hoi,
Ik ben nieuw hier en heb een XM op het oog in de omgeving van Amsterdam.... nou ben ik daar niet zo bekend. Graag wil ik een mogelijkheid hebben om de auto beter te kunnen beoordelen en vraag ik me af of er iemand is die verstand heeft van xm ( serie 1) die me daarbij zouden kunnen helpen... (bedrijven??)
Heeft iemand tips?
groetjes Koen :wink:
Ik denk dat je ExpelliarMus eens een pb-tje moet sturen. Hij is zeer bekend met type 1 XM en woont in Amsterdam. Wellicht reageert hij zelf ook nog wel....
Neem wel een krik en een set assteunen mee!! Hij is in staat om met de auto in de hoogste stand er zo onder(door) te duiken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als 'geld verdienen in Amsterdam' ook telt dan kom ik ook uit de buurt van Amsterdam. :mrgreen:
Heb je wat meer info over de auto? Met name over de motor?
Hoi,
De auto is een V6.24 van 1991... pr nummer 5086
Ik vraag de eigenaar naar nog wat meer info ondertussen...
Woon in Noorwegen en moet zodoende wat meer organisere
Goede hulp hoeft natuurlijk niet gratis te zijn.. :wink:
Halloooo :zwaai:
Wij zijn altijd bereid om een nieuw lid van onze Club te helpen aan een wel zeer mooi exemplaar XM als een type 1. :wink:
Meer info please, waar staat ie foto's welk een uitvoering etc.
Lekker weer is de info al geplaatst. :lol:
Juist!! JP kom er maar in, heb je veel sleutel ervaring!?
Vraag de verkoper om alle details van staat en onderhoud,
heel belangrijk bij dit type XM.
Kijk dat zijn pas liefhebbers :thumbup:
Ik wil je graag helpen met specifieke info over dit type XM :wink:. Stuur de gegevens hier door zodra je wat meer weet.
Met deze topic kun je alvast wat inlezen over de 24v motor :wink: :
http://www.xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=3&t=354
Beetje late reaktie van mij .... de auto was bijna verkocht aan een andere buitenlander..... maar dat was een faudepoging ... gelukkig maar..
Dank je voor de inlees informatie! nuttig! ... Ik weet over de problemen met de motoren in de eerste periode.. hier in noorwegen vertellen ze me dat deze motoren kapot gingen bij 20000-40000 km en dat de nu nog levende V6.24 van later datum zijn of later door citroen verbetert zijn... Is dat ook jullie mening?
Deze auto heeft 150000 km gelopen dus.... moet ie haast wel verbetert zijn (pr nummer 5086: gebouwd 12 oktober 1990)
Van de verkoper begrijp ik dat hij alle dokumentatie heeft over onderhoud en servicer dat de auto heeft gehad (ook van de eigenaar voor hem met volledige service boekje).. 2 service dokumenten heeft hij door gemaild ( hij heeft de auto vanaf 2009 en heeft dokumentatie doorgestuurt van 2 servicebeuten uitgevoerd door D&O services citroen spesialist (http://www.decitroenspesialist.nl).
opmerkingen door D&O services waar ik graag wat over wil weten:
"Bij volgende beurt motor flushen i.v.m. tikkende klepstoters". .... tikkende klepstoters.??? wat is flushen en waarom moet dat??
"Veerschotels hebben wat corrosie" .... Ik weet dat dit een dure reparatie kan geven ....Opletten dus! Ik heb gevraagd of de vooste krikksteunen intakt zijn.... ook een belangrijk punt (antwoord wacht ik nog op)..
"Zweet olie RA op motorblok" Is dat een bekent probleem? is het uberhaupt een probleem?
"Koppeling gaat zwaar".... Teken voor bijna versleten koppelingsplaten of iets anders?? (wellicht gaat de koppeling normaal al zwaar)
"Niveaulampje motorolie blijft branden, oliepeil op peilstok in orde!" ..... bekent elektrisch probleem?? is dit een aardings-probleem of een sensor probleem?
"Storing temperatuurmeter mogelijk in de klok".... Dit probleem heb ik zelf ook gehad (Ik heb een XM V6.12 brake uit ´92) waar bij de airco niet werkt ( lek in het airco systeem.. geen vloestof in dit systeem).. aicosysteem is ook gekoppelt aan koeling van de motor (signaal voor aanslaan van koelfan wordt niet gegeven. waarschijnlijk door gebrek aan aicovloestof waardoor de meter niet werkt.... gevolg kan zijn dat de koelfan niet aanslaat als de motor stationair draait en dan de temperatuur van de motorolie stijgt (radiator voor motor en voor airco liggen naast elkaar.) (een bekent probleem ?????)
De verkoper meldt dat de airco niet echt koud wordt..... Dus het liefst druk-testen van airco ( zien of er een lek is).. en aanvullen van vloeistof....
Vraag van mij: is er een eenvoudige manier om te testen of het aircosysteem lek is?
Veel dokumentatie is aanwezig maar ik heb het allemaal niet kunnen zien natuurlijk
Mijn indruk is dat de auto regelmatig onderhouden is geweest en dat er wijnig zelf aan geschroeft is.. de eigenaar nu laat ook alles doen door de garage ( zelfs ruitewisserbladen vervangen).
Tot zover
bij voorbaat dank voor alle reakties
groetjes Koen
Het verhaal uit Noorwegen klopt, de eerste ZPJ4 modificaties werden door de Citroëndealers uitgevoerd en vanaf oktober '91 werden de modificaties standaard vanaf fabriek uitgevoerd.
Motor flushen, is de motor (meerdere malen) met verse motorolie spoelen om diverse inwendige vervuiling eruit te krijgen. Het kan zijn dat de hydraulische klepplunjers in de tuimelaars (klepstoters hebben hetzelfde doel, maar zijn constructief anders) tikken doordat ze inwendig vuil zijn, te weinig oliedruk op kunnen bouwen en de klepspeling niet / te weinig opheffen.
Voor de veerschotels verwijs ik je naar wimb, die heeft onlangs zijn veerschotels laten reviseren in Litouwen.
Dit motorblok staat niet bekend om dat het hevig gaat zweten. Als het zweet nattig is zou een krukaskeering(en) of vloeibare pakkingen van het carter of kleppendeksels lek kunnen zijn.
Een zware koppeling kan duiden op een versleten drukgroep of een versleten koppelingskabel en/of hevel. De koppelingen gaan in het algemeen vrij lang mee(>200.000km).
Niveaulampje motorolie kan een elektrisch probleem zijn, misschien een slecht contact van stekkers of verbindingen op de printplaat of de oliepeilsensor op het motorblok.
Storing temperatuurmeter/airco, een Bitron module onder het dashboardkastje verzorgt de sturing van de koelventilatoren. Een ingebouwde beveiliging zorgt ervoor dat bij een erg warme motor de airco wordt uitgeschakeld zodat de motor wordt gekoeld. Een check om de ventilatoren te controlen op hun werking, is de bruine stekker van de bruine temperatuursensor te trekken. Aan bestuurderszijde net onder motorafdekkap, rechts naast multiriem van o.a. aircopomp, achter een groene temperatuursensor. Haal je de bruine stekker eraf, dan moeten beide ventilatoren aanslaan.
Zie rode pijl:
Bij te weinig koelmiddel van de airco zorgt een beveligingsklep bij de filter/droger voor dat de aircopomp niet kan gaan draaien. Indien de vorige keer ook contrastvloeistof zoals Fluor met het koelmiddel erin is gegaan, dan kan lekkage met een uv lamp worden opgespoord. Met een gasdruktest kan eenvoudig gestest worden of het aircosysteem lekt, na 10-15min mag de druk niet meer dan een bepaalde (minimale) waarde dalen.
Succes!
Ter aanvulling op JP z'n verhaal. Die Bitron-module schakelt de koelventilatoren in 2 stappen in afhankelijk van de motortemperatuur. Bij een bepaalde hoge motortemperatuur, ik dacht 102 graden, schakelt hij de airco uit zodat de motor maximaal gekoeld kan worden (de verdamper van de airco zit namelijk voor de radiateur).
De temperatuurmeter in de klokkenwinkel heeft zijn eigen temperatuurmeting die helemaal los staat van het circuit van de koelfans.
Voor wat betreft de veerschotels: de kans dat ze nieuw leverbaar zijn wordt snel kleiner. Ik heb in Litouwen 2 veerschotels laten reviseren en rij daar nu mee rond waarbij ik er intussen zo'n kleine 1.000 km heb opzitten. De reparatie (verwijderen rubber, modificatie zodat de schotel niet door de motorkap schiet, PU-rubber en conservering) kostte inclusief verzendkosten zo'n €230,- per paar.
Ik lees in je verhaal dat het olielampje blijft branden én dat D&O adviseert om de motor te flushen. Dan vermoed ik dat het lampje om dezelfde reden brandt, namelijk vervuiling. En dan begin ik te twijfelen of de garages hun onderhoud wel serieus hebben uitgevoerd.
Een kleine correctie, de verdamper zit achter het dashboard en de condensor zit achter de radiateur :wink:.
De opmerking van wim over het brandende oliepeilmeter en de vervuilde motor vind ik een goede opmerking.
Je hebt gelijk, ik haal die namen altijd door elkaar. :oops: Ik bedoel inderdaad die 'andere' radiateur.
Nou het toch over de ZPJ4=24V gaat...... :oops: Dit is er dus zo'n eentje ???
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vtoins2shqca
Juist die xm hebben we bekeken en laten staan....
Dan kan dit topic dicht toch?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja dit kan op :slotje: