Mijn Xm break type 1 stuiterd tijdens gewoon rijden,voor mijn gevoel zit het achter, als ik over een drempel rij gaat die er wel soepel overheen.
Als de auto in de lage stand word gezet duurd het even voor dat de achterkant laag is.
De hydractief bol is in juli vernieuwd de veerbollen zijn gisteren vernieuwd.
De LHM is gif groen.
Kan dit aan de hoogte regelaar liggen?
Als ik aan het stangetje van de regelaar trek gaat deze een heel klein beetje heen en weer is dat normaal of moet deze een grote slag hebben?
stuiterende xm break
di, 15/02/2011 - 22:10
#1
stuiterende xm break
Je bollen zijn gisteren vernieuwd!? Dan denk ik dat er nog wat lucht in je systeem zit, gymmen zou uitkomst moeten bieden.
Daar naast is er waarschijnlijk vuil los gekomen, je hoogte regelaars schoon maken kan nooit kwaad natuurlijk. :wink:
De XM staat stil sinds eerst kerstdag 2010 daar voor was het stuiteren er al.
Ik dacht dat het aan de toen veel te koude temperatuur lag.
In de tijd dat de XM stil stond is de complete achterbrug er onderuit geweest om de balken waar dit alles aan vast zit te lassen (was een gaten kaas).
Nadat alles weer opgebouwd was is de XM aan het gymmen geweest, hij heeft er nog spierpijn van, en een rit van 30 km achter de kiezen.
Tijdens deze rit werd het stuiteren iets erger.
Het lampje op het dashbord brand keurig met contact aan en gaat na het starten weer uit.
Mmmmmm, hydractive kleppen die niet meedoen!? En/of toch vuil!? Bollen zijn echt oké?
Wellicht zijn je VN05N gevalletjes in je VC aan vervanging toe?
Bij mijn Xm deed alles het ook zo op het gezicht goed. Maar na vervangen van de 2 VN05Ns in de veercomputer veerde ze toch veel beter.
Zie het draadje "how to modden...", een sticky in het veersysteem gedeelte van het forum.
VN-etjes vervangen met diodes is zeker aan te bevelen.
Maar het kan ook nog een stukkende hydractiefklep zijn. Had ik voor ook.
Achter is een @&!?klus om te vervangen omdat het boven op het subframe zit en je een deel op de tast moet de- en monteren. :?
Of het subframe laten zakken, maar dat is ook geen klus die je even doet.
Heb net de achtersre hoogteregelaar schoon gemaakt er kwam zwarte olie uit.
Het los halen van de achterste regelaar is zo gebeurd.
Dwarsdemper weghalen hitteschild weghalen dan heb je alle ruimte.
Voordat ik de regelaar van de steun afhaalde probeerde ik het zuigerstangetje heen en weer te bewegen dat ging twee keer en toen leek het of die vast zat, alle leidingen en retour slang waren er al af.
Nu de regelaar weer schoon is is de slag van de zuiger stang een stuk groter en stopt niet na twee keer bewegen.
Het zal wel even duren voordat ik het resultaat weet eerst ga ik de dorpel links lassen ook daar zitten gaatjes.
Grote kans dat dat de boosdoener was. Als ik jou was zou ik de voorste ook schoonmaken, die zal ook wel vol zitten met zwarte drab.
De hoogteregelaar is inderdaad goed bereikbaar, maar de hydractiefklep niet. Die zit in het midden van het subframe bovenop.
De XM rijdt weer maar stuiterd nog steeds bij korte oneffenheden.
Drempels gaat goed maar toch iets stugger als voor heen.
Het is net als of die in de sport stand blijft staan.
Het lampje sportstand werkt zoals het hoort, contact aan en na een paar seconden lampje uit, schakelaar in sport stand lampje aan, schakelaar uit lampje uit.
De hoogte regelaars zijn schoon gemaakt en het olie reservoir ook.
Vandaag ongeveer 20km gereden en toen ik na een half uur het portier opende zakte de XM in één keer naar beneden.
Dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt.
Gisteravond de XM weggezet toen ik vanmorgen keek was alleen de voorkant naar beneden gezakt.
zoals ik al schreef moet je wellicht je veercomputer modificeren. Je vervangt de 2 solid state relays en plaatst 2 diodes om ze in het vervolg te beschermen tegen doorbranden. Mijn Xm deed het allemaal ook keurig met controlelampje enzo. Toch veerde ze beter na de modificatie. Een van de Vnnetjes was toch wel behoorlijk heet geworden. Dit was te zien aan de bruinverkleurde printplaat. Foto's en aanwijzingen vind je in het topic dat ik in m'n eerdere post al meldde.
Ik heb de topic van het modificeren net met veel aandacht door gelezen.
Prettig al die duidelijke foto`s erbij.
Deze week gaat de computer kast open ben zeer nieuwsgierig.
Weet iemand of er ergens iets te vinden is waar ik kan lezen hoe het rem/veer/stuur systeem van het type 1 werkt?
Ik wil graag begrijpen wat er met het systeem gebeurt tijdens het rijden.
Loop eens door het draadje van La Noir Verni heen. In de periode rond oktober hebben we ons uitgebreid bezig gehouden met deze type 1 dame en haar toenmalige nukkige veergedrag.
Sorry maar ik kan hat draadje van La Noir Verni over zijn nukkige XM niet vinden.
Gisteren toen er een portier geopend werd zakte de XM naar beneden en viel het mij vanmorgen op dat de XM niet meer zo stuiterd al een BMW
Vandaag geprobeerd de wagen hoogte af te stellen maar de voorste regelaar ging heel zwaar en de achterste ging helemaal niet terwijl ze beide zijn schoongemaakt en toen soepel bewogen ra ra hoe kan dat.
Topic over LNV staat hier:
http://www.xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=8&t=255
Veel leesplezier :wink:
Misschien zit het stangenstelsel vast? Of is er toch iets misgegaan met het in elkaar zetten van de hoogteregelaar?????
Messing busjes al vervangen? Er hoeft maar braam in te zitten of hij is uitgesleten en het boeltje wil niet lekker meer mee werken.
Het stangenstelsel zit los alles is uit elkaar geweest.
De regelaars zijn uit elkaar gehaald alles op een rij gelegd zoals het eruit kwam en in omgekeerde volgorde in elkaar gezet met LHM, toen gingen ze soepel heen en weer.
Welke busjes bedoel je en waar zitten die?
Is dit een onderdeel dat nog nieuw bij de dealer te koop is?
Het gaat om onderdeeltje 7. Ze kosten nieuw bij de dealer een dikke euro per stuk inclusief BTW.
En ja, is gewoon nieuw te koop. :clap:
Maar met slechte busjes zou de rijhoogte wat zoekig zijn, geen keiharde vering.
Kan geen kwaad om ze toch te vervangen, ik vermoed dat dit toch een gevalletje lucht in den leidingen is.
Kijk het nog een paar dagen aan, ik ben benieuwd.
Lucht zorgt toch voor een veel zachtere vering ?
Die ervaring heb ik nog niet gehad, wel dat ie hoog blijft staan en dat ie even een sprongetje maakte en het naar beneden vallen, ook zo'n leuke.
Lucht kan niet voor keiharde vering zorgen, het comprimeert veel te makkelijk in tegenstelling tot de LHM.
Die busjes vervangen en ontluchten is leuk, maar daarmee krijg je de vering echt niet van keihard naar normaal soepel
Dan toch vuil in de elektro-klep, lastig dit.
Wonderbaarlijke auto een XM.
Sinds gisteren was het stuiteren al minder maar lukte het afstellen van de achterste regelaar niet.
Gisteravond de massadraden aan het rechter binnenscherm los gehaald en zag tot mijn verbazing dat de massapunten keurig in de lak zitten.
Die fransen draaien er een tap boutje in om de lak uit de draad te snijden klaar.
De massa punten aan het linker scherm ook los gehaald ook deze zitten keurig in de lak.
Alles schoon gekrabt en geschuurd nieuwe boutjes met kopervet gemonteerd.
Toen ik vanmorgen weg reed een soepele XM.
Op het werk de XM toch maar weer op de brug gezet om de achterste regelaar af te stellen dat ging nu zonder moeite de XM ging ook heel soepel op en neer als ik er aan duwde of trok.
Zelfs de elektroklep hoorde we tikken toen het portier werd geopend, dat had ik nog niet eerder gehoord (weet pas sinds eergisteren dat dat zo hoort) ik had er vlak daarvoor zachtjes tegen aan staan tikken.
Mijn vermoeden is dat het een massa en of electroklep probleem is/was.
De tijd zal het leren.
Bedankt voor al jullie tips.
Ik ben weer een stuk wijzer geworden in de wonderlijke wereld van XM.
Heee het overbekende massa probleem, top dat het nu is opgelost. 8)
Ga dat bij mijn XM ook maar eens controleren...