Tijd voor wat foto's in het grootste topic van Nederl...eh in de "Jouw XM" afdeling :mrgreen: :shock: :oops:
Zoals vermeld in het café, problemen met de diravi sinds de stab-rubbers vernieuwing. Mijn stuur staat in rust stand óf net links van het midden (op foto) óf net rechts van het midden. Duw je het stuur naar de middenstand schiet deze door naar de andere kant. Daarnaast stuurt het zwaar tijdens het rijden. Ik moet aanmerkelijk meer kracht zetten, alsof de diravi denkt dat je 140km/u rijdt terwijl je maar 50 km/u rijdt.
Ook komt ze niet altijd goed terug waardoor je in een bocht, gewoon binnen de bebouwde kom het stuur even moet helpen terug te komen. Een zetje is dan wel genoeg en dan schiet ze terug.
Wat is het? Willem Roest van Gert de Jong kwam er ook niet 1-2-3 op. Misschien dat er een retourslang afgeklemd onder het voorraad vat zat. Dit vat losgekoppeld en gelicht. Geen klemmende slangen gevonden. Stuur eigenschappen blijven hetzelfde.
Zou het lucht kunnen zijn? Heb de auto een aantal keren ontlucht maar bracht geen soelaas.
Ook de aansturing van de gewichtjes dmv de tellerkabel onder in de diravibol lijken goed. Vooralsnog geen oplossing.
Even was het hele systeem drukloos en tikte de pomp ook niet meer, maar na een aantal meters gemanouvreerd te hebben kwam er weer leven in de pomp en ging madame weer omhoog.
Een doorkijkje op de LHM aorta van de XM, gevolgd door een binnenkijkje op de diravibol en de poulie van de HD pomp:
Ik had, om het vat zo leeg mogelijk te krijgen, de XM in de hoogste stand gezet. Het gekke was dat ze achter hoog bleef, voor plat, althans bijna plat maar dat het stuur toen op een gegeven moment ook drukloos was.
Vandaag de blokjes velgen van de poedercoater gehaald. Ze zien er mooi uit. 2 velgen zijn van binnen niet mooi, daar is het alluminium gaan borrelen. Vraag me niet waarom, maar het maakt me niet zoveel uit. De vakjes tussen de blokjes zijn erg strak. Dadelijk maar eens met de 1e schuurbeurt beginnen.
Vwb de diravi, vreemd dat het stuur doorschiet naar de andere kant alsof die de middenstand ontwijkt. Als mijn stuur scheef staat, dan komt die altijd terug naar dezelfde scheve positie.
Ik wil best met je afspreken om het diraviprobleem te analyseren en op te lossen :wink:.
De kleur van de velgen vind ik mooi 8). Ga je met Belgom de blokjesrand weer poetsen?
En je hoogte regelaar schoon maken en een nieuw messingbusje plaatsen. :wink:
Geef even een seintje als jullie samen komen, dan kom ik ook even, ik ben erg benieuwd wat er nu loos is.
Ook als team W&W weer een v6 van nieuwe rubber willen voorzien is het wel zo makkelijk om te weten wat er nou fout is gegaan, tot die tijd
even geen v6 met diravi meer doen. :wink:
En je hoogte regelaar schoon maken en een nieuw messingbusje plaatsen. :wink: :
Ja Wes, dat moet eigenlijk ook eens gebeuren, is nog nooit gedaan. Maar ik durf dat niet alleen te doen. Heb dat nog nooit nie gedaan nie.. Komend weekend wordt niks maar volgend weekend misschien wel. Of doordeweeks?? Kan Wes Breaky weer even uitlaten en JP even uit de boeken?
En of ze goed leverbaar zijn! Ze worden nog net niet per dozijn verkocht. :lol:
Laat maar weten of en wanneer jullie met die diravi bezig gaan, misschien dat ik ook nog langskom (Ik heb het op dit moment een beetje gehad met waternet.)
ik moet die busjes ook nog vervangen, heb ze al wel liggen. Via de dealer idd en na een dag binnen geloof ik. Duo vervanging doen? Met reportage voor de AE en wat verschillen tussen type 1 en 2 aanstippen?
Mike, weet je ook de staat van je diravibol? Wanneer is die voor het laatst gecontroleerd en gevuld? Die heeft veel invloed op de diravi werking en de remdruk.
Hij is met een goed werkend diravi systeem de garage van Gert binnen gereden en met een slecht niet werkend systeem weer naar buiten.
Ik denk niet dat er toen wat mis was met zijn diravibol. Maar niet geschoten is altijd mis. :wink:
En daardoor raakte ik de discussie weer kwijt. Enniewee, ik pak de draad weer op door te quoten:
La Noir Verni zegt:
Kan het op as steunen uberhaupt wel?? Ikweenie...ben het kreng een beetje zat aan het worden. :( Kan 'r ook zo de stal in sturen en in het najaar verder gaan.. Alhoewel dat ook weer niet prettig voelt. JP en Wes , kunnen juliie komende week op een door de weekse dag...(Woensdag of donderdag?) JP wil je die messing busjes voor me bestellen??
Volgende week woensdag en donderdag kan ik niet omdat ik dan een hele interessante cursus heb. (Geen geintje, ik vind 'm echt interessant.)
Zonder brug is dat not done, althans ik ga niet meer op rug onder een XM liggen en de wagen hoogte moet ook afstelbaar zijn en dat gaat bijna niet zonder brug. :wink:
Heb je gelijk an! Kan hier wel een brug huren, vlakbij. Uurtje of 4 nodig??
Iemand vroeg naar de druk in de diravibol. Gisteren ochtend lag er een plasje ver naar voren. Dus te hoogte van net achter de nummerplaat mistlamp. Daar zit toch de diravibol? Question is: doet je diravi gek als er een lekke bol op zit, of als de slang naar de bol, die volgens mij over de bak loopt, lek is?? Kan ook zijn dat het van de ontluchtbout kwam natuurlijk.
een platte diravi bol leverde bij mij iig precies op wat jij omschreef. Loodzwaar sturen en moeilijk in de neutraal stand terugkomend. Nieuwe bol, pas de problem. Is wel ff pielen om die bol eruit te krijgen. ( en dan zit daar ook nog mijn verdamper wat ze in Aalsmeer helemaal top vonden :roll: )
Voordat de diravibol gedemonteerd wordt, eerst flink aantal keren op het rempedaal trappen om de diravibol te ontlasten of met de voorwielen van de grond het stuurwiel vele malen heen en weer draaien. Anders blijft er hydraulische druk erop staan en draai je de wartels kapot.
Tijd voor wat foto's in het grootste topic van Nederl...eh in de "Jouw XM" afdeling :mrgreen: :shock: :oops:
Zoals vermeld in het café, problemen met de diravi sinds de stab-rubbers vernieuwing. Mijn stuur staat in rust stand óf net links van het midden (op foto) óf net rechts van het midden. Duw je het stuur naar de middenstand schiet deze door naar de andere kant. Daarnaast stuurt het zwaar tijdens het rijden. Ik moet aanmerkelijk meer kracht zetten, alsof de diravi denkt dat je 140km/u rijdt terwijl je maar 50 km/u rijdt.
Ook komt ze niet altijd goed terug waardoor je in een bocht, gewoon binnen de bebouwde kom het stuur even moet helpen terug te komen. Een zetje is dan wel genoeg en dan schiet ze terug.
Wat is het? Willem Roest van Gert de Jong kwam er ook niet 1-2-3 op. Misschien dat er een retourslang afgeklemd onder het voorraad vat zat. Dit vat losgekoppeld en gelicht. Geen klemmende slangen gevonden. Stuur eigenschappen blijven hetzelfde.
Zou het lucht kunnen zijn? Heb de auto een aantal keren ontlucht maar bracht geen soelaas.
Ook de aansturing van de gewichtjes dmv de tellerkabel onder in de diravibol lijken goed. Vooralsnog geen oplossing.
Even was het hele systeem drukloos en tikte de pomp ook niet meer, maar na een aantal meters gemanouvreerd te hebben kwam er weer leven in de pomp en ging madame weer omhoog.
Een doorkijkje op de LHM aorta van de XM, gevolgd door een binnenkijkje op de diravibol en de poulie van de HD pomp:
Ik had, om het vat zo leeg mogelijk te krijgen, de XM in de hoogste stand gezet. Het gekke was dat ze achter hoog bleef, voor plat, althans bijna plat maar dat het stuur toen op een gegeven moment ook drukloos was.
Vandaag de blokjes velgen van de poedercoater gehaald. Ze zien er mooi uit. 2 velgen zijn van binnen niet mooi, daar is het alluminium gaan borrelen. Vraag me niet waarom, maar het maakt me niet zoveel uit. De vakjes tussen de blokjes zijn erg strak. Dadelijk maar eens met de 1e schuurbeurt beginnen.
Vwb de diravi, vreemd dat het stuur doorschiet naar de andere kant alsof die de middenstand ontwijkt. Als mijn stuur scheef staat, dan komt die altijd terug naar dezelfde scheve positie.
Ik wil best met je afspreken om het diraviprobleem te analyseren en op te lossen :wink:.
De kleur van de velgen vind ik mooi 8). Ga je met Belgom de blokjesrand weer poetsen?
Ja vreemd hè! Misschien moeten we dat binnenkort maar eens doen, 2 XM's met diravi troubles analyseren :wink:
En je hoogte regelaar schoon maken en een nieuw messingbusje plaatsen. :wink:
Geef even een seintje als jullie samen komen, dan kom ik ook even, ik ben erg benieuwd wat er nu loos is.
Ook als team W&W weer een v6 van nieuwe rubber willen voorzien is het wel zo makkelijk om te weten wat er nou fout is gegaan, tot die tijd
even geen v6 met diravi meer doen. :wink:
Ja Wes, dat moet eigenlijk ook eens gebeuren, is nog nooit gedaan. Maar ik durf dat niet alleen te doen. Heb dat nog nooit nie gedaan nie.. Komend weekend wordt niks maar volgend weekend misschien wel. Of doordeweeks?? Kan Wes Breaky weer even uitlaten en JP even uit de boeken?
Die messing busjes zijn nog goed leverbaar??
Ik dacht het wel, alleen via de dealert.
En of ze goed leverbaar zijn! Ze worden nog net niet per dozijn verkocht. :lol:
Laat maar weten of en wanneer jullie met die diravi bezig gaan, misschien dat ik ook nog langskom (Ik heb het op dit moment een beetje gehad met waternet.)
ik moet die busjes ook nog vervangen, heb ze al wel liggen. Via de dealer idd en na een dag binnen geloof ik. Duo vervanging doen? Met reportage voor de AE en wat verschillen tussen type 1 en 2 aanstippen?
Ik laat het wel weten.. To be sure: Het is toch zo dat ik EEN hoogte regelaar heb en serie2 TWEE???
nee, je hebt 2 hoogteregelaars, 1 voor en 1 achter
denk dat je in de war bent met 1 of 2 HA bollen
:wink: dat zal het zijn!
hydractief heeft ook altijd 2 HA bollen :wink:
Type 1 heeft 1 solenoid voor de hydractief, type 2 heeft er 2.
Dit is zo logisch dat het gewoon niet door Citroën verzonnen kan zijn. :lol:
ah, van mij dus ook een beetje van de klepel en de klok :lol:
Mike, weet je ook de staat van je diravibol? Wanneer is die voor het laatst gecontroleerd en gevuld? Die heeft veel invloed op de diravi werking en de remdruk.
Hij is met een goed werkend diravi systeem de garage van Gert binnen gereden en met een slecht niet werkend systeem weer naar buiten.
Ik denk niet dat er toen wat mis was met zijn diravibol. Maar niet geschoten is altijd mis. :wink:
De discussie over de messingbusjes heb ik een ander topic gegeven. Lijkt me niet handig om dit in LNV topic te gaan uitdiepen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En daardoor raakte ik de discussie weer kwijt. Enniewee, ik pak de draad weer op door te quoten:
Volgende week woensdag en donderdag kan ik niet omdat ik dan een hele interessante cursus heb. (Geen geintje, ik vind 'm echt interessant.)
Volgende week woensdag en donderdag zijn bij nog open. :wink:
Ja we kunnen er toch niet met 4 man onder kruipen..dan sta ik weer aan de kant met om alleen koffie en bosschebollen te serveren... :lolno:
owwww, bossche bollen?????
Donderdag heb ik nog wel een gaatje :)
En m'n busjes moeten ook nog :mrgreen:
Zonder brug is dat not done, althans ik ga niet meer op rug onder een XM liggen en de wagen hoogte moet ook afstelbaar zijn en dat gaat bijna niet zonder brug. :wink:
Heb je gelijk an! Kan hier wel een brug huren, vlakbij. Uurtje of 4 nodig??
Iemand vroeg naar de druk in de diravibol. Gisteren ochtend lag er een plasje ver naar voren. Dus te hoogte van net achter de nummerplaat mistlamp. Daar zit toch de diravibol? Question is: doet je diravi gek als er een lekke bol op zit, of als de slang naar de bol, die volgens mij over de bak loopt, lek is?? Kan ook zijn dat het van de ontluchtbout kwam natuurlijk.
een platte diravi bol leverde bij mij iig precies op wat jij omschreef. Loodzwaar sturen en moeilijk in de neutraal stand terugkomend. Nieuwe bol, pas de problem. Is wel ff pielen om die bol eruit te krijgen. ( en dan zit daar ook nog mijn verdamper wat ze in Aalsmeer helemaal top vonden :roll: )
Als je een brug kunt huren zou dat top zijn, scoor dan ook ff een nieuwe diravi accumulator bol kan die er ook gelijk onder.
Voordat de diravibol gedemonteerd wordt, eerst flink aantal keren op het rempedaal trappen om de diravibol te ontlasten of met de voorwielen van de grond het stuurwiel vele malen heen en weer draaien. Anders blijft er hydraulische druk erop staan en draai je de wartels kapot.
Goeie. :wink:
Maar U komt toch ook als er aan Mike zijn XM wordt gewerkt!?
jazeker, we moeten even kortsluiten over de dag :wink:
Pagina's