CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Doe maar rustig aan Wimke, we hebben ook afgesproken dat het geen haast heeft. Die bol komt vanzelf weer een keer deze kant op.
Mijn dame veert langzaamaan steeds beter aan de voorzijde , er zit nog steeds vooruitgang in.
Omdat de voorkant erg lang omhoog blijft staan, zit er ook niet zoveel beweging in de LHM daar natuurlijk. Morgen nog maar een keer ff flink gymnastieken.

Vanavond heb ik de raamschakelaar in al zijn verlichte glorie mogen aanschouwen :mrgreen:
Hij doet het prachtig. Omdat de witte puntjes op de schakelaar veel groter qua oppervlakte zijn dan de pijltjes op de normale raamschakelaars, lijkt het wat feller verlicht.
Maar ik meen me te herinneren dat dat bij de nieuwe XM van mijn vader destijds ook zo was. Ergo, ik is tevreduh.

Op naar serieuzere klussen, zoals gasklephuizen demonteren en schoonmaken, en Speedline velgen opnieuw spuiten en monteren bijvoorbeeld. :wink:

@Jeroen: Dank je. Jij ook nog de beste wensen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Roger, ik heb ontdekt dat Conrad die lampjes ook verkoopt. In diverse vermogenssterktes en spanningen. Waaronder...........14V. :-)
Welk vermogen heb jij nu? Die 14V beginnen bij 0,36W. En wat er af fabriek in zit, geeft al behoorlijk wat warmte. :roll:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Zijn dat ook T1 lampjes? 0,36W is hetzelfde vermogen als mijn 12v 30mA, dus... Ze worden inderdaad redelijk warm.
Ik ben in ieder geval blij dat ik het weer netjes verlicht heb. Maar de lampjes blijken dus wel makkelijker verkrijgbaar dan gedacht als men er ff in duikt.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Gisteren is Stoofke ff langsgeweest hier.
Hij wilde de wegligging vam zijn dame verbeteren door de montage van ettelijke kilo's koper in de vorm van lompe kabel. :wink:
Daarnaast bleek ik hem nog te kunnen matsen met het meegeven van een lelijke achterlicht-unit waarvan het rubber nog goed was, en wat kleine andere dingetjes.
Altijd weer leuk om een gezicht bij de nick op het forum te zien.

Vandaag heb ik de relais achter mijn linker koplamp allemaal ff losgetrokken, de aansluitpennen ff schoongemaakt en ingesprayed met Tunerspray. Uiteraard heb ik ook de stekkers ingesprayed. Lijkt wel wat uit te maken, de motortemperatuur blijft lager nu. Of het zou aan het koele weer moeten liggen.
Daarnaast heb ik ff snel de slang van de intercooler naar de gasklep losgemaakt, en de gasklep uitgespoeld met remmenreiniger. Er kwam zwarte drab uit. Het lijkt verder niet veel verschil te maken, behalve dat ze wat gelijkmatiger rijdt als ik bult af rijd. (Luchtmassameter?)

Kleine dingen, maar alle beetjes helpen. Binnenkort wil ik op de put eens mijn uitlaatrubbers/ophanging nakijken, wellicht dat mijn kat tegen het tussenbalkje rammelt. Als dat het irritante geluid is dat ik al een tijdje ervaar, dan ben ik heel blij als ik dat eruit kan krijgen. Ik heb het een tijdje weg gekregen na het monteren van een nieuwe baksteun, en dat was heerlijk :D

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Oh dat soort vage geluiden. Mijn uitlaat heeft intussen tegen alles gerammeld: voorste beugel, hitteschild, veerbol en reservewielhouder. ;-)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

was zeker leuk weer een gezicht erbij te hebben bij de dame in kwestie.

Ruber is ingesprayed en vanavond ga ik em eraf pellen.
t lampje komt later.

En het verzwaren voor de wegligging komt helemaal goed :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Gisteravond heb ik de accuklemmen beter contact laten maken volgens de 'methode Mike' (stripje bladlood ertussen)
Ik kon ze met de blote hand bewegen namelijk.
Het effect is duidelijk merkbaar. Ze loopt hoger stationair, loopt rustiger en trekt -als je het gas diep intrapt- lelijk veel sneller op. Ik vermoed dat de ontsteking veel baat heeft gehad bij deze ingreep, want het effect is echt aanzienlijk. Vandaag nog een Polo die per sé voor me wilde, het leven zuur gemaakt. Leuk om een autootje van 800 kilo dat alle mogelijke moeite doet, het leven zuur te maken met een lompe automaatbak van bijna anderhalve ton gewicht. Kinderachtig, maar toch nog steeds leuk :P

Omdat ze hoger stationair loopt, moet ik dat weer even terugregelen. Waarschijnlijk is er in het verleden gecompenseerd voor iets laag stationair lopen zonder het probleem van lage spanning op te lossen. Ze loopt nu belast in "d" bijna 950 toeren, en trilt dus ook heftiger voor het stoplicht. En dat hoort weer niet bij de alles-overweldigende luxe die men in een XM hoort te ervaren. :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het is idd leuk om af en toe zulke autootjes op hun plek te wijzen :D.

Ga je het stationair terugregelen door de injectiecomputer te resetten?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Nee, dat zal niet veel helpen. Ik ga lekker ouderwets hardware afregelen, in de vorm van de aanslag van de gasklep verstellen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

ok dan :wink:, bij veel motoren is dat niet meer mogelijk.

wimb
afbeelding van wimb

'niet mogelijk' komt volgens mij niet voor in het woordenboek van CDPF. :lol:
Maar JP, er valt wel degelijk wat af te stellen. O.a. de rustpositie van de gasklep wordt ingesteld met een stelschroefje. ;-)

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Gasklep van de TCT moet gewoon dicht. De gasklep openzetten via dat stelschroefje zorgt ervoor dat je ecu in de stress raakt want die probeert dat weer bij te regelen met de stappenmotor.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Precies :wink:, de stappenmotor moet voor het stationair zorgen.

Bij bijv een 1.9 8v GTI motor zit geen stappenmotor en dan kun je wel een stelschroef van de luchtomloop (niet de gasklep) verdraaien om het stationair aan te passen.

detlev
afbeelding van detlev

peugeotjes plagen? Gisteren had ik nog een A6 te pakken... Vooral leuk omdat mijn V6 badges van de zijkant af zijn ;)

En een handtekening!!!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Dank voor de info Matthijs, volgens mij sluit mijn gasklep niet helemaal. Je hebt zelf mogen ervaren hoe zenuwachtig mijn dame reageert op de bak stationair in "D" zetten. En in de vrijstand mag het ook wel wat ronder lopen allemaal. Die gasklep loopt in ieder geval tegen de aanslag aan in ruststand, en zoals gezegd loopt ze nu ook nog vrij hoog stationair, na het verbeteren van één en ander. Vandaar dat ik er ff naar wilde kijken.
Combineren met schoonmaken van de stappenmotor, en eens zien wat dat doet.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs

En anders kan je wel een stappenmotor van mij lenen om te proberen of het scheelt he :) TCT spul zat liggen hier

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Citroën-das-pas-fën zegt:

Gisteravond heb ik de accuklemmen beter contact laten maken volgens de 'methode Mike' (stripje bladlood ertussen)
Ik kon ze met de blote hand bewegen namelijk.
Het effect is duidelijk merkbaar.

Goh wat leuk, dat er een XM-methode naar mij is genoemd!
Ik ben zeer vereerd! IMAGE(http://bestsmileys.com/blushing/5.gif)

wimb
afbeelding van wimb

Sleutelen aan een XM verrijkt de Nederlandse taal: JP'en, Mike'en. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het is een forum met nogal creatieve leden, zowel in technische als taalkundige zin :wink:.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Hmm, vandaag heb ik eindelijk mijn Lexia/Proxia kabels en software binnengekregen. Helaas vond TNTpost het nodig om het pakketje aan te melden bij de douane en inklaringskosten te rekenen, maar shit happens. We zijn momenteel de boel aan het installeren op een laptop waar ik verder nooit iets mee deed.
Ik heb dit gekocht omdat ik er vanuit ga dat ik mijn voordeel kan doen met de extra info die een Lexia me kan geven over mijn dame.
Aangezien diverse mensen in mijn familie ook een Citroën rijden, neem ik aan dat ik ruim plezier zal hebben van dit speeltje. Hopen dat de activatie weinig problemen oplevert.

De groene dame zelf rolt stug voort, en geeft me rijgenoegen zoals altijd. Heerlijk. Aangezien ik komende tijd wat meer aan de DS wil doen, denk ik dat ik maar een beetje ga cashen op het extensieve onderhoud wat de laatste tijd aan de dame is gepleegd.

UPDATE: installatie en activering zijn allemaal prima gelukt. Morgen het geheel eens aan de auto hangen om te zien of ik enige communicatie krijg!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Citroën-das-pas-fën zegt:

De groene dame zelf rolt stug voort, en geeft me rijgenoegen zoals altijd.

Ik wist niet dat je van stugge vering hield. :grijns:

Het is flauw, ik weet het. Maar het was zo'n schot voor open doel. ;-)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Dat hoop ik ook Roger, mijn dame wilde niets kwijt over haar innerlijk...behalve hoeveel toeren ze stationair draaide, maar dat kun je binnenn ook wel zien :lol: Stomme wijvuh zijn het af en toe eigenlijk ook.. :evil:

detlev
afbeelding van detlev

Mocht je zo'n dure kabel hebben met zo'n schuifbevestiging en geen communicatie: Gewoon die schuif eraf halen. Heeft mij eenhalf uur klooien gekost :!

En een handtekening!!!!

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Of gewoon de schuif goed gebruiken ;)
Roger zn TCT heeft al eens bij mij aan de Lexia gehangen dus die werkt wel :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

En ja, alles werkte wel lekker. De hele Motronic-rambam kwam netjes op het scherm.
Typisch Citroën: als ik netjes de juiste VIN intoets, dan zegt de Lexia dat ik voor veercomputer en ABS computer moet aansluiten op de 2-polige connector. M.a.w, Citroën heeft in de Lexia geprogrammeerd dat mijn dame nog geen diagnosestekker heeft.
Nou heb ik weliswaar een overgangsmodel, maar daar zit toch wel een diagnosestekker in he. Aan de andere kant snapt de Lexia wel dat een Motronic 3.2 van een RGX altijd een diagnosestekker heeft. Lekker consequent weer.
Oplossing: gewoon allemaal nullen ingeven als VIN.
Wat me opviel: mijn gasklep heeft stationair een openingshoek van 9 graden (klopt dat Matthijs? Simpele ik dacht dat 'dicht' ook echt overeenkwam met 0 graden, but WTF do I know?)
En daarnaast fliperen de waarden van de lambdasonde heen en weer tussen 800+ en 60 mV, in een soort aan-uit modus. Klinkt dat normaal?
Ik ben nog steeds voornamelijk op zoek naar de oorzaak van de wat rauwe stationairloop namelijk. Sindsik de gasklep schoongemaakt heb loopt ze stationair ook nog behoorlijk hoog: 970 toeren ongeveer, bleek op de Lex.

In dat kader heb ik vanavond ook nog de stappenmotor schoongemaakt en getest met de actuatortest van de Lexia. Ding werkt prima IMHO.
Daarna de motor voorzichtig warmgereden met de Lex naast me op de stoel, en toen ze warm was een paar keer max gas op de lollie. (met een half oog op het scherm, waarop alle gegevens op tilt sloegen :P ) Had ik nog nooit gedaan: Holy crap wat kan zo'n log slagschip wreed snel vooruit komen zeg! En dat nog wel met zo'n simpel geblazen tweelitertje.

Heb trouwens inderdaad een kabel met schuif. Schuif is niet echt handig, en ging eraf toen ik de stekker wilde loskoppelen van de auto. Moet nog inslijten zeg maar :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Van de openingshoek van de gasklep zou ik het in eerst instantie zeggen dat het 0gr moet zeggen wanneer die gesloten is.

Je zou dit kunnen uitproberen door de gasklepstand naar 0gr te zetten en als dat niet werkt terug naar 9gr.

Van de lambdasonde aansturing klopt, dat is continu wisselend aan-uit.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

[quote="Citrophile"]
Je zou dit kunnen uitproberen door de gasklepstand naar 0gr te zetten en als dat niet werkt terug naar 9gr.
quote]

Dat was het plan ook, maar ik kon zo gauw niet zien hoe ik het kapje wat de aanslagschroef bedekt, eraf kreeg. Voordat ik iets sloopte wilde ik dus eerst ff de Haynes hierop naslaan. Wordt vast nog we vervolgd.

Bedankt voor het bevestigen van de lambda, had al wel gehoord dat dit een aan/uit systeem was maar wist het niet zeker.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Volgens mij is het een kapje dat over de schroefkop geschoven zit. Ik heb bij de mijne ook nog niet de moed gehad om te proberen die er af te halen. :oops:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Die van mij staat op 7 graden ofzo. Dus dat klopt wel.
Wbt die waarde van je lambda, dat klopt ook. Zolang die waardes blijven springen tussne de 0 en 0.9 volt is alles goed. Als hij steeds meer rondom 0.7 bljft plakken en minder gaat springen gaat hij stuk.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

OK, top info Matthijs.
7 graden of 9 graden lijkt me stiekem toch nog een aardig verschil, in stationair toestand tenminste. Ze blijft ook behoorlijk hoog stationair lopen, rond de 1000 toeren. Gisteren leek het even iets beter, maar vandaag was het weer bijna als vanouds. Blijft toch een lastig te tackelen probleempje. Hoewel het een klein ongemak is, zal ik toch blij zijn als ik dit er eindelijk uit heb.

Wat ik nog vergeten was: heb gisteren ook nog even de kickdown-kabel afgesteld volgens voorschriften. Ik wist niet dat het mogelijk was, maar de bak schakelt nu nóg soepeler. Beter dan dit kan niet hoor: je voelt echt totaal niets, je ziet alleen de naald van de toerenteller ineens een stuk omlaag vallen. Echt lekker.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's