Dat alles loshalen valt heel erg mee. Er zit vloerbedekking boven je voeten met 2 schroeven tegen de onderkant van het dashboard. Als je die 2 torxjes los haalt gaat de vloerbedekkingsflap opzij en kan je rustig op je rug in de auto gaan liggen met je hoofd onder het dashboard. Dan zie je hem al zitten.
ABS moet nog gedaan worden, ABS sensor bestel ik einde van de maand als geld weer binnen is.
Alleen moet ik eerst die bout er uit krijgen en dat wordt geen makkelijke klus ben ik bang.
@La Noir Verni
Ik denk dat zeker 70% weg tepolijsten is, alleen de grote stukken niet.
maar heb je dat zo mooi gekregen met polijstmaschien ? :shock:
Dan staat mij een Glimmende Verassing tewachten, Me famillie dacht dat ik alweer een nieuwe auto had na dat ik hem gewassen had.
En jammer van deze grooste lakschade tussen achterraam en spoiler:
Weet iemand toevallig hoe ik bij de wissermotor voor achter kan komen ?
Die staat soms namelijk stil midden op Het raam ( terwijl hij er voor wel werkte ) en wil alleen weer werken als ik de wisser ogetilt heb.
@maartenh
Vanmiddag even bezig geweest aan Bestuurders zijde. ( hij zit erg hoog weggewerkt, hoger dan die van u )
En heb de Luchtklepmeng regelaar gevonden, Na wat tikken er op werd de lucht koud :wtf: , Toen weer naar warm gezet .
Dit werkte goed, Tot ik weer naar de 15 graden ging toen reageerde de regelaar weer niet. Kan deze defect zijn of is dat niet tot zelden voor gekomen ?
Er is teweinig ruimte om de regelaar even los tehalen voor controle en terug teplaatsen.
@La Noir Verni
Ja u heeft gelijk, Heel denhaag is een nadeel.
Kan nergens fatsoelijk parkeren zonder een deuk extra weer van zijn plek tegaan.
2 dagen terug een vrachtwagen trailer kennis gemaakt met de dame, Gelukkig wel de achterbumper dus de schade valt nog mee.
En toch zijn onze xm's daar precies hetzelfde :lol:
De 2 schroefjes losdraaien en de stekker los. Dan heb je het servo'tje los.
Op de sloop de servo van de recirculatieklep af halen (die heeft nog niet zoveel rondjes gedraaid) of een nieuwe bestellen.
Nieuwe was het 2 jaar geleden iets van 80 euro (niet bij de dealer, daar is ie 5 keer zo duur, maar gewoon op het valeo nummer bij de brezan.)
Je hebt gelijk, Ik zat gewoon tekloten. En heb het mezelf maar een stuk makkelijker gemaakt door alles onder het stuur en van het middenconsole te verwijderen.
De servo verwijderd,
En thuis gaan testen. Hij werkte niet dus open geschroeft en trof de servo zo aan :
Daarom werkte hij niet ?
Dus maar uit elkaar gehaald,En Gaan testen met 9V batterij en motortje functioneerde prima na wat smering.
Dus alles maar weer in elkaar gaan zetten.
LET OP ZET DE 2 PIJLEN WEL TEGEN ELKAAR
Weer deels in elkaar gezet en nog een kleine test of alles draaide
En toen weer netjes in elkaar zezet, En straks of morgen maar weer eens inbouwen en kijken of hij het dan nog wil doen.
Ik ben nog wat verder gegaan door de koolborstels weer recht te maken, dat werkte een paar dagen. Het asje waar de koorborstels over slepen is gewoon te ver afgesleten.
Het werkte weer een paar dagen, toen heb ik een nieuwe besteld.
Vanavond geprobeert de servo terug teplaatsen maar krijg hem niet netjes in het gedeelte, Teweinig licht en een tevelle lamp ( 300watt ) bijdehand.
Hij functioneert wel netjes alleen warm/koud is omgedraaid.
Als ik temperatuur omhoog doe schakelt hij de klep richting airco/koude lucht, Zet ik de termperatuur weer omlaag gaat hij richting de warme kant.
Hij past na mijn proberen maarop één manier en dan gaan de temperaturen verkeerd , Heeft iemand toevallig een foto van hoe hij er in moet,
Ik plaats hem met de draad naar dashboard toe.Zo was hij ookgeplaatst
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, De 3 servo's hebben ale 3 een andere aansluitings indeling.
Simpelweg ook ander nummer, En zo dus niet even uitwisselbaar zijn.
Dan krijg je dit soort probleempjes :
Zo op het eerste gezicht niets aan de hand
Maar toen keek ik wat beter en kwam tot een conclusie
Ja waarom zou hij de verkeerde kant op draaien, Juist Zwart en Bruin zitten omgedraaid.
Na een Kleine ingreep dit resultaat:
Vanavond maar weer eens in de autoplaatsen en kijken of het dan functioneerd naar behoren.
Ik zie overal dat zwart aan de buitenkant hoort tezitten, Alleen heb ik dan een probeleem in de auto bakabeling ?
Heeft er toevallig iemand een foto van de aansluiting van in de auto waar de kleur codes van de draden zichtbaar zijn ?
Als dat verkeerd zit pas ik het in de auto aan, En de servo weer terug aanpassen aan de normale aansluiting
Vanmiddag de servo terug geplaatst, En hij werkte maar niet voorlang.
Dus maar opzoek naar een 2dehands goede servo, Alleen op MP en Speurders niet tevinden.
Dus eens op sloop informeren vandeweek
Vandaag bevestiging gehad dat de ABS sensor besteld is en van af morgen optehalen is.
Alleen een probleem de bout heb ik er nog steeds niet uitgekregen.
Zelfts een moer er achter vast lassen werkt niet, Blijft niet vast zitten , Het lijkt wel of de bout van gehard staal is.
En door boren wordt hem ook niet ,de boorkop is krom. ik heb uit me handen heb laten kletteren terwijl ik van de trap wiel.
Boormachine lenen en ff titanium boortje halen en ook een centerpuntje kopen anders blijft je boor alle kanten op wandelen. Zijn echt geen geharde boutjes maar je moet wel goed gereedschap hebben ;)
is nog geen 10 euro materiaal
vandaag een ritje gemaakt naar schiedam om de ABS sensor optehalen
Volgende week de sensor maar eens plaatsen, aangezien ik tot vrijdag met school op kamp ben daar nu geen tijd voor.
Op de terug weg van Schiedam naar Denhaag dacht ik even een 0 tot 100 sprintje temaken en tefilmen.
Alleen warempel Slipt de koppeling ?
Het leek als of ik in eens in een automaat reed, Ze trok door naar de 6K RPM en zakte in eens terug naar de 4500 precies op het moment dat ik schakelde.
Het is in het filmpje licht tezien aan de RPM meter wat er werkelijk gebeurt, wat kan dit zijn ?
Als het gebeurde nadat je schakelde begint waarschijnlijk je koppeling het te begeven.. ga maar eens 30 rijden in zn 5 en dan in 1 keer volgas en kijk wat er met je toerenteller gebeurd. Sneller stijgen dan optrekken = nieuwe koppeling nodig
het is idd de handigste manier om je koppeling te testen maar misschien toch beter om een paar km harder te rijden dan die 30. Bij 30 gaat geheid je motor bokken.
Dat alles loshalen valt heel erg mee. Er zit vloerbedekking boven je voeten met 2 schroeven tegen de onderkant van het dashboard. Als je die 2 torxjes los haalt gaat de vloerbedekkingsflap opzij en kan je rustig op je rug in de auto gaan liggen met je hoofd onder het dashboard. Dan zie je hem al zitten.
Een deel kun je misschien wel weg polijsten Benzie, de rest wordt spotrepair.
Als voorbeeld bij mijn XM:
Na:
Ja Bennie, mooie kleur ;) Hopen dat het polijsten werkt, maar in jouw wijk lijkt het me toch meer een nadeel als ze er goed uitziet.
Heb je de ABS nou al klaar? :mrgreen:
En een handtekening!!!!
Wat dat betreft is heel De Haagh een nadeel :mrgreen:
Valt mee hoor... Vogelwijk, grote delen van Ypenburg, Leidscheveen, allemaal prima te doen :grijns:
En een handtekening!!!!
@Detlev
ABS moet nog gedaan worden, ABS sensor bestel ik einde van de maand als geld weer binnen is.
Alleen moet ik eerst die bout er uit krijgen en dat wordt geen makkelijke klus ben ik bang.
@La Noir Verni
Ik denk dat zeker 70% weg tepolijsten is, alleen de grote stukken niet.
maar heb je dat zo mooi gekregen met polijstmaschien ? :shock:
Dan staat mij een Glimmende Verassing tewachten, Me famillie dacht dat ik alweer een nieuwe auto had na dat ik hem gewassen had.
En jammer van deze grooste lakschade tussen achterraam en spoiler:
Weet iemand toevallig hoe ik bij de wissermotor voor achter kan komen ?
Die staat soms namelijk stil midden op Het raam ( terwijl hij er voor wel werkte ) en wil alleen weer werken als ik de wisser ogetilt heb.
Plastic paneel loshalen uit de achterklep (aan de binnenkant) dan zie je hem wel zitten +-
@maartenh
Vanmiddag even bezig geweest aan Bestuurders zijde. ( hij zit erg hoog weggewerkt, hoger dan die van u )
En heb de Luchtklepmeng regelaar gevonden, Na wat tikken er op werd de lucht koud :wtf: , Toen weer naar warm gezet .
Dit werkte goed, Tot ik weer naar de 15 graden ging toen reageerde de regelaar weer niet. Kan deze defect zijn of is dat niet tot zelden voor gekomen ?
Er is teweinig ruimte om de regelaar even los tehalen voor controle en terug teplaatsen.
@La Noir Verni
Ja u heeft gelijk, Heel denhaag is een nadeel.
Kan nergens fatsoelijk parkeren zonder een deuk extra weer van zijn plek tegaan.
2 dagen terug een vrachtwagen trailer kennis gemaakt met de dame, Gelukkig wel de achterbumper dus de schade valt nog mee.
Je bent iig netjes opgevoedt met je ge- "U"...zeg maar gewoon je en jij hoor! :wink:
En toch zijn onze xm's daar precies hetzelfde :lol:
De 2 schroefjes losdraaien en de stekker los. Dan heb je het servo'tje los.
Op de sloop de servo van de recirculatieklep af halen (die heeft nog niet zoveel rondjes gedraaid) of een nieuwe bestellen.
Nieuwe was het 2 jaar geleden iets van 80 euro (niet bij de dealer, daar is ie 5 keer zo duur, maar gewoon op het valeo nummer bij de brezan.)
@maartenh
Je hebt gelijk, Ik zat gewoon tekloten. En heb het mezelf maar een stuk makkelijker gemaakt door alles onder het stuur en van het middenconsole te verwijderen.
De servo verwijderd,
En thuis gaan testen. Hij werkte niet dus open geschroeft en trof de servo zo aan :
Daarom werkte hij niet ?
Dus maar uit elkaar gehaald,En Gaan testen met 9V batterij en motortje functioneerde prima na wat smering.
Dus alles maar weer in elkaar gaan zetten.
LET OP ZET DE 2 PIJLEN WEL TEGEN ELKAAR
Weer deels in elkaar gezet en nog een kleine test of alles draaide
En toen weer netjes in elkaar zezet, En straks of morgen maar weer eens inbouwen en kijken of hij het dan nog wil doen.
Ik ben nog wat verder gegaan door de koolborstels weer recht te maken, dat werkte een paar dagen. Het asje waar de koorborstels over slepen is gewoon te ver afgesleten.
Het werkte weer een paar dagen, toen heb ik een nieuwe besteld.
Nieuwe besteld ?
Motortje kost bij electronica zaak 2.50€ :o daar ga je toch geen hele nieuwe servo voor bestellen ?
Tevens als ik naar dat motortje kijk zou dat gewoon soepel moeten lopen, Gemeten wat de weerstand was van de spoelen ?
Je hebt namelijk 3 spoelen die dienen alle 3 tussen een bepaalde waarde teschommellen.
Alle 3 een waarde van tussen de 34.4 en 35.5
Wat foto's van mijn bevindingen tijdens het in en uit elkaar halen van alles.
Slingeren er toevallig geen servo's bij mensen rond ?
Vanavond geprobeert de servo terug teplaatsen maar krijg hem niet netjes in het gedeelte, Teweinig licht en een tevelle lamp ( 300watt ) bijdehand.
Hij functioneert wel netjes alleen warm/koud is omgedraaid.
Als ik temperatuur omhoog doe schakelt hij de klep richting airco/koude lucht, Zet ik de termperatuur weer omlaag gaat hij richting de warme kant.
Hij past na mijn proberen maarop één manier en dan gaan de temperaturen verkeerd , Heeft iemand toevallig een foto van hoe hij er in moet,
Ik plaats hem met de draad naar dashboard toe.Zo was hij ookgeplaatst
Ik heb nog een oude l.v. deur staan.
De servo daar uit kun je wel van me overnemen.
heb je per ongeluk dat motortje verkeerd in elkaar gezet? Dus de koolborsteltjes 180 graden gedraaid?
Dat moet haast wel want monteren op de klep-as gaat maar op een manier.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Eerder de draadjes er verkeerd om op gesoldeerd.
Veel kan je er verder niet fout aan doen.
Los solderen en weer terug, meer heb ik niet gedaan :shock:
Dus zou naar behoren moeten werken. Althans dat lijkt mij.
dan moet je de draadjes er andersom op solderen :wink:
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, De 3 servo's hebben ale 3 een andere aansluitings indeling.
Simpelweg ook ander nummer, En zo dus niet even uitwisselbaar zijn.
Dan krijg je dit soort probleempjes :
Zo op het eerste gezicht niets aan de hand
Maar toen keek ik wat beter en kwam tot een conclusie
Ja waarom zou hij de verkeerde kant op draaien, Juist Zwart en Bruin zitten omgedraaid.
Na een Kleine ingreep dit resultaat:
Vanavond maar weer eens in de autoplaatsen en kijken of het dan functioneerd naar behoren.
Als ik servo's demonteer in mn slopers dan kan ik ze gewoon alle 3 op 1 aansluiting testen en dan gaan ze ook all 3 dezelfde kant op ;)
Ik zie overal dat zwart aan de buitenkant hoort tezitten, Alleen heb ik dan een probeleem in de auto bakabeling ?
Heeft er toevallig iemand een foto van de aansluiting van in de auto waar de kleur codes van de draden zichtbaar zijn ?
Als dat verkeerd zit pas ik het in de auto aan, En de servo weer terug aanpassen aan de normale aansluiting
Vanmiddag de servo terug geplaatst, En hij werkte maar niet voorlang.
Dus maar opzoek naar een 2dehands goede servo, Alleen op MP en Speurders niet tevinden.
Dus eens op sloop informeren vandeweek
Vandaag een Nieuw Audio/Navigatie systeem gekocht.
Het betreft een 2din's systeem, hoop dat het een beetje behoorlijk werkt.
http://www.2dinshop.nl/Webwinkel-Product-4814345/2Din-multimedia-GPS-systeem-+-gratis-inbouwframe.html
Update:
Vandaag bevestiging gehad dat de ABS sensor besteld is en van af morgen optehalen is.
Alleen een probleem de bout heb ik er nog steeds niet uitgekregen.
Zelfts een moer er achter vast lassen werkt niet, Blijft niet vast zitten , Het lijkt wel of de bout van gehard staal is.
En door boren wordt hem ook niet ,de boorkop is krom. ik heb uit me handen heb laten kletteren terwijl ik van de trap wiel.
Boormachine lenen en ff titanium boortje halen en ook een centerpuntje kopen anders blijft je boor alle kanten op wandelen. Zijn echt geen geharde boutjes maar je moet wel goed gereedschap hebben ;)
is nog geen 10 euro materiaal
UPDATE:
vandaag een ritje gemaakt naar schiedam om de ABS sensor optehalen
Volgende week de sensor maar eens plaatsen, aangezien ik tot vrijdag met school op kamp ben daar nu geen tijd voor.
Op de terug weg van Schiedam naar Denhaag dacht ik even een 0 tot 100 sprintje temaken en tefilmen.
Alleen warempel Slipt de koppeling ?
Het leek als of ik in eens in een automaat reed, Ze trok door naar de 6K RPM en zakte in eens terug naar de 4500 precies op het moment dat ik schakelde.
Het is in het filmpje licht tezien aan de RPM meter wat er werkelijk gebeurt, wat kan dit zijn ?
Als het gebeurde nadat je schakelde begint waarschijnlijk je koppeling het te begeven.. ga maar eens 30 rijden in zn 5 en dan in 1 keer volgas en kijk wat er met je toerenteller gebeurd. Sneller stijgen dan optrekken = nieuwe koppeling nodig
het is idd de handigste manier om je koppeling te testen maar misschien toch beter om een paar km harder te rijden dan die 30. Bij 30 gaat geheid je motor bokken.
Ik denk dat ie de strekking van het verhaal wel snapt gomp...
Pagina's