bij jongere XM`s met diravi zijn die mooi droog :!:.
Er is een grote kans dat die hydraulische plunjer versleten is en via de licht lekkende wartel lucht aanzuigt :?:. Deze plunjer bepaald hoe licht c.q. zwaar de diravi moet worden aan de hand van de snelheid.
En nu genieten van de stille voortrein, de machtige sporing en het bochtgedrag 8). Alleen mijn 24v motor wil ik horen tijdens het rijden :mrgreen:.
Gelukkig valt de schade dus wel mee. ;-)
Toch blijf ik me elke keer verbazen hoeveel verschil het vervangen van die stukjes rubber maakt. Je hebt het zelf gezien, je draagarmrubbers leken niet erg slecht. Dito voor die stabirubbers.
Vanmiddag nog even richting Gouda gereden en weer terug naar huis, dat ging geweldig :D.
Gelukkig is mijn diravi weer iets lichter gaan bedienen, het vanzelf terugdraaien is voor verbetering vatbaar.
Ik ga op zoek naar een andere centrifugaalregelaar met het aluminium blokje, daar zal het probleem in zitten.
De foto`s voor W&W om de diravi centrifugaal regelaar af te koppelen bij een stabilisatorstang rubber wissel van een XM ZPJ V6 (PRV motor met diravi). Hierbij kan de zwarte bol op zijn plek blijven, terwijl het hydraulisch aluminium blokje met de leidingen omlaag getrokken kan worden wanneer het subframe omlaag moet.
Alleen de 2 lange bouten met de rode pijlen aangegeven hoeven los gedraaid te worden. Let op de dikke metalen pakking tussen het alu blokje en plastic bol, raak die dus niet kwijt.
Van de andere kant gezien.
Mijn licht lekkende wartel aan de onderkant van het alu blokje (voeding hydraulische plunjer):
Ondanks het stevig aandraaien van de wartel (net een slagje) en het schoonmaken ervan is het toch weer lichtjes gaan lekken :( . Dit verklaart ook het lamme gedrag van de diravi tijdens stilstand en tijdens het rijden komt die ook erg langzaam terug.
Niksaan Maxima :roll:, geef mij dan maar de echte Maxima :mrgreen:.
Ik zal vrijdagavond op mijn gemak bekijken wat er precies beschadigd is. Tijdens het los -en vastdraaien van de wartel voelde het goed aan en gelukkig niet dol.
Ik verwacht dat het schroefdraad van het aluminium blokje het zwaar heeft gehad.
JAAAAA :lol:
Dat vinden W&W wel leuk ja, lekker met grof geweld op een xm van iemand anders meppen.
Mmmmm kan nie wachten!! :twisted:
Zolang mijn XM er beter van wordt :mrgreen:, mag W&W erop meppen :lol:
En gemept hebben we! Griebels wat zaten jouw rubbers vast aan de draagarmen. :shock: Maar waar een wil is, is een weg. ;-) Op verzoek ook de stabilisatorstangrubbers (heten die dingen zo?) vervangen. Qua moeilijkheidsgraad viel dat reuze mee.
Alleen doet de Diravi het nu niet meer. :oops: Ik hoop oprecht dat het iets onbenulligs is.
Ahhh köt neeeee hè!!??
Da's toch wel een smet op het blazoen van W&W :mrgreen:
Maar serieus, dat is verdomd vervelend. Geen idee hoe het komt???
Edit: wacht effe, wacht effe, dit is toch weer niet zo'n verhaal wat boven die wokpan is uitgebroedt hé...beetje kloten op het forum :?: :evil:
Nee, helaas. Om die stabirubbers te vervangen hebben we het subframe een paar centimeter laten zakken. Misschien dat er bij het terugplaatsen iets is misgegaan.
Oei, maar geen lekkage gezien? Misschien iets in het loopwerk van de tellerkabels gesprongen??
Is JP wel er mee naar huis gereden?
Het diravi werkt wel, maar zwaarder en draait het niet vanzelf terug naar het midden. (geen sterk 'wok' verhaal dit keer.)
Ik denk dat 1 van de 2 tellerkabels er niet goed in zit door het laten zakken
van het supfreem.
Fat chance :wink:
Waar is JP eigenlijk, hij hangt toch niet ergens over een vangrail op de A12 te kotsen??? Ik bedoel, bijna 6 uur wokken...tssssssssjjjj
Daar gok ik ook op, maar dat heeft JP al wel bekeken, misschien nog een keertje kijken?
heeft toch niet per ongeluk hier mee te maken??
Ben veilig en rustig thuis gekomen :wink:. Ik was nog aan het uitbuiken van het lange wokken tijdens de rit naar huis :lol:.
Als eerst wil ik W&W nogmaals bedanken voor de moeite :!:.
Mijn XM rijd nu rotsvast en kan ongemerkt nog harder door bochten :mrgreen:. Nog belangrijker is dat ik absoluut geen voortrein rammels meer hoor :D , hooguit bandengeluid.
Gisteren bij de dhz garage viel me al op dat er behoorlijk wat lucht in mijn hydraulisch systeem zat, vreemd want er waren geen hydraulische leidingen losgemaakt :roll:. Tijdens de proefrit met Lucas, Maarten en Wim merkte ik dat die vreemd veerde, typisch lucht in het systeem gevoel.
Thuis aangekomen nog onder de kap gekeken, geen LHM/rinçage lekkage kunnen vinden, alleen 1 wartel van de centrifugaalregelaar die wat groen en nattig was. Aan de bijbehorende leiding was te zien dat de bochten wat uitgerekt zijn :lol:, dus die merkte wel dat het subframe omlaag kwam :wink:.
Stabilisatorstang rubber vervaning tip voor W&W:
Bij een volgende XM ZPJ V6 met diravi, eerst alumium blokje van de centrifugaalbol los maken dmv 2 lange bouten m5 want dan kan het subframe met het stuurhuis omlaag en de centrifugaalbol kan blijven zitten. De teller -en diravikabel zouden idd ook voor de zekerheid uit het loopwerkaftak gehaald kunnen worden :wink:.
Ik stond er verder ook niet bij stil dat het subframe een stukje los moest en was bezig met een andere XM.
Vanochtend naar de wasplaats gereden en toen viel me gelijk op dat de diravi weer lichter stuurde en tijdens de diravi het rijden weer terugkwam :D. Alleen bij standstand komt die nog matig terug, maar al beter dan gisteren.
Bij de inpandige hogedruk wasplaats na het wassen nog even de wartel aangedraaid en er was een lichte verbetering van de diravi merkbaar. Ook de vering gaat weer meer gedragen zoals voor de W&W operatie :wink:.
Het overmatige lucht in het systeem zorgde ervoor dat de diravi slechte werkte, toch verdenk ik nu de hydralische plunjer in het aluminium gedeelte van de centrifugaalbol. Als ik die los maak van de zwarte bol zie ik altijd een plasje LHM/rinçage bovenop het plunjerrubber zitten, bij jongere XM`s met diravi zijn die mooi droog :!:.
Er is een grote kans dat die hydraulische plunjer versleten is en via de licht lekkende wartel lucht aanzuigt :?:. Deze plunjer bepaald hoe licht c.q. zwaar de diravi moet worden aan de hand van de snelheid.
En nu genieten van de stille voortrein, de machtige sporing en het bochtgedrag 8). Alleen mijn 24v motor wil ik horen tijdens het rijden :mrgreen:.
Gelukkig valt de schade dus wel mee. ;-)
Toch blijf ik me elke keer verbazen hoeveel verschil het vervangen van die stukjes rubber maakt. Je hebt het zelf gezien, je draagarmrubbers leken niet erg slecht. Dito voor die stabirubbers.
Mooi mooi mooi...
W&W, dan weten jullie het vast als mijn stabs aan de beurt zijn! :grijns:
Idd, ik ben mij rot geschrokken!!
Vanmiddag nog even richting Gouda gereden en weer terug naar huis, dat ging geweldig :D.
Gelukkig is mijn diravi weer iets lichter gaan bedienen, het vanzelf terugdraaien is voor verbetering vatbaar.
Ik ga op zoek naar een andere centrifugaalregelaar met het aluminium blokje, daar zal het probleem in zitten.
Of toch maar aan de Dirass. :wink:
Nee.....diravi is super :lol:.
Die zwarte bol ? Laat ik nou net....
Dat is mooi om te weten :wink:.
Kwam die diravi wel sterk terug?
Wat is sterk? Hij werkte gewoon goed :)
Bij stilstand moet het stuur zonder te twijvelen of hulp netjes terugdraaien naar het midden :wink:.
Bij 0,59sec wordt er aan het stuur verdraaid:
http://www.youtube.com/watch?v=_-DUAfocDnM
Volgens mij wel, je mag hem best proberen voor je hem overneemt hoor :]
De foto`s voor W&W om de diravi centrifugaal regelaar af te koppelen bij een stabilisatorstang rubber wissel van een XM ZPJ V6 (PRV motor met diravi). Hierbij kan de zwarte bol op zijn plek blijven, terwijl het hydraulisch aluminium blokje met de leidingen omlaag getrokken kan worden wanneer het subframe omlaag moet.
Alleen de 2 lange bouten met de rode pijlen aangegeven hoeven los gedraaid te worden. Let op de dikke metalen pakking tussen het alu blokje en plastic bol, raak die dus niet kwijt.
Van de andere kant gezien.
Mijn licht lekkende wartel aan de onderkant van het alu blokje (voeding hydraulische plunjer):
Ondanks het stevig aandraaien van de wartel (net een slagje) en het schoonmaken ervan is het toch weer lichtjes gaan lekken :( . Dit verklaart ook het lamme gedrag van de diravi tijdens stilstand en tijdens het rijden komt die ook erg langzaam terug.
Duidelijke pics JP. JE mot het maar weten!
Dus je rijdt nu eigenlijk in een soort Nissan Maxima V6 24v rond :grijns:
Nee, solly, effe plagen. Maar moet je nu zo'n blokje nieuw hebben omdat de draad beschadigd is, of zouden alleen nieuwe wartels ook goed zijn???
Niksaan Maxima :roll:, geef mij dan maar de echte Maxima :mrgreen:.
Ik zal vrijdagavond op mijn gemak bekijken wat er precies beschadigd is. Tijdens het los -en vastdraaien van de wartel voelde het goed aan en gelukkig niet dol.
Ik verwacht dat het schroefdraad van het aluminium blokje het zwaar heeft gehad.
Bedankt voor je foto's en uitleg. Maar ik blijf het waardeloos vinden dat we dat gedaan hebben bij jouw auto. :oops:
Idem!! :oops:
Pagina's