Ik vroeg mij af, heeft de XM (zowel type 1 als 2) nog bepaalde plekken waar ze goed kunnen roesten? Ik heb ooit wel eens wat gelezen dat bij de type 1 de onderkant van de deuren aan de binnenkant wel eens wilt roesten, en de veerschotels uiteraard. Maar zijn er verder nog bekende plekken waar ze willen roesten?
- putroest op de hydrauliqueleidingen
- de reservewielbeschermbak
althans, daar heeft die van mij last van.....
Haal je wielkuipen voor er ook eens uit en maak de achterkant van de wielkast schoon.. Daar gaan stapels bagger verzamelen en het kan nergens heen.. Vooral de type 1 staan er om bekend dat hierdoor de dorpel door gaat rotten..
Verder roesten ze heeel vaak op de naad tussen achterscherm en de dorpel..
De roest op het voorste punt is serieuzer, aangezien dit ook de sterkte van het voorste krikpunt aantast! Goed kijken dus voordat je daar je assteun zet!
Haal ook je voorspatborden er maar eens af, daarvan wil de onderkant ook wel roesten van binnenuit.
Verder nog wat leuke plaatjes:
-Koppelnaad tussen 2 platen binnenscherm voor.
-Wielkuip r.v. ter hoogte van de motorsteun
-Onderkant rechtervoordeur
-Kriksteun r.v.
-Bumpersteun linksvoor.
En loop ook even goed langs je dorpels, m'n pa heeft nu een type 1 break waar op sommige plekken je vuist erin kan. :roll:
Poeh :wtf: Dat zijn aardige gaten.
Ik ken een c35 die beter is aan de onderkant :lol:
Valt toch wel mee?
De beruchte punten zijn vooral de bumper- en kriksteunen. De randen van de wielkasten willen ook wel gaan roesten.
Erger is de hogedrukleidingen naar de achterkant. :?
Bumpersteunen met stip op 1, ik heb nog geen XM gehad/gesloopt die er niet 1 of beide krokant had. Kriksteunen willen ook wel goed rotten maar dat is vaker oorzaak door misbruik in t verleden denk ik.
Voor de rest, tja, oppervlakkig op het subframe onder de radiator/ic/condensor vaak wel omdat daar geen ruimte is om te ademen, plekjes onder de deuren.
Valt best mee :) De foto's hierboven is wel een goed pechegeval; al die plekken (behalve wat ik hier noem) nog niet gezien op een goede 10 XM's
Die modderkuipen leeghalen is een hele goede, sommige auto's hebben daar wel 30cm nat zand achter zitten!
Die kriksteunen voor komt bijna altijd door de modder achter die kuip. Vraag Arjan maar hoe zijn Xm was bij de roestinspectie!
Rotte leidingen komt ook vaker voor helaas, al heb ik wel het idee dat dit bij de Xm's vanaf 1997 erger is!
Onderkant deuren is vooral serie 1 en vroege serie 2. Die heb ik er ook al meerdere van gehad. En als het daar eenmaal toeslaat, dan rot het ook goed door! Mijn eerste Xm had het, evenals meerdere slopers..
Vergeet niet dat de jongste XM's al ruim 10 jaar oud zijn en de oudste de 20 al gepasseerd. Bovendien zijn er vele de laatste jaren van hun bestaan ook niet al te goed onderhouden. Al met al vind ik de schade die de roestduivel aanbrengt wel meevallen. :thumbup:
bedacht ik mij ineens! die fabrieks open-dakjes, die zijn zoooooooooo rot, allemaal!
Zelfs een 97ér had de vellen staalrot er al aanhangen. Als je het hemeltje loshaalt dan zie je het soms al zitten maar de echte horror zit je pas als je het dakraam laat zakken. Het vocht kruipt tussen de montage punten en plaatwerk en kan dan niet meer ademen. Vreselijk om te zien :silent:
Daar ben jij dan de eerste mee! Ik heb er inmiddels 5 gesloopt en nog nooit t kleinste spoortje roest gezien. Nog eens een stuk of 4 gewisseld en daar ook geen roest. Vreemd!
Dat zal mijn geluk wel wezen dan :P
Enige troost dat het dus geen 100% garantie op roest is dan.
Hmm, de voorste wielkuipen ook maar eens loshalen & schoonmaken dan :shock:
Ik was vrijdag op de sloop, en daar stond ook een groene type 1 berline, die op beide dorpels rot was, en op sommige plekken de gaten er in zaten. :shock: Mijn dorpels ook maar eens gaan inspecteren daarna, maar blij van de dorpel aan de passagierskant werd ik ook niet, met name de kriksteun achter is erg slecht. :? Alhoewel ik vermoed dat die daar eens van de krik is gevallen of zo.
Hoe zijn de APK eisen eigenlijk m.b.t. roest bij de kriksteunen?