ZPJ4 middendemper (update)

Pagina's

55 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Lampje
afbeelding van Lampje
RE:

Alles na de katalysatoren is vervangen. Ze hebben de imitatie-uitlaat gekopiëerd, ze maken daar alles ter plekke, ook de dempers maken ze zelf.

Maar ik heb van Sarinora vernomen dat de diameter van de dubbele pijpen uitwendig 57 mm zijn, ik heb mijn oude nagemeten en die was 55 mm, dat is mijn inziens te wijten aan het dunnere materiaal. Bovendien klopt het qua oppervlak met de 76 mm van de aansluiting vd einddemper.

Een uitlaat voor een ZPJ zal zeker niet duurder zijn, manuren zijn goedkoop hier. Ze maken vooraf een schatting van de prijs, daar doen ze het voor tenzij er echt iets aan de hand is.

Mijn voorpijp hebben ze ook nog onder handen genomen, die heb ik wel in NL laten repareren maar was niet netjes gedaan. Hij rammelde tegen de motor aan en was blijkbaar alsnog lek aan de bovenkant. Resultaat: een nieuw flexibel stuk, totale kosten inclusief de- en montage zo'n 55 euro. Ook was de ring van de aansluiting van de achterste spruitstuk op de kat verrot, vervanging was gratis.

Toen ik vanmiddag terugkwam waren ze bijna klaar, dus nog ff bakkie gedaan daar, ze gingen de uitlaat testen en toen kwam de verrassing van de ZPJ4: Achterste uitlaatspruitstuk gescheurd, bij de flens aan het motorblok.

De schatting is dat de reparatie zo'n 4 uur gaat duren, ik heb maar gezegd dat ie het moest doen, en heb de auto achter moeten laten.

Totale kosten, dus dempers vervangen, flexibel stuk voorpijp vervangen, ring, verbogen steun richten, spruitstuk de- en monteren en lassen: zo'n 500 euro. 8)
Beter dat ik hier het gescheurde spruitstuk ontdek dan in NL.

En Wim, er staat inderdaad ВЛАЈКОВИЋ op de uitlaat. :wink:

Verder denk ik dat het lastig is om dempers mee te nemen, zoals gezegd maken ze het op maat en ze nemen de auto zelf als voorbeeld, en maken alles ter plekke.

En nee, ik laat m'n auto niet staan om nog een paar setjes te maken, ik ben wel op vakantie, heren. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Dat is een goede deal :thumbup:. Nogmaals een zeer fijne vakantie 8)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: ZPJ4 middendemper (update)

:lol: Het zij je vergeven! Fijne vakantie..

Oh ja: Zo'n geimailleerde binnenkant verbetert de "flow" natuurlijk wel mooi! Niet?

gomp
afbeelding van gomp
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Hoe zouden ze dat in vredesnaam gaan doen dan ? in 4 uur het achterste spruitstuk repareren. Kun je dat aan de auto lassen of moet daarvoor de boel eruit ??
Je mag denk ik idd blij zijn dat je dat daar ontdekt. Hier was je ws de sjaak geweest qua kosten.

Lampje
afbeelding van Lampje
RE:

Het spruitstuk halen ze eruit, dan rondom lassen en weer erin.
Het lassen is 5 minuten werk vertelde hij, maar hij verwachtte dat het de- en monteren totaal zo'n 4 uur ging duren.

Ik heb eigenlijk geen idee wat je allemaal moet doen om dat spruitstuk eruit te halen, of het subframe naar beneden moet of dat de motor helemaal eruit moet.

Hoe dan ook gaat het me niet meer dan 500 euro kosten.

Edit: hoor net dat de auto klaar is, blijkbaar hebben ze het binnen die tijd gefikst, aangezien ze om 9 uur beginnen. Snelle jongens daar. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Het is mogelijk om het achterste spruitstuk via de rechter wielkast eruit te halen, het is krap maar dat het kan heeft Frank Bekker mij verteld :wink:. Scheelt weer een subframe losmaken en een aandrijflijn eruit te halen.

detlev
afbeelding van detlev
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Wordt het niet eens tijd om met z'n allen een tourrit+camping te doen daar in de buurt? En dan allemaal de XM een dagje afgeven om alles te repareren wat los en vast zit?

De kosten van de vakantie haal je er dan makkelijk uit...

En een handtekening!!!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: ZPJ4 middendemper (update)

:lol: ..ik hoop alleen niet dat het subframe gelost is zonder de diravi los te maken :roll:

Lampje
afbeelding van Lampje
RE:

Okee, heb de auto inmiddels terug, hij was al van de brug af dat ik aankwam, dus ik heb niet kunnen zien hoe het spruitstuk gerepareerd is. Maar hij was niet gescheurd aan de flens, drie pijpen waren gebroken en bliezen tegen de flens aan. Wat m'n vader begrepen heeft van de uitleg is dat ze de gescheurde pijpen doorgezaagd hebben, en opnieuw gelast.

Ook vonden ze nog een stuk van de kleine? katalysator, dat was gesmolten en lag dwars tegen de grote katalysator aan. Geen idee wat ze bedoelen, maar hieronder foto's van het betreffende stuk:

IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=img_0405.jpg&width=400) IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=img_0406.jpg&width=400) IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=img_0407.jpg&width=400) IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=img_0408.jpg&width=400)

De man zei wel dat de uitlaat nu volgens hem 'perfect' is.

Eenmaal de auto terug, compleet ander ding zeg! Uiteraard een stuk stiller, maar ook meer kracht onderin, vermogen heb ik nog niet echt kunnen testen, nu is duidelijk te horen dat ik een V-motor heb, waarschijnlijk is de achterste cilinderbank wat beter te horen binnenin.
Ook hoor ik soms een blazend geluid waarvan de toonhoogte meegaat met het toerental, ik ken het geluid niet maar het klinkt niet als een defect. Ik moet ook nog de ECU resetten want die weet niet wat ie meemaakt nu. :wink:

Even wat foto's met m'n mobieltje geschoten, betere foto's komen pas als de auto weer eens op de brug staat.

IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=SNC00241.jpg&width=400) IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=SNC00242.jpg&width=400) IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=SNC00243.jpg&width=400) IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=SNC00244.jpg&width=400) IMAGE(http://www.lampje.net/getimage.aspx?src=SNC00246.jpg&width=400)

Dinsdag ga ik naar de kust van Montenegro, helaas kom ik dan geen snelwegen tegen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Top zeg!!!
Dat blazen herken ik echter niet, ze is toch wel goed dicht nu?

Lampje
afbeelding van Lampje
RE:

Ik mag wel hopen dat hij dicht is, ze controleren dat. Zo kwamen ze er ook achter dat het spruitstuk naar z'n moer was.
Tja, dat blazende geluid, hoe kan ik dat het beste omschrijven? Het is niet altijd aanwezig, en lijkt eigenlijk op het geluid van een supercharger. Ik heb de motorkap nog opengehad, maar geen vreemde pompen gevonden. :wink:
Misschien heeft het iets met de ACAV te maken, maar iig is het ook onder de 4000 rpm te horen. Ik denk dat het geluid er al was, maar dat ik het nog nooit gehoord heb omdat de uitlaat zo luid was.

Je kunt trouwens op de foto met de eindpijp goed zien hoe dik dat spul is.

In ieder geval heb ik niets aan de diravi gemerkt, dat zit denk ik wel goed.

Die baas vertelde nog - ze handelen hier wat ze kunnen - dat als hij een XM binnenkrijgt, deze niet doorverkoopt, maar voor zichzelf houdt. En er stond nog een ander project, een oude Ford Mustang, helemaal strak in de witte lak, zonder interieur.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Moet ook een heerlijke auto zijn op de wegen daar!! Geniet er van!

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Erik, het ziet er op het eerste gezicht in ieder geval keurig uit!

gomp
afbeelding van gomp
Re: ZPJ4 middendemper (update)

potdomme man! das mooi geregeld en helemaal voor die prijs. In NL had je flink kunnen bloeden. Ik geloof dat dat spruitstuk meestal ook de aanleiding is om te gaan slopen.

Lampje
afbeelding van Lampje
RE:

Thanks, dit was zeker een voordelige en goede oplossing.

En de prijs, tja, die kerel heeft nu de klus van het jaar gehad, de mensen hier laten alleen het noodzakelijke repareren. Denk aan laswerk totdat er niets meer te lassen valt. Ik heb 'm nog 10 euro fooi gegeven want volgens mij hebben ze echt hun best gedaan.

Ik heb ook nog gevraagd of de katalysatoren niet vervangen moesten worden omdat ze wat roestig zijn, daarop kreeg ik het antwoord: 'nee, dat geeft niets, die zijn wel goed'.

Die 'kleine katalysator' is overigens ook gewoon gerepareerd, ik weet nou niet of die in het spruitstuk zit of gewoon onderdeel is van de katalysator, hij zei in ieder geval dat het 'tegen de grote katalysator aan zit'.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Dit ziet er top uit :thumbup:.

Een ZPJ4 heeft 3 katalysatoren, de 2 bekende losse naast elkaar en een kleine voorkatalysator in het verlengde van het flexibel deel. Die laatste zal bij jou dwars tegen de andere kat aan hebben gelegen. Bij mijn flexibel deel zit de kat voor het flexibel deel en op jouw foto te zien achter het flexibel deel, het korte stukje.

Vwb het blazende geluid, dat zal het ACAV inlaatspruitstuk (is ook een vuldruksysteem) wel zijn die je nu hoort :wink:.

Mijn ZPJ4 heeft nu ook meer koppel over het hele toerenbereik door een sterkere bougievonk, je denkt al een snelle XM te hebben totdat je zo'n verbetering meemaakt :D.

Lampje
afbeelding van Lampje
RE:

Dus... het blazende geluid heeft te maken met het feit dat de motor boven de 120 graden komt. Leuk, met zo'n kettingmonster door de bergen rijden, maar niet als de motor begint te koken.

Oud probleem overigens, ik was het alleen vergeten omdat ik niet vaak lange stukken rijd, en al zeker niet door bergen terwijl het 36 graden is, achter een vrachtwagen. :problem:

Thuis maar nakijken, en in een ander topic daarover verdergaan.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Ziet er echt super uit die uitlaat! Wellicht toch maar eens met een groepje daarheen? Met een aanhanger ofzo..

Zouden ze het ook na kunnen maken van een uitlaat die je kant en klaar hebt liggen? Ik heb voor de nieuwe 24v nog een complete uitlaat gedemonteerd liggen. In slechte staat, maar de pasvorm is perfect doordat het nog een originele is!

gomp
afbeelding van gomp
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Puur erheen voor de uitlaat maakt het toch weer een duur ding hoor en dat groepje moet dan wel allemaal een uitlaat willen/nodig hebben.

Hij heeft het voordeel dat eea met de vakantie gecombineerd is en dan schrijf je die kilometers toch al.

wimb
afbeelding van wimb
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Dan maak je er toch een soort doe-vakantie van? Maar dan anders en op de terugweg even naar Litouwen om een paar verse schotels te scoren. :mrgreen:

But on a serious note:
- Die uitlaten zijn nieuw niet meer leverbaar.
- Dat bedrijf schijnt goed spul te maken.
Dan is er toch een goede basis om (vanuit de XM-club?) afspraken te maken met dat bedrijf?
Een particuliere koeriersdienst brengt je uitlaat waarschijnlijk al voor rond de €50,-. Je moet maar 'ns kijken wat ze aan particuliere vracht in de Poolse/Hongaarse/Litouwse/Oekraïnse Sprinters door Europa rondrijden.

detlev
afbeelding van detlev
Re: ZPJ4 middendemper (update)

En ze zullen toch wel meer kunnen dan uitlaten plakken? Wat ik uit het eerdere opmaak is dat de eigenaar een XM-liefhebber is...

En een handtekening!!!!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: ZPJ4 middendemper (update)

lijkt me een prima plan om hier wat werk van te maken. Ik krijg over niet al te lange tijd gedonder met m'n einddemper. De flens van deze is sllecht. Eigenlijk moet ik de hoogteregelaar achter nogmaals reinigen. Maar daarvoor moet die demper er weer af. Ben bang dat ie dan niet meer lekker te monteren is. Een verse voor een redelijke prijs is dus we welkom!

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz
Re: ZPJ4 middendemper (update)

Nou, XM-liefhebber is misschien een groot woord, maar hij vindt het een goede auto.

Vwb het uitlatenverhaal voor de XM, dat zouden we misschien kunnen opstarten.
Zoals op de site te zien is, hebben ze genoeg uitlaten op voorraad, van gangbare modellen auto's. Denk aan Zastava, Lada, Yugo, Volkswagen Golf etc. :P (nee hoor wel iets meer dan dat :wink: ). Maar hij liet ook een stuk uitlaat van een Xsara zien, uit voorraad.

Áls ze uitlaten willen maken zonder auto erbij, dan denk ik dat we een lading uitlaten bij elkaar moeten verzamelen met alle denkbare modellen (origineel), en dat dan naar Barajevo laten koerieren.
Of dat voor 50 euro kan betwijfel ik (m'n ouders hebben een aanhanger vol voor 250 euro laten verschepen uit mijn hoofd), maar goed, dan kan ie ze namaken, weer terugsturen, passen, en dan eventueel weer een lading met verkeerde fabrikaten terug met de benodigde correctie-info.
Het kost even wat centen, en ze moeten er daar ook zin in hebben, maar daarna zou men per email kunnen bestellen.

En dan is er nog het communicatie-verhaal, de baas spreekt wel wat Engels, maar niet perfect. Wellicht dat m'n ouders ons wat hulp kunnen verlenen.

Eén tip, weggooien gaat daar niet zo snel, (tegen de achterkant van de 20m lange werkplaats lag het helemaal vol met oude uitlaten) dus ik denk dat er nog een originele oude type einddemper ligt, en een Walker-middendemper voor de ZPJ4. Wellicht dat ze wat met die einddemper kunnen.

Eenmaal thuis kan ik wel weer wat proberen te regelen, nu eerst nog mijn vakantie afmaken. :P

Groetjes Erik

XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: ZPJ4 middendemper (update)

Bijna 6 jaar later toch even ophalen, heb namelijk een middendemper nodig binnen een jaar, misschien eerder..

Diameter van de aansluitingen op de middendemper is 57 mm ?

Dat is niet echt een standaard maat..zou dit op te lossen zijn met 2 Simons dempers naast elkaar ?

Pagina's