Rechtsachter op het inlaatspruitstuk vlakbij de stappenmotor in de buurt zit een boutje met de kop richting lhm vat, wie weet waar dat boutje voor dient? Kun je daar je CO uitstoot mee beinvloeden?
Rechtsachter op het inlaatspruitstuk vlakbij de stappenmotor in de buurt zit een boutje met de kop richting lhm vat, wie weet waar dat boutje voor dient? Kun je daar je CO uitstoot mee beinvloeden?
jahaa....Foto's !!! :mrgreen:
maar bij de 406 zit er een pijpje waar kennelijk een slangetje op moet
(dat messing ding, niet die rode cirkel, dat is de map sensor)
Nog steeds een beetje te onduidelijk om een goed antwoord te geven.
406 zal wel motorvacuum nodig hebben voor de rembekrachtiging.
CO af kunnen stellen met een schroefje is echt iets voor hele oude auto's. Je kan niet eens meten hoeveel CO er uit de motor komt, de kat zet alles om.
Met andere woorden, dat moertje is een stop-plug!?
Euhh Hans Anders eens proberen... ??? :shock:
Maar als je dat boutje eruit draait krijg je wel meer zuurstof aanvoer, je bypassed dan je luchtfilter...
Ik ga het gewoon uitproberen, dat zou me neef Argyle op Bonaire ook doen...
Wordt vervollegd...
:lol: baadt het niet dan schaadt het gegarandeerd!
Mijn neef zou gewoon dat luchtfilter er uit laten en de motor lekker laten zandhappen. :lolno:
En je bypassed gasklep en stappenmotor, dat loopt straks dus lekker 3000 toeren, dan rij je vanzelf 120. want benzine wordt er wel bij geprut want die extra lucht wordt gewoon gemeten door je lambda.
domme actie dus. van zowel de nederlandse paul als die vage neef.
Ik ga met Maarten zijn verhaal mee, maar niet alleen de 406 had deze motor ook de 605 en 607 :wink:.
Dus het boutje niet eruit draaien, de lambdasonde zal het mengsel rijker maken doordat die meer zuurstof meet in het uitlaatgas en neemt je CO weer toe.
Zorg voor een schoon gasklephuis en schone injectoren, je uitstoot zal weer normale waardes aannemen :wink:.
Jij bent al lekker assertief voor je leeftijd, heel goed, en dat voor een niet Mokummer...
Mod edit: Jongens DIT is niet het café, blijf on topic!!
Tsja, sommige vragen er om :twisted:
c6 zal er ook wel een slangetje hebben.
Maar is je CO probleem nog niet opgelost? zit de kat van Marco er al onder?
Nee, dat is het laatste redmiddel, ik wil dat het zo lukt...met Wynn's en zonder
luchtfilter en ff flink doorplanken.
mod mot nie zeure, wor moe van
Zonder luchtfilter rijden? Heel verstandig......
Als je in een clean room rondrijdt kan het geen kwaad hoor. :lolno:
Wat voor CO waarde is er gemeten dan?
Nee Lucas Ungerrr....alleen tijdens het meten bij de keuring
Nou MaartenH, 0,5-0,6 bij stationair, dat wilden ze wel door de vingers zien, maar
Ook 0,5 bij belasting met 2500 toeren en dat moet dan 0,3 zijn...
Nu dus wel Marco's kat eronder hangen, arm beessie....
Was die meting al met marco zijn kat?
Nu dus wel Marco's kat er onder gaan hangen....zo duidelijker?
OOOOOOooooohhhhhhhhhhhhhhhhhh
Waarom wil je dan gaan prutsen aan boutjes op de inlaat?
Bij een moderne auto heb je geen idee wat voor c0 er uit komt, en het maakt ook niets uit. Je hebt toch een kat.
Zolang die goed is :wink: .
Om terug te komen op je probleem: de CO-uitstoot wordt bepaald door de ECU. Die heeft daar intern een heel mooi regelalgoritme voor.
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat dient de katalysator om de NOx te binden en zou dus niets van doen moeten hebben met je CO-percentage.
Ik denk dus dat je met dat boutje en de kat in de verkeerde richting zoekt.
Nee, dat is niet zo, de kat verlaagd wel degelijk de CO uitstoot. Het is een samenhang van Ecu, kat, lambda, temperatuursensors etc. Als één daarvan niet deugt haalt het CO nooit de wettelijke waarden.
Door dat boutje open te draaien zorg je voor meer zuurstof toevoer in het voorverbrandingstraject hetgeen zou moeten resulteren in een armer mengsel.
Mijn probleem zou ook nog een lekkende injector kunnen zijn of eentje die piest i.p.v. vernevelt, dat komt relatief vaker voor bij lpg auto's, doordat de benzineinjectoren nog weinig meedoen vervuilen ze sneller en gaan sneller defect. Bij de koude start is er namelijk ook onverbrande benzinelucht waarneembaar bij de einddemper...
Aha, okay. Gelukkig ben ik maar een simpele elektroboer. :wink:
Maar als het aan de injectors ligt zou je er toch ook een flesje injectorreiniger in kunnen kiepen? Of de injectoren er uit halen en een trilbadje geven?
Aan de andere kant, als 'ie op gas rijdt en je biedt 'm zo aan aan Appie Ka dan moet 'ie op gas gekeurd worden.
Kijk hier een heel mooi document met alle ongein over Nox, CO, Co2, etc.
Zie ook de tabel met oorzaken voor een te hoog (of laag) CO.
http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/deltapress/motormanagement/Site4uitlaatgas.pdf
Ik zou het niet zoeken in de benzine injectoren. Idd wat Wim zegt, een LGP auto word gekeurd terwijl deze op gas loopt.
Bij mijn 16v heb ik ook een keer een iets te hoge waarde gehad. de gas boer heeft toen even wat instellingen in de computer gemaakt en het probleem was opgelost.
Weet niet welk lpg systeem jij hebt en of dat kan. Ik heb iig een Prince VSI. met regelbare computer.
Hij heeft geen lpg, er heeft vroeger lpg in gezeten.
Hoorde ik nou goed dat het gewoon de kat was?
POeh hee, hoe vaak is dat al geroepen? :mrgreen:
Het was de aansluiting van de imitatiekat die nooit goed gezeten heeft, die kat zelf
is nog helemaal als nieuw, maar door valse lucht een te hoog C O.
Je mag hem van me kopen, voor jou maar 200 euro, voor anderen 250.
Dus de MM is gered? Bien!!
Pagina's