Sinds een week heb ik met mijn V6-12 het volgende probleem, hij rijdt erg "bokkerig". Starten zonder probleem, stationair loopt ie vlekkeloos. Maar als je dan gaat rijden, dan begint het gebok. Bij koude motor is het iets erger dan bij warme motor, maar ook dan blijft ie bokken.
Naar aanleiding van dit draadje in het Citroen-forum heb ik eerst maar eens de "groene" koelwater sensor vervangen, maar dat gaf geen verbetering.
Nu heb met mijn knipperkastje de ECU uitgelezen, die geeft 1 foutmelding: 31 "Automatic adjustment air/fuel ratio". Met als check: "oxygen/lambda sensor too quick (disconnect heater element to resolve)". Defecte lambda? Of de lambda sensor wordt niet goed verwarmd?
Ik heb advies gekregen om eerst eens de massapunten schoon te maken en de bougiekabels en verdelerkap na te lopen. Eerst zeker weten dat dat in orde is.
Dat ga ik dus in het weekend doen.
Maar waar moet ik aan denken bij die foutcode 31?
Als de lambda sonde een fout doorgeeft aan de ecu dan kan de oorzaak bij de ontsteking of lekke uitlaat zitten. Als het hierin al fout gaat en het valt buiten het regelgebied van de ecu dan kan de lambda sonde het niet meer bijregelen. Het advies om de bougies, bougiekabels, bobine, ontstekingsmodule te controleren is dan ook juist. Check ook op lekkages in het uitlaatsysteem voor de lambdasonde. Blijkt de ontsteking en de uitlaat goed te zijn, dan kan de lambda sonde zelf aan vervanging toe te zijn.
De lambda sonde meet het uitlaatgas en vergelijkt het met zuurstof uit de buitenlucht, daarop geeft die aan de ecu een signaal om het mengsel armer of rijker te maken.
Peterrrrrrrr :D
Gaat je motor management (MM) lampje ook branden tijdens het gestotter?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja Mark, voor m'n XM ga ik dit forum maar eens wat intensiever gebruiken... :)
Nope, de MM lamp gaat niet branden.
Aha, oké, bij mij ging destijds n.l. bij storing 31 het MM lampje wel kortstondig branden en was de lamdasonde de boosdoener.
De tekst 'disconnect to resolve' lijkt te zeggen dat je de lambdasonde moet loskoppelen om te verhelpen.
Alleen het stekkertje zit onder het LHM vat dus dat is makkelijker gezegt dan gedaan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo heel moeilijk is het ook niet om dat stekkertje los te halen. Het is in ieder geval makkelijker op straat te doen dan de lambdasonde te vervangen. :wink:
Is misschien wel handig om te weten welk type het is? Ik heb bij een vorige ook zoiets gehad en toen was de verdelerkap gescheurd...
En een handtekening!!!!
Tis natuurlijk een hele globale melding dat door een variatie van problemen kan worden veroorzaakt.
Maar als ie echt moppert en stottert zou ik het helemaal niet in die lambda zoeken. Deze zorgt hoogstens voor een hoger verbruik maar niet zo dat hij gaat verzuipen.
Door het stotteren krijg je waarschijnlijk een stoot peut door je uitlaat waardoor je ecu gaat protesteren, klinkt mij als een onstekingsprobleem van welke aard dan ook, gare bobine gok ik op, aangezien hij nog wel starten en 1000rpm kan leveren maar daarna buiten adem raakt.
Zaterdag ga ik de hele ontsteking nalopen. Het zou klinkt inderdaad heel aannemelijk dat fout 31 ontstaat doordat de lucht/brandstof regeling "out of range" gaat.
Vanavond de twee massapunten losgehaald en schoongemaakt. Maakte geen verschil.
Daarna dacht ik "even" de verdelerkap er af te halen. Dat is geen kapje meer dat met een clipje vast zit. :?
Hoe krijg ik dat ding los? Er zitten 3 schroeven waar ik nauwelijks bij kom. Er zit daar een onderdeel van de airco (filter/droger?) zeer hinderlijk in de weg. Die schroeven moeten neem ik aan alle 3 los.
En als ik dan de kap er af heb, dan hoop ik dat niet meteen de rotor er af valt en ik niet meer weet hoe die er op moet. :problem:
Als het goed is zit de rotor gewoon vast geklikt op het asje. :wink:
Peter, ik heb dat klusje een paar weken geleden gedaan en als ik het kan kan jij het ook. Kort schroevedraaiertje (of waren het boutjes?). Die rotor zit vast aan de kap dus die zal er niet afvallen, bovendien kan ie er maar op één manier op.....
Na deze bemoedigende woorden gaat het me zeker lukken Jaap! :lol:
Zojuist de verdelerkap er af gehaald. Schoongemaakt van binnen. Het was niet echt erg vies.
De contacten zien er wel behoorlijk ingebrand uit. Of zie ik dat verkeerd? Zie 1e foto.
Ook de rotor is wat ingebrand. Zie foto 2.
Het lijkt wel of er kleine scheurtjes in de kap zitten. Zie foto 3, onder het contactje. De scheurtjes zijn echter aan de buitenkant niet te zien.
De verdelerkap nu terug gezet en ze bokt nog wel, maar minder! :P
Dus iig een nieuwe verdelerkap en rotor er op gaan zetten.
Verder viel mij nu op dat de draden naar de connector op de bobine bloot liggen. Het koper van beide draden is zichtbaar. Ze maken nog geen contact maar het scheelt niet zo veel. Zie foto 4.
Eigenlijk zou daar een nieuwe connector op moeten maar het maakt onderdeel uit van de grote kabelboom. Eerst maar een wat isolatie aanbrengen tussen die draden.
Duidelijke foto's en verhaal :wink:.
Bij mijn XM had ik ook van die openliggende draadjes van de bobine connector, heb ik ook opgelost met isolatietape.
Als ik het goed zie op die eerste foto dan zijn de contacten een beetje groenig?
Die scheurtjes kunnen zorgen voor vocht in de kap, dan krijg je dit gedrag ook, door overmatige oxidatie. Inderdaad is een nieuwe kap+rotor denk ik de beste oplossing.
Over die draden bij de bobine zou ik me minder zorgen maken. Maar aftapen kan nooit kwaad ;)
En een handtekening!!!!
Als het niet mijn auto was zou ik me ook geen zorgen maken.... :roll:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi omschreven Jaap, maar dat klopt natuulijk niet, zou een mooie boel zijn......! :oops:
Ben je inmiddels wel achter Peter....
Zo zagen mijn rotor / verdeler kap ook ongeveer uit, maar ze reed zonder bokken. Ik heb de rotor vervangen en de contaktjes van de kap met een nagelvijltje glad gestreken.
Mijn bougies waren wel tot het bot versleten maar ze liep nog perfect.
Ik zou Matthijs' tip van de bobine eens overwegen, ook aangezien je draadjes wat bloot liggen....
Mijn bobine begaf het eens in Fr, dan wil je niet weten hoe zo'n ding gaat bokken........(in ons geval maar hééél eventjes trouwens)
De bobine is nu idd de top verdachte. Nu ik heb gezien dat schoonmaken van de verdelerkap en de contacten het rijgedrag iets heeft verbeterd, vermoed ik dat de bobine zwak is.
Dus ik ga zowel kap, rotor als bobine vervangen.
Overigens zie ik dat voor de bobine nog een zgn. ontstekingsmodule zit. Moet deze ook op het verdachtenlijstje, of is dat onwaarschijnlijk?
als je de tijd hebt, maak dan proefritjes tussen de verschillende vervangingen door...
Anders weten we straks nog niet wat het nou was ;)
En een handtekening!!!!
Oké, in stappen vervangen dus. Nou, vanavond als eerste een nieuwe bobine er in. Maakt helaas geen verschil... :?
Dan heb ik nog een nieuwe verdelerkap en rotor liggen. Die ga ik er sowieso inzetten (morgen) omdat de boel nogal ingebrand is. Morgenavond volgend bericht!
Hoe zijn je bougies en bougiekabels zelf Peter ?
Ja, die gaan ook nog vervangen worden.
Welke bougies neem ik het beste? Ik kan bestellen:
Bosch Super Plus met 4 massa electrodes (€ 8,20 p.s.)
Bosch Platin-Ir (9,80)
Beru Ultra met 3 massa electrodes (3,90)
NGK BCPR 6 ET met 3 massa electrodes (7,93)
Eyquem RFC 58 LS3 (4,61)
Voor bougiekabels nog een voorkeur?
Valeo (€ 111,02)
Bosch (94,75)
Beru (112,43)
Ik heb goede ervaringen met Eyquem RFC 58 LS3 bougies en originele Bougiecord bougiekabels bij een ZPJ V6.
Zojuist nieuwe bougies er in gezet... en hoezee, ze rijdt weer normaal! :dans:
Ik heb de Bosch super plus er in gezet.
Kennelijk was gewoon alles een beetje minder geworden: bobine, verdelerkap, rotor, bougies en bij elkaar was het gewoon te veel.
Ik ga toch nog de verdelerkap en rotor vervangen. Ik heb de Facet spullen naar Brezan terug gebracht en online Bosch besteld. Dat is er volgende week.
En dan denk ik er aan om ook nog de bougiekabels te vervangen. Dan is de hele ontstekingshandel weer nieuw. :P
Mooi!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:dans: :ballonnen:
En een handtekening!!!!
+1
Da's mooi Peter: ik had laatst uit nieuwsgierigheid ook mijn (tot de draad versleten) bougies er eens uitgedraaid en er meteen maar nieuwe ingeschroefd, van Eyquem RF C5 8LS3 naar NGK BCPR6ET en een heel verschil in lengte. Ze reed nog goed overigens, maar nu een heel stuk beter (en stiller)..
Tja, ik denk dat het bij mij een soort combinatie van zwakke onderdelen was, want de bougies zitten er pas een jaar in. Althans, ze staan op een rekening van een onderhoudsbeurt. En erg veel kilometers heb ik er sindsdien niet mee gereden (10k).
Merkwaardig dat verschil in lengte bij die bougies Jaap...
De schroefdraad is dezelfde lengte, maar de electrodes zijn veel langer.
Pagina's