Nu ik voor mijn XM meer dit forum ga gebruiken i.p.v. CiFo, moet ik haar ook maar eens netjes voorstellen. Enkele van jullie hebben recent al met haar kennis gemaakt, in dit draadje. 8)
Het betreft een V6-12v Exclusive met automaat, kleur Vert Vega, uit december 1992. Het interieur is beige leer, wat redelijk zeldzaam is in combinatie met de groene lak. Exclusive wil uiteraard zeggen dat ze vrijwel "full options" is. Voor zover ik weet zit er alleen geen stoelverwarming op. Zelf heb ik er nog een enkelspaaks leren stuur op gezet in plaats van het tweespaaks.
Deze drieliter is door de RDW gezegend met een fraai kenteken: 30-LTR-6. Ga maar na waar dit voor staat! :clap:
Deze XM heb ik vrijwel exact een jaar geleden in België gekocht. De vorige eigenaar is op het CiFo bekend als "Stalsie". Hij heeft nog geen jaar in de de auto gereden. Vóór Stalsie heeft de auto nog twee eigenaren gehad in België. De eerste eigenaar was een oude man die er in 15 jaar bijna 84.000 km mee heeft gereden. Het overdrachtsbewijs naar de tweede eigenaar staat op naam van een mevrouw (Mme), maar ik weet niet of dit de echtgenote (weduwe?) van de oude heer was. De 2e eigenaar heeft haar zo'n anderhalf jaar gehad en heeft er 12.000 km in gereden. Hij heeft er blijkens een factuur voor 2700 euro aan laten vertimmeren. Echt 2 A4'tjes met onderdelen... :shock: De 3e eigenaar Stalsie heeft 26.000 km met de dame gereden. Daarmee kwam de auto op nog geen 122.000 km toen ik haar kocht. Inmiddels na een jaar staat er 132.000 km op (ik heb ook nog een CX vandaar :lol: ).
Het is mijn 2e XM. Hiervoor heb ik 2,5 jaar in een 2.0 16v SX automaat gereden, een Bleu Mauritius uit 1999.
Met de drieliter heb ik tot nu toe betrekkelijk weinig problemen gehad. Tijdens de zomervakantie vorig jaar in Frankrijk ging ze wat stoterig rijden, wat ik met wat CiFo hulp teruggevoerd heb op de gaskleppotentiometer. Door het stekkertje schoon te maken, reed ze weer goed.
Achteraf denk ik dat het een voorbode was van de recente problematiek waar het eerdere draadje over ging. Ze ging namelijk een paar weken geleden echt sterk stoterig ("bokkerig") rijden. Op advies van enkele van jullie heb ik de ontsteking aangepakt. Ik heb de bobine, de verdeelkap, de rotor, de bougiekabels en de bougies vervangen en ze rijdt nu als een droom!
Sinds ik de auto heb, heb ik altijd gedacht, is dit nu een V6? Ze hing gewoon niet lekker aan het gas. Maar nu is het een volbloed V6 geworden, ze gaat als een raket...! :twisted:
Verder heb ik een lekke slang gehad van de automaat naar de oliekoeler. En op dit moment verbruikt ze aardig wat LHM. Het Diravi stuurhuis was al een beetje aan het lekken, en ik ben bang dat dit erger geworden is. Binnen kort maar eens door vdL laten kijken en desnoods repareren. Ik begreep dat vdL een lek Diravi stuurhuis kan repareren. Maar wellicht is er een ander LHM lek.
Hierbij enkele foto's. Er volgen nog meer foto's!
Mooi hoor zo'n XM die er nog prachtig uitziet.
Mazzel met het kenteken.
LHM lekken: ik weet er alles van, dweilen met de LHM kraan open... :(
Veel onbezorgde kilometers!
Mooi hoor, inderdaad op CiFo al het een en ander over gelezen. Ik ben elke keer dat het zie weer jaloers op je kenteken....
Maarehhh je mag wel eens poetsen, er zit een grote vlek op je spoiler....
Dag Peter, welkom!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Welkom, het blijft een geweldig exemplaar :thumbup:
Zijn mooi hè die groene XM's. :mrgreen:
Welkom Peter, ik kan mij nog het filmpje herinneren wat Stalsie maakte van een ritje bij hem in de omgeving,
toen ging XM best voor uit op de snelweg. 8)
+1
Ook ik heb al een en ander over je perikelen op CiFo gelezen.
Wederom hallo Peter, mooi ding.. :mrgreen:
Tjonge, daar word ik stil van :wtf:
Ja, tweelingzusjes nietwaar, Jaap... 8)
Geen één-eiige, maar een twee-eiige tweeling vanwege het verschillende interieur! :lol:
En Wes, dat filmpje heb ik nog niet gezien! Ik ga eens op CiFo kijken of het nog te vinden is...
Ha Peter! Leuk je hier ook te zien met die bloedmooie dame van je en dat heerlijke kenteken! (Op Cifo ben ik Dsuper1970, beetje verwarrend misschien) Evert Jan heeft mijn diravi stuurbekrachtiging vorig jaar januari ook mooi lek dicht gekregen.
Dat moet een rare gewaarwording zijn geweest, dat je V6 ineens zo lekker pittig en soepel is!
Ga je nou ook je nr plaathouder veranderen?? :lol:
Groetjes, Mike
Hey Mike! Nee de link met je Cifo naam had ik nog niet gelegd...
Nou, de dame is deze week bij Evert Jan geweest, voor APK en nog wat beurtdingetjes die ik niet zelf doe, zoals motorolie en ATF verversen, etc.
Het lekken van het stuurhuis is gelukkig nog steeds heel beperkt, daar hoeft nog niets aan te gebeuren. Het LHM lekken kwam van 2 lekke veerpoot retourslangen.
Voor de APK moest nog een spoorstang en de beide handremkabels vervangen worden. En omdat ik ook het brandstoffilter heb laten vervangen, wat op een rottige plaats zit, is het bij elkaar nog een redelijk begrotelijke rekening geworden.
Maar met een stuurhuis reparatie was het nog meer geworden... :P
En ja, eigenlijk zou ik een andere KPH moeten hebben... 8)
...maar je rijdt weer met een gerust hart rond nu!
Wat is dat toch met die rooie katers en Citroëns......??? :lol:
Klopt helemaal Mike! Die van ons heeft iets met Citroën spoilers... :lol:
Gistermiddag een telefoontje van m'n vrouw: "ik sta op de A15 bij Gorinchem op de vluchtstrook want de auto ging heel erg stinken, een brandlucht..." Mijn eerste ingeving: je hebt hem ergens op de "hand"rem geparkeerd en bent vergeten om die er af te halen. Ja, dat bleek dus inderdaad het geval... :roll:
Ik heb haar geadviseerd toch de wegenwacht te laten komen om te beoordelen of de remblokken nog wel bruikbaar waren. Bovendien stond ze op een plek waar het erg lastig was om weer weg te rijden en het was voor mij een geruststelling als daar professionele hulp bij aanwezig was.
Anderhalf uur later komt ze thuis met de XM. Ja, de wegenwacht was gekomen maar ze hadden eerst een lepelwagen gestuurd om de auto op een veiliger plek neer te zetten. De chauffeur van die wagen had het verhaal aangehoord en toen geconcludeerd dat ze best kon rijden "omdat de handrem toch op de achterwielen zit..." :? Hij heeft haar goede reis gewenst en geholpen bij het invoegen door achter haar te rijden met een soort waarschuwingsbord op z'n wagen.
Ik heb de auto zelf nog niet geprobeerd, maar volgens mij is het goed om de remblokken te inspecteren. En wat is het effect op de schijven? Zouden die krom kunnen raken van zo'n akkefietje?
Phoe... het is mij zelf ook wel eens overkomen gedurende een kilometer of 5 en toen was het daar werkelijk bloed en bloed heet.
De vraag is of ze de handrem er meteen afgehaald heeft toen ze stopte...als de blokken er niet op geklemt zitten kan de schijf gelijkmatig afkoelen. Zitten de blokken er tegen dan kan de schijf op die plekken de warmte niet kwijt en is er kans op krom trekken.
Inderdaad de wielen maar eens eraf en de blokken controleren :roll:
Best kans op dat ze krom zijn getrokken. Uit het verhaal begrijp ik dat het ff duurde voordat die blokken zijn gelosd van de hete schijven.
je bent er overigens zo achter, ga ff een stukje rijden en trap een paar keer op de rem, je merkt zo of de boel gaat trillen. Doen ze dat niet dan laat je de schijven zitten ( afhankelijk hoe dik ze zijn0 en vervang je wel de blokken. Blokken die echt heel heet zijn geworden gaan er meestal niet beter van remmen.
Ze heeft de handrem pas gelost toen de WW er was. Dus de schijven zijn afgekoeld met de blokken er op. Ik ga vanavond even rijden en remmen...
Waarom een automaat op de handrem zetten? probeer eens of je die auto in de 'P' van zijn plek kunt krijgen, ik kan je bij voorbaat vertellen dat je dat niet gaat lukken, Nooit maar dan ook nooit meer doen dus :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ben ik helemaal met je eens Mark! Ik zal je berichtje laten lezen vanavond... :lol:
Moet ik nou je vrouw overtuigen? :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Al gereden vanavond Peter??
Ja, en er is zo te voelen niets aan de hand. Remt nog vertrouwd, en ook bij hard remmen bij hogere snelheden geen trillingen. :)
Goed dat er geen kromme schijven op zitten dan!!
Beste Par example,
Ik las je bericht over jouw Xm op citroën forum en begrijp dat jouw xm onlangs ook problemen met de automaatbak heeft gekregen. De klachten van beide xm's lijken erg sterk op elkaar...sterker nog...ik denk dat onze wagens zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben. Beide klachten zijn gekomen na een recente spoelbeurt bij Oldenhage dus ik zoek het in losgekomen vervuiling die de bak/brein van bak nu deels verstopt.
Ben ook bang dat automaatbak wellicht ten einde is maar heb nog de hoop dat het dus te maken heeft met losgekomen vervuiling dat zich nu ophoopt in het brein van de automaatbak. Ik wil persoonlijk de olie van de bak nog eens verversen nadat ik een toevoeging/transmissiereiniger heb toegevoegd. Uiteraard ook bakfilter en oliekoeler laten reinigen. Twee weten meer dan één dus mischien moeten we onze kennis en ervaring delen/uitwisselen
Ik verneem graag van je welke aanpak je gaat kiezen.
groeten,
René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Hoog tijd om dit draadje weer eens af te stoffen! [icon_biggrin]
Op dit moment heb ik het volgende probleempje: Ze loopt vaak te hard stationair. Aha: de stappenmotor...!
Voor de winter heb ik hier vaak last van gehad. Bij een garagebedrijf is vorig jaar de stappenmotor schoongemaakt maar dat heeft niet geholpen. Toen het buiten kouder werd, laten we zeggen lager dan 5 graden liep ze altijd netjes net onder de 1000 rpm stationair.
Zodra de temperatuur na de winter weer omhoog ging, ging ze weer te hard lopen, denk aan 1400 tot 1800 rpm. Het gebeurt ook niet altijd. Alleen als de motor warm is, maar ook dan niet altijd.
Vanmorgen heb ik er een andere stappenmotor op gezet. Heerlijk klusje om dat ding er uit te peuteren... [icon_thumbdown] ,ook al zie je hem goed zitten. Na de verwisseling een eind gaan rijden, en wat blijkt? Ze loopt nog veel harder stationair, boven de 2000 rpm!
Als ik aanzuigslang van de stappenmotor bij het luchtfilter los haal en bij draaiende motor afsluit, dan zuigt die vacuum en begint de motor te smoren. De slangen aan beide zijden van de stappenmotor sluiten dus wel goed af.
Nou kan het zijn dat de ruil-stappenmotor ook niet goed is. Dus ik wil de originele stappenmotor weer terug zetten, maar die wil ik eerst schoonmaken. Hoe doe ik dat? Zo te zien kan ik er niets aan open maken... [icon_question]
Iemand een idee waarom het zo overduidelijk afhankelijk is van de buitentemperatuur?
Zou het niet aan een of andere temperatuur sensor kunnen liggen ipv aan de stappenmotor? Als de ecu denkt dat de boel koud is spuit deze meer benzine in. Als het echt koud is gaat het dan goed, nu het warmer is loopt hij dan sneller stationair door de extra brandstof.
Gerrie, dat heb ik er niet bij vermeld, maar ik heb wel aan een sensor gedacht. Om die reden heb ik sensor voor de luchtinlaattemperatuur (in het gasklephuis) vervangen, zonder resultaat. Heb je nog suggesties voor andere sensoren?
Hoi René, ik zie nu pas je post, omdat ik een tijd niet op het forum ben geweest.
Hoe is het met jouw automaat afgelopen?
groet, Peter
Stappenmotor kun je gewoon uitwassen met remreiniger, daarna wel even lekker van wd40 oid voorzien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gaskabel of gaspedaal zelf. Je weet maar nooit.
Pagina's