XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
maartenh
afbeelding van maartenh
Re: XM V6.24 van Citrophile

Citrophile zegt:

Waarom trek jij dit in twijvel :roll: ?

Ik trek niets in twijfel, het klopt gewoon niet.

Het snel in toerental klimmen is het resultaat van de opgewekte kracht, koppel dus.

Waar gaat het koppel anders heen?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: XM V6.24 van Citrophile

Sorry hoor JP, maar wat een BS..

Meer koppel = meer kracht bij gelijke arm. Je kent vast zelf de formule F=M*A wel? Heel simpel. Meer kracht is meer versnelling. En aangezien je toerental via een vaste verhouding is gekoppeld aan je snelheid via je versnellingsbak zal een motor met meer koppel ook sneller versnellen en dus sneller in de toeren klimmen...

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

De toename in toerental is evenredig met de snelheidstoename. Als je bedoelt dat het toerental nu minder toeneemt dan zou je last hebben gehad van een licht slippende koppeling? En dan zou met meer koppel nu die slip verdwenen zijn? :roll:
Ik kan me wel voorstellen dat een betere elektrieke verbinding tot een betere vonk/ontsteking leidt en dat dat een positief effect heeft op je koppel.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Jullie hebben gelijk :oops:. Ik zal het verwarren met meer koppel bij lagere toerentallen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

Nah, zolang dit onderwerp niet hetzelfde behelst als je afstudeerproject is er geen vuiltje aan de lucht, dunkt mij... :schater:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: XM V6.24 van Citrophile

Prik prik, we steken even onder water :mrgreen:

JP, wat volgens mij het belangrijkste is, is dat je blij bent met de verbeteringen. En ach, je zit er wel eens naast, kan de beste gebeuren :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Wat ik ervaren heb, heb ik verkeerd verwoord :crazy: en dat nog eens fundamenteel verkeerd verteld :thumbdown:.
Het is maar goed dat hier mensen elkaar goed scherp houden :wink:.

Ik wilde niks anders zeggen dat ik meer acceleratie ervaar vanaf lage toerentallen door het hogere koppel, dit strookt met de opmerkingen van Maarten, Marco en Wim. In het vervolg zal ik zorgvuldiger formuleren zoals dat ook hoort.

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Tip voor de volgende keer: eerst een kopje jasmijnthee en dan gaan typen. :mrgreen:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: XM V6.24 van Citrophile

JUIST!! :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

zal ik doen :mrgreen:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: XM V6.24 van Citrophile

En nou genoeg zelfkastijding!! :fijnedag:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Het lijkt erop dat de foto's van de ultrasoon gereinigde injectoren verdwenen zijn van het flashcardje :(, het gaat weer lekker.

Nou 1 foto dan :wink:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/004.jpg)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

:lol:Oh jee, Jee Peeke toch! Het lijkt wel of je al professor bent, unne verstrooide dan, dat dan weer wel :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

dat soort ambities laat ik lekker aan me voorbij gaan :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

<censuur> </censuur> :silent:
On topic Wimmeke!. Je zei dat je injectoren schoon waren. Maar dat water op de foto ziet er toch niet heel schoon uit. Of is dat het pre-bad behandelbad?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Deze foto laat idd het eerste badje zien. Toen had ik de buitenzijde van de injectoren niet goed schoongemaakt en die maakte het badje vuil. Zoals op de foto te zien is kwam er schoonmaakmiddel door het "kopje", volgens ASNU is dat een teken dat de injectoren goed gereinigd worden tijden het aansturen.

Daarna heb ik de injectoren in een ander veel groter ultrasoonbad gedaan met een veel sterker reinigingsvloeistof op waterbasis.

Ships dat de foto's kwijt lijken te zijn, hopelijk staan ze op de computer van het bedrijf maar ik verwacht het niet :(. Wie weet kom ik binnenkort daar weer en kan ik foto's maken van losse V6 12v injectoren die ultrasoon worden gereinigd met het sproeibeeld en opbrengst. Deze injectoren had ik vrijdag ook al gereinigd en getest.
Overigens wist ik niet dat de injectoren van een 12v en 24v anders zijn qua type, 2 straals respectievelijk conische douche vorm :D . Het verschil is ook duidelijk aan de onderzijde van de injectoren te zien.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM V6.24 van Citrophile

Conisch lijkt me een stuk fijner om te hebben. Wellicht zou een nieuwe / modernere set van bijv delphi ook wel goed werken met een disc nozzle ofzo, maar denk dat de 12v daar het meeste profijt van zou hebben gezien de 2 straaltjes. Het zijn de puntjes op de i he ;)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Je zult zien dat er nu mensen met een V6 12v op zoek gaan naar 24v injectoren :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: XM V6.24 van Citrophile

ahum :D :D :D

...passen die dan straffeloos??

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Op het oog lijken ze van buiten hetzelfde te zijn, maar wil je het zeker weten dan zou je ze moeten opmeten en ook checken of ze passen :wink:.

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Citrophile zegt:

Je zult zien dat er nu mensen met een V6 12v op zoek gaan naar 24v injectoren :lol:

Waarom alleen V6-rijders? :badday:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ook overige XM rijders mogen op zoek gaan naar ander soort injectoren :stilmaar:

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Dank je. :buig:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM V6.24 van Citrophile

Dikke kans dat ze zo zullen passen, enige ding waar je 'ff' op moet letten is de opbrengst. Als deze teveel verschilt moet je andere maatregelen gaan nemen en dan wordt het weer gerommel

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Ik heb ook het vermoeden dat het zal passen. Voor het verschil in opbrengst zou ik een 12v injector moeten vergelijken met de 24v injector met het ASNU apparaat :wink:.

wimb
afbeelding van wimb
Re: XM V6.24 van Citrophile

Wordt de opbrengst niet voornamelijk bepaald door de druk die de benzinepomp levert en de openingstijd van de injector?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: XM V6.24 van Citrophile

Dat ook :wink:, naast een ander sproeipatroon zullen de 24v injectoren een grotere doorlaat hebben dan de 12v injectoren.
Jammer dat ik door tijdgebrek dit niet heb kunnen testen.
Op het testapparaat kun je met een draaiknop de inspuitdruk variëren, en diverse testprogramma's doorlopen.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: XM V6.24 van Citrophile

De grote vraag is, IMHO, in hoeverre regelt de ECU dit bij op basis van de regellus met de Lambda-sensor?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: XM V6.24 van Citrophile

Volgas regelt de ecu niets bij, en stationair soms ook niet, koudloop ook niet want dan doet je lambda het nog niet. En dat zijn nou net de puntjes die zo belangrijk zijn ;) Deellast boeit het juist weer niet zoveel wat voor injector je hebt.

Wim; openingstijd is alleen om de injectie te beperken/doseren min of meer anders loopt natuurlijk je cylinder vol.
Injectoren heb je in alle vormen en maten (cc/min) en in de 1.6 zitten al kleinere dan een 1.9, 2.0i heeft weer kleinere dan 2.0 16v, tct heeft wéér grotere, etc. Anders wordt het te moeilijk doseren voor de ecu als je een lel van een injector in klen motortje zet

Lignage
afbeelding van Lignage
Re: XM V6.24 van Citrophile

Bbbuuuurrrrppppppp, kom op kleuters, bij de les blijven allemaal, en bij de XM,
wat een zwakke karaktertjes....bbbrrrrrrrrr

Edit Mod: Is dit een open sollicitatie voor hulp Mod Lignage!?

Pagina's