De stationair-vollast schakelaar die Maarten bedoeld zit o.a. ook op de BX 1.9GTI motor.
Misschien dat de XU 2.0 8v zo`n schakelaar nog heeft, maar de rest van de XM`s hebben niet meer zo`n schakelaar.
Wat ik wel heb gezien met mijn porsche (weet niet of dat hier ook zo is?) is dat de positie van de gasklep potmeter heel belangrijk is. Deze kun je iets verdraaien. Van een kenner heb ik geleerd dat je deze met monteren helemaal in ontspannen toestand er op zet en dan met de gasklep in 0-toestand aan de potmeter draait tot je er een zachte klik in hoort. net tegen die klik aan zit je potmeter perfect. Dit icm gasklephuis reinigen zorgde voor een VEEEEL beter stationair lopen bij mij...
De stationair-vollast schakelaar die Maarten bedoeld zit o.a. ook op de BX 1.9GTI motor.
Misschien dat de XU 2.0 8v zo`n schakelaar nog heeft, maar de rest van de XM`s hebben niet meer zo`n schakelaar.
Van een kenner heb ik geleerd dat je deze met monteren helemaal in ontspannen toestand er op zet en dan met de gasklep in 0-toestand aan de potmeter draait tot je er een zachte klik in hoort. net tegen die klik aan zit je potmeter perfect.
En we (Soixante en ik) zijn weer thuis. Dat stomme mm-lampje blijft een seconde of 5 branden na het starten. Als ik alles zo op een rijtje zet, en me in gedachten reacties van het Xantiaforum voor de geest haal, is de LMM (luchtmassameter) aan het overlijden. :? Ik ga een dezer dagen 'ns op de sloop voor een andere kijken.
Nee en ja. Die mengselfout kan een direct of een indirect veroorzaakte fout zijn. :? En voor beide staat in het controlelijstje het vervangen van die sonde genoemd.
Maar omdat het gisteren goed ging met starten, zowel warm als koud ben ik er nu vrij zeker van dat het die LMM is. De andere sensor, voor de temperatuur, is een messing knoopachtig geval dat aan de buitenkant van het gasklephuis zit. Die krijgt mechanisch gezien weinig voor z'n kiezen. :wink:
Gisteravond begon m'n 6de zintuig op te spelen. Ik had zo'n gevoel dat dat mm-lampje meteen uitgaat met starten als de steker van de ECU los is geweest. Vanochtend het voorgevoel gecontroleerd door de steker los te trekken en weer vast te prikken. Vervolgens starten en het mm-lampje gaat meteen uit, zoals het hoort. :shock: Dat ding reset toch niet als de steker los is geweest? :roll:
Voor de zekerheid de contacten maar gepoedeld in WD-40. Morgen nog maar 'ns starten, misschien zijn het aardstralen.
dat kan ik mij van mijn 16v ook nog wel herinneren hoor. Soms bleef dat mm lampje een paar tellen branden en ging dan uit. Was ik met de stekkers bezig geweest, dan ging het gewoon vlot uit.
Ik heb er in het begin ook wel over lopen nadenken, na een tijdje het maar gewoon onder het hoofdstuk karakter ala franse slag opgeschreven en er nooit meer last van gehad 8)
Vandaag (gisteren eigenlijk) de injectoren schoongemaakt. Vrijdagavond heeft Roger die van Breaky gedaan. En zoals zoveel bij de XM is het niet moeilijk, maar je moet het een keer gedaan hebben. ;-)
Mijn injectoren waren niet heel erg smerig, rond de nozzles was eigenlijk wel schoon. Zou af en toe zo'n paars flesje dan toch zinvol zijn? Of het constant tanken van Shell? :roll:
Ik heb ook meteen maar de dunne slangetjes van het gasklephuis vervangen. Dus de korte naar de injectorgalerij, de lange naar het witte dingetje in de accubak en de korte naar de ECU. Wat ik nooit verwacht had, was dat de slangetjes aan de kant van het gasklephuis hard waren. :shock:
De hele exercitie heeft er wel toe geleid dat ik de motor nu stationair mooier vind lopen: het toerental blijft constanter. :D
Als klap op de vuurpijl de stekerverbinding met echte contactspray behandeld. Het mm-lampje gaat nu weer meteen uit en hopelijk blijft dat zo. :twisted:
Oh bij de weg: mijn stappenmotor heeft een grijze steker en het nummer eindigt op 387. Voor wat het waard is. :lol:
Nee hoor, die stappenmotor is een luxeaccessoire. Zonder doet die motor het ook wel, loopt alleen erg beroerd. :lol:
Vanavond de stappenmotor 'ns in het bad gedaan. Ondanks dat ik die nog niet zo lang geleden heb schoongemaakt met remmenreiniger kwam er toch een hoop rotzooi uit. Ik ben tevreden over de stationairloop. Of komt dat goede gevoel door de jasmijnthee van gisteren? :lol:
En die diepte-investering bij Aldi heb ik er al lang uit. Qua plezier dan. ;-)
Dan moet ik ook maar eens ultrasoon gaan, ik hoor nu zoveel mooie goede verhalen hierover dat het me de moeite wel lijkt. Ook jij had niet direct klachten vn tevoren immers en denkt nu toch dat het (nog) beter loopt...
Doet me denken aan dat spreekwoord, voorkomen is beter dan genezen...
Goed bezig Wim. Leuk hé, dat spelen met een ultrasoonapparaat? :wink:
Binnenkort ga ik ff dezelfde slangetjes als jij nu noemt, vernieuwen. En dat wil ik meteen het gasklephuis demonteren en ff grondig schoonmaken.
Inderdaad Roger, prachtig zo'n bakje. Dat gasklephuis reinigen is zeker de moeite waard. Door vervuiling aan de rand sluit de klep niet meer goed af.
Jeroen, een ultrasoon reiniger is z'n geld dubbel en dwars waard. Sieraden (je weet wel, die zwarte randjes), je bril, etc. Het enige waard ik spijt van heb is dat ik niet al veel eerder er eentje heb gekocht. :lol:
ff hier omdat hier toch over ultrasoon wordt gebabbeld en ik de originele draad kwijt ben:
Waarom zo moeilijk over een blokgolf voor het schakelen?
Als je 12V wissel hebt en een diode bouw je een halve gelijkrichter, die injectoren boeit het niet dat het een mooie blok is. Volgens mij is dat de goedkoopste oplossing.
En ander zou ik eerder een mechanische oplossing in meccano of zo bedenken, iets dat ronddraait en schakelaartjes kort indrukt...
Oh, ben jij er zo een. Zo hadden we bij m'n eerste werkgever ook zo'n 'probleem'. Voor de instrumentatiejongens was alles boven de 24V hoogspanning en voor de sterkstroomboer alles onder de 380V laagspanning. :lol:
Maar om antwoord te geven op je vraag. Je weet dat een elektronicus bij een keuze altijd voor de moeilijkste oplossing gaat.
Maarten heeft een microcontrollertje gevonden. Die laat je toch niet simpel op 50Hz pulsen uitsturen? :shock:
In een XM rijden betekent altijd rijden onder hoge spanning ... Wat gaat er nu weer stuk?
Maar serieus, pak een Märklin trein-trafo, beun er een diode tussen en je hebt je schakeling. Op 50 Hz zal de bekrachtiging niet veel meer dan 0,005 seconden zijn per keer (wordt maar 0,01 seconden een halve sinus op gezet, de andere 0.01 is onbekrachtigd) dus lijkt me dat een prima goedkoop eenvoudig alternatief.
En dan te bedenken dat ik bij vermogensleer altijd onvoldoendes haalde omdat ik de hoeksnelheid (Omega) nooit kon vinden...
Jaja, NU weet ik dat je altijd mag rekenen op 50Hz, maar toen wilde dat er maar niet in.
Alleen komt er uit een 12 volt wisselspanningstrafo veel meer dan 12 volt. (iets met een wortel en maal 2? hoe zat dat ook alweer.) Regel jij maar wat injectorstekkertjes, laat de rest maar aan de echte electro-nerds over :wink:
Die van jouw weet ik niet, maar bij mij op school was het veel bier, drugs, bier en muziek. Maar op dat punt was de school dan ook berucht. Waarom denk je dat ik aan de jasmijnthee ben? :rofl:
De stationair-vollast schakelaar die Maarten bedoeld zit o.a. ook op de BX 1.9GTI motor.
Misschien dat de XU 2.0 8v zo`n schakelaar nog heeft, maar de rest van de XM`s hebben niet meer zo`n schakelaar.
Wat ik wel heb gezien met mijn porsche (weet niet of dat hier ook zo is?) is dat de positie van de gasklep potmeter heel belangrijk is. Deze kun je iets verdraaien. Van een kenner heb ik geleerd dat je deze met monteren helemaal in ontspannen toestand er op zet en dan met de gasklep in 0-toestand aan de potmeter draait tot je er een zachte klik in hoort. net tegen die klik aan zit je potmeter perfect. Dit icm gasklephuis reinigen zorgde voor een VEEEEL beter stationair lopen bij mij...
Die bedoelde ik. :D
Zo staat het ook in de vraagbaak. ;-)
En we (Soixante en ik) zijn weer thuis. Dat stomme mm-lampje blijft een seconde of 5 branden na het starten. Als ik alles zo op een rijtje zet, en me in gedachten reacties van het Xantiaforum voor de geest haal, is de LMM (luchtmassameter) aan het overlijden. :? Ik ga een dezer dagen 'ns op de sloop voor een andere kijken.
Die zou ik eerder verdenken dan b.v. de lambdasonde :wink:.
Nee en ja. Die mengselfout kan een direct of een indirect veroorzaakte fout zijn. :? En voor beide staat in het controlelijstje het vervangen van die sonde genoemd.
Maar omdat het gisteren goed ging met starten, zowel warm als koud ben ik er nu vrij zeker van dat het die LMM is. De andere sensor, voor de temperatuur, is een messing knoopachtig geval dat aan de buitenkant van het gasklephuis zit. Die krijgt mechanisch gezien weinig voor z'n kiezen. :wink:
Gisteravond begon m'n 6de zintuig op te spelen. Ik had zo'n gevoel dat dat mm-lampje meteen uitgaat met starten als de steker van de ECU los is geweest. Vanochtend het voorgevoel gecontroleerd door de steker los te trekken en weer vast te prikken. Vervolgens starten en het mm-lampje gaat meteen uit, zoals het hoort. :shock: Dat ding reset toch niet als de steker los is geweest? :roll:
Voor de zekerheid de contacten maar gepoedeld in WD-40. Morgen nog maar 'ns starten, misschien zijn het aardstralen.
dat kan ik mij van mijn 16v ook nog wel herinneren hoor. Soms bleef dat mm lampje een paar tellen branden en ging dan uit. Was ik met de stekkers bezig geweest, dan ging het gewoon vlot uit.
Waren het bij jou ook aardstralen? :lol: Serieus, er is toch iets waardoor het lampje meteen uitgaat, zoals het hoort. Maar wat?
waarschijnelijk idd ook aardstraaltjes.
Ik heb er in het begin ook wel over lopen nadenken, na een tijdje het maar gewoon onder het hoofdstuk karakter ala franse slag opgeschreven en er nooit meer last van gehad 8)
Vandaag (gisteren eigenlijk) de injectoren schoongemaakt. Vrijdagavond heeft Roger die van Breaky gedaan. En zoals zoveel bij de XM is het niet moeilijk, maar je moet het een keer gedaan hebben. ;-)
Mijn injectoren waren niet heel erg smerig, rond de nozzles was eigenlijk wel schoon. Zou af en toe zo'n paars flesje dan toch zinvol zijn? Of het constant tanken van Shell? :roll:
Ik heb ook meteen maar de dunne slangetjes van het gasklephuis vervangen. Dus de korte naar de injectorgalerij, de lange naar het witte dingetje in de accubak en de korte naar de ECU. Wat ik nooit verwacht had, was dat de slangetjes aan de kant van het gasklephuis hard waren. :shock:
De hele exercitie heeft er wel toe geleid dat ik de motor nu stationair mooier vind lopen: het toerental blijft constanter. :D
Als klap op de vuurpijl de stekerverbinding met echte contactspray behandeld. Het mm-lampje gaat nu weer meteen uit en hopelijk blijft dat zo. :twisted:
Oh bij de weg: mijn stappenmotor heeft een grijze steker en het nummer eindigt op 387. Voor wat het waard is. :lol:
voor jou veel, zonder t ding doet la soixante ook niet veel :lol:
Mooi dat het allemaal naar wens gaat Wimmie!
Nee hoor, die stappenmotor is een luxeaccessoire. Zonder doet die motor het ook wel, loopt alleen erg beroerd. :lol:
Vanavond de stappenmotor 'ns in het bad gedaan. Ondanks dat ik die nog niet zo lang geleden heb schoongemaakt met remmenreiniger kwam er toch een hoop rotzooi uit. Ik ben tevreden over de stationairloop. Of komt dat goede gevoel door de jasmijnthee van gisteren? :lol:
En die diepte-investering bij Aldi heb ik er al lang uit. Qua plezier dan. ;-)
Dan moet ik ook maar eens ultrasoon gaan, ik hoor nu zoveel mooie goede verhalen hierover dat het me de moeite wel lijkt. Ook jij had niet direct klachten vn tevoren immers en denkt nu toch dat het (nog) beter loopt...
Doet me denken aan dat spreekwoord, voorkomen is beter dan genezen...
Goed bezig Wim. Leuk hé, dat spelen met een ultrasoonapparaat? :wink:
Binnenkort ga ik ff dezelfde slangetjes als jij nu noemt, vernieuwen. En dat wil ik meteen het gasklephuis demonteren en ff grondig schoonmaken.
Inderdaad Roger, prachtig zo'n bakje. Dat gasklephuis reinigen is zeker de moeite waard. Door vervuiling aan de rand sluit de klep niet meer goed af.
Jeroen, een ultrasoon reiniger is z'n geld dubbel en dwars waard. Sieraden (je weet wel, die zwarte randjes), je bril, etc. Het enige waard ik spijt van heb is dat ik niet al veel eerder er eentje heb gekocht. :lol:
Wat hebben jullie nu gebruikt als vloeistof? Gewoon kraanwater?
Roger heeft speciale ultrasoonreiniger. Ik heb water met een beetje ammoniak gebruikt.
ff hier omdat hier toch over ultrasoon wordt gebabbeld en ik de originele draad kwijt ben:
Waarom zo moeilijk over een blokgolf voor het schakelen?
Als je 12V wissel hebt en een diode bouw je een halve gelijkrichter, die injectoren boeit het niet dat het een mooie blok is. Volgens mij is dat de goedkoopste oplossing.
En ander zou ik eerder een mechanische oplossing in meccano of zo bedenken, iets dat ronddraait en schakelaartjes kort indrukt...
Zei de electrotechnicus!
Electrotechnicus die aan meccano denkt? WHAHAHAHAHAHAAAAAAAA :lol: :lol: :lol: :lol:
Jah... Zwaar gedesillusioneerd. Daarbij had ik dus wel de variant Technische ComputerKunde... Dus alles boven de 5 volt boeide me niet zo :lol:
Oh, ben jij er zo een. Zo hadden we bij m'n eerste werkgever ook zo'n 'probleem'. Voor de instrumentatiejongens was alles boven de 24V hoogspanning en voor de sterkstroomboer alles onder de 380V laagspanning. :lol:
Maar om antwoord te geven op je vraag. Je weet dat een elektronicus bij een keuze altijd voor de moeilijkste oplossing gaat.
Maarten heeft een microcontrollertje gevonden. Die laat je toch niet simpel op 50Hz pulsen uitsturen? :shock:
ik begrijp dat JP Benny nog een paar en ik dus een hoogspanningsauto hebben? en de rest van de regelmatige bezoekers laagspanning :shock: :lol:
Yep, correct geconcludeerd. Ik rij ook met hoge spanning. 8) Als dat maar goed gaat. :lol:
In een XM rijden betekent altijd rijden onder hoge spanning ... Wat gaat er nu weer stuk?
Maar serieus, pak een Märklin trein-trafo, beun er een diode tussen en je hebt je schakeling. Op 50 Hz zal de bekrachtiging niet veel meer dan 0,005 seconden zijn per keer (wordt maar 0,01 seconden een halve sinus op gezet, de andere 0.01 is onbekrachtigd) dus lijkt me dat een prima goedkoop eenvoudig alternatief.
En dan te bedenken dat ik bij vermogensleer altijd onvoldoendes haalde omdat ik de hoeksnelheid (Omega) nooit kon vinden...
Jaja, NU weet ik dat je altijd mag rekenen op 50Hz, maar toen wilde dat er maar niet in.
Alleen komt er uit een 12 volt wisselspanningstrafo veel meer dan 12 volt. (iets met een wortel en maal 2? hoe zat dat ook alweer.) Regel jij maar wat injectorstekkertjes, laat de rest maar aan de echte electro-nerds over :wink:
Iig staat dit onderwerp in het juiste topic....
Ik vraag me af hoe jullie schoolfeesten vroeger waren.... :schater: :schater:
:rofl: leuke opmerking Mike :lol:
Die van jouw weet ik niet, maar bij mij op school was het veel bier, drugs, bier en muziek. Maar op dat punt was de school dan ook berucht. Waarom denk je dat ik aan de jasmijnthee ben? :rofl:
Pagina's