Hoi mede Forum leden,
ik ben Bas ben 26 jaartjes jong, en woon achtig in Den Haag.
doe de opleiding PaardenHouderij, dus nogsteeds elke dag druk bezig.
aangezien ik al een tijdje opzoek was naar een goed uitziende XM ( Van binnen en buiten ), heb ik een tijde Xantia gereden.
maar eindelijk een gevonden die van binnen en buiten redelijk goede staat is.
het is het laatste type, met het 3de remlicht.
Dit model kocht ik 23-07-2011 met een APK afkeur op een niet goed functionerende linker voor rem en een ABS wat bleef branden/soms was het uit.
onderweg naar de garage ( MooyMan voorburg ) rijden voor nieuwe apk en onderhoudt,
kwam er in het schermpje een foutmelding P35, de dag erna wilde ik gaan kijkenw at het betekende toen stond er ABS Buiten Werking en het ABS lampje bleef branden.
onder tussen zijn we er achter dat de Foutmelding 35 temaken kan hebben met de ABS en Aircosysteem.
de Aircoblaast immers kokenthete lucht, wordt dus ook vullen.
Vandaag belde Mooyman me op met een waslijst aan reparatied 3200 euro bijna aan kosten , beetje schrikbarend.
grootste was 1600 euro voor de koppeling die vervangen moet worden, die slipt licht bij het wegrijden.
overige dingetjes waren de voorremmen en achter remmen en draagarmen voor en achter.
en niet tevergeten een ABS sensor zou defect zijn en kost 235 euro .
niet tevergeten de Hydroliek/bollen moeten naderhand ook nog.
Ben bereid tekijken of ik er zelf wat aan zou kunnen doen,en wat dit zou gaan kosten.
aan de remmen wil ik zelf niet werken, maar het is dus weldegelijk nodig.
Je bedoelt in het linker schermpje?
ja is het linker schermpje
als ik een URL ingeef als IMG, krijg ik na bevestigen deze melding :o
this is
Server Traffic Security Monitoring (STSM)
warning you
GO AWAY!
EXECUTION OF THIS URL PROHIBITED
all your actions are now logged!!
we do not hesitate to use legal procedures involved
in your actions
Werkt je display 100%? Kan het niet toevallig een andere code zijn?
Zie hier: http://rammstein.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/xmfiles/diags.pdf
Foutcode 35 duidt op abs sensor.
in welke zin ? weet 100% zeker dat er 35 stond.
de P kan een B of een D zijn, display werkt niet 100%
zie: 94.100.118.232/1364450001-1364500000/1364479401-1364479500/1364479468_5_ZnCJ.jpeg
Met wat fantasie lijkt het woordje "ABS" door het defecte display ook op p35...
nu je het zegt :o
niet bij nagedacht.
maar ik w8 de reparatie voor APK af.
voor me gevoel slipte de koppeing bij koppeling laten opkomen en gas er op liepen de toeren op geen snelheid bij dank zakt het toerental en komt de koppel en snelheid terug.
kan dat ook komen door de gebruikte motor olie ?
of gewoon versleten platen ?
Dat heeft niets met de motorolie te maken. Ik denk inderdaad dat je koppeling aan vervanging toe is.
Op je schermpje staat inderdaad
ABS
BUITEN WERKING
ipv p35, zoals op link van het plaatje dat je postte ook wel te zien is.
vandag bij de garage geweest,
daar kwam letterlijk Bovenste regel Foutmelding onderste regeld P35 daarna tetrug naar ABS buitenwerking.
hun weten als citroen specialist ook niet wat het is.
onderhoudt aandraagarmen achter en voor remmen en ABS sensoren, en nieuwe koppeling even 3200 euro :o
Dankje voor de link, P35 = Point 35
RH Rear Wheel Sensor Signal, dit is een melding uit de ABS computer dus
of Point 35 van de Airco:
Hot Air/Cold air Flap motor line Interrupted, Melding in de ECU zelf.
denk de laatste aangezien de AIRCO warme luchtblaast
Nooit gezien, een dergelijke code in het scherm. Komen volgens het instructieboekje ook niet voor.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heel vreemd inderdaad. Nooit van gehoord. Is jouw auto geimporteerd ofzo? :)
Doe 'ns een oproep voor hulp hier op het forum. Alleen aan onderdelen ben je een paar honderd kwijt. Draagarmen en remmelarij is een flinke dag werk voor een man of 2. Nieuwe koppeling durf ik zo geen uitspraak over te doen.
En zomaar ABS-sensoren vervangen vind ik te kort door de bocht. ABS-problemen komen vaak voor bij XM's en het kan aan van alles liggen. Van slechte stekerverbindingen tot draadbreuken.
Die sensoren zijn niet alleen vrijwel niet te verwijderen, ze zijn ook schreeuwend duur. :?
ABS-sensoren zelf geven het niet snel op idd, meestal zit het in de bekabeling en/of stekkers. Ben het dus volkomen met Wim eens.
Zorg dat je iemand hier zo ver krijgt dat hij je XM even aan de Lexia wil hangen, dan weet je exact welke sensor jou dwars zit (voorspelling: linksachter :roll: )
3200 euro is wel heel veel. Vraag (mail) Matthijs naar onderdelen (hij heeft vrijwel alles liggen tegen meer dan schappelijke prijzen) en vraag idd om hulp van andere forumleden, dan kost het je stukken minder en je XM is misschien wel beter hersteld dan bij de garage. Ook hier ben ik het dus weer roerend met Wimmy eens :wink:
Voor de volgende keer 2 redelijk goedkope citroën-beunen: ehm, ééntje op het schietlood (7F?) in voorburg, ben ff de naam kwijt, en Civer in scheveningen. Die doen die klussen echt voor minder dan jij betaald hebt en ze weten alles van XM's.
En een handtekening!!!!
De opgegeven prijs van 3k pleuries vind ik niet overdreven veel. Met de draagarmen achter ben je wel een dagje zoet bij een XM. Materiaal via de dealer een dikke 200,-.
Remblokken en -schijven inclusief slangen zit ook op zo'n 250,- en een paar uur werk.
Koppeling uit- en inbouwen is een dag werk en zo'n 400,- aan dealermateriaal.
Een monteur kost ruim 80 per uur, dan ga zit je al zo tussen de 2,5 en 3 mille.
Maar het zijn klussen die je met hulp en een brug (die heb je voor de koppeling en de draagarmen echt nodig!) prima zelf kunt doen. Dan heb je een hoop lol, want zelf klussen IS leuk. En als je slim inkoopt kun je voor minder de 1000,- klaar zijn. Dat is inclusief brughuur en vreten. Want daar gaat het om bij klussen: vreten. :mrgreen:
Wanneer kunnen we!? :food: Maar Wim heeft gelijk.
Zelf doen is absoluut goedkoper en iig een stuk leerzamer. Wat ik overigens mis of niet heb gelezen, over welk model hebben we het eigenlijk ? 1600 euro voor een koppeling KAN een berg geld zijn maar kan ook weinig zijn, hangt er maar net vanaf welk blok erin zit.
Alvast hartelijk dank voor de gastvrijheid hier.
als er mensen zijn die zouden willen helpen graag, ( alleen zou dat na de zomer vakantie gaan worden.) ben zelf niet zo vol technische met dit soort auto's
kwa inkoop weet ik ook niet wat ik moet bestelen , je heb verschillende merken en prijzen.
en chek het dan op http://www.carpartsdirect.nl/index.asp
Onderdelen die ik op betreffende site gevonden heb zijn :
- Draagarm wielophanging ( een links en 1 rechts 173.20 ST )
- Distributie kettingset ( 61.55 )
- Remblokken voor met slijtage sensoren (50.33)
- Remblokken achter ( 36.73)
- Remschijf voor ( 85.39)
- Rem schijf Achter ( 105.70 )
- Remslang 2 maal (60.40 )
- Koppelings set (219.69
- Waterpomp ( 56.20
of ben ik nog iets belangrijks vergeten ?
@Gomp
we hebben het over een laatste model 2.0i TCT van 1999 met 3de remlicht. Kenteken XT-JH-58 Gekocht voor een spotprijs dat wel ( dacht dat dat Y4 was )
Voor een tct is 1600 euro erg veel geld. Voor een v6 juist weer niet.
De koppeling van mijn 16v vervangen zou me iets van 4-500 hebben gekost maar das dan wel weer niet bij de dealer.
dit is bij http://garagemooyman.nl/ die zoveel rekennen.
de motor moet er geheel uit zeggenze.
Hmmm... even kijken.
Als ik je onderdelenlijst zie wil je:
- de achterremmen doen,
- de voorremmen doen,
- de achterste draagarmlagers vernieuwen,
- de distributieset vernieuwen
- en de koppeling vervangen?
Me, myself and I willen dat wel doen (met uitzondering van de koppeling) maar ik heb ook nog toestemming nodig van mijn directeur (aka mijn vriendin :mrgreen: ). Na de zomervakantie moet te plannen zijn. We moeten een en ander 'ns concreter be- en afspreken.
Oh, de motor hoeft er niet uit maar moet wel een stukje zakken om de bak er af te halen. :?
@Wimb
dat is ongeveer het lijstje ja, de draagarm lagers zijn van voor.
de achterste kon ik niet vinden op de site die ik doorgaf.
ben zeer blij dat je me wilt helpen, zij moet immers wel de apk doorkomen :o :shock:
mischien dat er nog iemand is die wel de koppeling kan doen, dat zou zeker makkelijk zijn.
dan heb ik hoop van zegen dat de ABS sensor niet defect is.
Zullen we dat dan maar onder de noemer Team W&W gaan doen!? :wink:
Wat die ABS en de APK betreft....
Er zijn er die het olie lampje en het ABS lampje doorverbinden en dan ff het linker display afplakken of loskoppelen...... :silent:
Oplossen heeft natuurlijk de voorkeur....
Leuk bedacht gomp je vergeet er alleen bij te zeggen dat hij dan het display van de boordcomputer ook moet afkoppelen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ABS melding staat op linkerdisplay wat ik al aangaf. Overigens is afplakken voldoende.
Overigens komt deze tip uit Aalsmeer als laatste redmiddel...
Het blijft overigens een gok. Als keurmeester ziet dat olie en ABS gelijktijdig uitgaan....
Mod edit: tekst aan gepast.
Gewoon ff de Lexia eraan hangen; dan weet je welke sensor het probleem is (ik blijf inzetten op linksachter!)
Dan afhankelijk van welke sensor het is, de stekker doorsolderen dan wel een stukje bedrading vervangen. Klaar is Clara. Als je 2-aderig hittebestendig siliconenensnoer nodig hebt (voor de sensor linksachter :P ) PB me dan ff.
oke, ben blij dat er mensen zijn die me willen helpen,
de ABS sensor dacht ik zelf aan linksvoor aangezien die rem niet gangbaar was, en het als het goed is remindicatoren heeft.
bij een fout kan de ABS door de computer uitgeschakeldworden, dat was wat ik dacht.
Team W&W ?
ja zit hier pas maar zag het al eerder voorbij vliegen, wie of wat zijn dat ?
en zijn er tips bij welke site ik het beste kan bestellen ?
of merken kwa koppeling en distributie , of verschild dat weinig ?
Mod edit: Heren Mark en Gomp de PB knop zit links onder!! Gaan jullie daar even verder!!
Pagina's