Beetje kromme titel, maar ik zal het uitleggen.
Als ik mijn v6/12 aut. B.J 92 start begint de computer een check.
Ze “displayed” in het linker display dan “stop test lampen”en “gebruik de rem”.
Tijdens deze opmerkingen brand het “uitroep teken” lampje in het middelste display.
Deze melding kreeg ik normaal maar 1 keer daarna gaat het “uitroepteken”lampje uit.
Nu blijft de computer deze melding herhalen en het “uitroep teken” lampje blijft branden.
Vreemde is dat het soms na een minuut of 5 uitgaat.
Maar meestal blijft het de hele rit zichtbaar
Heb gisteren wat stekers losgemaakt en ingespoten met zuurvrije vaseline en vond twee draadje die gebroken waren.
Eentje van het meest linker relais die voor de computer kast zit. En eentje (geel draadje) in een kabel boom onder de zekering kast voor het lucht filter.
Beide heb ik weer verbonden.
Daarna is dit blijven branden begonnen.
Engelsen hebben hier een uitdrukking voor “don’t fix it if it isn’t broken”
Heb ik dus wel gedaan. :oops:
Kan natuurlijk toeval zijn.
Heb de accu een uurtje ontkoppelt, maar dat hielp niet
Wie waar ik dit moet zoeken?
Alvast bedankt!
LHM Niveau goed? Dat is imho wat de controle inhoud. Of zou het kastje wat Mike ook ooit vervangen heeft naar de eeuwige weerstandvelden zijn.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bij mij blijft dat uitroeptekentje ook altijd branden na het starten. Als ik dan een keer m'n rempedaal aantik, gaat die pas uit. Had al vaker gelezen dat type 1 XM rijders dit hadden, dacht altijd dat dit dus hoorde?!
Klopt Timo, dat hoort zo bij een serie1 :wink:.
Door op de rem te trappen om de remlichten te bedienen kan de boordcomputer de remlichten testen.
Dat is ook wat er nu bij mij fout gaat.
Noormaal gesproken gaat na het intrappen van de rem het waarschuwingslampje uit en verdwijnt de melding op het scherm.
Bij mij blijft die de hele rit branden.
Mark, lijkt me niet met LHM niveau te maken te hebben. Heb wel even gechecked, niveau is OK)
Wat bedoel je precies met dat kastje van Mike,
Volgens mij is de vorige eigenaar van mijn XM stan, die heeft hem 10 jaar in bezit gehad.
Deze Mike :D http://xmclub.nl/forum/topic?f=8&t=255 blz 172 :wink:
Hij kreeg ook problemen met vage meldingen over de remlichten, boosdoener bleek toen een defecte weerstand.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gelukkig, dus toch. Ik zat het me later steeds af te vragen, maar kon het ook al nergens in het instructieboekje vinden.
Tot nu toe kom ik er niet uit :cry:
Ik heb de schema’s erbij gepakt.
Ben bij de F2 zekering begonnen.
Die is goed, heb ook de zekering eruit gehaald en als het contact aanstaat staat er 12V over de zekering polen.
Ik heb de schakelaar doorgemeten en die sluit netjes als ik het rempedaal intrap.
Vreemde is dat ik dan 0,8V op de remlichten heb i.p.v. 12V
Met andere woorden mijn remlichten doen het dus niet.
Dat is de verklaring waarom de zelftest blijft lopen
Ben dus nu op zoek waarom mijn remlichten het niet doen.
Nog wat, het glazen gedeelte van de rechter remlicht lamp zat verdraaid in de banjonet. maar na vervanging doen de remlichten het nog niet
De remlicht schakelaar (319 op mijn schema) gaat naar een component 54 en 3. Ik neem aan dat dat de componenten zijn die met de zelftest en het display te maken hebben.
Weet alleen niet hoe ik die kan testen.
Heeft iemand suggesties???
Kijk maar in Mike z'n draadje. Zijn defecte unit is een bak met alleen maar weerstanden.
volgens mike had hij een ander probleem,
heb wel de twee zwarte kastjes gevonden onder het handschoenenkastje. Ik heb ze los gehad en open gemaakt, zien er goed uit maar dat zegt waarschijnlijk niets.
waarschijnlijk moet ik ze dus gewoon een keer uitwisselen voor eentje waar ik zeker van weet dat hij goed is.
Weet jij of het de linker of rechter is?
dit is trouwens de foto uit mike zijn draadje maar het zijn inderdaad de kastjes die onder mijn handschoenenkasjte ook zitten. de linker heeft meer aansluitingen dan de rechter.
probleem is dat ik op dit moment dus ook geen remlichten heb dat is mij te link om te rijden, straks klapt er eentje achterop.
Iemand deze kastjes nog liggen? en bereid ze even te lenen voor een test?
Dat je geen remlichten hebt duid dus wel ergens op. Goeie kans dat een van de units (volgens mij was het de Jeager) is gaan hemelen.
Vandaar dus ook dat je melding niet weggaat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gaat er niet van alles door elkaar lopen hier ? Blijft de melding "testen remlichten" met tekst aktief, of alleen het uitroeptekentje ? ZIjn er daadwerkelijk geen remlichten meer of is het een flauwekulmelding ? Bij mij doet 1 van de remlichten het niet, maar deze waarschuwing komt alleen tevoorschijn als ik rem. Als het systeem blijkbaar de test niet "ziet" is dan niet de remschakelaar onder het rempedaal verdacht ?
OK< ik lees nu wat beter en zie dat de remichten het niet doen ? Lampjes ??
Ik dacht in eerste instantie dat het inderdaad alleen de melding op het display was, en dat mijn remlichten het gewoon doen
Maar ze doen het echt niet.
Lampen zijn goed
Schakelaar is goed
zekering is goed (12V op de schakelaar)
1 van de remlichten zat met het glaze gedeelte verdraaid in de banjonet. weet niet of dat een sluiting gegeven heeft (zekering is niet kapot gegaan)
Als mijn rem ingetrapt is heb ik 0,8 V op het remlicht.
en als ik de rem loslaat 0V
Er gebeurt dus wel wat.
Morgen ga ik het kastje uitbouwen
(onder het dashboard kastje rechts)
Alsik dan ook geen 0,8 V heb weet ik zeker dat ik het juiste kastje te pakken heb.
Dan eerst een bypass maken (draadje van de remschakelaar direct naar de remlichten, en de pin van de steker dus losmaken)
Dan kan ik in iedergeval weer rijden zonder de angst dat ik een vrachtwagen in mijn nek krijg.
Dan opzoek naar een ander kastje om te kijken of dat echt de boosdoener is
Dit gaat toch erg op het probleem van Mike lijken.
Mijn idee :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mike melde me dat bij zijn XM de remlichten wel werkten maar alleen in het display stond dat zijn linker remlicht kapot is.
Bij mij werken beide remlichten niet en meldt het display dat ik me rem in moet trappen.
Hij komt dus niet door de check van de remlichten maar stuurt ook mijn remlichten niet aan.
Zit waarschijnlijk wel in hetzelfde kastje.
Gevonden :D
Lag toch aan de remschakelaar :oops:
Vreemd elke keer als ik mijn multimeter er op zetten kreeg ik netjes een piep geluid.
Wat duid op verbinding.
ik heb vanavond van achter naar voren gewerkt.
dus eerst de lampen in de achterklep. Daarna de bedrading van de lampen naar het kastje waar de weerstanden in zitten. daarna heb ik spanning gezet op de pinnen (7 en 9) van dat kastje die naar de remlichten lopen.
Alles tot nu toe OK.
Daarna spanning gezet op de pin (8) die via bedrading in het kastje beide remlichten bedienen.
Tot nu toe alles OK
Kon dus alleen nog maar in de bedrading zitten van het kastje naar de rempedaal schakelaar.
Ook dat stuk was OK. GRRRRRRR
Dus toch maar gaan kijken naar de remschakelaar.
Leek eerst in de connector te zitten. die heb ik eraf geknipt en vervangen voor degelijke AMP connectors.
Maar dat gaf geen verbetering.
Toen heb ik het bovenste stuk van het rempedaal gedemonteerd.
in dat ding zit de schakelaar.
Uit elkaar gehaald en de contacten schoon gemaakt.
De schakelaar bestaat uit een maak en verbreek contact.
Beide worden door hetzelfde nokje ingedrukt.
Ik heb het stukje van die nok die het verbreek contact bedient afgevijlt (die gebruik je niet) zodat er meer druk op het maak contact wordt uitgevoerd.
In elkaar gezet en werkt perfect. Ik hoef er maar naar te kijken of mijn remlichten gaan aan. en de waarschuwing op het display dus uit.
Conclusie:
klungelig bezig geweest met foutzoeken
gelukkig is het kasthe met weerstanden heel.
En uiteindelijk aan de verkeerde kant begonnen met zoeken.
Ga nu een biertje drinken
Oja, ik zal mijn leven beteren en dit soort zaken netjes vermelden in mijn XM. :silent:
:thumbup:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kan ik hieruit concluderen dat je geen cruise control hebt Hans? Dat 2de contact is normaal gezien voor het onderbreken van de cc bij aanraken van de rem. Meestal is het issue dat de nok van de remlichten wat is "gesmolten" door de te hoge temp die er bij branden van de remlichten ontstaat. Vooral bij een automaat treedt dit op omdat je daar veel vaker met je voet op de rem staat voor bijv stoplichten.
Ik heb ook een probleem gehad met m'n remlichten. In mijn topic staat daar ook wat over (redelijk in het begin). Mijn schakelaar/de nok is aangepast zodat het nu weer goed werkt. Komt neer op het verhogen van de andere nok ipv afvijlen/verlagen van de kleine nok voor het verbreekcontact.
Je hebt een lekker biertje verdiend Hans :wink:
Klopt, ik heb geen Cruise Control.
Het verbreek contact zit ook niet aangesloten op een draad, vandaar dat ik ook niet bang was de vijl erop te zetten.
Ik heb jouw oplossing gezien en die is zeker duurzamer.
voor nu wil ik even dat alles netjes werkt.
Mocht het weer optreden ga ik het ook op die manier aanpakken.
Je zou bijna een relais opnemen. Bij elkaar loopt er volgens mij al snel 6 Amper door de schakelaar.
En bij een automaat brand dat ook langdurig.
:thumbup: Hey, goed gedaan Hans! Rijdt veel relaxter nu!