Dus het relais ziet geen 12 volt door die 4 miliseconden interval maar misschien maar 8, en dan loop je dus de kans op afvallen van het relais.
En op mijn oude dame zat het ook duidelijk anders, daar had ik via een schakelaar en relais 12 volt direkt naar de klep, zonder tussen komst van de VC, en die veerde altijd zacht.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik bedoelde ook oscilliscoop :oops:, waarom ik nou een stroboscoop in
mijn kop heb :roll:.
Mooi dat jullie dit zo hebben getest :thumbup:.
Jullie hebben nog steeds niet verteld wat het probleem was en hoe opgelost.
Met mijn HA1 ervaring werkte mijn HA1 niet als het relais er niet tussen zat. Bij de voorgaande eigenaren van mijn XM was er al een relais geplaatst, die had ik weggehaald. Dan begon het veersysteem te fluiten bij het omhoog komen en zakte in na een bepaalde periode van x aantal seconden :shock: en stug veren natuurlijk :evil:. Plaatste ik het relais ertussen, waren die problemen weg en veerde die zoals het hoort.
De uitgaande spanning van de VC zakte wel nog wat in na het aansluiten van het hydractiveblok. Gaat het nu goed, niks meer aan doen. Lijkt het nu af en toe niet goed te gaan, dan wordt het tijd om met een vn05 een solid state relais te maken voor Mike.
Tijdens de korte test rit die ik er mee gemaakt heb naar de "Wok", reed zoals Mike al zij "La Noir Verni" prima. Mike nogmaals bedankt voor de goede zorg. :wink:
Graag gedaan uiteraard, was erg blij met jullie komst en werkzaamheden. Igg kunnen we wèl concluderen dat ondanks haar 20 lente's ze electronisch nog best goed in elkaar steekt. Althans vwb de VC dan. Voor de rest werkt eigenlijk alles, op die eigenwijze board computer na dan....
Nu snap ik eigenlijk een ding nog niet over dat relais verhaal. Is het gebruikte relais te zwaar voor de functie die ze moet uitvoeren? Ik bedoel dat het ding te lomp en te langzaam is als het ware. En dat een kleiner, snellere en meer high-tech versie (solid state?)beter zou zijn?
Met de woorden smurfjes en smurfinnetjes in het verhaal zou ik het mischien wel snappen :roll: :lol:
Met de woorden smurfjes en smurfinnetjes in het verhaal zou ik het mischien wel snappen :roll: :lol:
Speciaal voor jou:
De VC smurft subtiele signaaltjes naar de hydractiefsmurf. Omdat dat niet altijd goed gaat is er, onder het motto 'van dik hout zaagt men planken' een potige smurf tussen gezet. Echter, die potige smurf is zo gevoelig als een blok beton en reageert niet snel. Als je er graag een relais tussen zou willen, kun je beter een smurfin nemen. Ze reageert sneller dan potige smurf.
Gesmurft? :lol:
Mike, jammer om te lezen dat madame vandaag toch weer strak in d'r benen staat.
We hebben gisteren alles doorgemeten en gezien dat alle signalen binnenkomen. Ook heb je VC's gewisseld en dat sluit een heleboel uit.
Omdat we met een stilstaande auto hebben gezocht, durf ik nu wel te concluderen dat het in een slechte verbinding zit. Daarom plopte bij mij het idee op dat het zeer waarschijnlijk aan de deursignalering ligt want zodra de VC 'ziet' dat er een deur of de kofferbakklep openstaan gaat 'ie in de harde stand. Je had het er met Wes gisteren toch over dat de klep strakker zou moeten sluiten?
Probeer volgende keer als de auto weer hard is onder het rijden, even het schuifje naar stug en weer naar automatisch te schuiven. Dan zal de electroklep weer even volledig aangestuurd worden ipv gepulseerd.
@Wim, constateerde je dat de vc op hard ging bij het openen van een deur? Als dat zo is, dan zit het idd daar de fout.
Zodra een deur of achterklep wordt geopend, moet de vc op zacht worden gezet de zgn. anti-opspring voorziening. Dan worden de drukverschillen tussen de veer -en hydractivebollen opgeheven en wordt voorkomen dat de vering omhoog of omlaag springt bij het activeren van de hydractiveregelaars.
Huh? :shock: Onder de 10 graden Celsius werken mijn 'little grey cells' niet optimaal. Dus of 'ie op hard sprong weet ik niet meer. Wel dat de VC het openen 'zag' en daarop de klep gepulseerd aanstuurde.
Het klinkt lullig, maar het is nu een kwestie van stap voor stap uitsluiten.
Ik persoonlijk zou nu als volgende stap de signalen van de klep, en daarna van de deuren geforceerd op sluiten zetten op de steker van de VC. Maar daarvoor moet je aan het draadjesknippen en doorverbinden slaan. En dat wil ik Mike niet aandoen. Ik weet zo gauw geen makkelijke manier. :roll:
Mij lijkt het wel wat om een ledje/lampje mee te laten schakelen met de hydractive klep. Ik denk dat de spanning te ver in zakt voor de hydractiveklep om te schakelen. En we dus een solid state relais moeten zoeken/maken.
Hi guys, ben ik weer...update hadden jullie gelezen. Vervolg: Van Gronsveld (plm 10km) naar Maastricht was ze keihard. Bovendien begonnen de waarschuwingslampjes van de koelvoeistof, de temp, en het stoplampje te branden, 2 min na vetrek met -2 en sneeuw. Temp meter 80-85c. Tevens de melding van "High water temp" gevolgd door "Slow down!" (die laatstse was me nog nooit opgevallen) Even wat meer gas gegeven dus en toen uitlaten drijven. Melding verdween, lampjes uit. Je hoort onder het dashboard een geklik, electrisch geluidje alsof een stekker niet goed contact maakt. Met de hand onder het dashboard bedrading gevoelt, maar is toch wel link in een sneeuwbui en file rijdend. Vering nog steeds hard. (Temp verhaal staat volgens mij los van het VC verhaal)
Van Maastricht noord weer terug naar het AZM. Vering goed!
Een dik uur later naar Eindhoven, vering goed, de gehele weg. Wel maar tussen de 40 en 80km/u gereden ivm dikke sneeuwbuien. Geen water temp melding meer...
Okay, de achterklep heeft boven gemiddelde speling, die moet ik dus op een of andere manier vaster zetten. Wel met Wes gisteren even over gehad maar niet op door gegaan, dus even kijken of ik dat kan vinden.
Als ik een deurschakelaar zou weghalen, zou ze dan op hard spingen omdat ze niet kan registreren of de deur op cq dicht is???
Klep is makkelijk uit te sluiten door gewoonweg het stekkertje eraf te halen.
Geen contact = geen storing zou dan snel genoeg uitgezocht kunnen zijn :wink:
Dus ffkes 4 kruiskopjes lostrekken en een stekkertje van je schakelaar eraf halen voor misschien soelaas.
De achterklep is makkelijk strakker te stellen. Bekleding van de klep af. Je ziet dan het slotmechanisme zitten. Door de bouten te lossen, het mechanisme iets verder omhoog te schuiven en de boel weer vast te draaien zou je klep wat verder naar beneden in het slot moeten slaan!
Doe dit wel met kleine stapjes en markeer waar je bent begonnen :wink:
Dus het relais ziet geen 12 volt door die 4 miliseconden interval maar misschien maar 8, en dan loop je dus de kans op afvallen van het relais.
En op mijn oude dame zat het ook duidelijk anders, daar had ik via een schakelaar en relais 12 volt direkt naar de klep, zonder tussen komst van de VC, en die veerde altijd zacht.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik bedoelde ook oscilliscoop :oops:, waarom ik nou een stroboscoop in
mijn kop heb :roll:.
Mooi dat jullie dit zo hebben getest :thumbup:.
Jullie hebben nog steeds niet verteld wat het probleem was en hoe opgelost.
Met mijn HA1 ervaring werkte mijn HA1 niet als het relais er niet tussen zat. Bij de voorgaande eigenaren van mijn XM was er al een relais geplaatst, die had ik weggehaald. Dan begon het veersysteem te fluiten bij het omhoog komen en zakte in na een bepaalde periode van x aantal seconden :shock: en stug veren natuurlijk :evil:. Plaatste ik het relais ertussen, waren die problemen weg en veerde die zoals het hoort.
Yep, iets met duty-cycle en massatraagheid. :lol:
toen die relais niet ertussen zat veerde de XM van Mike ook behoorlijk hard.
De uitgaande spanning van de VC zakte wel nog wat in na het aansluiten van het hydractiveblok. Gaat het nu goed, niks meer aan doen. Lijkt het nu af en toe niet goed te gaan, dan wordt het tijd om met een vn05 een solid state relais te maken voor Mike.
Dat mag je bij mijn XM ook doen :wink:, jullie verhaal kan ik prima volgen.
Tijdens de korte test rit die ik er mee gemaakt heb naar de "Wok", reed zoals Mike al zij "La Noir Verni" prima. Mike nogmaals bedankt voor de goede zorg. :wink:
Graag gedaan uiteraard, was erg blij met jullie komst en werkzaamheden. Igg kunnen we wèl concluderen dat ondanks haar 20 lente's ze electronisch nog best goed in elkaar steekt. Althans vwb de VC dan. Voor de rest werkt eigenlijk alles, op die eigenwijze board computer na dan....
Heb nu al zin an de rit morgen!
Nu snap ik eigenlijk een ding nog niet over dat relais verhaal. Is het gebruikte relais te zwaar voor de functie die ze moet uitvoeren? Ik bedoel dat het ding te lomp en te langzaam is als het ware. En dat een kleiner, snellere en meer high-tech versie (solid state?)beter zou zijn?
Met de woorden smurfjes en smurfinnetjes in het verhaal zou ik het mischien wel snappen :roll: :lol:
@Mike, jij snapt misschien nog iets van het verhaal :lol: Ik snap er helemaal niets van! :evil: :wink:
nou ben benieuwd naar je rit van vandaag, en t waren weer moooie sfeerfoto's!
Speciaal voor jou:
De VC smurft subtiele signaaltjes naar de hydractiefsmurf. Omdat dat niet altijd goed gaat is er, onder het motto 'van dik hout zaagt men planken' een potige smurf tussen gezet. Echter, die potige smurf is zo gevoelig als een blok beton en reageert niet snel. Als je er graag een relais tussen zou willen, kun je beter een smurfin nemen. Ze reageert sneller dan potige smurf.
Gesmurft? :lol:
Helemaal!! GroteSmurf. :????
:lol: GU-WEL-DIG...alles in een keer duidelijk....thanx Wim!
Ik denk dat je aan een flikker - licht dacht door Wim z'n roze sjaaltje...
En een handtekening!!!!
Mike, jammer om te lezen dat madame vandaag toch weer strak in d'r benen staat.
We hebben gisteren alles doorgemeten en gezien dat alle signalen binnenkomen. Ook heb je VC's gewisseld en dat sluit een heleboel uit.
Omdat we met een stilstaande auto hebben gezocht, durf ik nu wel te concluderen dat het in een slechte verbinding zit. Daarom plopte bij mij het idee op dat het zeer waarschijnlijk aan de deursignalering ligt want zodra de VC 'ziet' dat er een deur of de kofferbakklep openstaan gaat 'ie in de harde stand. Je had het er met Wes gisteren toch over dat de klep strakker zou moeten sluiten?
Probeer volgende keer als de auto weer hard is onder het rijden, even het schuifje naar stug en weer naar automatisch te schuiven. Dan zal de electroklep weer even volledig aangestuurd worden ipv gepulseerd.
Die achterklep heb je met 10min weer goed sluitend, ben heel benieuwd of het daar in zit.
@Wim, constateerde je dat de vc op hard ging bij het openen van een deur? Als dat zo is, dan zit het idd daar de fout.
Zodra een deur of achterklep wordt geopend, moet de vc op zacht worden gezet de zgn. anti-opspring voorziening. Dan worden de drukverschillen tussen de veer -en hydractivebollen opgeheven en wordt voorkomen dat de vering omhoog of omlaag springt bij het activeren van de hydractiveregelaars.
Huh? :shock: Onder de 10 graden Celsius werken mijn 'little grey cells' niet optimaal. Dus of 'ie op hard sprong weet ik niet meer. Wel dat de VC het openen 'zag' en daarop de klep gepulseerd aanstuurde.
Het klinkt lullig, maar het is nu een kwestie van stap voor stap uitsluiten.
Ik persoonlijk zou nu als volgende stap de signalen van de klep, en daarna van de deuren geforceerd op sluiten zetten op de steker van de VC. Maar daarvoor moet je aan het draadjesknippen en doorverbinden slaan. En dat wil ik Mike niet aandoen. Ik weet zo gauw geen makkelijke manier. :roll:
Mij lijkt het wel wat om een ledje/lampje mee te laten schakelen met de hydractive klep. Ik denk dat de spanning te ver in zakt voor de hydractiveklep om te schakelen. En we dus een solid state relais moeten zoeken/maken.
Hi guys, ben ik weer...update hadden jullie gelezen. Vervolg: Van Gronsveld (plm 10km) naar Maastricht was ze keihard. Bovendien begonnen de waarschuwingslampjes van de koelvoeistof, de temp, en het stoplampje te branden, 2 min na vetrek met -2 en sneeuw. Temp meter 80-85c. Tevens de melding van "High water temp" gevolgd door "Slow down!" (die laatstse was me nog nooit opgevallen) Even wat meer gas gegeven dus en toen uitlaten drijven. Melding verdween, lampjes uit. Je hoort onder het dashboard een geklik, electrisch geluidje alsof een stekker niet goed contact maakt. Met de hand onder het dashboard bedrading gevoelt, maar is toch wel link in een sneeuwbui en file rijdend. Vering nog steeds hard. (Temp verhaal staat volgens mij los van het VC verhaal)
Van Maastricht noord weer terug naar het AZM. Vering goed!
Een dik uur later naar Eindhoven, vering goed, de gehele weg. Wel maar tussen de 40 en 80km/u gereden ivm dikke sneeuwbuien. Geen water temp melding meer...
Okay, de achterklep heeft boven gemiddelde speling, die moet ik dus op een of andere manier vaster zetten. Wel met Wes gisteren even over gehad maar niet op door gegaan, dus even kijken of ik dat kan vinden.
Als ik een deurschakelaar zou weghalen, zou ze dan op hard spingen omdat ze niet kan registreren of de deur op cq dicht is???
Kortom, nog genoeg uit te zoeken... :cry:
Klep is makkelijk uit te sluiten door gewoonweg het stekkertje eraf te halen.
Geen contact = geen storing zou dan snel genoeg uitgezocht kunnen zijn :wink:
Dus ffkes 4 kruiskopjes lostrekken en een stekkertje van je schakelaar eraf halen voor misschien soelaas.
Mike,
De achterklep is makkelijk strakker te stellen. Bekleding van de klep af. Je ziet dan het slotmechanisme zitten. Door de bouten te lossen, het mechanisme iets verder omhoog te schuiven en de boel weer vast te draaien zou je klep wat verder naar beneden in het slot moeten slaan!
Doe dit wel met kleine stapjes en markeer waar je bent begonnen :wink:
Een deurschakelaar weghalen maakt niets uit omdat de schakelaars het circuit sluiten bij het openen van de deur.
Ik twijfel trouwens of je accu wel goed is. Gisteren zat de spanning even boven de 12V en liep terug tot rond de 11,5V. :roll:
het kan dus niet zo zijn dat er satugheid optreden door een "maakcontact'" zoals een openstaande achterklep????
verder lijkt mij 11.5 ook aan de lage kant.
Misschien een Nordstar erin klapperen XMike :twisted: das pas een accu :lol:
als de losse stekkers met elkaar verbonden zijn zou de vc dat als gesloten deuren en achterklep moeten zien :wink: .
Nope, het zijn maakcontacten. Daarom staan ze ook parallel. ;-)
idd klep open maakt contact dus lampje aan :wink:
is een klote contact overigens, vooral als ie net helemaal lekker meer zit qua kunststof :roll:
Maar is dat dan dus mogelijk WiXm?
oh ja dat is waar ook :wink:
Pagina's