Een paar weken geleden brak de riem van een XM 2.0-16V uit 95, de XM van Paul's Dochter, zij verdrietig, XM kapot :-(
Vorige week zijn we aan de slag gegaan, aangezien Paul de XM weer rijdend wil hebben voor zijn dochter, en de XM wil redden van de slopershamer.
Inmiddels is de kop er al af, 2 inlaatkleppen en 2 uitlaat kleppen krom.
Er gaat een hoop tijd in zitten om 16 kleppen te demonteren, inslijpen, alles schoonmaken en weer demonteren, na werktijd elke avond een paar uurtjes, met onderdstaande foto's als resultaat.
Doordat dit weekend de Citromobile is, is de planning om volgende week alles weer terug te monteren, om de motor opnieuw tot leven te wekken. En maar hopen dat er geen nokkenas breekt, met 2 nokkenassen is de kans 2x zo groot :lol:
Djeepers wat een klus. :shock: Maar ik ben wel blij dat niet gekozen is voor de makkelijke weg, namelijk enkeltje sloop. :clap:
Applaus! :clap: :clap: :clap: :clap:
Zeg, doen jullie ook V6'en?
En een handtekening!!!!
Dat ziet er keurig uit :thumbup:
8)
Goh foto's van Paul? :mrgreen:
Mooie klus Sohail!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dit geeft ook heel mooi weer dat je niet met een dag werk en een paar tientjes voor een koppakking en D-riem klaar ben. Effectief zit er nu al 2,5 dag werk in (20 uur) en ruim duizend euro aan onderdelen, en we moeten nog 1 dag om alles terug te bouwen.
Maar goed, het opbouwen van alles is het mooiste werk :-)
Dus mijn inschatting dat De Grote Beun in 5 dagen zou kunnen klopt wel: 5x10 uur.
Dan hoop ik voor je geschEiden dagen! Vijf dagen van tien uur doorbeunen achter elkaar en dan nog helder alles monteren is ook gekkenwerk!
Maar goed, alles kan...
10 uurtjes per dag is prima te doen, 6 uurtjes sleutelen en 4 uurtjes wokken :D
@WimB, jij heb een 8V kop, dat gaat wat sneller dan een 16V kopje.
En ik heb geen kromme kleppen. :wink:
Laat ik nou elke keer als ik deze topictitel zie, lezen: ...WOK in progress
:mrgreen:
Heheh, das een goeie WOK in progress.
Als het aan mij ligt, mag het ook BBQ in progress zijn :D
Huh, Wat? BBQ en WOK in 1 topic?
Ik geloof dat ik dit topic moet volgen....... :mrgreen:
Het woord Wok komt voorbij in een topic en er word eentje wakker :D
Moet ik al gaan..... :opruimen: ?
Het intterieur van die XM moet wel nodig :opruimen:
Vandaag wezen kijken naar de uitlaatkleppen welke niet goed leken te sluiten, zien we dat ze nu wel goed gesloten zijn, ook na het ronddraaien van de nokkenas, sluiten alle kleppen goed, zal wel iets met de hydraulische stoters zijn :roll:
Samen met Paul vandaag de kop verder klaargemaakt voor montage, komend weekend gaat het gebeuren.
Wat foto's tussendoor:
Dat ziet er goed uit. :thumbup:
Heel netjes 8)
Die 16 klepjes zullen weer mooi gaan lopen. 8)
:D
:ballonnen:
Ze leeft weer. Dankzij Sohail en het team van Marc, Jean Paul, Wim, Lucas en Marco (op volgorde van binnenkomst. Natuurlijk zijn er foto's gemaakt. Sohail heeft ze mee en zal ze ongetwijfeld plaatsen.
Ik zal de kosten binnenkort eens berekenen en bekendmaken voor het geval dat iemand dit nog eens na wil doen.
:roll: Ik weet toch zeker dat ik JP heb zien aankomen. Maar ik weet ook zeker dat jij graag wilde dat ik JP was. :lol:
Overigens alle lof voor de weergoden die hun incontinentie hebben opgehouden tot wij vrijwel klaar waren.
Wim was eerder aanwezig :wink:.
Laat Mark Jan de put afplakken zodat er tijdens het sleutelen geen spul erin kan vallen :D. Toen het regende en hagelde stonden we fijn droog onder de partytent terwijl het waterpeil bleef stijgen omdat de put dichtgeplakt was :schater:.
Het was inderdaad een flinke klus, maar we hebben het samen de klus geklaard.
Bij deze de foto’s ga er maar even voor zitten, want het zijn er ruim 50.
Wat bijzonderheden, tijdens de montage van de D-riem, vergeten de achterste kap te monteren, zie foto’s 37, 38 en 39. Normaal gezien demonteer je deze niet, behalve als de kop er af gaat, gelukkig weer snel hersteld op foto 40.
Foto’s 10 t/m 13, omdat je er nu zo mooi bij kan, meteen de kruiskoppeling van het stuur en de schakelstangen gesmeerd. Ipv gewoon kogellagervet, heb ik LGHP2 van SKF gebruikt, dit kan veel beter tegen warmte en blijft gewoon langer zijn werk doen, is alleen wel relatief prijzig.
8)
:buig:
+1
:clap:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Chapeau !!!
Wat een klus Sohail maar je hebt het dan toch maar weer geflikt.
Ook voor de andere mannen :clap: :clap: :clap:
Groet,
Mark