Dag lieve mensen,
Het is inmiddels tijd geworden om mijn middendemper te vervangen. Het gaat hier om de demper met 2 potten en 2 pijpen en aansluiting voor 2 katalysatoren.
Het is een best prijzig ding, nu ben ik niet te beroerd om een nieuwe te kopen hoewel het bij de dealer wel erg duur wordt (ongeveer 855 euro).
Probleem is dat de kwaliteit van niet-originele delen nogal weleens verschilt; ik heb er nu een Walker-demper onder, die dus alweer verrot is, en daarbij zijn de pijpen een stuk kleiner in diameter dan het origineel.
Wie weet wat de kwaliteit is van de huidige demper die bij de grossier geleverd wordt? Heb het de grossier zelf gevraagd, maar die zegt dat er geen peil op te trekken is omdat Romax uit diverse fabrieken levert. 550 euro is namelijk een hoop geld als het meuk blijkt te zijn, dan ga ik liever voor het origineel.
Mijn ervaring is dat de originele uitlaat delen van PSA voor de XM het beste is. Origineel voor de XM is van het merk Wimetal.
Een RVS uitlaat laten maken zoals van EPS is natuurlijk nog beter.
Kunnen ze elke vorm etc maken bij EPS? Voor de ES9j4 schijnt al niet veel meer te krijgen te zijn. Ik zou best een RVS versie willen kopen, maar het moet wel net zo stil worden eigenlijk.....
Elke vorm en elk type geluid
MarkV624 heeft zijn ES9J4 RVS uitlaat bij EPS laten maken, dus de mal hebben ze al :wink:.
In zijn topic kun je foto's zien van zijn RVS uitlaat.
RVS, daar heb ik ook nog aan zitten denken, maar dat betekent vast dat de einddemper ook vervangen moet worden? Daarbij denk ik niet dat ik nog 10 jaar ga rondrijden in de XM. Dus tenzij RVS goedkoper of net zo duur is als origineel valt dat af.
Maar niemand die weet hoe (of van welk merk) de huidige aftermarket dempers zijn?
Trouwens, even googlen naar Wimetal levert slechts één link op: http://www.eu.tenneco-automotive.com. En wat voor uitlaten hebben zij? Walker ... :problem:
Overigens JP, hoe dik zijn die 2 lange pijpen bij het origineel?
RVS is minimaal even duur als origineel. Althans volgens Mark Schraven was hij even veel kwijt als voor een originele uitlaat. Origineel niet meer leverbaar en RVS gaat heel erg lang mee.
@Erik, ik zou dat moeten meten bij mijn XM.
Staat er op Ebay.de niet nog een aanbod van een nieuwe V6 complete uitlaat? iets van 4-500 euro. Weet alleen niet uit het hoofd welke v6 het is.
Ik zou toch eens vragen aan EPS voor een prijsje..
Als je de auto weg doet heeft OF de uitlaat een meerwaarde, of je verkoopt de uitlaat los en dan zijn daar echt wel liefhebbers voor.. Je schrijft hem dus niet volledig af..
Benny is op aan het informeren naar een uitlaat voor zijn XM, misschien kunnen jullie (Erik&Benny) samen bij EPS zo'n RVS ZPJ4 uitlaat laten maken met wellicht wat korting.
Ik heb een originele uitlaat eronder hangen, als EPS de orignele uitlaat afmetingen wil hebben wil ik graag meewerken :wink: .
Okee, ik heb even wat rondgegoogled, en wellicht is RVS niet eens zo'n slecht idee. Aftermarket dempers zijn altijd van mindere kwaliteit begrijp ik?
Hoewel ik er nu wel een van 313 euro heb gevonden, da's al een stuk betaalbaarder, en moet nog even met een ander adresje contact opnemen.
Nadeel is dat 850 euro wel het plafond van m'n budget is. Ik moet nog op vakantie, en ook nog naar Werchter aan het eind van de maand. De APK is pas in augustus, maar het is wel lekker als ik straks 4500 km kan rijden met een dichte uitlaat. En met gebalanceerde wielen overigens, maar dat is weer een ander verhaal.
Zal vrijdag ff rond gaan bellen. Is EPS echt de enige noemenswaardige RVS-bouwer?
Even de EPS RVS ES9J4 uitlaat foto van Mark Schraven zijn XM uit het Café gekaapt, thnx Mike :wink:.
After market uitlaten voor de ZPJ V6en zijn inderdaad kwalitatief minder.
Ik hoor alleen verhalen over EPS, maar wellicht zijn er andere RVS uitlaten bouwers die ook goed zijn.
De gang naar Wimetal Frankrijk kun je vergeten, die zijn failliet:
http://tinyurl.com/3lco5uf
En inderdaad is Walker ook (of inmiddels) een merk van Tenneco.
Tenzij je voor RVS gaat, kun je overwegen wéér een Walker te nemen, wie weet zijn ze inmiddels beter geworden. Schijnen wel 1 op de 4 autos aftermarket te bedienen. Ik heb nu een Walker setje onder de AX, ik ben ook benieuwd.
Bij Winparts ben je in ieder geval veel goedkoper uit dan de bedragen die je tot nu toe opgenoemd heb....
€315 (edit ik zie nu dat je zelf ook al 330 genoemd heb)
http://www.winparts.nl/113/uitlaat/uitlaat/0045089/tussendemper-psa--160990-
Walker is echt de slechtste, niet passende, super snel roestende TROEP. het is niet voor niets zo goedkoop. De demping is met 1 jaar foetsie en niet lang daarna roest het hele spul dr weer onder vandaan :thumbdown:
+1
Ok. Ik ga het meemaken onder de AX. (die ik overigens op straat zelf gemonteerd heb, en als mij dat gelukt is pastte íe dus wel)
Toch raar dat de originele XM demper dan van dezelfde moedermaatschappij kwam als die Walker "shit"
Ik had er spul van mijn mijn XM, paste voor geen meter, ook van slopers die ik had waren de walker potten altijd helemaal verrot. Ook onder mn 309 gehad; niet passen, altijd moeten vermaken.
Ook om me heen waar mensen Walker spul gebruiken, moet altijd wel iets verbogen of verlast worden. Misschien dat een complete lijn van voor naar achter aan walker spul nog wat soelaas biedt
Ik heb dezelfde ervaring als Matthijs wat Walker betreft, alleen dat niet passen heb ik inderdaad niet meegemaakt. Een vers uitziende Walker demper van een sloper gehaald, maar dat ie er bij mij onder ging was de demping al verrot.
Ik ben er wel uit dat er geen B-kwaliteit demper onder m'n wagen gaat, ik heb contact opgenomen met EPS maar nog geen antwoord gehad. En als dat 'm niet wordt las ik m'n huidige Walker demper dicht en dan maar in Servië een RVS uitlaat laten maken, ik moet het nog van vader horen maar het zal daar vast een fractie van de prijs hier kosten. En ook daar hebben ze vaklui en goed spul, je moet er wel ff naar zoeken.
En anders kan ik daar nog een uitlaat bestellen bij de dealer, m'n vader heeft daar voor z'n C5 vorig jaar een koppeling laten vervangen bij de dealer, 250 euro inclusief arbeidsloon. Zie dat hier maar eens voor elkaar te boksen.
Nadeel is dat ik de taal niet spreek, en dan vind ik het toch lastig mijn wensen over te brengen, ook met tolk.
Hm, antwoord van EPS gehad; 950 euro voor de middendemper. Niet zo heel gek, maar boven mijn budget. Ik shop nog even verder.
Vlak bij m'n ouders, m'n vakantieadres zit dit bedrijf, ziet er professioneel uit. Als het betaalbaar is, en ze kunnen het, laat ik ze het hele uitlaatsysteem van RVS maken.
Het zal mij benieuwen. Als ze het goed doen wordt het tijd voor een engine remap, hehehe. :mrgreen:
Ik heb even die site bekeken, staat niet zoveel maar lijkt toch niet verkeerd. laat even weten wat zoiets zou gaan kosten en wat de resultaten zijn.
Misschien dat ik ook wel een vakantie die kant op plan.
Uiteraard, als alles goed gaat weet ik dinsdag meer.
Heb je die foto van die einddemper gezien met in het Cyrillisch Vlajkovic? Het lijkt me alleen al daarom kek om dat onder de auto te hebben. :mrgreen:
Helaas, ze maken geen RVS uitlaten, dat doen ze alleen voor vliegtuigen.
Dan maar weer lokaal zoeken ...
Vandaag laat ik m'n midden- en einddemper bij Vlajkovic vervangen, het zit hier bij m'n ouders zo'n 20 km vandaan.
Geen RVS dus, maar wel 2mm dik gealuminiseerd staal, dubbelwandig en aan de binnenzijde geëmailleerde dempers, dat doen ze vanwege het hoge zwavelgehalte wat hier in de benzine zit.
Kosten: zo'n 400 euro, inclusief montage. Lijkt me een goede deal.
Overigens is het weer hier een stuk beter als in NL, het wordt vandaag 38 graden, pffff... Gelukkig staat er een lekker briesje.
Groetjes Erik
Dat klinkt goed :thumbup: Succes met de vakantie en uitlaat :wink:
Woow, je moet die uitlaten gaan importeren Lampje! Fijne vakantie daar en 2e helft aug hebben we contact!
mmm, das niet verkeerd.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik dit jaar nog wel aan de beurt ga komen voor de vervanging vanaf de kat. Momenteel zit er nog de originele fabrieks uitlaat onder en die is vanf de kat 1 geheel.
Afgelopen winter met de fikse lading pekel heeft echter een grotere aanslag erop gedaan dan de 14 jaar ervoor...
Als jij voor die 400 euro uit en thuis het klaar hebt voor een zpj4. Zou een ZPJ dan ongeveer hetzelfde doen ? ik heb even geen idee of er zoveel anders is vanaf de kat bij een zpj en een zpj4
ZPJ midden en einddemper:
ZPJ4 midden en einddemper:
Lampje, je hebt het over midden en einddemper. je tussen demper gaat dan toch ook mee ?
Als de zpj4 400 kost dan zal de zpj iig niet meer kosten, lijkt me zo, minder pijp dus... klinkt erg goed igg.
Ik ben wel nieuwsgierig of je verschil merkt. De imitatie variant zou wel merkbaar verschil geven volgens de ervaringen. Daar zou een iets andere diameter zijn gebruikt.
Die Vlajkovic is volgens mij geen imitatie maar een kopie. En dan kun je aannemen dat de diameters in ieder geval goed zijn.
Oost-Europa wordt steeds interessanter voor de broodnodige onderdelen: Litouwen, Servië. 8)
Pagina's