Het is maar goed dat je de bougies en rotor (met verdeler neem ik aan) vervangen hebt :wink:.
Alleen rotor vervangen, maar zowel rotor als verdelerkap waren er niet erg slecht aaan toe. De kontaktjes van de verdelerkap een schuurtje gegeven, en leek weer als nieuw. De staat van die bougies begrijp ik niet zo erg in vergelijking met de perfecte algehele staat van onderhoud, maar ook de veerbollen waren nog nooit vervangen/bijgevuld schijnbaar, aldus de monteurs van van der Laan. De vorige eigena(a)r(en) hebben andere prio's gesteld ?
Vandaag fietsendrager gemonteerd in de hoogste stand (omdat die stekker erg onhandig achter de achterbumper verstopt zit). Wegrijdend merk ik toch dat de vering stug is (en ja, ik had de goeie rijhoogte te pakken). Gaandeweg gaat dit vanzelf over.
Eenmaal thuis toch even de gymnastiek gedaan, kwartiertje hoog / laag. Het valt op dat dit soms gepaard gaat met gefluit, geschok, en dat de vanaf de hoogste postitie naar hoogste rijstand er nauwelijks gereageerd wordt. Het valt ook op dat als de motor eenmaal uit is ze voor als een baksteen (lees: erg snel) zinkt vanuit de hoogste positie.
Zou zomaar kunnen, leuk klusje en het kan echt geen kwaad om ze preventief schoon te maken.
Wel eerst nieuwe rubbertjes kopen en nieuw plastic stangetje wat tussen de hoogte-regelaar en
stang zit, deze zou je zomaar stuk kunnen maken.
een brug is aan te raden, maar als je de XM hoog op pootjes kan zetten moet het op je rug liggende
ook wel te doen zijn. Maar liever zoek je een brug op.
Heb het al een paar keer gedaan en het is niet aan te raden om dit alleen te doen zonder kennis van zaken idd.
Ik wil je best assisteren in deze. :wink:
Dat is een gangbare prijs.
Hoogteregelaars schoonmaken kan geen kwaad, zeker als het systeem al een paar jaar niet gereinigd is. Maar ik adviseer je om eerst een tijdje met hydrorincage rond te rijden om het systeem door te spoelen en dan pas de regelaars schoon te maken.
Anders komt het losgeweekte vuil in je pas schoongemaakte regelaar en kun je het weer doen. En dat heet werkverschaffing. :lol:
Ik zit te dicht op m'n vakantie om dat nog te regelen, dat moet er echt een paar duizend km inzitten toch ? En ik ga daar liever niet mee op vak incl. sleurhut.
Misschien neem ik de gok of doe ik er spoelvloeistof in ergens na mid agustus.....
Ik hoop iig niet dat je hetzelfde gedonder met de VC aansturing krijgt als ik heb gehad Jaap. Is ze vaker stug tijdens een rit, dus zonder dat je een hoogte wisseling hebt gedaan?
Ik zit te dicht op m'n vakantie om dat nog te regelen, dat moet er echt een paar duizend km inzitten toch ? En ik ga daar liever niet mee op vak incl. sleurhut.
Waarom niet? Hydrorincage is anders als LHM met wat toevoegingen. In het ergste geval zit het er te lang in en degradeert het tot .................., juist: LHM. :wink:
Zo'n vakantietrip is juist een goede gelegenheid om het systeem door te spoelen.
Ik hoop iig niet dat je hetzelfde gedonder met de VC aansturing krijgt als ik heb gehad Jaap. Is ze vaker stug tijdens een rit, dus zonder dat je een hoogte wisseling hebt gedaan?
Zelden. Vorig jaar op vakantie een paar keer meegemaakt maar dat was vóór de bollenopvulsessie waarbij bleek dat ze goed van druk af waren. Niet dat dat er wat mee te maken had waarschijnlijk, even contakt uit en weer aan verhielp het meestal.
Ik heb ook ooit met het wonderkastje van malle Pietje een wss lang sluimerende gaspedaalsensor-error gereset.
Verder heb ik meteen bij aanschaf LHM ververst maar wat er uit kwam en de filters waren niet schrikbarend vuil.
Ik heb meer vervelende verhalen gelezen over loskomend vuil met hydrorin..enz en heb besloten om dit probleem maar na mijn vakantie te tackelen, ik ga de goden niet verzoeken. Bovendien heb ik nog punten zat die voor elkaar moeten voor die tijd.
Ik vraag me wel alleen af of een schoonmaakbeurt van hoogtesensors nou zoveel troep losmaakt (dat gebeurt toch buiten de auto ?) of dat het een aanname is dat er veel troep rondzweeft omdat de hoogteregelaars vervuild zijn ??
Er zwerft sediment (een soort grafiet) door het systeem. Dat gaat in hoekjes zitten waar onvoldoende doorstroming is; dus eigenlijk overal waar je plunjertjes vindt zoals in hoogteregelaars, hydractiefblokken, debietregelaars, etc. Ook die hydrorincage krijgt dat niet goed weggespoeld.
Het is dus niet zo dat het systeem vervuilt omdat de hoogteregelaars vuil zijn of omgekeerd. Het systeem vervuilt en de regelaars zijn een onderdeel van dat systeem.
De redenen om die regelaars schoon te maken zijn:
1) Het is een vrij makkelijk klusje om te doen.
2) Het effect van schone regelaars is goed merkbaar.
Wil je het echt goed doen en dat doet bijna niemand, is spoelen via de rem-nippels, hydractiefblokken, debietregelaars, hoogteregelaars schoonmaken, spoelvloeistof er in paar duizend km rijden en dan nogmaals deze procedure volgen en dat om de twee jaar. Pas dan kun je van een schoon systeem spreken en dan nog vervuild het. Op zich is het niet een vervelende klus, het is allen wel tijdrovend, maar de voldoening achteraf is wel heel fijn. Wat Wim zegt. :wink:
Vandaag had ze weer d’r vakantie kuur en het is niet eens vakantie: na een lange rit (HHW-Boskoop !) wou ze weer ff niet starten. Dat wordt weer met draaiende motor tanken op vakantie ben ik bang. Hoopte dat dat een incidentje was vorig jaar…..
Dat is ff lef hebben om zo'n lang exemplaar erin te steken :shock:
Alleen rotor vervangen, maar zowel rotor als verdelerkap waren er niet erg slecht aaan toe. De kontaktjes van de verdelerkap een schuurtje gegeven, en leek weer als nieuw. De staat van die bougies begrijp ik niet zo erg in vergelijking met de perfecte algehele staat van onderhoud, maar ook de veerbollen waren nog nooit vervangen/bijgevuld schijnbaar, aldus de monteurs van van der Laan. De vorige eigena(a)r(en) hebben andere prio's gesteld ?
Ja best wel, heb na vervanging van nr 1 de motor ook maar ff laten draaien met knikkende knieën...... :?
Daarentegen:
http://www.ngkntk.ru/nl/productzoeker/produktfinder/PKW/ZK_BENZINER/CITROEN/XM/BCPR6ET/11545/
Toch snap ik dat verschil in lengte niet zo goed. Je zou haast zeggen dat de vonk nu "dieper" ingebracht wordt. Kennelijk is die marge er wel dus.
Vandaag fietsendrager gemonteerd in de hoogste stand (omdat die stekker erg onhandig achter de achterbumper verstopt zit). Wegrijdend merk ik toch dat de vering stug is (en ja, ik had de goeie rijhoogte te pakken). Gaandeweg gaat dit vanzelf over.
Eenmaal thuis toch even de gymnastiek gedaan, kwartiertje hoog / laag. Het valt op dat dit soms gepaard gaat met gefluit, geschok, en dat de vanaf de hoogste postitie naar hoogste rijstand er nauwelijks gereageerd wordt. Het valt ook op dat als de motor eenmaal uit is ze voor als een baksteen (lees: erg snel) zinkt vanuit de hoogste positie.
Hoogteregelaars vervuild ?
Zou zomaar kunnen, leuk klusje en het kan echt geen kwaad om ze preventief schoon te maken.
Wel eerst nieuwe rubbertjes kopen en nieuw plastic stangetje wat tussen de hoogte-regelaar en
stang zit, deze zou je zomaar stuk kunnen maken.
Is dit op straat te doen dan Wes ??
Ja en nee,
een brug is aan te raden, maar als je de XM hoog op pootjes kan zetten moet het op je rug liggende
ook wel te doen zijn. Maar liever zoek je een brug op.
Geen sleutelmeets meets meer dit jaar zie ik ........
Zijn er geen DHZ garages bij jou in de buurt!?
Geen idee, nooit gezocht. Weet ook niet of ik dit klusje zo maar aan kan eerlijk gezegd. Eens in verdiepen.
Heb het al een paar keer gedaan en het is niet aan te raden om dit alleen te doen zonder kennis van zaken idd.
Ik wil je best assisteren in deze. :wink:
Dat zou mooi zijn Wes. Is 13 per uur zonder gereedachap duur voor een dhz garage ?
http://www.burgersvanbuuren.nl/prijslijst.html
Dat is een gangbare prijs.
Hoogteregelaars schoonmaken kan geen kwaad, zeker als het systeem al een paar jaar niet gereinigd is. Maar ik adviseer je om eerst een tijdje met hydrorincage rond te rijden om het systeem door te spoelen en dan pas de regelaars schoon te maken.
Anders komt het losgeweekte vuil in je pas schoongemaakte regelaar en kun je het weer doen. En dat heet werkverschaffing. :lol:
Wat Wim zegt. :wink:
Ik zit te dicht op m'n vakantie om dat nog te regelen, dat moet er echt een paar duizend km inzitten toch ? En ik ga daar liever niet mee op vak incl. sleurhut.
Misschien neem ik de gok of doe ik er spoelvloeistof in ergens na mid agustus.....
Ik hoop iig niet dat je hetzelfde gedonder met de VC aansturing krijgt als ik heb gehad Jaap. Is ze vaker stug tijdens een rit, dus zonder dat je een hoogte wisseling hebt gedaan?
Waarom niet? Hydrorincage is anders als LHM met wat toevoegingen. In het ergste geval zit het er te lang in en degradeert het tot .................., juist: LHM. :wink:
Zo'n vakantietrip is juist een goede gelegenheid om het systeem door te spoelen.
Precies de rinçage tijdens de vakantie is juist een mooi moment :wink:
Behalve dat er veel zooi los komt wat ook problemen kan geven. Niet leuk op een vakantierit.
Als het systeem zo vervuild zou zijn dat dat met die rincage problemen zou geven dan zou het dat nu ook al doen.
Nee hoor, nieuwe lhm kan ook al problemen geven. Vraag maar aan Timo :mrgreen:
Zelden. Vorig jaar op vakantie een paar keer meegemaakt maar dat was vóór de bollenopvulsessie waarbij bleek dat ze goed van druk af waren. Niet dat dat er wat mee te maken had waarschijnlijk, even contakt uit en weer aan verhielp het meestal.
Ik heb ook ooit met het wonderkastje van malle Pietje een wss lang sluimerende gaspedaalsensor-error gereset.
Verder heb ik meteen bij aanschaf LHM ververst maar wat er uit kwam en de filters waren niet schrikbarend vuil.
Ik heb meer vervelende verhalen gelezen over loskomend vuil met hydrorin..enz en heb besloten om dit probleem maar na mijn vakantie te tackelen, ik ga de goden niet verzoeken. Bovendien heb ik nog punten zat die voor elkaar moeten voor die tijd.
Ik vraag me wel alleen af of een schoonmaakbeurt van hoogtesensors nou zoveel troep losmaakt (dat gebeurt toch buiten de auto ?) of dat het een aanname is dat er veel troep rondzweeft omdat de hoogteregelaars vervuild zijn ??
Er zwerft sediment (een soort grafiet) door het systeem. Dat gaat in hoekjes zitten waar onvoldoende doorstroming is; dus eigenlijk overal waar je plunjertjes vindt zoals in hoogteregelaars, hydractiefblokken, debietregelaars, etc. Ook die hydrorincage krijgt dat niet goed weggespoeld.
Het is dus niet zo dat het systeem vervuilt omdat de hoogteregelaars vuil zijn of omgekeerd. Het systeem vervuilt en de regelaars zijn een onderdeel van dat systeem.
De redenen om die regelaars schoon te maken zijn:
1) Het is een vrij makkelijk klusje om te doen.
2) Het effect van schone regelaars is goed merkbaar.
Wil je het echt goed doen en dat doet bijna niemand, is spoelen via de rem-nippels, hydractiefblokken, debietregelaars, hoogteregelaars schoonmaken, spoelvloeistof er in paar duizend km rijden en dan nogmaals deze procedure volgen en dat om de twee jaar. Pas dan kun je van een schoon systeem spreken en dan nog vervuild het. Op zich is het niet een vervelende klus, het is allen wel tijdrovend, maar de voldoening achteraf is wel heel fijn. Wat Wim zegt. :wink:
Vandaag had ze weer d’r vakantie kuur en het is niet eens vakantie: na een lange rit (HHW-Boskoop !) wou ze weer ff niet starten. Dat wordt weer met draaiende motor tanken op vakantie ben ik bang. Hoopte dat dat een incidentje was vorig jaar…..
Feest der herkenning? :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Geen feest als je bang moet zijn om m uit te zetten. Ik doe dat nog wel eens als een brug open gaat nl.
Ja oke zonder dollen, dat ff niet starten is dat als 'helemaal niet starten of pas na een seconde of 9 a 10?'
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als het is 'klik' en niet draaien: Andere startmotor.
En een handtekening!!!!
Pagina's