Beste Xm-ers,
In een van mijn twee Xm's lukt het me niet meer om met de sleutel met afstandsbediening de wagen te starten.
Ineens kon dat niet meer. Ik heb de batterijen maar eens vervangen en omdat ik de sleutel niet op contact kan krijgen heb ik de gewone sleutel gebruikt om hem op contact te zetten zodat ik de sleutel met afstandsbediening weer kon "aanmelden" bij de wagen.
Nu kan ik de wagen wel weer op afstand openen en sluiten en binnen een minuut zonder de code in te voeren starten met de gewone sleutel.
Nog steeds kan ik de wagen met de ab sleutel niet op contact zetten laat staan starten.
Iemand een idee hoe dit zomaar kan?
Groet,
Mark
Opnieuw laten inlezen/leren bij de een "Citroën-dealer"?
Ik heb eerder ook wel eens de batterijen vervangen en dat gaf verder geen problemen.
Dat inlezen kan ik dat met mijn Lezia 3 doen misschien?
Groet,
Mark
je kunt de auto niet meer op contact zetten? In een xm sleutel met AB zit toch geen chip die de auto in het slot herkent zoals die moderne vw en andere merken tegenwoordig hebben ?
Zover ik weet is het enige dat je met die sleutel doet de deuren open of dicht doen en verder is het een gewone sleutel.
In je sleutel zonder AB zit toch ook geen elektronica (?)
In mijn Xsara uit 2000 wel, latere Xm's denk ik ook wel.
Denk ik niet.
Had kan gewoon toeval zijn, druk je de sleutel wel hard genoeg aan?
áls deze sleutels al ene transponder zouden hebben dan blokkeren ze iig niet het hele slot maar zal de motor gewoon niet aanslaan/rondgaan (afhankelijk van het type management).
Vergelijk de sleutelbaarden eens heel goed met elkaar. Is die met deab niet een stuk afgesleten ? Dat kan net genoeg zijn om een palletje te missen.
ik verwacht ook een versleten baard, zoals Matthijs zegt hebben XM's geen electronische startbeveiliging in de sleutel maar lekker ouderwets met het codepaneeltje.
Mark, ik zit je verhaal nog 'ns goed te lezen en ik hou het op een versleten sleutelbaard. Zoals Michiel al zegt kan een stukje dat is afgesleten net genoeg zijn om niet meer te 'pakken'. Vergelijk de sleutels maar 'ns met elkaar.
Heb je aan de weigersleutel een hoop andere sleutels hangen?
Wim,
Ik kan op het oog geen verschillen zien.
Zou natuurlijk toch kunnen gebeurde van een op andere moment.
Net de twee ton gepasseerd en sleutel exit.
Ik ga mijn andere sleutel opzoeken en proberen.
Groet,
Mark
Xmmers,
Heb eindelijk een andere sleutel geprobeerd.
Deze werkt wel dus de andere sleutel is toch zijn baard kwijt , of te
glad geschoren dat kan natuurlijk ook. :wink:
Groet,
Mark
Heerlijk om gelijk te krijgen. :mrgreen:
Vergeet niet om een extra sleutel te regelen. Je kunt denken dat deze ook wel 220 K km mee zal gaan, maar voor het zelfde geld breek je hem volgende week af of raak je um kwijt.
Kale sleutel kost bij de dealert 12 euro, dus zeker niet op bezuinigen
Na een tijd in andere xm's te hebben gereden ben ik vergeten een sleutel
bij te laten maken.
Kun je nog steeds kale sleutels bestellen?
Ga ik dan ( Als ik nog een derde sleutel kan vinden ) naar de sleutelboer?
Als dat niet lukt kan ik een ander contactslot erin zetten.
Klopt het dat je dan op een bepaalde manier de sleutel in het slot moet zetten en dan een palletje
indrukken om zo het slot uit de "koker" te trekken ?
Groet,
Mark
He Mark, de sleutelcentrale aan de Westerhaven schijnt het enige adres te zijn waar dat kan in Groningen.
Die hebben zelf ook dat soort sleutels geloof ik, maar dan staat er geen logootje op. Ik zou de sleutel wel direct ff checken. Ik heb er ooit enkele laten maken voor XM en CX. Die deden het allemaal op het contactslot maar sommige niet op de deuren.
__________
Crepuscule
Ja klopt, ik meende de eerste stand, maar eerst de schroef eruit waarmee de geborgt zit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Frank ,
Bedankt .
Mark :
Ja inderdaad dat kleine schroefje was ik vergeten.
Ga tijdelijk maar even een ander contactslot erin zetten denk ik.
Mark
Daar ben ik weer.
Er is mij toch nog iets opgevallen tijdens het starten.
Zodra de sleutel het daadwerkelijke contact maakt zeg maar dan gaat het acculampje uit en hoor ik een relais
of iets tikken in het dashboard. ( de startcode is vrij , groen )
Daar zitten wat relais en electronicakastjes ( o.a. de kiekert ) gooit deze roet in het eten ?
En welk relais of kastje is het dan ?
Groet ,
Mark
Er zit in het dashboard een relais met opdruk 12V 50 A 03658 .
Ik was erachter gekomen dat dit relais tikte en dat dan een aantal lampjes doven zodra je daadwerkelijk
start . Maar ze start niet.
Na uitwisselen met een identiek relais nog steeds geen resultaat.
Wel zag ik dat de contrastekker waar het relais op zit niet helemaal fris eruit zag.
Deze met nagelvijl zoals onze zuiderburen zeggen , gekuist.
Een beetje vaseline en toen was het starten en lopen , ook met al mijn oude sleutels .
Mark
Altijd weer die relais.... Het zou verboden moeten worden
__________
Crepuscule
Hoe kan die nou roestig aanslaan? Is het zo vochtig onder jouw dashboardkastje?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Marc ,
Dat is een goede vraag.
Echt roestig was het niet maar niet helemaal fris zeg maar.
Ik denk dat het komt omdat deze wagen zo'n twee jaar buiten heeft gestaan.