Inderdaad. En het bizarre is dat ik al maanden een stukje van die scheur zie. Maar ik hield het steeds op bladderende roest die nog stevig zat.
Nou, stevig zat het. Maar het was geen roest. :lol:
Heeft niets met atheïsme te maken hoor. Gewoon een kwestie van keuzes: uitlaat of zwavelstokjes. En je weet hoe het met dat arme kind is afgelopen. :lol:
Goed geregeld, het heeft wel iets mannelijks om in de sneeuw onder je auto te liggen :)
Hoe zit het trouwens met de houdbaarheid van dempers van XM's in het algemeen? Bij mijn breok is de buitenlaag los van de achterste demper en ik heb nog een set liggen waar dat precies zo is. Nja, als het maar gasdicht is denk ik dan, de esthetische waarde onder de auto vind ik niet zo spannend.
Maar goed, je ken weer lekker pruttelen zonder gepruttel :)
Inderdaad. Het vet was nog vettig en niet geklonterd. Zag er op het oog goed uit. Hoewel het op het oog meer een preventieve vervanging zou zijn, meende Sohail toch te zien dat de lagerrand ovaal is.
Auto voelt wel beter aan, dus geen spijt van de klus. :D
Als beloofd nu het uitgebreide verslag van het vervangen van de ADALs. Helaas geen foto's want de fotograaf vond zijn busje belangrijker. :lol:
Speciaal om de bouten waarmee de stabilisatorstang aan de draagarm vast zitten, had ik een rechte ringsleutel 18 besteld. En vantevoren de bouten flink gebadderd in de kruipolie. Tenminste, voor zover je er bij kunt.
Een goede voorbereiding is het halve werk, dus ze kwamen dinsdag netjes los. Samen met Lucas, en onder het toeziend oog van Max, de remklauwen en -schijven, kabels van de ABS en de beschermplaten losgemaakt. Subtiel met de luchtratel de grote bouten waarmee de draagarmen aan het subframe vastzitten, losgejekkerd. En toen kregen we de eerste arm er niet uit. :? Het zou moeten kunnen, maar de veercilinder zit in de weg. Die dus ook maar verwijderd.
Voor het uitslaan van de lagers is een simpel trucje: plaats de kop van de draagarmbout door de draagarm achter de lagerkrans en houd hem met een bandenlichter o.i.d. goed op zijn plaats. Sla met een moker op de andere kant van de bout en met een paar klappen ligt het lager er uit. :clap:
Met de hele kogellagervetvoorraad van Karwei zijn de nieuwe lagersets netjes in de arm geperst. Ging allemaal van een leien dakje.
Monteren in omgekeerde volgorde. Dat leek allemaal goed te gaan totdat de retourslangetjes van de rechter cilinder weer geplaatst moesten worden. Net te weinig ruimte (en te veel klemmen om ze op hun plaats te houden) waardoor ik eentje stuk knakte. Met een stukje rubberleiding een nette noodreparatie gemaakt en verder in elkaar gezet.
Uitlaat goed opgehangen, ontluchten en toen was het intussen al bijna half zeven.
Al met al zijn we toch een dag bezig geweest. Weliswaar in een rustig tempo, maar er zat niets tegen wat de voortgang belemmerde.
Wat ons verbaasde was de goede staat van zowel de lagers als het vet. Ze zitten er al ruim 16 jaar en 260.000 km in maar waren niet uitgesleten. Ook het vet was niet verdroogd of geklonterd. Toch is het geen zinlose excercitie geweest want het voelt met rijden toch beter aan.
Lucas bedankt voor de hulp. En Max voor de koerierdiensten.
Inderdaad wordt madame steeds beterder.
Het is wel zo dat ik nu zo'n beetje door de 'makkelijke' klussen heen ben. Ik denk dat de koppeling zoetjesaan vervangen moet worden. En het blok is nat maar het komt niet via de klepdekselpakking.
Misschien. Daar moet 'ns naar gekeken worden. :roll:
Net op service.citroen gekeken wat een nieuw retourslangetje voor de veerpoot kost: €7,62 incl. De rubberen slang voor de reparatie was meer dan €11,-. :wtf: Ach, het prijsverschil zit in de levertijd. :lol:
Dat kan dan zeker in een moeite door met het vervangen van de koppeling? :lol:
Hmm, denk dat dat niet eens zo'n gek idee is. Motor eruit en een algehele beauty behandeling. Ik krijg de indruk bij de beunclub dat ze liever mensen zoals Maarten en ik hebben dan het volk dat daar nu de boel bezet en vergast. :wink:
Tijd voor een updeetje, anders zakt dit topic weg. :mrgreen:
Gisteravond het retourslangetje van de rechter veercilinder achter vervangen.
Was het nodig? Niet echt, de reparatie met een stuk benzineslang zat goed en degelijk.
Was het zinvol? Zie vorige antwoord.
Was het makkelijk? Absoluut niet want ik wilde de slang op de originele manier leggen, dus door de beugeltjes op het subframe. De slangetjes liggen aan de achterkant min of meer tegen de carrosserie dus uit het zicht en vrijwel onbereikbaar.
Als het zoveel moeite kostte en eigenlijk niet dringend nodig was waarom heb je het dan gedaan? Euhh.... Waarom niet? :mrgreen:
Tijdens het gekoekeloer nog wel gezien dat een hogedrukleiding op een paar plekken roest. Dit moet toch op korte termijn aangepakt worden.
En sinds kort heb ik een fluitend/sissend geluid bij gasgeven. Dus gisteravond ook nog onder de motor gekeken. Tot mijn grote blijdschap blijkt het niet de turbo te zijn. En tot mijn nog grotere blijdschap is die turbo aan de buitenkant kurkdroog: geen zweten van olie of koelvloeistof. :clap:
Het gefluit komt van het uitlaatspruitstuk. Maar we konden niet achterhalen of het de pakking of een scheur in het spruitstuk is.
Vanmiddag een aantal ergernisjes aan La Soixante verholpen.
Om te beginnen de schakelaars voor vervangen. Nu krijg ik tenminste de melding 'capot ouvert' als de motorkap niet dicht is.
Ook een kapje geplaatst over het lampje van de achterste sigarettenaansteker, het licht komt nu alleen nog door het groene randje zoals het hoort.
De voorste kabel van de motorkapontgrendeling vervangen. Dit gaat nu tenminste soepel. Van de oude was de mantel behoorlijk verroest.
En een tijdje bezig geweest met de aanjager. Die deed het in de auto stand vrijwel niet, slechts een zacht blaasje. Hoewel ik het niet zeker weet, denk ik dat ik nu een oorzaak hiervoor heb. Mijn airco is later geplaatst en op het huis zit een potmeter. Die heb ik ooit 'ns verdraaid. Vanmiddag wat met de stand gespeeld en de aanjager gaat nu wel harder blazen als ik de temperatuurknop verdraai.
En van Marco ook nog 2 veerschotels gekregen. Zal zeer binnenkort de rechter vervangen want die is slecht aan het worden. En die dan naar Litouwen sturen, kijken wat dat wordt.
Vanavond de onderste motorsteun vervangen want bij gasgeven en -loslaten danste de pook nogal. Ik had geen trek om het op de officiële manier te doen: bakolie aftappen, rechterwiel los van de aandrijfas. Aandrijfas verwijderen. Steun waar het lager van de as in zit loshalen, enz.
Dus wilde ik het op de eenvoudige manier doen: oude motorsteun er uit en de nieuwe er in tikken. Dus de nieuwe had een nacht in het vriesvak gebivakkeerd.
De oude er uit halen viel niet mee. Je moet het rubber wegzagen en er is te weinig ruimte om dat te doen omdat de steun heel dicht bij het subframe zit.
Maar waar een wil is...... Dus oude er uit en de nieuwe er in. Het tooltje dat ik verzonnen had, kon ik niet gebruiken (te weinig ruimte) dus de steun met een moker er in getikt. Ruim een uur werk en het resultaat is een rustigere auto. :thumbup:
Het rubber van de oude steun was aan het verteren, ik heb maar een kant losgezaagd en de andere scheurde af.
Het is niet goed te zien, maar dit is de gezaagde kant:
En deze scheurde af door te drukken :shock: :
Omdat het allemaal vlot ging, ook de koppeling opnieuw afgesteld. Ook die heeft z'n beste tijd gehad. :?
Ik moet Sohail en m'n bankrekening maar 'ns lief aankijken. :wink:
Net op tijd gezien dus :lol:
Inderdaad. En het bizarre is dat ik al maanden een stukje van die scheur zie. Maar ik hield het steeds op bladderende roest die nog stevig zat.
Nou, stevig zat het. Maar het was geen roest. :lol:
Bikkel he die Wim, in de sneeuw een uitlaat gaan wisselen. 8)
Bikkel? Gewoon een bord voor m'n kop, verveling (wat zou ik anders moeten doen?), warm aankleden en het karton van een verhuisdoos. :lol:
Ach wij Team W&W zijn idd wel wat meer gewent en liggen wel vaker samen onder een auto/XM. :lovecit:
Het scheelt ook wel dat je overtuigd atheïst bent; op eerste kerstdag buiten op straat in de sneeuw je pijp vervangen. :schater: [/i]
Heeft niets met atheïsme te maken hoor. Gewoon een kwestie van keuzes: uitlaat of zwavelstokjes. En je weet hoe het met dat arme kind is afgelopen. :lol:
Dat waren swaffelstok..... nou ja laat maar, hier zou je dat denk ik echt niet moeten doen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou, je hebt in ieder geval contact met de buurt dan Mark :wink:
Even zo goed toch een mooie klus geklaard, zonder brug welteverstaan!
Goed geregeld, het heeft wel iets mannelijks om in de sneeuw onder je auto te liggen :)
Hoe zit het trouwens met de houdbaarheid van dempers van XM's in het algemeen? Bij mijn breok is de buitenlaag los van de achterste demper en ik heb nog een set liggen waar dat precies zo is. Nja, als het maar gasdicht is denk ik dan, de esthetische waarde onder de auto vind ik niet zo spannend.
Maar goed, je ken weer lekker pruttelen zonder gepruttel :)
En ik is terug van een dagje sleutelen met Lucas en Max. ADAL's vervangen. Bleek achteraf niet zo nodig.
Uitgebreid verhaal volgt later.
:shock: niet zo nodig??
Inderdaad. Het vet was nog vettig en niet geklonterd. Zag er op het oog goed uit. Hoewel het op het oog meer een preventieve vervanging zou zijn, meende Sohail toch te zien dat de lagerrand ovaal is.
Auto voelt wel beter aan, dus geen spijt van de klus. :D
Als beloofd nu het uitgebreide verslag van het vervangen van de ADALs. Helaas geen foto's want de fotograaf vond zijn busje belangrijker. :lol:
Speciaal om de bouten waarmee de stabilisatorstang aan de draagarm vast zitten, had ik een rechte ringsleutel 18 besteld. En vantevoren de bouten flink gebadderd in de kruipolie. Tenminste, voor zover je er bij kunt.
Een goede voorbereiding is het halve werk, dus ze kwamen dinsdag netjes los. Samen met Lucas, en onder het toeziend oog van Max, de remklauwen en -schijven, kabels van de ABS en de beschermplaten losgemaakt. Subtiel met de luchtratel de grote bouten waarmee de draagarmen aan het subframe vastzitten, losgejekkerd. En toen kregen we de eerste arm er niet uit. :? Het zou moeten kunnen, maar de veercilinder zit in de weg. Die dus ook maar verwijderd.
Voor het uitslaan van de lagers is een simpel trucje: plaats de kop van de draagarmbout door de draagarm achter de lagerkrans en houd hem met een bandenlichter o.i.d. goed op zijn plaats. Sla met een moker op de andere kant van de bout en met een paar klappen ligt het lager er uit. :clap:
Met de hele kogellagervetvoorraad van Karwei zijn de nieuwe lagersets netjes in de arm geperst. Ging allemaal van een leien dakje.
Monteren in omgekeerde volgorde. Dat leek allemaal goed te gaan totdat de retourslangetjes van de rechter cilinder weer geplaatst moesten worden. Net te weinig ruimte (en te veel klemmen om ze op hun plaats te houden) waardoor ik eentje stuk knakte. Met een stukje rubberleiding een nette noodreparatie gemaakt en verder in elkaar gezet.
Uitlaat goed opgehangen, ontluchten en toen was het intussen al bijna half zeven.
Al met al zijn we toch een dag bezig geweest. Weliswaar in een rustig tempo, maar er zat niets tegen wat de voortgang belemmerde.
Wat ons verbaasde was de goede staat van zowel de lagers als het vet. Ze zitten er al ruim 16 jaar en 260.000 km in maar waren niet uitgesleten. Ook het vet was niet verdroogd of geklonterd. Toch is het geen zinlose excercitie geweest want het voelt met rijden toch beter aan.
Lucas bedankt voor de hulp. En Max voor de koerierdiensten.
Gelukkig is het allemaal goed gelukt :D. Jouw XM wordt ook iedere keer beter :thumbup:
Inderdaad wordt madame steeds beterder.
Het is wel zo dat ik nu zo'n beetje door de 'makkelijke' klussen heen ben. Ik denk dat de koppeling zoetjesaan vervangen moet worden. En het blok is nat maar het komt niet via de klepdekselpakking.
Zou je blok nat kunnen zijn door een lekke koppakking rechts achterin in het hoekje?
Misschien. Daar moet 'ns naar gekeken worden. :roll:
Net op service.citroen gekeken wat een nieuw retourslangetje voor de veerpoot kost: €7,62 incl. De rubberen slang voor de reparatie was meer dan €11,-. :wtf: Ach, het prijsverschil zit in de levertijd. :lol:
Wim, mooi dat je koppakking mogelijk lekt. Kop er af, frisse pakking er tussen, goed idee!
Dat kan dan zeker in een moeite door met het vervangen van de koppeling? :lol:
Hmm, denk dat dat niet eens zo'n gek idee is. Motor eruit en een algehele beauty behandeling. Ik krijg de indruk bij de beunclub dat ze liever mensen zoals Maarten en ik hebben dan het volk dat daar nu de boel bezet en vergast. :wink:
je gaat toch wel serieus door met La soix!
hoevaak heb je nu de aanschafwaarde overtroffen reeds?
Ik heb het niet bijgehouden maar ik denk een keer of 25. Dat zijn onderhoudskosten. Dat valt eigenlijk best wel mee. :wink:
Blijft een gouden deal!
ja, dat lukt met een ander geprijsde of zelfs nieuwe auto ook vaak wel...
Tijd voor een updeetje, anders zakt dit topic weg. :mrgreen:
Gisteravond het retourslangetje van de rechter veercilinder achter vervangen.
Was het nodig? Niet echt, de reparatie met een stuk benzineslang zat goed en degelijk.
Was het zinvol? Zie vorige antwoord.
Was het makkelijk? Absoluut niet want ik wilde de slang op de originele manier leggen, dus door de beugeltjes op het subframe. De slangetjes liggen aan de achterkant min of meer tegen de carrosserie dus uit het zicht en vrijwel onbereikbaar.
Als het zoveel moeite kostte en eigenlijk niet dringend nodig was waarom heb je het dan gedaan? Euhh.... Waarom niet? :mrgreen:
Tijdens het gekoekeloer nog wel gezien dat een hogedrukleiding op een paar plekken roest. Dit moet toch op korte termijn aangepakt worden.
En sinds kort heb ik een fluitend/sissend geluid bij gasgeven. Dus gisteravond ook nog onder de motor gekeken. Tot mijn grote blijdschap blijkt het niet de turbo te zijn. En tot mijn nog grotere blijdschap is die turbo aan de buitenkant kurkdroog: geen zweten van olie of koelvloeistof. :clap:
Het gefluit komt van het uitlaatspruitstuk. Maar we konden niet achterhalen of het de pakking of een scheur in het spruitstuk is.
Die kans is ongeveer evengroot
Vanmiddag een aantal ergernisjes aan La Soixante verholpen.
Om te beginnen de schakelaars voor vervangen. Nu krijg ik tenminste de melding 'capot ouvert' als de motorkap niet dicht is.
Ook een kapje geplaatst over het lampje van de achterste sigarettenaansteker, het licht komt nu alleen nog door het groene randje zoals het hoort.
De voorste kabel van de motorkapontgrendeling vervangen. Dit gaat nu tenminste soepel. Van de oude was de mantel behoorlijk verroest.
En een tijdje bezig geweest met de aanjager. Die deed het in de auto stand vrijwel niet, slechts een zacht blaasje. Hoewel ik het niet zeker weet, denk ik dat ik nu een oorzaak hiervoor heb. Mijn airco is later geplaatst en op het huis zit een potmeter. Die heb ik ooit 'ns verdraaid. Vanmiddag wat met de stand gespeeld en de aanjager gaat nu wel harder blazen als ik de temperatuurknop verdraai.
En van Marco ook nog 2 veerschotels gekregen. Zal zeer binnenkort de rechter vervangen want die is slecht aan het worden. En die dan naar Litouwen sturen, kijken wat dat wordt.
Jij bent ook weer lekker bezig geweest :D.
Die auto is op die manier straks meer waard dan de aanschafprijs. 8)
Vanavond de onderste motorsteun vervangen want bij gasgeven en -loslaten danste de pook nogal. Ik had geen trek om het op de officiële manier te doen: bakolie aftappen, rechterwiel los van de aandrijfas. Aandrijfas verwijderen. Steun waar het lager van de as in zit loshalen, enz.
Dus wilde ik het op de eenvoudige manier doen: oude motorsteun er uit en de nieuwe er in tikken. Dus de nieuwe had een nacht in het vriesvak gebivakkeerd.
De oude er uit halen viel niet mee. Je moet het rubber wegzagen en er is te weinig ruimte om dat te doen omdat de steun heel dicht bij het subframe zit.
Maar waar een wil is...... Dus oude er uit en de nieuwe er in. Het tooltje dat ik verzonnen had, kon ik niet gebruiken (te weinig ruimte) dus de steun met een moker er in getikt. Ruim een uur werk en het resultaat is een rustigere auto. :thumbup:
Het rubber van de oude steun was aan het verteren, ik heb maar een kant losgezaagd en de andere scheurde af.
Het is niet goed te zien, maar dit is de gezaagde kant:
En deze scheurde af door te drukken :shock: :
Omdat het allemaal vlot ging, ook de koppeling opnieuw afgesteld. Ook die heeft z'n beste tijd gehad. :?
Ik moet Sohail en m'n bankrekening maar 'ns lief aankijken. :wink:
Pagina's