Je bent er zeker van dat de diravibol op ongeveer 62 bar staat bij de controle? Was die nog gevuld of alleen op druk gecontroleerd?
Zou je het sturen bij parkeren en lage snelheden schokkerig (een stukje licht, dan zwaar, dan weer licht, dan weer zwaar) kunnen noemen? Op de snelweg superlicht sturen? Dan is de loopwerkaftak bij jou ook aan vervanging toe.
Nope, ik ben van de fords. Opel heb ik in gelest en ik kan me niets verschrikkelijkers voorstellen dan in een opel te moeten rondrijden. De kadett (toen), maar ook de vectra later waren zulke takke auto's.
Wat dat sturen betreft: Nee, is constant zwaar. Hoe de bol gecontroleerd is weet ik eigenlijk niet. Maar als je stilstaand in zijn vrij draait gaat het zwaar, behalve als je even 'geholpen' wordt door de pomp.
Heb er net op de terugweg op gelet: Sinds de v-snaar is bijgesteld hoor je hem eigenlijk niet. En remmen gaat prima, ik begrijp nooit waarom mensen grotere remschijven zouden willen ;) Met een beetje druk blokkeert alles (nou ja, slaat de ABS aan...)
Nog een syndroom wat Mike ook al beschreef: Ik kan het stuur zeker 5 graden uit het lood zetten zonder dat hij terugkeert. Dus ook mijn center is zoek...
Waarschijnlijk moet eerst met de stelknop aan het schutbord de juiste centrering opgezocht worden. Dit heeft veel invloed op het sterk terugdraaien van de diravi.
Zoals het linker plaatje aangeeft hoort het in de rechtuit positie, het rechter plaatje laat zien wanneer het stuurwiel naar rechts wordt verdraaid.
Maar zou best kunnen zijn dat bij jou in de rechtuitstand al in de verdraaide positie (links of rechtsom) staat. Als je er goed op let moet de stuurkracht naar links en rechts draaien anders aanvoelen. Ook de momenten dat de rol tegen de randen van de uitsparing aankomen kun je voelen na een tijdje, het is niet heel duidelijk merkbaar.
Als na het afstellen de jusite centrering is gevonden en bij het rechtuit rijden de xm naar rechts of links afwijkt, dan laten uitlijnen.
Klinkt logisch maar beide zijden voelen gelijk en beide zijden kan ik 5 graden uit het lood. Al het dat was zou hij naar een positie uit het midden terugvallen en dat is het niet, hij zoekt wel het midden op maar heeft daar gewoon een speling naar beide kanten.
Eigenlijk moet het allemaal eens goed nagekeken worden maar ja, tijd, geld enzovoort hè.
Hij komt wel netjes terug, maar rij ik dan met 80 door dan kan ik nog steeds beide kanten op uit het lood draaien. Oftewel: Niet genoeg druk om dat laatste stukje terug te duwen?
Misschien moet ik eerst maar eens rinkage of rinsage doen om het vuil eruit te krijgen...
Rijden in een XM is net zweven. Maar toch niet zo erg dat je hoogtemeters nodig hebt. :lol:
Maar serieus, hydrorinçage er in doen stelt niet veel voor. Dat kun je heel makkelijk combineren met het schoonmaken van je hoogteregelaars. En als je toch bezig bent, vervang dan gelijk de messing busjes.
De meeste smurrie zit vast in de regelaars, hydractiefkleppen en de remmen. Als dat schoon is, scheelt het al veel qua 'vuilbelasting' met de hydrorinçage.
Ik heb een tijdlang het gevoel gehad dat mijn gaskabel of zo niet lekker zat, want bij snelheden rond de 50 - 70 was miniem gas geven een klapje naar voren en gas loslaten met een klapje afremmen. Daarnaast met warm weer bleef hij nogal eens hangen op net gas open, wat voor stoplichten leidde tot toerentallen van 2000rpm en zo.
Gisteravond ff een toertje gemaakt met mijn vriendin en op de autoweg noordwijk-leiden voelde het een beetje aan of mijn gaspedaal vast zat, kon hem niet meer makkelijk indrukken.
Iets harder en hij schoot los, of er een blokkade wegviel, en sindsdien is het gedrag van mijn dam weer zoals het hoort, bij vijftig zonder gas heel zachtjes gas geven en ze pakt netjes op, gas los en ze laat rustig het afremmen op de motor inkomen...
'kwou dat de rest van mijn probleempjes net zo makkelijk met self-healing opgelost werden ;)
Jah... Reed dus vanochtend naar mijn werk, A4 ri A'dam afslag Leidschendam, opeens STOP! en HYDRAULISCHE DRUK en REMDRUK....
Bocht naar boven, voor het stoplicht even kijken waar de boel uitstroomt... Nergens.
Met het laatste beetje druk in de vering de benzinepomp ingereden (je kunt daar aan de weg echt nergens parkeren!) en motorkap open.
Hele V-snaar weg...
ANWB gebeld, die was er in een minuut of 20, v-snaartje lag nog in het compartiment, 6702, had 'ie bij zich. Dat kost dus €10,55 en ik heb mijn ANWB-contributie er weer uit ;)
In een kwartiertje geplaatst, nu merk ik dat ik het aan het veergedrag al had kunnen merken.
Wel ff in de gaten houden of deze niet ook gaat rafelen want dan staat er iets scheef, maar ja, die ander was wel 14 jaar oud...
...
In een kwartiertje geplaatst, nu merk ik dat ik het aan het veergedrag al had kunnen merken. ...
Ja, ze leek wat harder de afgelopen dagen en vanochtend bij het wegrijden hadden alle alarmbellen af moeten gaan, de parkeerplaats afrijden gaat over een stoepje (als je op de hoek staat) en daar raakte ze de grond. Nou is het een beetje een hoog stoepje maar ook weer niet zó hoog.
ennieweej, dit is goedkoper dan naar een garage gaan :lol:
Overigens maakt het helaas niet uit voor het stuurgedrag, wel zag ik dat er vloeistof zweet bij het alu-blokje van de zwarte centrifugaal-bol. Dus wellicht de komende dagen toch eens kijken wat ik daar zelf kan doen, als ik jullie verhalen lees moet zelfs ik dat kunnen. Zal donderdag wel worden.
In een kwartiertje geplaatst, nu merk ik dat ik het aan het veergedrag al had kunnen merken.
Behalve dat het wat langer duurt voordat een xm op druk is na het starten en op druk komen met een slippende riem, heeft het natuurlijk geen invloed op het veergedrag.
Behalve dan dat hij de druk niet snel genoeg herstelt als de snaar veel slipt. En aangezien de vering als eerste wordt 'verslechterd' had ik echt effecten als een te diep zakkende XM bij drempels en zo. Ze leek echt veel beter te veren na de wissel.
Je bent er zeker van dat de diravibol op ongeveer 62 bar staat bij de controle? Was die nog gevuld of alleen op druk gecontroleerd?
Zou je het sturen bij parkeren en lage snelheden schokkerig (een stukje licht, dan zwaar, dan weer licht, dan weer zwaar) kunnen noemen? Op de snelweg superlicht sturen? Dan is de loopwerkaftak bij jou ook aan vervanging toe.
Een Opel?
Nope, ik ben van de fords. Opel heb ik in gelest en ik kan me niets verschrikkelijkers voorstellen dan in een opel te moeten rondrijden. De kadett (toen), maar ook de vectra later waren zulke takke auto's.
Wat dat sturen betreft: Nee, is constant zwaar. Hoe de bol gecontroleerd is weet ik eigenlijk niet. Maar als je stilstaand in zijn vrij draait gaat het zwaar, behalve als je even 'geholpen' wordt door de pomp.
En sturen gaat op de snelweg inderdaad licht.
En een handtekening!!!!
Pomp is op zijn einde, zoek een goede andere pomp. :wink:
ik heb ook zo'n vermoeden dat de HD-pomp teveel intern verlies heeft.
Mocht de HD-pomp het probleem zijn, zoek dan naar een 5 plunjer pomp met een poeliediameter van 100mm :wink:.
Maar dat moet ik dan toch ook aan andere dingen merken?
En een handtekening!!!!
Maakt de HD-pomp een rauw geluid tijdens het pompen? Slaat die vaak en lang in?
Neuh, niet echt. Soms wel dat 'ie iedere 4 seconden hoorbaar is, maar eigenlijk nauwelijks.
En een handtekening!!!!
Als je hem hoort pompen, is het dan een "normaal" HD-pomp geluid?
Het remt verder normaal of moet je nadrukkelijker remmen?
Heb er net op de terugweg op gelet: Sinds de v-snaar is bijgesteld hoor je hem eigenlijk niet. En remmen gaat prima, ik begrijp nooit waarom mensen grotere remschijven zouden willen ;) Met een beetje druk blokkeert alles (nou ja, slaat de ABS aan...)
En een handtekening!!!!
Bij een volgende meeting wil ik wel je diravi checken, wat er nou aan de hand mee is :wink:.
Nog een syndroom wat Mike ook al beschreef: Ik kan het stuur zeker 5 graden uit het lood zetten zonder dat hij terugkeert. Dus ook mijn center is zoek...
En een handtekening!!!!
Waarschijnlijk moet eerst met de stelknop aan het schutbord de juiste centrering opgezocht worden. Dit heeft veel invloed op het sterk terugdraaien van de diravi.
Zoals het linker plaatje aangeeft hoort het in de rechtuit positie, het rechter plaatje laat zien wanneer het stuurwiel naar rechts wordt verdraaid.
Maar zou best kunnen zijn dat bij jou in de rechtuitstand al in de verdraaide positie (links of rechtsom) staat. Als je er goed op let moet de stuurkracht naar links en rechts draaien anders aanvoelen. Ook de momenten dat de rol tegen de randen van de uitsparing aankomen kun je voelen na een tijdje, het is niet heel duidelijk merkbaar.
Als na het afstellen de jusite centrering is gevonden en bij het rechtuit rijden de xm naar rechts of links afwijkt, dan laten uitlijnen.
Klinkt logisch maar beide zijden voelen gelijk en beide zijden kan ik 5 graden uit het lood. Al het dat was zou hij naar een positie uit het midden terugvallen en dat is het niet, hij zoekt wel het midden op maar heeft daar gewoon een speling naar beide kanten.
Eigenlijk moet het allemaal eens goed nagekeken worden maar ja, tijd, geld enzovoort hè.
En een handtekening!!!!
Tijdens het rijden komt die wel mooi naar het midden na het nemen van een bocht?
Bij iedere XM diravi zie ik een paar graden speling naar links/rechts als je vanuit stilstand aan het stuur draait.
Hij komt wel netjes terug, maar rij ik dan met 80 door dan kan ik nog steeds beide kanten op uit het lood draaien. Oftewel: Niet genoeg druk om dat laatste stukje terug te duwen?
Misschien moet ik eerst maar eens rinkage of rinsage doen om het vuil eruit te krijgen...
En een handtekening!!!!
Je bent er zeker van dat je verder geen LHM lekkages hebt? Een beetje drukverlies kan ook de werking sterk beïnvloeden.
Total Hydraurinçage kan nooit kwaad :wink:.
Nee, al afkloppend ben ik geheel lekvrij. Wat is wijsheid: Eerst Hydraurinçage en dan hoogte meters schoonmaken of tegelijkertijd?
En een handtekening!!!!
Rijden in een XM is net zweven. Maar toch niet zo erg dat je hoogtemeters nodig hebt. :lol:
Maar serieus, hydrorinçage er in doen stelt niet veel voor. Dat kun je heel makkelijk combineren met het schoonmaken van je hoogteregelaars. En als je toch bezig bent, vervang dan gelijk de messing busjes.
Ik zou eerst de hydro-shit er in gooien, tijdje rijden en dan pas de hoogteregelaars schoonmaken.
Er wil wel is aardig wat vuil loskomen met hydro-shit, wat in de hoogteregelaars kan blijven hangen.
De meeste smurrie zit vast in de regelaars, hydractiefkleppen en de remmen. Als dat schoon is, scheelt het al veel qua 'vuilbelasting' met de hydrorinçage.
Tussendoor maar eens even wat goed nieuws...
Ik heb een tijdlang het gevoel gehad dat mijn gaskabel of zo niet lekker zat, want bij snelheden rond de 50 - 70 was miniem gas geven een klapje naar voren en gas loslaten met een klapje afremmen. Daarnaast met warm weer bleef hij nogal eens hangen op net gas open, wat voor stoplichten leidde tot toerentallen van 2000rpm en zo.
Gisteravond ff een toertje gemaakt met mijn vriendin en op de autoweg noordwijk-leiden voelde het een beetje aan of mijn gaspedaal vast zat, kon hem niet meer makkelijk indrukken.
Iets harder en hij schoot los, of er een blokkade wegviel, en sindsdien is het gedrag van mijn dam weer zoals het hoort, bij vijftig zonder gas heel zachtjes gas geven en ze pakt netjes op, gas los en ze laat rustig het afremmen op de motor inkomen...
'kwou dat de rest van mijn probleempjes net zo makkelijk met self-healing opgelost werden ;)
En een handtekening!!!!
En weer nieuws... Spoedreparatie V-snaar van de hydrauliekpomp... Toch wel 15 minuten en €10,55 kwijt...
(plus een half uur wachten)
En een handtekening!!!!
Waarom was dat nodig? Dat was toch al eerder gespannen?
Misschien teveel gespannen? Of de snaar loopt niet vrij, rafelt en breekt?
Jah... Reed dus vanochtend naar mijn werk, A4 ri A'dam afslag Leidschendam, opeens STOP! en HYDRAULISCHE DRUK en REMDRUK....
Bocht naar boven, voor het stoplicht even kijken waar de boel uitstroomt... Nergens.
Met het laatste beetje druk in de vering de benzinepomp ingereden (je kunt daar aan de weg echt nergens parkeren!) en motorkap open.
Hele V-snaar weg...
ANWB gebeld, die was er in een minuut of 20, v-snaartje lag nog in het compartiment, 6702, had 'ie bij zich. Dat kost dus €10,55 en ik heb mijn ANWB-contributie er weer uit ;)
In een kwartiertje geplaatst, nu merk ik dat ik het aan het veergedrag al had kunnen merken.
Wel ff in de gaten houden of deze niet ook gaat rafelen want dan staat er iets scheef, maar ja, die ander was wel 14 jaar oud...
En een handtekening!!!!
Dit soort dingen behoren ook tot het normale onderhoud en worden idd vaak over het hoofd gezien. Gelukkig ben je als ANWB WW lid geholpen :wink:.
Merk je met die nieuwe snaar dat de hydrauiek zich anders gedraagt of is dat gelijk gebleven?
Ja, ze leek wat harder de afgelopen dagen en vanochtend bij het wegrijden hadden alle alarmbellen af moeten gaan, de parkeerplaats afrijden gaat over een stoepje (als je op de hoek staat) en daar raakte ze de grond. Nou is het een beetje een hoog stoepje maar ook weer niet zó hoog.
ennieweej, dit is goedkoper dan naar een garage gaan :lol:
Overigens maakt het helaas niet uit voor het stuurgedrag, wel zag ik dat er vloeistof zweet bij het alu-blokje van de zwarte centrifugaal-bol. Dus wellicht de komende dagen toch eens kijken wat ik daar zelf kan doen, als ik jullie verhalen lees moet zelfs ik dat kunnen. Zal donderdag wel worden.
En een handtekening!!!!
Behalve dat het wat langer duurt voordat een xm op druk is na het starten en op druk komen met een slippende riem, heeft het natuurlijk geen invloed op het veergedrag.
Behalve dan dat hij de druk niet snel genoeg herstelt als de snaar veel slipt. En aangezien de vering als eerste wordt 'verslechterd' had ik echt effecten als een te diep zakkende XM bij drempels en zo. Ze leek echt veel beter te veren na de wissel.
En een handtekening!!!!
Pagina's