Toen ik de wagen anderhalf jaar geleden kocht, wist ik vrij weinig van XM's. Wel vond ik haar in elk opzicht technisch slechter overkomen dan de Xant. Met name de pook die 'stuitert' in z'n 2 en 4 is me blijven irriteren. :evil: Ik vermoed dat dat met een goede motorsteun eindelijk over is. (En ja, de schakelstangetjes.....)
Juist omdat het Frans is zit er niets overbodigs. ;-)
Zonder gekheid, slechte motorsteunen merk je echt en het rijdt beroerd kan ik je zeggen. Je motor kantelt en schokt tijdens het optrekken en schakelen, gek kun je er van worden ( is mij ook nog overkomen)
Zoals ik in het café al meldde is La Soixante vandaag zonder opmerkingen door de APK gekomen. En daar ben ik heel erg blij mee. De afgelopen maanden veel, heel veel aan madame gesleuteld. Aan de ene kant breng je haar vol vertrouwen. Maar toch knaagt er iets of je niet iets lulligs over het hoofd hebt gezien wat tot afkeur kan leiden.
En wat helemaal leuk is, is dat ik van Van Beers een compliment kreeg over madame. :D Het is goed te horen dat een garagist mijn inspanningen waardeert. 8)
Maar heeft hij die motorsteun dan niet gezien? :lol:
Nee, ik had 'm gisteren al besteld, en dus eigenlijk al gemeld. :oops: :wink:
Enniewee, vanavond de nieuwe motorsteun er in gezet.
Oud en nieuw naast elkaar:
:shock:
Hiero zit de motorsteun dus:
En dan nog het plaatje waarbij alles gemonteerd is:
Ik kan zeggen dat ze nu retestrak optrekt en stuurt. Stationairloop is heel rustig en de motor is aanmerkelijk stiller op de snelweg.
@Wes: als ik jou was zou ik die motorsteun bij jouw dame 'ns controleren. Misschien dat het gedribbel wel door een rot rubber komt.
Lief dagboek, vandaag maar wat digitale bladvulling.
Ik had de ochtend voor vertrek m'n bougies verwisseld en er NGK's in gedaan. Deze zaten in de motor toen ik de auto kocht. De wissel was geen succes want bij het rondtoeren in Frankrijk ging de motor steeds meer bokken en vond het steeds leuker om af te slaan bij gas loslaten. Uiteindelijk maar Bosch gekocht omdat NGK's in Frankrijk niet courant zijn. :? De motor loopt intussen rustig en trekt mooi op. En de NGK's waren na een paar honderd kilometer behoorlijk bruin. Nah ja.
Verder viel het me op dat madame op de terugweg soepeler ging veren. Ik kan het niet verklaren dus hou ik het er maar op dat de overvloedige regen in het Franse de bewegende delen onder de auto 'gesmeerd' heeft. Of is het toch het beroemde karakter? :wink:
Bougies getiteld super nummer 1. Ze hebben 1 elektrode. En ik heb echt geen flauw idee wat het verschil is met b.v. nr. 12 die er op het oog hetzelfde uitziet. :? Wat me wel opviel op de verpakking was dat ze de versie met 3 elektrodes opvolgen.
Vandaag heb ik de instrinsieke veiligheid van La Soixante vergroot door de benzineslangen te vervangen. Die begonnen steeds meer naar benzine te ruiken aan de buitenkant. :?
Klusje was appeltje eitje en eigenlijk niet de moeite van het fotograferen waard. Maar hee, ik zet al te weinig foto's neer. :lol: Dussss.....
Oude slangen:
Het is slecht te zien, maar ze zijn van binnen behoorlijk poreus.
En mooie echte slangenklemmen op de aan- en afvoerleiding:
Dat soort benzineslangetjes ging ik ook standaard vervangen bij mijn XM`s.
In eerste instantie valt het niet op totdat de benzinegeur duidelijker wordt.
Dat soort benzineslangetjes ging ik ook standaard vervangen bij mijn XM`s.
In eerste instantie valt het niet op totdat de benzinegeur duidelijker wordt.
Ik was wat voorzichtig omdat ze bij de Xant moeilijk bereikbaar zijn aan de aanvoerende kant. Eerlijk gezegd heb ik bij mijn Xant nooit het einde van de slangen kunnen vinden.
Maar voor zo'n €14,- wil ik geen risico lopen. ;-)
Gisteravond dus ontdekt dat madame d'r retourslang rechtsvoor lekt. Vanochtend de dealer gebeld en ja, mijn naam noemen is genoeg om de VIN ingetoetst te krijgen. :lol: Twee retourslangen en beugels besteld; blijken die dingen op voorraad omdat ze ook gebruikt worden voor het stuurhuis van de C5. Die blijven dus voorlopig leverbaar. 8)
Vanmiddag de spullen opgehaald. Blijken de beugels van die k*tklemmen. :evil: Maar wat moet dat moet.
Alvorens de nieuwe slang te plaatsen, eerst een obligate foto van de lekkage genomen:
Ik heb echt geen flauw idee waar het zou lekken. :shock:
Nieuw spul plaatsen is een centje van een fluit, met uitzondering van het vastzetten van die klem dan. ;-)
Getest met gymnastieken en het blijft droog. :clap: Wel gezien dat de turbo olie staat te vaporiseren. Maar daar maak ik me niet meer druk om, hoort intussen min of meer bij het charactérè van madame. :roll: Te zijner tijd maar 'ns de andere inbouwen.
Kijk eens aan, ik zij toch dat dat wel mee valt, ja iid die klemmetjes zijn killing!! Met een klein knip tangetje lukt het wel, al blijft het priegel werk.
Tyripes kun je er ook voor gebruiken, al vindt ik dat er niet uitzien.
De originele klem klemt het blokje van de retourslang goed op de veerpoot, met een tie-wrap krijg je dat nooit zo goed vast. Met het juiste tangetje monteer je deze klem in een handomdraai.
Er worden overigens hier en daar ook immitatie veerpootretourslangen verkocht, laat deze links liggen, want de kwaliteit hiervan is absoluut waardeloos.
Euh? Ik heb deze slangen bij de dealer gehaald. Zat in een origineel PSA-zakje met de twijfelachtige opdruk: "Made in Poland". :lol:
Inderdaad vind ik tie-wraps voor deze constructie geen solide keuze omdat het rubberen 'mondje' strak tegen de cilinder gedrukt moet worden. Die tie-wraps zijn van kunststof en dat rekt uit. Voor tijdelijk kan het wel, net als duct tape. :buig:
Ik zal proberen vanavond er een foto van te maken.
Maar als je nog de originele slangklemmen hebt in je auto dan weet je wat ik bedoel. Het zijn van die klemmen waarbij het ene uiteinde over de andere haakt. Alleen is deze een stuk groter omdat hij om de veercilinder zit (en een plaatje heeft om het rubber aan te drukken).
Ja maar je merkte dus ook niets...
Misschien hoort het wel zo, het is Frans hè...
Toen ik de wagen anderhalf jaar geleden kocht, wist ik vrij weinig van XM's. Wel vond ik haar in elk opzicht technisch slechter overkomen dan de Xant. Met name de pook die 'stuitert' in z'n 2 en 4 is me blijven irriteren. :evil: Ik vermoed dat dat met een goede motorsteun eindelijk over is. (En ja, de schakelstangetjes.....)
Juist omdat het Frans is zit er niets overbodigs. ;-)
Zonder gekheid, slechte motorsteunen merk je echt en het rijdt beroerd kan ik je zeggen. Je motor kantelt en schokt tijdens het optrekken en schakelen, gek kun je er van worden ( is mij ook nog overkomen)
Zoals ik in het café al meldde is La Soixante vandaag zonder opmerkingen door de APK gekomen. En daar ben ik heel erg blij mee. De afgelopen maanden veel, heel veel aan madame gesleuteld. Aan de ene kant breng je haar vol vertrouwen. Maar toch knaagt er iets of je niet iets lulligs over het hoofd hebt gezien wat tot afkeur kan leiden.
En wat helemaal leuk is, is dat ik van Van Beers een compliment kreeg over madame. :D Het is goed te horen dat een garagist mijn inspanningen waardeert. 8)
Mooi hoor!!
Maar heeft hij die motorsteun dan niet gezien? :lol:
Dat is idd iets wat ie niet vaak zal mee maken, hij verdiend dus niks aan je. :mrgreen:
Wel heel fijn dat ze zonder iets goed gekeurd is. :thumbup: :bananna:
Nee, ik had 'm gisteren al besteld, en dus eigenlijk al gemeld. :oops: :wink:
Enniewee, vanavond de nieuwe motorsteun er in gezet.
Oud en nieuw naast elkaar:
:shock:
Hiero zit de motorsteun dus:
En dan nog het plaatje waarbij alles gemonteerd is:
Ik kan zeggen dat ze nu retestrak optrekt en stuurt. Stationairloop is heel rustig en de motor is aanmerkelijk stiller op de snelweg.
@Wes: als ik jou was zou ik die motorsteun bij jouw dame 'ns controleren. Misschien dat het gedribbel wel door een rot rubber komt.
Gaan we doen, als ik weer eens in jou buurt ben. :wink:
Okay.
Lief dagboek, vandaag maar wat digitale bladvulling.
Ik had de ochtend voor vertrek m'n bougies verwisseld en er NGK's in gedaan. Deze zaten in de motor toen ik de auto kocht. De wissel was geen succes want bij het rondtoeren in Frankrijk ging de motor steeds meer bokken en vond het steeds leuker om af te slaan bij gas loslaten. Uiteindelijk maar Bosch gekocht omdat NGK's in Frankrijk niet courant zijn. :? De motor loopt intussen rustig en trekt mooi op. En de NGK's waren na een paar honderd kilometer behoorlijk bruin. Nah ja.
Verder viel het me op dat madame op de terugweg soepeler ging veren. Ik kan het niet verklaren dus hou ik het er maar op dat de overvloedige regen in het Franse de bewegende delen onder de auto 'gesmeerd' heeft. Of is het toch het beroemde karakter? :wink:
Welk type Bosch bougies heb je erin gedraaid?
Bougies getiteld super nummer 1. Ze hebben 1 elektrode. En ik heb echt geen flauw idee wat het verschil is met b.v. nr. 12 die er op het oog hetzelfde uitziet. :? Wat me wel opviel op de verpakking was dat ze de versie met 3 elektrodes opvolgen.
Vandaag heb ik de instrinsieke veiligheid van La Soixante vergroot door de benzineslangen te vervangen. Die begonnen steeds meer naar benzine te ruiken aan de buitenkant. :?
Klusje was appeltje eitje en eigenlijk niet de moeite van het fotograferen waard. Maar hee, ik zet al te weinig foto's neer. :lol: Dussss.....
Oude slangen:
Het is slecht te zien, maar ze zijn van binnen behoorlijk poreus.
En mooie echte slangenklemmen op de aan- en afvoerleiding:
Dat soort benzineslangetjes ging ik ook standaard vervangen bij mijn XM`s.
In eerste instantie valt het niet op totdat de benzinegeur duidelijker wordt.
Ik heb daar wel eens een speldeprik in gehad, mooie nevel door de hele motorruimte :shock:
Ik was wat voorzichtig omdat ze bij de Xant moeilijk bereikbaar zijn aan de aanvoerende kant. Eerlijk gezegd heb ik bij mijn Xant nooit het einde van de slangen kunnen vinden.
Maar voor zo'n €14,- wil ik geen risico lopen. ;-)
Bij de tank zal ook nog wel een stuk flexibele slang zitten. :wink:
2 stukken zelfs. Maar die hebben speciale bochten dus dat wordt levering PSA. Onder de motorkap is gewone Brezanslang. ;-)
Gisteravond dus ontdekt dat madame d'r retourslang rechtsvoor lekt. Vanochtend de dealer gebeld en ja, mijn naam noemen is genoeg om de VIN ingetoetst te krijgen. :lol: Twee retourslangen en beugels besteld; blijken die dingen op voorraad omdat ze ook gebruikt worden voor het stuurhuis van de C5. Die blijven dus voorlopig leverbaar. 8)
Vanmiddag de spullen opgehaald. Blijken de beugels van die k*tklemmen. :evil: Maar wat moet dat moet.
Alvorens de nieuwe slang te plaatsen, eerst een obligate foto van de lekkage genomen:
Ik heb echt geen flauw idee waar het zou lekken. :shock:
Nieuw spul plaatsen is een centje van een fluit, met uitzondering van het vastzetten van die klem dan. ;-)
Getest met gymnastieken en het blijft droog. :clap: Wel gezien dat de turbo olie staat te vaporiseren. Maar daar maak ik me niet meer druk om, hoort intussen min of meer bij het charactérè van madame. :roll: Te zijner tijd maar 'ns de andere inbouwen.
Kijk eens aan, ik zij toch dat dat wel mee valt, ja iid die klemmetjes zijn killing!! Met een klein knip tangetje lukt het wel, al blijft het priegel werk.
Tyripes kun je er ook voor gebruiken, al vindt ik dat er niet uitzien.
Alsof je hele dagen onder je auto naar die slangetjes ligt te kijken :schater:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De originele klem klemt het blokje van de retourslang goed op de veerpoot, met een tie-wrap krijg je dat nooit zo goed vast. Met het juiste tangetje monteer je deze klem in een handomdraai.
Er worden overigens hier en daar ook immitatie veerpootretourslangen verkocht, laat deze links liggen, want de kwaliteit hiervan is absoluut waardeloos.
Euh? Ik heb deze slangen bij de dealer gehaald. Zat in een origineel PSA-zakje met de twijfelachtige opdruk: "Made in Poland". :lol:
Inderdaad vind ik tie-wraps voor deze constructie geen solide keuze omdat het rubberen 'mondje' strak tegen de cilinder gedrukt moet worden. Die tie-wraps zijn van kunststof en dat rekt uit. Voor tijdelijk kan het wel, net als duct tape. :buig:
Mooi dat het zo eenvoudig op te lossen is.
Als geheugensteuntje, heb je ook een fotootje van zo'n berucht klemmetje?
Ik zal proberen vanavond er een foto van te maken.
Maar als je nog de originele slangklemmen hebt in je auto dan weet je wat ik bedoel. Het zijn van die klemmen waarbij het ene uiteinde over de andere haakt. Alleen is deze een stuk groter omdat hij om de veercilinder zit (en een plaatje heeft om het rubber aan te drukken).
bij moi is alles origineel Wim, dat weet je toch :wink:
Dan weet je ook wat ik met k**klemmetjes bedoel. :lol:
Zoals Lucas zei, met een officiele tang kun je die specifieke klemmen los en vastmaken. Maar je zou ook een kniptang of een nijptang kunnen gebruiken:
Ja oké nu weten wij het wel!!
Geen getang in mijn topic hoor. ;-)
Speciaal voor Jeroen heb ik 2 foto's. De retourslang met daarbovenop het klemmetje in geopende toestand:
En hierzo in gesloten toestand:
Pagina's