Xmmers,
Ik weet dat je bollen opnieuw kunt vullen.
Ben er zelf geen echte fan van maar heb uit nieuwsgierigheid toch een paar vraagjes.
Mijn vraag is kun je bollen eenmaal of meerdere malen vullen?
Soms zie ik op een bol een moer met een kunststof dopje erop , is een dergelijke bol meerdere malen te vullen? Is die dan al een keer bijgevuld? En kan het dus niet meer?
Ook heb ik gehoord ( weet niet of dat klopt ) dat als er een te beperkt aantal bars in de bol zit deze niet meer is te vullen.
Groet,
Mark
Het nieuwe type bol, de grijze kun je meen ik niet meer opnieuw vullen.
verder ben ik zelf ook meer van de nieuwe bollen...
bollen kun je eigenlijk ongestraft meerdere keren vullen. Tot het membraan dat de barriere tussen gas en LHM vorm kapot gaat. Als een bol te leeg is dan is de kans groot dat het membraan te veel op z'n donder heeft gehad en dan is vullen een risico. Daarom doet men dat niet.
Wellicht is er verschil in het soort bollen, bij de DS is het zeer gebruikelijk om te vullen. Deze bollen zijn ook meestal redelijk goed bereikbaar. De speciale bollen (voorraad bol, HA bol moeilijk bereikbare bollen) worden meestal vervangen omdat loshalen een hoop werk is
Het is de bedoeling van Citroën dat bollen een keer gevuld kunnen worden, daarna worden vervangen door nieuwe. Volgens mij wordt er in de praktijk de bollen meerdere keren gevuld. Het probleem daarbij is dat de het rubberen membraan ook een keer versleten is en dan scheurt.
Bij (bijna) lege bollen waarbij te lang doorgereden wordt, hoor ik dat die niet meer gevuld kunnen worden omdat het rubberen membraan beschadigd raakt doordat die het ventiel veelvuldig raakt.
De grijze bollen van een XM kunnen nog steeds gevuld worden, ik weet niet hoe dat zit bij grijze bollen van de C5 en C6.
Ook ik ben meer een voorstander van nieuwe bollen.
:edit: gerrie is me net voor :wink:
bollen hebben inderdaad niet het eeuwige leven, maar dat zeg ik ook niet. Het is inderdaad zo dat het membraan verouderd. Maar enkele keren vullen, dus een levensduur van een jaar of 7 a8 ofzo gaat over het algemeen prima. Door regelmatig de druk in de bollen te testen en als er iets uit is bij te vullen blijf je lekker zweven. Je verliest namelijk altijd stikstof uit je bollen doordat het rubber membraan niet 100% gasdicht is. Je kunt natuurlijk ook doorrijden tot je bollen echt merkbaar slecht(er) worden en dan verse nemen
edit: en er is natuurlijk een prijsverschil.Bollen vullen kost haast niets (zeker niet bij de ds club bijvoorbeeld)
Vullen is dan ook een prima optie, vernieuwen kan altijd nog.
Deze discussie bgint een beetje uit de hand te lopen jongens, Markv624 heb je ondertussen al een antwoord gehad!?
Sterker nog, deze discussie loopt al jaren op CiFo en kan dus daar gevoerd worden.
:moderator: Ik ga :opruimen:
Dat vind ik echt onzin broer, het is een onderwerp dat op de XM slaat en mag dan ook hier gevoerd worden. Buiten dat, het is denk ik een plicht van de XM Club om de leden van juiste info te voorzien. Dat niet iedereen dezelfde mening heeft doet er niet toe, dat komt in bijna alle topics voor.
Ga je ons naar het Cifo sturen?
Waarom zouden we dan nog lid zijn hier?
Dit vind ik echt een stomme aktie. Dit was een inhoudelijke discussie en nog on topic ook.
Hopelijk kan je het ongedaan maken!
Kan de TC een lijst maken en die hier op het forum plaatsen waar in alles staat over de typen bollen en de druk die de bollen
nodig hebben op de verschillende XM/Xm's en de nummers die daar bij horen. Dan is dit probleem ook op gelost. :wink:
@ wes, Dat beantwoord niet de vraag van de TS. En dat deed de discussie van paultje en mij wel .
Nou en of dat de vraag gaat beantwoorden de TC gaat dat heel mooi beschrijven. :wink:
Maarten klim de PB in en hou hier op!!
Beste Xm vrienden, want dat zijn we nog, de discussie is "bollen vullen, ja of nee en waarom wel of niet".
Hier een filmpje van Martin (Chyparse), heel interessant, kijk het helemaal af voordat je conclusies trekt. Check daarna ook eens of er geen membraan in je stuurhuis zwerft.
Die laatste opmerking begrijp je als je het filmpje gezien hebt.
http://www.youtube.com/watch?v=4qOWkhIHxnk&feature=youtube_gdata_player
Verstuurd vanaf mijn iPad
Kijk, dit is weer een zinvolle bijdrage. De film ken ik al maar toch bedankt broertje. :thumbup:
Over bollekes vullen gesproken. Kennen we hier, of hebben we hier ervaring met valprex ventielen van Technosir? Ze zijn hier te koop: http://www.tecnosirstore.com/attrezzatura.html, tezamen met vul en meet apparatuur. In allerlei landen toegepast, maar in NL niet?
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht