Vanavond wat kleine (lees: simpele) dingetjes aan madame gedaan. Om te beginnen een nieuwe rubberen ring op het voorraadvat. De oude 'zweette' wel heel erg. Hij leek wel goed, tot ik de nieuwe plaatste. Die is veel hoger en drukt dus netjes aan. En soepeler. Het vat blijft nu droog. 8)
Verder de messing busjes vervangen en de rijhoogte afgesteld. Voor stond ze iets te hoog.
In m'n enthousiasme ben ik begonnen met de onderste hoogteregelaar te demonteren om die schoon te maken.
Les 1: Eerst het systeem drukloos maken en dan de hogedrukleidingen loshalen. En niet wat ik deed: leiding loshalen en daarmee het systeem voor drukloos maken. :oops:
Ach, errare humanum est. :wink:
Vergeten in de laagste stand te zetten bedoel je wim? Misschien morgen langs de houtzagerij voor meer zaagsel? :mrgreen:
Maar serieneus: Je bent wel lekker bezig! Dat van die koppeling is weer minder nieuws. Aan de andere kant, dan kun je echt een hoop vernieuwen denk ik.
Inderdeed Mike, ik had de dame in de laagste stand moeten zetten. Die koppeling schrik ik niet zo van, die zit er al ruim 260.000 km in. En hij slipt nog niet, dus laat de klus zich plannen. :wink:
eXpelliarMus zegt:
En hoe rijd/zweeft ze nu?
Wat denk je? :grijns:
Binnenkort maar 'ns de achterste regelaar doen.
Mijn eigen draadje maar 'ns verder vullen.
Zoals een aantal weet, heb ik een radio navigatiesysteem van Becker, de el cheapo uitvoering. Met andere woorden; de bluetooth hardware zit er wel in maar is niet geactiveerd. Om dat te gebruiken is een aparte code nodig die ik vandaag binnen kreeg. Meteen ingetikt, gereset en YES! Ook ik kan nu mobiel l*llen over de radio. :dans:
En het geluid is nog goed ook. 8)
Op de afgelopen sloopmeeting/Xantia distributiewissel een complete ECC set gescoord bestaande uit:
- het bedieningspaneeltje (natuurlijk),
- 3 motortjes,
- de draadboom,
- 3 temperatuursensoren:
* 1 sensor zit linksonder in het aircohuis geprikt en meet de temperatuur op de warmtewisselaar (de eenvoudige versie heeft deze ook).
* 1 sensor zit rechts om een kachelbuis geklemd
* 1 sensor zit in de schoorsteen boven de aanjager om de temperatuur van de aangezogen buitenlucht te meten (ook al aanwezig bij de eenvoudige uitvoering).
Tot mijn grote vreugde blijkt de kabelboom voldoende om een 'eenvoudige klimaatregeling' (airco met draaiknoppen) om te bouwen tot volledig automatische.
Vanmiddag ben ik begonnen met de ombouw. Tot nu toe heb ik de draadboom vervangen. Verder ook de knullige temperatuurmeting van mijn after market airco (een losliggend voelertje) vervangen door de originele die tussen de ribbels steekt. En de motor geplaatst waarmee de richting van de wind geregeld wordt. Linksboven zit al een motor voor de temperatuurregeling. Wat ik tot nu toe heb ingebouwd werkt. :dans:
Morgen verder met het plaatsen van de buitentemperatuursensor. En straks uitzoeken hoe de magneetkoppeling wordt aangestuurd. Want dat is anders als bij de 'eenvoudige klimaatregeling', daar is het een simpele aan/uit-schuif.
Het is geen moeilijke klus. Wel een vervelende omdat er erg veel dashboard losgehaald moet worden: het linkerpaneel met de displays, het handschoenenkastje en de bekleding links en rechts onder het dash.
:buig: Potverdikkie Wim, petje af hoor! Ik moet zeggen dat je bepaald geen lafaard bent als het om ongebruikelijke reparaties/verbeteringen aan je Xm gaat!
Sjips. dat wilde ik doen. Maar moeders wilde per sé vanavond met de auto weg, dus snel alles weer vastgeschroefd.
Maar ik ben nog niet klaar, dus een en ander zal weer open moeten. En dan fotootjes.
Vandaag heb ik me bezig gehouden met het vervangen van de buitentemperatuurmeter t.b.v. de ecc. Die sensor zit in de aanzuigbuis, duszzz...... paravan weghalen, afdekkap weghalen. En dan kom je dit tegen:
:daarvaltmebekvanopen:
Vorig jaar heb ik het onder de paravan helemaal schoon gemaakt en een panty over het rooster getrokken.
Rondom het rooster ligt alweer een grote stapel natuur. :? Dat dus allemaal verwijderd en schoongemaakt. Uit de panty kwamen lange zwarte stofdraden.
Enniewee, de temperatuursensor zit in de aanzuigbuis. Het is het zwarte pikkie op de foto:
De connector van de oude was afgebroken zodat die geen temperatuur meer meette. Dat verklaart waarschijnlijk waarom de auto-stand zo'n beroerde luchtopbrengst gaf.
Vandaag de hele dag een plek opgeëist in Garage de la rue. Op het programma stond het afmaken van de ecc en verder met de kruiscontrole. Na ruim 3 maanden moet dat 'project' toch ook 'ns afgerond worden. :oops:
Enniewee, de volautomatische klimaatregeling is volledig operationeel, inclusief aircobesturing. En de bedrading van de kruiscontrole is eindelijk netjes weggewerkt en ook aangesloten. Op het rempedaal na.
Morgen zal ik foto's plaatsen met een uitgebreid verhaal want ombouwen van simpele klimaatregeling naar ecc heeft toch een paar haken en ogen. :roll:
Vandaag verder met m'n relaas over de ecc. Voor wie een 'eenvoudige klimaatregeling' heeft, is het eigenlijk niet veel meer dan: oud er uit en nieuw er in. En met oud bedoel ik dan het oude bedieningspaneel en de oude draadboom. (En nieuw dito :wink: ). De 'uitdaging' zit 'm in de luchtrecirculatiekleppen boven de ventilator. In de handbediende versie worden ze bediend aan de linkerkant, in de elektrische moeten de tandwielen rechts geplaatst worden. De tandwielen zitten in de kleppen geklikt:
Het is dat kleine zwarte palletje rechts in het asje. Met een schroevedraaier indrukken en dan schiet 'ie er uit. De palletjes kun je alleen benaderen vanuit de paravan. :badday: Vervolgens kun je de klep er uithalen door 'm wat door te buigen. En wat blijkt?
Citroën vond het nodig om links en rechts andere diameters te geven. Met andere woorden: de tandwieltjes passen niet aan de rechterkant. De dikke kant van de as is 14 mm:
En dat moet 12 mm worden. Een kwestie van geduld en een kleine vijl, dan wordt dit het resultaat:
Vervolgens de kleppen omgekeerd (dus met het gat voor het tandwiel aan de rechterkant) terugplaatsen en de motor er met veel gefrot en gevloek ook tussen wurmen en vastschroeven. Zo ziet het er uit als het rechts van de aanzuigbuis onder het handschoenenkastje is ingebouwd:
En links de plaats waar ze in de oude situatie zaten:
Hier nog een foto van de temperatuursensor die aan de linkerkant van de middenconsole in de airco steekt:
Een verhaal apart was de aansturing van de airco, in ieder geval voor mij omdat 'ie after market is. De eenvoudige bediening heeft onder de linkerknop de aan/uitschuif voor de airco.
In de ecc uitvoering kon ik die schakeldraad niet vinden. Althans, niet in eerste instantie want ik zocht in de steker met stuurdraadjes. Maar het blijkt de witte draad van de voedingssteker te zijn die naar de grote steker bij de ventilator gaat. :oops: Daar gaat 'ie over in een gele draad die naar boven gaat, naar een gele relaisvoet onder het handschoenenkastje (Where else? :lol: ). Het relais in deze voet wordt geschakeld door de Bitron module: als de motor te heet wordt, wordt het relais bekrachtigd en de airco uitgeschakeld. Vanaf de voet gaat de gele geschakelde draad de dikke bundel in die onder de klokkenwinkel verdwijnt. Ik neem aan dat bij de originele airco daar ergens de officiële aansluiting zit, maar die heb ik dus niet. Dus mijn airco aangesloten op de afgaande draad zodat bij hete motor de airco netjes wordt uitgezet. :wink:
Nog 1 aanvulling die belangrijk is. De 2 recirculatiekleppen worden bediend door een tandwiel. Het tandwiel dat links zit past niet op de rechterkant. Dus wie de ombouw wil doen, moet ook het tandwiel aan de rechterkant meenemen.
Ik zal me eens vastbijten in een how-to zodat meer mensen deze upgrade kunnen doen. :wink:
Vanavond wat kleine (lees: simpele) dingetjes aan madame gedaan. Om te beginnen een nieuwe rubberen ring op het voorraadvat. De oude 'zweette' wel heel erg. Hij leek wel goed, tot ik de nieuwe plaatste. Die is veel hoger en drukt dus netjes aan. En soepeler. Het vat blijft nu droog. 8)
Verder de messing busjes vervangen en de rijhoogte afgesteld. Voor stond ze iets te hoog.
In m'n enthousiasme ben ik begonnen met de onderste hoogteregelaar te demonteren om die schoon te maken.
Les 1: Eerst het systeem drukloos maken en dan de hogedrukleidingen loshalen. En niet wat ik deed: leiding loshalen en daarmee het systeem voor drukloos maken. :oops:
Ach, errare humanum est. :wink:
Als er maar één van het Team gaat beunen worden er fouten gemaakt!! :mrgreen:
En hoe rijd/zweeft ze nu?
Vergeten in de laagste stand te zetten bedoel je wim? Misschien morgen langs de houtzagerij voor meer zaagsel? :mrgreen:
Maar serieneus: Je bent wel lekker bezig! Dat van die koppeling is weer minder nieuws. Aan de andere kant, dan kun je echt een hoop vernieuwen denk ik.
Inderdeed Mike, ik had de dame in de laagste stand moeten zetten. Die koppeling schrik ik niet zo van, die zit er al ruim 260.000 km in. En hij slipt nog niet, dus laat de klus zich plannen. :wink:
Wat denk je? :grijns:
Binnenkort maar 'ns de achterste regelaar doen.
Nog beter!! :shock:
Mijn eigen draadje maar 'ns verder vullen.
Zoals een aantal weet, heb ik een radio navigatiesysteem van Becker, de el cheapo uitvoering. Met andere woorden; de bluetooth hardware zit er wel in maar is niet geactiveerd. Om dat te gebruiken is een aparte code nodig die ik vandaag binnen kreeg. Meteen ingetikt, gereset en YES! Ook ik kan nu mobiel l*llen over de radio. :dans:
En het geluid is nog goed ook. 8)
Mooie dingen zijn dat!!
en moest je daar dan voor betalen??? Of is dit een goedkope manier om toch meer functionaliteit te verkrijgen?
Ja en ja. :lol:
Het gaat om de Indianapolis 7850 die €150,- goedkoper is dan de 7950. En voor €30,- is geüpgrade naar een 7950. :mrgreen:
een heel nette sluiproute dus :clap:
mooie upgrade! In mijn Xm zat een papegaai die z'n taak ook best goed doet. Alleen vervelend dat je alles 2 keer hoort :meneus:
Op de afgelopen sloopmeeting/Xantia distributiewissel een complete ECC set gescoord bestaande uit:
- het bedieningspaneeltje (natuurlijk),
- 3 motortjes,
- de draadboom,
- 3 temperatuursensoren:
* 1 sensor zit linksonder in het aircohuis geprikt en meet de temperatuur op de warmtewisselaar (de eenvoudige versie heeft deze ook).
* 1 sensor zit rechts om een kachelbuis geklemd
* 1 sensor zit in de schoorsteen boven de aanjager om de temperatuur van de aangezogen buitenlucht te meten (ook al aanwezig bij de eenvoudige uitvoering).
Tot mijn grote vreugde blijkt de kabelboom voldoende om een 'eenvoudige klimaatregeling' (airco met draaiknoppen) om te bouwen tot volledig automatische.
Vanmiddag ben ik begonnen met de ombouw. Tot nu toe heb ik de draadboom vervangen. Verder ook de knullige temperatuurmeting van mijn after market airco (een losliggend voelertje) vervangen door de originele die tussen de ribbels steekt. En de motor geplaatst waarmee de richting van de wind geregeld wordt. Linksboven zit al een motor voor de temperatuurregeling. Wat ik tot nu toe heb ingebouwd werkt. :dans:
Morgen verder met het plaatsen van de buitentemperatuursensor. En straks uitzoeken hoe de magneetkoppeling wordt aangestuurd. Want dat is anders als bij de 'eenvoudige klimaatregeling', daar is het een simpele aan/uit-schuif.
Het is geen moeilijke klus. Wel een vervelende omdat er erg veel dashboard losgehaald moet worden: het linkerpaneel met de displays, het handschoenenkastje en de bekleding links en rechts onder het dash.
:buig: Potverdikkie Wim, petje af hoor! Ik moet zeggen dat je bepaald geen lafaard bent als het om ongebruikelijke reparaties/verbeteringen aan je Xm gaat!
8)
Waar zit de 3e motor wim? Ik zie er 1 links in t 'midden' en rechtboven 1, maar nr3.. ?
De derde zit rechts op de 'schoorsteen' waarmee verse buitenlucht wordt aangezogen. Dus recht boven de aanjager.
Respect :thumbup:. Heel veel succes ermee :wink:.
Ah natuurlijk! :)
Klik er even een paar foto's van Wim, nu het nog open ligt. :wink:
Sjips. dat wilde ik doen. Maar moeders wilde per sé vanavond met de auto weg, dus snel alles weer vastgeschroefd.
Maar ik ben nog niet klaar, dus een en ander zal weer open moeten. En dan fotootjes.
No problemmo, ben er wel erg nieuwsgierig naar.
Vandaag heb ik me bezig gehouden met het vervangen van de buitentemperatuurmeter t.b.v. de ecc. Die sensor zit in de aanzuigbuis, duszzz...... paravan weghalen, afdekkap weghalen. En dan kom je dit tegen:
:daarvaltmebekvanopen:
Vorig jaar heb ik het onder de paravan helemaal schoon gemaakt en een panty over het rooster getrokken.
Rondom het rooster ligt alweer een grote stapel natuur. :? Dat dus allemaal verwijderd en schoongemaakt. Uit de panty kwamen lange zwarte stofdraden.
Enniewee, de temperatuursensor zit in de aanzuigbuis. Het is het zwarte pikkie op de foto:
De connector van de oude was afgebroken zodat die geen temperatuur meer meette. Dat verklaart waarschijnlijk waarom de auto-stand zo'n beroerde luchtopbrengst gaf.
Is dat nu gefixt!?
Die luchtopbrengst? Ja. 8)
Vandaag de hele dag een plek opgeëist in Garage de la rue. Op het programma stond het afmaken van de ecc en verder met de kruiscontrole. Na ruim 3 maanden moet dat 'project' toch ook 'ns afgerond worden. :oops:
Enniewee, de volautomatische klimaatregeling is volledig operationeel, inclusief aircobesturing. En de bedrading van de kruiscontrole is eindelijk netjes weggewerkt en ook aangesloten. Op het rempedaal na.
Morgen zal ik foto's plaatsen met een uitgebreid verhaal want ombouwen van simpele klimaatregeling naar ecc heeft toch een paar haken en ogen. :roll:
Mooi dat het werkt Wim.
Ben benieuwd naar het verslag van deze operatie.
Ieder geval petje af voor je.
Jeroen
Zeker respect voor deze klus :clap:
Vandaag verder met m'n relaas over de ecc. Voor wie een 'eenvoudige klimaatregeling' heeft, is het eigenlijk niet veel meer dan: oud er uit en nieuw er in. En met oud bedoel ik dan het oude bedieningspaneel en de oude draadboom. (En nieuw dito :wink: ). De 'uitdaging' zit 'm in de luchtrecirculatiekleppen boven de ventilator. In de handbediende versie worden ze bediend aan de linkerkant, in de elektrische moeten de tandwielen rechts geplaatst worden. De tandwielen zitten in de kleppen geklikt:
Het is dat kleine zwarte palletje rechts in het asje. Met een schroevedraaier indrukken en dan schiet 'ie er uit. De palletjes kun je alleen benaderen vanuit de paravan. :badday: Vervolgens kun je de klep er uithalen door 'm wat door te buigen. En wat blijkt?
Citroën vond het nodig om links en rechts andere diameters te geven. Met andere woorden: de tandwieltjes passen niet aan de rechterkant. De dikke kant van de as is 14 mm:
En dat moet 12 mm worden. Een kwestie van geduld en een kleine vijl, dan wordt dit het resultaat:
Vervolgens de kleppen omgekeerd (dus met het gat voor het tandwiel aan de rechterkant) terugplaatsen en de motor er met veel gefrot en gevloek ook tussen wurmen en vastschroeven. Zo ziet het er uit als het rechts van de aanzuigbuis onder het handschoenenkastje is ingebouwd:
En links de plaats waar ze in de oude situatie zaten:
Hier nog een foto van de temperatuursensor die aan de linkerkant van de middenconsole in de airco steekt:
En zo ziet het eindresultaat er uit:
:dans: :dans: :dans: :dans:
Een verhaal apart was de aansturing van de airco, in ieder geval voor mij omdat 'ie after market is. De eenvoudige bediening heeft onder de linkerknop de aan/uitschuif voor de airco.
In de ecc uitvoering kon ik die schakeldraad niet vinden. Althans, niet in eerste instantie want ik zocht in de steker met stuurdraadjes. Maar het blijkt de witte draad van de voedingssteker te zijn die naar de grote steker bij de ventilator gaat. :oops: Daar gaat 'ie over in een gele draad die naar boven gaat, naar een gele relaisvoet onder het handschoenenkastje (Where else? :lol: ). Het relais in deze voet wordt geschakeld door de Bitron module: als de motor te heet wordt, wordt het relais bekrachtigd en de airco uitgeschakeld. Vanaf de voet gaat de gele geschakelde draad de dikke bundel in die onder de klokkenwinkel verdwijnt. Ik neem aan dat bij de originele airco daar ergens de officiële aansluiting zit, maar die heb ik dus niet. Dus mijn airco aangesloten op de afgaande draad zodat bij hete motor de airco netjes wordt uitgezet. :wink:
:buig:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik is trots op u. 8)
Nog 1 aanvulling die belangrijk is. De 2 recirculatiekleppen worden bediend door een tandwiel. Het tandwiel dat links zit past niet op de rechterkant. Dus wie de ombouw wil doen, moet ook het tandwiel aan de rechterkant meenemen.
Ik zal me eens vastbijten in een how-to zodat meer mensen deze upgrade kunnen doen. :wink:
Pagina's