Als je ook nog een sleutelruimte in het 035-gebied heb, ben ik nog zo gek om ja te zeggen. Alleen heb ik dan met een aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid een relationeel probleem met m'n andere dame, a.k.a. mijn vriendin. :wink:
Van m'n voornemen om een aantal foto's te schieten is niet veel terecht gekomen. De intentie is bij 2 gebleven die op donderdag genomen zijn.
De oude (links) en de nieuwe turbo:
En nog een detailopname van de oude:
Duidelijk is het, goede, laswerk te zien.
Samenvatting van de info rapide:
Haal alle slangen en leidingen boven los (dus het hele intercoolergedeelte dat over de motor loopt). Haal de kap over het uitlaatspruitstuk los en dan de olieaanvoerleiding.
Schroef de 2 moeren boven los waarmee het turboblok aan het spruitstuk zit.
Haal onder de motor de 2 slangen en de olieretourleiding los.
Haal de 2 moeren aan het spruitstuk los.
Het uitlaatstuk + turbo leunt op een geschroefde beugelconstructie. Haal deze los van de motor. Verwijder de 2 L-vormige beugels. Nu kun je het geheel redelijk makkelijk ronddraaien.
Schroef nu de vacuümbalg (dat bakje met die stengel) los van het turbohuis. En tot slot de twee stalen pijpen.
Maak de onderste motorsteun los en trek de motor een centimeter naar voren. De turbo kan er nu tussenuit gehaald worden.
En om met de legendarische woorden van de Haynes af te sluiten: monteren gebeurt in omgekeerde volgorde.
Oh ja, tussen spruitstuk en turbo zit een stalen ring. Plak deze met wat smurfensnot of vaseline in de uitsparing in het spruitstuk.
Ik kreeg dat te horen toen bij de XM TCT van een mede XMclubgenoot (niet op het forum aanwezig) ook een gescheurde turbo was geconstateerd. Dit advies werd ook gegeven i.c.m. een beginennde lekkende koppakking rechtsachter. Maar dan nog werd gezegd dat het niet mogelijk was, misschien i.v.m. tijd, om alleen de turbo te demonteren :roll:.
Hmmm.... Misschien vanwege die koppakking. Maar dat ding zit toch echt aan de onderkant van de auto. En het werkt nog makkelijker als de rechter aandrijfas weg is. Dat is ook niet zo'n wereldklus.
Maar eerlijk is eerlijk. Officieel staat voor het verwisselen van de turbo 7 uur. En er zijn garagisten die het liever niet doen, wat ik me heel goed kan voorstellen. ;-)
Wat een onzin verhaal, je hebt het gezien hoe Wim en ik dat gedaan hebben, twee niet geschoolde XM monteurs kunnen het ook. Ik snap wel waar die garage naar toe wilde, geld verdienen!! 8)
Madame d'r linker HA-leiding zweette al een hele tijd. Maar de laatste tijd werd het meer baden in het zweet: het linker deel van de motorruimte werd steeds natter. Dus van de week een leiding bij Van der Laan gescoord en gisteren er onder gezet. Zo moeilijk als de rechter te doen is omdat die onder het stuurhuis door gaat én op de achterkant van het HA-blok zit, zo makkelijk is de linker te doen. Het grootste probleem is het voorraadvat dat in de weg zit. Al met al een klein uurtje bezig geweest. 8)
Gisteren ook meteen maar de schakelstangetjes vervangen, het schakelt nu strakker. :D
Voor wie wel 'ns onder de auto naar de aansluitingen op het hydractiefblok heeft gekeken, heeft gezien dat de rechter leiding achter op het blok zit en de linker aan de voorkant. Recht gaat onder het stuurhuis door en door die extra bocht om achter uit te komen, is die leiding bijna niet te verwijderen. Oh, wat zou het voor de doet-het-zelluvurt makkelijk zijn als de rechter leiding voor zat en de linker achter. :roll:
Overigens zijn links en rechts bijna even lang. :shock:
goed gewerkt!!
misschien een stomme opmerking (heb me nog niet echt in de exacte werking van de componenten van de hydraulique verdiept) maar is het voor de doehetzelluvurt dan niet mogelijk om die 2 om te draaien? Misschien is er wel verschil in opbrengst of aansturing van die leidingen hoor,maar dat weet ik niet. Ik heb zitten denken om dit: http://www.franzose.de/en/Citroen-DS-11CV-HY/DS/Spezialwerkzeuge-fuer-KFZ/ANR20053/
aan te gaan schaffen. Dan kun je je leidingen zelf maken en als dus een iets langere leiding of een ander traject makkelijker is kun je dat eenvoudig realiseren. Werkt voor de DS maar ook voor de Xm. Ik had dat laatste voor de zekerheid eens gevraagd aan deze mensen. Op zich is dit niet heel duur lijkt me. Op CiFo zijn meerdere mensen met goede ervaringen met dit stukje gereedschap. Weet niet hoeveel andere types leidingen er nog zijn, niet ronde bijvoorbeeld, op de Xm.....
@Furriegurrie: Nee hoor, geen stomme opmerking. De leiding bestaat uit stalen stukken en daartussen 2 gegalvaniseerd rubberen stukken voor de flexibibiliteit. Het enige verschil tussen links en rechts is de stalen krul onder de auto. En dat staal is hard!
Waar het rubber op het staal zit gaat het lekken. :roll:
Ik zit ook te broeden om zo'n apparaat te kopen en heb ook een doe-het-zelf versie gezien op CiFo. Zal de plaatjes 'ns hier posten.
Ik wil 'ns bij een rubber- of hydrauliekboer vragen of het mogelijk is om het rubber te vervangen. Het liefst met knelkoppelingen, als ik de info zo lees, schijnt rubber op staal vulcaniseren zoooooooooooooooo nineties te zijn! ;-)
Wim, zoek een filiaal van PirTek bij jou in de buurt. Zij kunnen het maken voor je, op basis van een oude slang.
Maak wel duidelijk aan ze dat er een nominaaldruk van ongeveer 200 bar op komt te staan! (Beter te hoog opgeven dan met een gesprongen leiding komen te staan)
Hier in Roermond zit in ieder geval het bedrijf Eric's service / Flexxion.
Daar heb ik al eens een hogedrukslang laten maken voor de BX voor tussen de pomp en het verdeelblok. Dat kostte me een tientje of drie en inderdaad op basis van de oude leiding. Ik heb me toen al voorgenomen dat alle leidingen korter dan twee meter die sneuvelen flexibel gemaakt gaan worden, het is goedkoper dan het originele spul en gaat veel langer mee. De slangen die ze gebruiken voor de hydrauliek op tractoren, heftrucs, noem maar op kunnen met gemak de drukken en temperaturen aan die in onze Troens zitten.
En weer een updeetje. Vanavond samen met Wes de rubbers van de stabilisatorstang voor vervangen. Die dingen heten overigens officieel scharnieren maar zijn gewoon rubberen kragen. :shock:
Het was best wel gepiel omdat we de draagarmen hebben laten zitten: de stab.stang zit in hetzelfde blok als de draagarm. Maar met wat overredingskracht is het toch gelukt.
Wat een verschil maken 2 rubbertjes van een paar euro! Geen gebonk meer in het vooronder en een nog veel strakkerdere wegligging.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bakolie te verversen.
De laatste keer was een week na de twee na laatste en toen kwam er zwarte olie uit (zou dat achterstallig onderhoud zijn?). De olie die er nu al enkele maanden in zit was redelijk helder. Ergo, de bak is nu wel schoon.
Nee, gewoon bij de dealer. Nog geen 7 pleuri's ex per stuk.
En het is inderdaad een brugklus. Het liefst een 4-kolomsbrug zodat de rijplaten niet in de weg zitten.
We zijn ongeveer 2 uur bezig geweest. Voornamelijk doordat we de draagarmen niet los hebben gehaald. Die zitten dan achter in de weg.
Als de draagarmen er uit zijn, is het een centje van een fluit. Vandaar ook mijn opmerking om alles tegelijk te doen (en natuurlijk vanwege de geringe extra kosten ;-) ).
Afgelopen donderdag ontdekte Maarten en ik dat de flens van de middendemper aan het scheuren was. Het gaat om de flens aan de voorkant waar de voordemper aan vast hangt. Voor de zekerheid de voorpijp met opgehangen met ijzerdraad (naast tie-wraps, slangklemmen en duct-tape standaard onderdeel van een overlevingspakket).
Omdat ik toch rijplannen heb met de kerst op stel en sprong vrijdag een nieuwe besteld bij de Kwik-flut. :oops: Tja, die konden zo vlak voor kerst nog leveren.
Vanochtend in de sneeuw de middendemper vervangen. Twee waarnemingen:
1) Geen rare sisgeluiden meer onder de auto ter hoogte van de achterwielen. :thumbup:
2) De flens was al voor ruim tweederde gescheurd. Da's bijna een derde meer als donderdagavond. En dat van alleen een rustig ritje van de beunclub naar huis. :shock: Wat ben ik blij dat ik dat 'effe' in de sneeuw heb gedaan, anders had ik gegarandeerd tijdens de kerst met een petjesauto gereden.
Ik blijf de uitlaatconstructie van een TCT en consorten een stomme vinden: de einddemper hangt netjes in 2 rubbers. De middendemper hangt links aan de einddemper en rechts aan 1 rubber. En daaraan weer die pijp met voordemper. Voorpijp aan 1 rubber zou zowel makkelijker monteren als veel ellende schelen als de flens breekt. :roll:
Omdat ik alleen maar kennis heb van 1 TCT. :lol:
Als je wilt heb ik een V6-12 waar je ervaring mee mag opdoen...
En een handtekening!!!!
Als je ook nog een sleutelruimte in het 035-gebied heb, ben ik nog zo gek om ja te zeggen. Alleen heb ik dan met een aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid een relationeel probleem met m'n andere dame, a.k.a. mijn vriendin. :wink:
035? Dat kan ik wel verdubbelen... 07x zeker niet goed?
En een handtekening!!!!
Nee, ik ben bescheiden. :wink:
Van m'n voornemen om een aantal foto's te schieten is niet veel terecht gekomen. De intentie is bij 2 gebleven die op donderdag genomen zijn.
De oude (links) en de nieuwe turbo:
En nog een detailopname van de oude:
Duidelijk is het, goede, laswerk te zien.
Samenvatting van de info rapide:
Haal alle slangen en leidingen boven los (dus het hele intercoolergedeelte dat over de motor loopt). Haal de kap over het uitlaatspruitstuk los en dan de olieaanvoerleiding.
Schroef de 2 moeren boven los waarmee het turboblok aan het spruitstuk zit.
Haal onder de motor de 2 slangen en de olieretourleiding los.
Haal de 2 moeren aan het spruitstuk los.
Het uitlaatstuk + turbo leunt op een geschroefde beugelconstructie. Haal deze los van de motor. Verwijder de 2 L-vormige beugels. Nu kun je het geheel redelijk makkelijk ronddraaien.
Schroef nu de vacuümbalg (dat bakje met die stengel) los van het turbohuis. En tot slot de twee stalen pijpen.
Maak de onderste motorsteun los en trek de motor een centimeter naar voren. De turbo kan er nu tussenuit gehaald worden.
En om met de legendarische woorden van de Haynes af te sluiten: monteren gebeurt in omgekeerde volgorde.
Oh ja, tussen spruitstuk en turbo zit een stalen ring. Plak deze met wat smurfensnot of vaseline in de uitsparing in het spruitstuk.
Je ziet het, appeltje eitje. 8)
Mooi verslag :thumup:.
Van een Citroën specialist had ik begrepen dat de TCT turbo alleen eraf kon wanneer de kop eraf gaat, niet dus :wink:.
:shock: Met alle respect, maar die is dan op dat punt geen specialist.
Ik kreeg dat te horen toen bij de XM TCT van een mede XMclubgenoot (niet op het forum aanwezig) ook een gescheurde turbo was geconstateerd. Dit advies werd ook gegeven i.c.m. een beginennde lekkende koppakking rechtsachter. Maar dan nog werd gezegd dat het niet mogelijk was, misschien i.v.m. tijd, om alleen de turbo te demonteren :roll:.
Hmmm.... Misschien vanwege die koppakking. Maar dat ding zit toch echt aan de onderkant van de auto. En het werkt nog makkelijker als de rechter aandrijfas weg is. Dat is ook niet zo'n wereldklus.
Maar eerlijk is eerlijk. Officieel staat voor het verwisselen van de turbo 7 uur. En er zijn garagisten die het liever niet doen, wat ik me heel goed kan voorstellen. ;-)
Wat een onzin verhaal, je hebt het gezien hoe Wim en ik dat gedaan hebben, twee niet geschoolde XM monteurs kunnen het ook. Ik snap wel waar die garage naar toe wilde, geld verdienen!! 8)
Jullie zijn de beste 8).
Nou, nou. Niet de beste hoor. :oops: Maar ik ben nog geen betere tegengekomen. :grijns:
:dans:
Madame d'r linker HA-leiding zweette al een hele tijd. Maar de laatste tijd werd het meer baden in het zweet: het linker deel van de motorruimte werd steeds natter. Dus van de week een leiding bij Van der Laan gescoord en gisteren er onder gezet. Zo moeilijk als de rechter te doen is omdat die onder het stuurhuis door gaat én op de achterkant van het HA-blok zit, zo makkelijk is de linker te doen. Het grootste probleem is het voorraadvat dat in de weg zit. Al met al een klein uurtje bezig geweest. 8)
Gisteren ook meteen maar de schakelstangetjes vervangen, het schakelt nu strakker. :D
Voor wie wel 'ns onder de auto naar de aansluitingen op het hydractiefblok heeft gekeken, heeft gezien dat de rechter leiding achter op het blok zit en de linker aan de voorkant. Recht gaat onder het stuurhuis door en door die extra bocht om achter uit te komen, is die leiding bijna niet te verwijderen. Oh, wat zou het voor de doet-het-zelluvurt makkelijk zijn als de rechter leiding voor zat en de linker achter. :roll:
Overigens zijn links en rechts bijna even lang. :shock:
goed gewerkt!!
misschien een stomme opmerking (heb me nog niet echt in de exacte werking van de componenten van de hydraulique verdiept) maar is het voor de doehetzelluvurt dan niet mogelijk om die 2 om te draaien? Misschien is er wel verschil in opbrengst of aansturing van die leidingen hoor,maar dat weet ik niet. Ik heb zitten denken om dit:
http://www.franzose.de/en/Citroen-DS-11CV-HY/DS/Spezialwerkzeuge-fuer-KFZ/ANR20053/
aan te gaan schaffen. Dan kun je je leidingen zelf maken en als dus een iets langere leiding of een ander traject makkelijker is kun je dat eenvoudig realiseren. Werkt voor de DS maar ook voor de Xm. Ik had dat laatste voor de zekerheid eens gevraagd aan deze mensen. Op zich is dit niet heel duur lijkt me. Op CiFo zijn meerdere mensen met goede ervaringen met dit stukje gereedschap. Weet niet hoeveel andere types leidingen er nog zijn, niet ronde bijvoorbeeld, op de Xm.....
Goed bezig Wim :thumbup:, la soixante wordt ook steeds beter 8). Respect dat het je allemaal lukt :wink:.
mooi mooi mooi WiXm :wink:
@Furriegurrie: Nee hoor, geen stomme opmerking. De leiding bestaat uit stalen stukken en daartussen 2 gegalvaniseerd rubberen stukken voor de flexibibiliteit. Het enige verschil tussen links en rechts is de stalen krul onder de auto. En dat staal is hard!
Waar het rubber op het staal zit gaat het lekken. :roll:
Ik zit ook te broeden om zo'n apparaat te kopen en heb ook een doe-het-zelf versie gezien op CiFo. Zal de plaatjes 'ns hier posten.
Ik wil 'ns bij een rubber- of hydrauliekboer vragen of het mogelijk is om het rubber te vervangen. Het liefst met knelkoppelingen, als ik de info zo lees, schijnt rubber op staal vulcaniseren zoooooooooooooooo nineties te zijn! ;-)
Wim, zoek een filiaal van PirTek bij jou in de buurt. Zij kunnen het maken voor je, op basis van een oude slang.
Maak wel duidelijk aan ze dat er een nominaaldruk van ongeveer 200 bar op komt te staan! (Beter te hoog opgeven dan met een gesprongen leiding komen te staan)
Succes. Ohja, enneh, goed bezig weer!
Okay, ik ga 'ns informeren. Als het meevalt zullen er ongetwijfeld meer XM'ers interesse hebben.
Hier in Roermond zit in ieder geval het bedrijf Eric's service / Flexxion.
Daar heb ik al eens een hogedrukslang laten maken voor de BX voor tussen de pomp en het verdeelblok. Dat kostte me een tientje of drie en inderdaad op basis van de oude leiding. Ik heb me toen al voorgenomen dat alle leidingen korter dan twee meter die sneuvelen flexibel gemaakt gaan worden, het is goedkoper dan het originele spul en gaat veel langer mee. De slangen die ze gebruiken voor de hydrauliek op tractoren, heftrucs, noem maar op kunnen met gemak de drukken en temperaturen aan die in onze Troens zitten.
En weer een updeetje. Vanavond samen met Wes de rubbers van de stabilisatorstang voor vervangen. Die dingen heten overigens officieel scharnieren maar zijn gewoon rubberen kragen. :shock:
Het was best wel gepiel omdat we de draagarmen hebben laten zitten: de stab.stang zit in hetzelfde blok als de draagarm. Maar met wat overredingskracht is het toch gelukt.
Wat een verschil maken 2 rubbertjes van een paar euro! Geen gebonk meer in het vooronder en een nog veel strakkerdere wegligging.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bakolie te verversen.
De laatste keer was een week na de twee na laatste en toen kwam er zwarte olie uit (zou dat achterstallig onderhoud zijn?). De olie die er nu al enkele maanden in zit was redelijk helder. Ergo, de bak is nu wel schoon.
Dus dezelfde ervaring met de mijne vwb stabilisatorstang rubber vervanging :wink:.
Ja inderdaad. Vervangen van het goedkoopste onderdeel heeft het meest merkbare effect. :shock:
Toppie Wim, ik denk dat dit bij mij ook nog moet gebeuren..ik hoor nog steeds veel gerommel. Het is natuurlijk wel weer een brug-klusje...
Had je die stab rubs bij van Beers besteld?
Nee, gewoon bij de dealer. Nog geen 7 pleuri's ex per stuk.
En het is inderdaad een brugklus. Het liefst een 4-kolomsbrug zodat de rijplaten niet in de weg zitten.
Na de VC next thing on my list dus...hoe lang was je bezig met het gepiel?? :lol:
We zijn ongeveer 2 uur bezig geweest. Voornamelijk doordat we de draagarmen niet los hebben gehaald. Die zitten dan achter in de weg.
Als de draagarmen er uit zijn, is het een centje van een fluit. Vandaar ook mijn opmerking om alles tegelijk te doen (en natuurlijk vanwege de geringe extra kosten ;-) ).
Afgelopen donderdag ontdekte Maarten en ik dat de flens van de middendemper aan het scheuren was. Het gaat om de flens aan de voorkant waar de voordemper aan vast hangt. Voor de zekerheid de voorpijp met opgehangen met ijzerdraad (naast tie-wraps, slangklemmen en duct-tape standaard onderdeel van een overlevingspakket).
Omdat ik toch rijplannen heb met de kerst op stel en sprong vrijdag een nieuwe besteld bij de Kwik-flut. :oops: Tja, die konden zo vlak voor kerst nog leveren.
Vanochtend in de sneeuw de middendemper vervangen. Twee waarnemingen:
1) Geen rare sisgeluiden meer onder de auto ter hoogte van de achterwielen. :thumbup:
2) De flens was al voor ruim tweederde gescheurd. Da's bijna een derde meer als donderdagavond. En dat van alleen een rustig ritje van de beunclub naar huis. :shock: Wat ben ik blij dat ik dat 'effe' in de sneeuw heb gedaan, anders had ik gegarandeerd tijdens de kerst met een petjesauto gereden.
Ik blijf de uitlaatconstructie van een TCT en consorten een stomme vinden: de einddemper hangt netjes in 2 rubbers. De middendemper hangt links aan de einddemper en rechts aan 1 rubber. En daaraan weer die pijp met voordemper. Voorpijp aan 1 rubber zou zowel makkelijker monteren als veel ellende schelen als de flens breekt. :roll:
Pagina's