de Zwarte dame van Hans

Pagina's

49 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Zal vanavond posten hoe je 'm moet aansluiten.

wimb
afbeelding van wimb
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

En belofte maakt schuld, dus hierbij de uitleg om een after-market afstandbediening op de bestaande centrale deurvergrendeling aan te sluiten.
Onder het dashboardkastje (waar anders :wink: ) vind je rechts, een beetje weggemoffeld een zwarte doos met aan de voorkant, waar je tegenaan kijkt, een steker met een aantal draden.
De bovenste draad op de steker is de constante +12 Volt,
daaronder zit een dikke gele, dat is de massa.
De één na onderste is het stuursignaal om te openen
en de onderste draad is om te sluiten.
De after-market set kun je parallel aansluiten aan de zwarte unit.
Let op: openen en sluiten gebeurt door de draden aan massa te leggen! Doe je dat tegen 12V dan is de unit naar de eeuwige jachtvelden.
Ik heb geen schema maar als je het ziet, wijst het zich vanzelf.

Nog een opmerking: als je een basisuitvoering XM hebt, dus zonder afstandbediening is er een kans dat de zwarte unit niet geschikt is voor een after-market set. Gelukkig is de unit om de deuren te bedienen een standaard product bij PSA. Dus simpelweg wisselen voor eentje die daar wel voor is geschikt. Ze zijn toegepast in:
XM,
Xantia,
Xsara,
ZX,
205,
309,
etc, etc. En dus volop te vinden op de sloop.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

Gelukt, kan nu mijn deuren openen via mijn afstand bediening.
Heb het heel simpel gehouden.
Dus alleen mijn sloten, geen lichten of getoeter.
De +12 en massa heb ik van een voetje afgehaald waar geen relais in zit.
Kon ik dus gewoon AMP stekertjes in schuiven.
De unit die de sloten opent en sluit zit inderdaad rechts achterin.
Pin 5 en Pin 7 zijn de pinnen voor open en sluiten.
Was dus in een uurtje klaar.
Bedankt voor de tips!!

wimb
afbeelding van wimb
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door

<modedit> Dit draadje verplaatst zodat Hans meer over zijn XM hier kwijt kan. :moderator:

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Een jubeleum

Rij nu al week week met dezelfde zekeringen. dat is een jubeleum :D dus het lijkt erop dat ik mijn probleem met de ventilatoren heb opgelost. lag dus niet aan de XM maar aan "blond" gedrag van de vorige eigenaar of zijn "mannetje" Zomaar twee relais door solderen is geen oplossing van een draadbreuk :cry:
De temperatuur blijft netjes tussen negentig en honderd graden.
Als de honderd wordt aangetikt loopt die snel terug naar ruim negentig.

Ben vandaag naar de kust gereden (even uitwaaien) en 200 KM gereden zonder ook maar 1 waarschuwing van mijn XM, dus geen waarschuwing dat de temperatuur van het koelwater te heet is, geen waarschuwing dat er ergens lampjes kapot zijn zelfs geen waarschuwing dat er te weinig koelvloeistof aanwezig is, begin me echt zorgen te maken :)

Had van de week nog een vochtige plek op het koelwater vat waar de niveau meting wordt gedaan. Even goed schoon gemaakt en daarna blijft ze droog.

Ik hou jullie op de hoogte.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Hans zijn XM (F3 zekering klapt smelt regelmatig door)

Mooi, weer een probleem simpel opgelost.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Hans zijn XM (F3 zekering klapt smelt regelmatig door)

Wat zijn het toch heerlijke auto's onze XM'n....... :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Hans zijn XM (F3 zekering klapt smelt regelmatig door)

Fijn dat je het probleem hebt gevonden.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Hans zijn XM (F3 zekering klapt smelt regelmatig door)

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het zusje van LNV nu gaat?

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn XM (F3 zekering klapt smelt regelmatig door)

Gaat prima met mijn zwarte dame.
Temperatuur blijft netjes tussen de 90 en 100 graden en wordt prima geregeld door de ventilatoren. al weken geen kapotte zekeringen dus het was inderdaad geklungel door de vorige eigenaar/monteur

Er gaan nog steeds af en toe lampjes aan en uit, maar hoor van veel XM rijders dat dit vrij normaal is.

Heb nog wel een leuk probleempje gehad met het klokje.
Als ik de tijd wil bijstellen dan gebruik je daar de twee kleine gaatjes voor.
Dus met een pen de uren verstellen, als ik echter de pen weer uit het gaatje haal blijven de uren doorlopen :D Dan moet ik wachten dat er weer 24 is doorgelopen en dan een klap op het dashboard geven :oops:
Met een beetje geluk is de tijd dan goed, zo niet moet ik weer wachten tot het juiste uur bijna daar is :)

Ben vorige week naar Duitsland geweest met mijn XM en haar eens lekker laten rennen. zie onderstaand plaatje.
Beetje bewogen maar probeer maar eens een foto te maken bij 200+
Is dit verantwoord :?: 200 rijden eigenlijk al niet en een foto maken al helemaal niet :oops: maar wel leuk!!!

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4HWL6ML6.jpg)

Heb inmiddels ook afstandbediening voor de sloten ingebouwd, maar op een een of andere manier weigert ze af en toe de deuren voor me van het slot te halen, op slot werkt altijd. beetje gesloten type is ze wel. Tips???

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hans zijn XM (F3 zekering klapt smelt regelmatig door)

Wil de auto wel van het slot af? of hoor je helemaal niks?

Het is wel intensief maar het beste om goed te beginnen is alle sloten demonteren goed schoonmaken, nieuw vet erin en zorgen dat de hele boel lekker gangbaar is.
Tevens alle bekabeling naar en in de deuren nalopen (stekkerverbinding tussen auto en deur) schoonmaken en invetten. Dan kun je al een aantal zaken uitsluiten.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: de Zwarte dame van Hans

het is in iedergeval niet de äfter market" inbouw set. die hoor ik vrolijk clicken als ik in de auto blijf zitten en de afstand bediening gebruik.
Moet inderdaad maar eens wat stekers gaan inspuiten. Wil eigenlijk wachten tot het wat beter weer is.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: de Zwarte dame van Hans

Dat is het antwoord waarop ik (stiekum) zat te wachten :D, ik denk dat een slot blijft hangen, die eene weerhoud de rest dan ervan om te ontsluiten :wink:
Kijk ook naar de sloten van je kofferbak en benzineklep (ook als je een diesel hebt :mrgreen: )

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: de Zwarte dame van Hans

Gaan ze dan allemaal niet van t slot af of slecht 1 of 2 ?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: de Zwarte dame van Hans

Komen alle deurklinken weer terug in de juiste positie? Ik had hetzelfde euvel omdat een klink altijd iets naar buiten stond. Bleek in de deur een plaatje verbogen en een veer eraf geschoten te zijn. Nadat ik dat gefixed had is het altijd goed blijven gaan.
Ook kan het zijn dat een van de knopjes binnen, boven bij het raam niet soepel loopt. Dan krijgt die deur ook weerstand en weigert het hele systeem.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: de Zwarte dame van Hans

ze blijven allemaal dicht.
dus ik denk dat dat betekent dat de linker deur slot hapert.
Volgens mij beredenering is dat het slot wat de andere doet volgen.
Klopt dat?
die moet ik dan maar ens na gaan kijken

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: de Zwarte dame van Hans

volgens mij klopt dat wel ja :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: de Zwarte dame van Hans

hanshorters zegt:

ze blijven allemaal dicht.
dus ik denk dat dat betekent dat de linker deur slot hapert.
Volgens mij beredenering is dat het slot wat de andere doet volgen.
Klopt dat?
die moet ik dan maar ens na gaan kijken

helemaal juist :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's