Beste liefhebbers,
Hoewel al een tijdje lid van de XM club, en ook al eens een bezoek aan een clubevenement met mijn vorige XM, is het toch wel leuk om mij opnieuw even voor te stellen. De reden is dat ik sinds gisteren eigenaar ben van een andere XM. Mijn vorige XM, een V6 uit 1998 is verkocht; de reden....je wilt wel eens wat anders.
Wat al heel lang op mijn lijstje stond was een turbo automaat in exclusive uitvoering.
Ik heb in Nederland lang gezocht, maar heb er uiteindelijk een in België gevonden, gewoon bij een Citroen dealer.
Een paar weken geleden afgereisd naar Wallonië, alvorens telefonisch overleg met de enige Nederlands sprekende medewerker van de garage.
Het verkoopverhaal: Eerste eigenaar, de buurman van de desbetreffende garage, met een tandenborstel onderhouden (is dat positief ??) en ingeruild op een C5.
Bij de bezichtiging en proefrit was het eigenlijk al duidelijk, dit gaat hem (haar) worden. Via de email nog wat onderhandeld, en tenslotte gisteren opgehaald met een autoambulance. Vandaag al bij de RDW, maar stom, stom, stom, het originele kentekenbewijs ligt nog in België. Dit wordt nog nagestuurd. Dus volgende week een nieuwe poging. Daarna naar de locale specialist voor preventief onderhoud en kijken wat er nog meer aan moet worden gedaan. Hoe goed onderhouden ook, er is altijd wel wat aan de hand met die schone dames, en ik bereid me dan ook maar weer voor op het telefoontje van de specialist......
Omdat er altijd naar foto's wordt gevraagd heb ik maar een album aangemaakt dat via de volgende link te vinden is:
http://gallery.me.com/edselhorstfotografie#100593
Verder wil ik jullie een verslag van een gesprek met een klant van de garage die toevallig langsliep toen we de auto op de ambulance reden niet onthouden; Het ging in half Frans half Nederlands:
Gaat de auto naar Nederland ?
Inderdaad!
Prachtige auto, 5 versnellingen ?
Nee, een automaat !
O jammer, een diesel ?
Nee, benzine !
O jammer, een V6 ?
Nee een 2.0 !
O jammer, die van 135 pk ?
Nee dit is een turbo, die heeft 150 pk !
A bon, dat zijn toch de mooiste.......
En met een enigszins vertwijfeld gezicht waarop viel af te lezen, waarom ik in hemelsnaam niet voor een diesel met handbak had gekozen liep de man weer door.
Hoop jullie weer eens tegen te komen op de een of andere meeting, of om advies of tips te vragen bij weer eens een onverklaarbare storing.
Met groeten,
Ed
Kanonnen, die is mooi :shock:
Ohja, en welkom natuurlijk! :mrgreen:
Origineel alarm?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wauw, prachtige aanwinst! :cithart:
Érg mooi! Gefeliciteerd! :D
Prachtige kleur, heel wijze bak!
jaloers...
Over de prijs krijgen we zeker niks te horen ? :roll:
Mooie auto. :love: Zo'n TCT automaat is een hele fijne combinatie.
Die rukhaak lijkt wel de pijp van Maigret. :lol:
Plaatje. 8) Mijn buurman heeft ook een belgische tct exclusive alleen is dat er een uit '95.
Mooie voituur met bijzondere kleur!
Maar gezien de zwarte stootstrips is dit toch geen exclusive?
Mooi! Mooie kleur ook.. Zoals stoof terecht opmerkt geen originele exclusive, maar een vsx met opties.. Maar das ook niet verkeerd!
Wauw, mooi ding! 8)
Veel plezier ermee.
Heel erg mooie XM :thumbup: en mooie kleur blauw 8)
Sorry jullie hebben gelijk, die van mijn buurman is wel een exclusive. :wink:
Er is er gewoon eentje overijverig geweest met het aanbrengen van typeaanduidingsplaatjes :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat dacht ik eerst ook, maar er zijn volgens mij ook exclusives geleverd zonder stootstrips in de kleur van de auto; op alle papieren staat nl wel exclusive.
Hoe dan ook, het rijdt er niet minder om; we gaan genieten !!
En het alarm is inderdaad vanaf fabriek geleverd; kan volgens mij uitgeschakeld worden met het laatste knopje in de rij
Wat er niet op zit en wat mijn V6 wel had was een winter/sportstand op de automatenbak. Die winterstand gebruikte ik wel eens, want de automaat bleef vrij lang in z'n 1 rijden, en dus veel toeren maken om op temperatuur te komen, en door de winterstand te gebruiken kon je wegrijden in de tweede versnelling, wat wel wat rustiger was.
En zo zal ik nog wel wat verschillen vinden.
Onder de motorkap is het in ieder geval iets minder vol; scheelt ook wel een paar kilo's.
Neen, daarmee schakel je alleen de interieur sensoren uit als je bv een huisdier even wilt achterlaten in de auto.
Trouwens wel lachen dat je zo enthousiast naar de rdw bent gegaan zonder de juiste papieren :mrgreen: en mazzel heb je ook gehad, voor het zelfde geld had die rdw man zijn collega van de douane ingeschakeld inzake een gestolen XM :mrgreen: :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ah, dat is fijn; als de hond mee gaat en even alleen in de auto moet blijven....
Bij de RDW in Nieuwegein waren ze alleraardigst; heb ik trouwens wel eens anders meegemaakt; kreeg zelfs een voorbeeld van een Belgisch kenteken mee, een glimlach en de groeten.
Zal wel komen door het feit dat ik zo dom keek toen ze naar het kenteken vroegen.
Volgende week opnieuw proberen; het is maar 20 km van mijn huis dus dat is geen probleem
Als ik het goed heb is dat omdat je nu een 4HP18 hebt, geen 20. Die bak heeft geen computer, dus schakelt altijd bij (ongeveer) hetzelfde toerental. Afhankelijk van de belasting natuurlijk ;)
En een handtekening!!!!
Dat is juist Detlev :wink:
Weer wat geleerd; maar betekent dat ook dat er minder kans op storingen is met deze bak??
Uit de onderhoudshistorie kon ik opmaken dat bij 80.000 km de automaatolie is ververst, en ik was van plan dit weer te doen binnenkort uit voorzorg.
Lijkt dit zinvol of niet bij een 4HP18 ??
De bakolie verversen is altijd zinvol :wink:, daarmee voorkom je mechanische storingen en problemen in de toekomst.
De één zweert bij een 18, de ander wil liefst een 20. Tsja. Die 18 bevalt me prima, alleen merk je wel echt dat het een mechanische automaat is. Maar dan kan er ook minder stuk aan.
de 20 (heb ik gehoord) schakelt als het goed is iets soepeler en houdt met veel meer zaken rekening. En zou ook te herprogrammeren moeten zijn, zodat je lekker 50 kunt gaan rijden in z'n 4 ;). Maar aan de andere kant is 'ie wel storingsgevoeliger.
En een handtekening!!!!
Ik heb de 4HP20 bak en die bevalt best goed. Grote nadeel van dit soort bakken (ik had ook zo'n semi-intelligent geval in een peug 407) is dat met mijn rijstijl ie soms niet weten wat hem overkomt. Normaal trek ik rustig op en schakelt de bak dus vroeg. Ik rij inderdaad 60 in z'n 4 met deze bak. Heerlijk rustig. Als je dan een keer vlot wilt om ff in te halen of een kruisinkje vlot voor een ander wilt nemen moet de bak eerst denken voordat ie terugschakelt. Regelmatig merk ik dat ik dan extra gas ga geven als reactie waardoor ie direct 2 keer terugschakelt en je als een raket vooruit schiet :mrgreen:
Mooi ding hoor! Idd bakolie een paar keer op korte termijn verversen! :thumbup: