Gisteravond op weg terug naar huis (en gelukkig vlakbij huis) een raar rommelend geluid vanuit het vooronder. Toen dat stopte ging het laadacculampje branden en was het heel zwaar sturen. :shock:
Thuisgekomen nog even snel vooronder gekeken en wat ik vermoedde bleek waar te zijn: de riem van de HD-pomp én de multiriem lagen los en in stukken.
Vanochtend heb ik beide uit de auto gevist en nog even gekeken waarom ze zo toegetakeld waren. Het blijkt dat de poelie die de multiriem aandrijft, los ligt. Maar de poelie van de HD-pomp zit vast. Als alles goed is, zitten beide tegen elkaar aan (HD-poelie aan de buitenkant).
Ik ben aan het zoeken geweest maar kan er niet achter komen of de multiriempoelie aan de HD-poelie vastgeschroeft zit of dat het een een of andere geniale constructie is. :badday:
Ik heb op dit moment geen zin om dat op straat uit te zoeken. Heeft iemand enig idee hoe de constructie in elkaar steekt?
Nee. En Olving en Haynes zijn ook niet duidelijk.
Nou ja, van de week eerst maar 'ns een nieuwe V-snaar zodat madame omhoog komt. En dan vanuit de wielkast kijken wat er aan de hand is.
Ik bedenk me net dat de poulies met v snaar sowieso 5 ribben zijn (de versies zonder v-snaar hebben er 6). Maar ik zal eens kijken wat ik hier heb liggen, 2.1TD heeft dezelfde als de TCT volgens mij. Ik heb zowel TCT's als TD's in onderdelen liggen
Die spanrol is de oorzaak van de ellende. Daarvoor hoefde ik niet onder de auto: de buitenste (die de hd-pomp aandrijft) zit strak vast op de krukas zoals het hoort. Maar de tweede rol, die de multiriem aandrijft, zit los. En daardoor kwamen de 2 riemen met elkaar in aanraking.
Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als een spanrol tijdens het rijden weg zou stuiteren. :shock:
Ik neem het zekere voor het onzekere en wil een andere spanrolset plaatsen.
Nieuwe spanrol is rond de 100 euri dat ik van de week bij de dealer zag toen ik er was voor mijn onderdelen. Krukaspoelie is lastiger deze staat als NFP te boek.
:?: Waar heb je die poulie gevonden dan? Ik kan 'm nergens vinden op service.citroen.
En die spanrol weet ik. Da's een lullig rolletje op een heeeeeeeeeeeeeeeele lange bout waar de dynamo ook op vast zit.
Die is wel ff zoeken op de service.citroen site.
Heb er bij de dealer navraag voor gedaan toen ik het met de monteur over de distributiewissel had. Mien dealert kon er nog aan 1 komen welke ergens in den lande nog lig.
Zal morgen het nummer van het onderdeel wel ff opzoeken voor je.
Vanmiddag heeft de pizzakoerier 2 poelies en anderhalve spanrol uit De Venter meegenomen. :thumbup:
Ik had intussen de V-snaar geplaatst om madame in de hoge stand te zetten. Vervolgens rechterwiel er af en de beschermkappen weg. Het blijkt dat mijn spanrol nog goed is (mag ook wel, is iets van anderhalf jaar oud. :wink: ).
De krukaspoelie daarentegen is een heel ander verhaal: die had zich gesepareerd. :shock: Wes had 2 poelies van Matthijs meegekregen en mijn voorkeur ging uit naar de versie waarbij beide schijven met 4 bouten aan elkaar vastzitten. Maar helaas omdat de breedte niet goed is, de andere gemonteerd waarbij de multiriempoelie met rubber vast zit.
Losdraaien van de krukasbout lukte natuurlijk niet op straat omdat je tegen de compressie in draait. Dus zijn we naar de beunclub getogen voor een luchtratel. Toen was het een fluitje van een cent. 8)
Daarna terug naar mijn huis, lekker gegeten en weer naar de beunclub om een nieuwe lambdasensor te plaatsen. Ook dat ging voorspoedig.
Al met al een succesvolle beundag. 8)
Als je maar voldoende met IksEms bezig bent worden het steeds makkelijkere beunobjecten. Ik ben nu bijna zover dat ik met m'n linkerhand eten kan koken en met de rechter gelijktijdig aan de auto sleutel. :mrgreen:
Moet nog wel steeds het project cruise control een keer afronden. :oops:
Goh..mooi werk Wim. Als ik het goed begrijp was de krukaspoelie dus gescheurd, dus rond de bevestigings bouten? Dat heb ik 3 jaar geleden met mijn DS ook gehad. Heb je nog een pix van die kapotte poelie of ligt ie al in de ton op de beunclub?
Hierbij los ik mijn toezegging in om foto's van de rammelpoelie te plaatsen.
Normaal gesproken zie je dit als je vanuit de rechter wielkast naar binnen kijkt:
De buitenste zit met een rubberen kraag stevig vast aan de binnenste. Omdat die er niet meer is, kan ik dit doen:
:shock:
En omdat elk nadeel een voordeel hep, zijn de randen zo mooi schoon dat ze direct gevulcaniseerd kunnen worden:
Geeft zo'n wagen een boel meer uitstraling he :)
Mooi werk :thumbup:
Gisteravond op weg terug naar huis (en gelukkig vlakbij huis) een raar rommelend geluid vanuit het vooronder. Toen dat stopte ging het laadacculampje branden en was het heel zwaar sturen. :shock:
Thuisgekomen nog even snel vooronder gekeken en wat ik vermoedde bleek waar te zijn: de riem van de HD-pomp én de multiriem lagen los en in stukken.
Vanochtend heb ik beide uit de auto gevist en nog even gekeken waarom ze zo toegetakeld waren. Het blijkt dat de poelie die de multiriem aandrijft, los ligt. Maar de poelie van de HD-pomp zit vast. Als alles goed is, zitten beide tegen elkaar aan (HD-poelie aan de buitenkant).
Ik ben aan het zoeken geweest maar kan er niet achter komen of de multiriempoelie aan de HD-poelie vastgeschroeft zit of dat het een een of andere geniale constructie is. :badday:
Ik heb op dit moment geen zin om dat op straat uit te zoeken. Heeft iemand enig idee hoe de constructie in elkaar steekt?
Das goed K Wim, is er op het net niet een tekening te vinden?
Nee. En Olving en Haynes zijn ook niet duidelijk.
Nou ja, van de week eerst maar 'ns een nieuwe V-snaar zodat madame omhoog komt. En dan vanuit de wielkast kijken wat er aan de hand is.
Je hebt 2 varianten; zowel met boutjes als zonder ;) Ik heb geloof ik nog wel dat soort poulies liggen ergens. Moet alleen ff ribjes tellen
Dat zou mooi zijn.
Als het lukt (druk, druk, druk met werk deze week) zal ik dinsdag de poulie bekijken en ribben tellen.
Ik bedenk me net dat de poulies met v snaar sowieso 5 ribben zijn (de versies zonder v-snaar hebben er 6). Maar ik zal eens kijken wat ik hier heb liggen, 2.1TD heeft dezelfde als de TCT volgens mij. Ik heb zowel TCT's als TD's in onderdelen liggen
Matthijs, ongeacht wat ik morgen tegenkom wil ik toch bij jou een poulie bestellen. De kans dat de mijne beschadigd is, acht ik zeer groot. :?
En dan nu, om mijn topic met foto's te vullen, wat ramptoerisme. Als eerste de V-snaar om de hydrauliekpomp aan te drijven:
En de multiriem (inderdaad 5-ribs):
Die riemen zijn toch nog wel te repareren? :meneus:
Ja joh, tuurlijk. Beetje ducttape en ze zijn weer zo goed als nieuw hoor!
Zonde om ze nu al af te schrijven.....
Denk je echt? Ik wilde de stukken aan elkaar naaien, maar da's zo'n ***klus. :rofl:
Laten we hopen dat het probleem opgelost is met alleen de poulie vervangen.
Wel eerst droog oefenen met dat naaien he Wim Niet gelijk de naailessen voor het eggie doen :mrgreen: 8)
Trouwens hoe is de spanrol er aan toe Wim?
Deze nog heel en bruikbaar of deze de oorzaak van het probleem?
Die spanrol is de oorzaak van de ellende. Daarvoor hoefde ik niet onder de auto: de buitenste (die de hd-pomp aandrijft) zit strak vast op de krukas zoals het hoort. Maar de tweede rol, die de multiriem aandrijft, zit los. En daardoor kwamen de 2 riemen met elkaar in aanraking.
Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als een spanrol tijdens het rijden weg zou stuiteren. :shock:
Ik neem het zekere voor het onzekere en wil een andere spanrolset plaatsen.
Balen, maar succes met het oplossen.
Nieuwe spanrol is rond de 100 euri dat ik van de week bij de dealer zag toen ik er was voor mijn onderdelen. Krukaspoelie is lastiger deze staat als NFP te boek.
:?: Waar heb je die poulie gevonden dan? Ik kan 'm nergens vinden op service.citroen.
En die spanrol weet ik. Da's een lullig rolletje op een heeeeeeeeeeeeeeeele lange bout waar de dynamo ook op vast zit.
Die is wel ff zoeken op de service.citroen site.
Heb er bij de dealer navraag voor gedaan toen ik het met de monteur over de distributiewissel had. Mien dealert kon er nog aan 1 komen welke ergens in den lande nog lig.
Zal morgen het nummer van het onderdeel wel ff opzoeken voor je.
Misschien heb ik ook nog wel een goede spanrol liggen
Als je die poelie wilt vinden in het systeem, dan moet je kijken bij de krukas. :wink:
Ik heb nog wel een spanrol liggen van ongeblazen 2.0 8V.
Volgens mij is die gewoon hetzelfde.
Vanmiddag heeft de pizzakoerier 2 poelies en anderhalve spanrol uit De Venter meegenomen. :thumbup:
Ik had intussen de V-snaar geplaatst om madame in de hoge stand te zetten. Vervolgens rechterwiel er af en de beschermkappen weg. Het blijkt dat mijn spanrol nog goed is (mag ook wel, is iets van anderhalf jaar oud. :wink: ).
De krukaspoelie daarentegen is een heel ander verhaal: die had zich gesepareerd. :shock: Wes had 2 poelies van Matthijs meegekregen en mijn voorkeur ging uit naar de versie waarbij beide schijven met 4 bouten aan elkaar vastzitten. Maar helaas omdat de breedte niet goed is, de andere gemonteerd waarbij de multiriempoelie met rubber vast zit.
Losdraaien van de krukasbout lukte natuurlijk niet op straat omdat je tegen de compressie in draait. Dus zijn we naar de beunclub getogen voor een luchtratel. Toen was het een fluitje van een cent. 8)
Daarna terug naar mijn huis, lekker gegeten en weer naar de beunclub om een nieuwe lambdasensor te plaatsen. Ook dat ging voorspoedig.
Al met al een succesvolle beundag. 8)
Goed bezig weer Wim! Vlot opgelost hoor!
Fijn dat je het vrij snel hebt kunnen oplossen :clap:.
Als je maar voldoende met IksEms bezig bent worden het steeds makkelijkere beunobjecten. Ik ben nu bijna zover dat ik met m'n linkerhand eten kan koken en met de rechter gelijktijdig aan de auto sleutel. :mrgreen:
Moet nog wel steeds het project cruise control een keer afronden. :oops:
Goh..mooi werk Wim. Als ik het goed begrijp was de krukaspoelie dus gescheurd, dus rond de bevestigings bouten? Dat heb ik 3 jaar geleden met mijn DS ook gehad. Heb je nog een pix van die kapotte poelie of ligt ie al in de ton op de beunclub?
Ja, ik ben ook wel benieuwd naar wat horrorplaatjes van die poelie. :twisted:
Je kent de poulie? Nou er zit gewoon geen rubber meer helemaal weg keurig schoon. :shock:
Yep, het is zo schoon dat ik de helften meteen zou kunnen laten vulcaniseren. :lol:
Ik zal vandaag foto's maken.
Hierbij los ik mijn toezegging in om foto's van de rammelpoelie te plaatsen.
Normaal gesproken zie je dit als je vanuit de rechter wielkast naar binnen kijkt:
De buitenste zit met een rubberen kraag stevig vast aan de binnenste. Omdat die er niet meer is, kan ik dit doen:
:shock:
En omdat elk nadeel een voordeel hep, zijn de randen zo mooi schoon dat ze direct gevulcaniseerd kunnen worden:
:grijns:
Pagina's