Mijn eRFGoeD 60

271 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb
Re: Mijn eRFGoeD 60

Het lijkt niet alleen, het is zo. En dat kan ik uit eigen ervaring vertellen. Het verschil is subtiel maar merkbaar. :wink:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Mijn eRFGoeD 60

Dat beetje druk wat naar de HR's stroomt als jij over een drempel zweeft zit makkelijk in de voorraadbol voor een drempel of 10.
Zelfs met een slippende riem pomp je dat weer in no-time bij.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Zal wel Maarten, maar ik merk het verschil toch echt. Ik denk dat hij ook niet meer de volledige druk levert. Wat het is weet ik niet, maar je voelt het verschil.

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Mijn eRFGoeD 60

Het grootste deel van de opbrengst is voor de stuurbekrachtiging. Bij een slippende riem zuigt de pomp te weinig aan, en van dat te lage debiet gaat slechts een klein deel naar je veer/remsysteem. De pomp heeft meer moeite om het systeem op druk te krijgen en houden. Een goed gespannen riem merk je sowieso al doordat de auto sneller omhoog komt; ook bij een 6+2 pomp.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

idd.

Anyway, vandaag omdat ik toch vrij ben even naar de aircoboer gereden....

Nu weet ik dus waar dat sissende geluid van een paar maanden terug vandaan kwam. Buis tussen pomp en compressor overleden...

Heeft iemand nog goeie liggen van een slooppartij? Als ik hem zelf aanschaf zet hij hem er onder, vind ik wel weer goeie service dat hij dat zelf voorstelde.

Zometeen de centrifugaalregelaar aanpakken. Moet ik nog ergens speciaal op letten?

En een handtekening!!!!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Nou, ook weer snel klaar met de stuurbekrachtiging :(

Als eerste maar eens die kabel onderaan losgetrokken en gestart... Nou neem ik aan dat de bedoeling is dat je de kern kunt zien draaien bij stationair...

Dat doet 'ie dus niet dus hebben de loopwerkaftakprofeten blijkbaar gelijk :(

En een handtekening!!!!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mijn eRFGoeD 60

als ik het goed begrepen hebt is dat een aftakking van je snelheidsmeterkabel. Deze staat stil als jij stil staat. Je hebt dan maximale stuurhulp. Bij rijden wordt dat door de draaiing waardoor de gewichtjes naar buiten geslingerd wordt steeds minder doordat de toevoer "afgeknepen" wordt. Ik zou dus zeggen dat niet draaien van de kern bij stilstand klopt....

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Oww jah.... Ik ben blijkbaar nog steeds niet goed wakker. Hmmm, hoe testen we dat...

Anyway, goed is het sowieso niet, want sturen bij stilstand gaat nog steeds niet echt lekker licht. Heb net gekeken maar zie er toch teveel tegenop om dat zo'n eerste keer alleen te doen, loskrijgen gaat me zeker lukken maar krijg ik het dan ook were vast? (en hoeveel LHM ga ik verliezen :lol: )

En een handtekening!!!!

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Mijn eRFGoeD 60

wimb zegt:

Het grootste deel van de opbrengst is voor de stuurbekrachtiging. Bij een slippende riem zuigt de pomp te weinig aan, en van dat te lage debiet gaat slechts een klein deel naar je veer/remsysteem.

Daarvoor bestaat het debielblok, eerst remmen, dan veren, dan sturen.

wimb zegt:

ook bij een 6+2 pomp.

6+2 is een 'gescheiden' systeem, 6 plunjers voor het sturen en 2 voor het remmen/veren.
Daardoor duurt een 6+2 systeem wel veel langer om op druk te komen na het starten en instappen van meerdere mensen.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

maartenh zegt:

Daarvoor bestaat het debielblok, eerst remmen, dan veren, dan sturen.

Bedoel je niet 'eerst remmen, dan sturen, dan veren'? (aangezien vering eigenlijk alleen maar luxe is en sturen wel een beetje belangrijk?)

En een handtekening!!!!

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Mijn eRFGoeD 60

Misschien had ik het stuurbekrachtiging moeten noemen, dat is volgens citroen het minst belangrijkst.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Mijn eRFGoeD 60

@Detlev, zoals door furrie opgemerkt moet de centrifugaal mechaniek niet draaien bij stilstand. Of de mechaniek wordt aangedreven kun je controleren door de voorkant op pootjes te zetten met de voorwielen van de grond en met lopende motor in Drive of Retour zetten.
zie: http://www.youtube.com/watch?v=BLp9sMjkYc0
Als de aandrijfkabel draait wordt die nog door de loopwerkaftak aangedreven, ook als die in slechte staat is. Pas als de plastic tandwielen van de loopwerkaftak helemaal kapot zijn dan wordt de aandrijfkabel niet aangedreven en zou het continu licht moeten sturen. Maar dat laatste is bij jou ook niet het geval bij stilstand.

Ook ik vond dat de diravi van mijn XM te zwaar bediende tijdens het parkeren en kwam ook niet mooi terug naar de middenstand.
Bij mijn XM heb ik de zwarte plastic diravi afstelknop aan het schutbord uiteindelijk flink teruggedraait naar een positie zoals die hoort te zijn vanaf fabriek. Bij Benny zijn XM had ik gezien dat het moertje aan het uiteinde van de kabel overeenkomt met de gekitte rand van een ovaal plaatje in het plaatwerk en gezien vanaf de grill.
Nadat ik dat zo had afgesteld bediend mijn diravi iets lichter en naar beide kanten toe even licht/zwaar, ook het terugdraaien na het loslaten gaat nu zoals het hoort. Daarna nog wat afstelplaatjes tussen het alublokje en zwarte bol gedaan omdat het nog te zwaar stuurde bij parkeren, het stuur blijft ook nu mooi terugdraaien.
Nu moet ik mijn XM opnieuw laten uitlijnen omdat die nu redelijk naar rechts afwijkt tijdens het rechtuit rijden.

Dus check ook even de positie van het moertje aan de afstelkabel bij jouw XM.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Ja, dat van die stilstand is ook logisch, ik zat met toerentallen in mijn hoofd maar dat slaat nergens op.

Pootjes heb ik niet, dus dat testen gaat me ook ff niet lukken. Ik zal wel even kijken of ik jouw aanwijzingen voor het terugdraaien snap, maar aan de andere kent, het is bij mij 'ineens' misgegaan.
Ik heb veel meer het idee dat het deel dat de uiteindelijke stuurbeweging uitvoert gewoon niet voldoende LHM krijgt. Zou dan toch een lege diravibol moeten zijn. Of een kabel die klemt. Of een verstopping.

Meest frappante is nu: Tot 3/4 slag van het stuur gaat het vrij licht, daarna moet je echt kracht gaan zetten. En als je dat doet dan merk je dat iedere 4 seconden of zo de pomp inkomt, omdat het dan wel even lukt om te draaien.
Binnenkort maar eens proberen ergens anders dit na te laten kijken.

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Mijn eRFGoeD 60

Als je het zo beschrijft lijkt het toch op een diravibol die aardig leeg is.

Ben je a.s. weekend ook bij de Citromobile?

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Waarschijnlijk niet... drukdrukdruk, gisteren was mijn enige echt vrije dag. Veel geslapen ;)

En een handtekening!!!!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Tsjeemig, helemaal op pagina 3...

Anyway, blijkbaar een permanente storing op mijn voorste elektroklep. Wat kan ik zelf uitzoeken/fixen?

En een handtekening!!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Mijn eRFGoeD 60

Bedrading?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Mijn eRFGoeD 60

In de Olving staat een hele uitgebreide foutzoekprocedure met het meten van spanningen en weerstanden. Hoewel het wel mijn bijbel is heb ik het natuurlijk niet bij me hier op kantoor dus het antwoord op het precieze hoe en wat moet ik je schuldig blijven.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mijn eRFGoeD 60

Ik had ooit ook een elektroklep storing. Veroorzaakt door het afkoppelen van de accu: blijkbaar blijft de computer lang genoeg spannig houden om de afvallende elektroklep nog als fout te registreren. Dat is mijn theorie althans. Ik heb het destijds gewist en is nooit meer teruggekomen.

Resumerend: maak je pas sappel als het regelmatig terugkomt. (Zoals eigenlijk alles bij een XM :wink: )

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Daarom maak ik me sappel. Ik had hem gisteren gewist en hij is meteen terug. Althans, gisteren stornigen gewist en vandaag zie ik al dat de VC weer in storing staat. 1+1=2.

En een handtekening!!!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Mijn eRFGoeD 60

Mja OK da's klotah idd. Al doorgemeten of de diode op de klep nog heel is, of heb je al een gemodde VC? Zo ja dan is je spoel ws gaan hemelen.
In dat geval is Matthijs je vriend... Gelukkig kun je de spoel vervangen zonder meteen je hele HA blok eraf te slopen. Vóór althans.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Nee nog niks doogemeten, mijn vraag was juist wat ik (eenvoudig) zelf kon checken. En volgens mij is mijn VC niet gemod.

En een handtekening!!!!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Mijn eRFGoeD 60

Laat ik nu zomaar plotseling jou een pb gestuurd hebben. :shock:

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

Jah, zomaar plotseling ook ineens gelezen en beantwoord...

Nah ja, ze veert nog. vreemd genoeg is ze niet echt hard en onaangenaam, dus blijkbaar staat de klep continu open? Maar weggedrag is ook niet echt slechter. Tsja.

En een handtekening!!!!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

tjeemig... Was gewoon mijn topic kwijt... Helemaal op pagina 3!

Anyway, de jaarlijkse schrootbelasting moet weer betaald worden (APK dus) en na mijn lekke bandje van laatst toch ook maar even bandjes halen.

Voor die bandjes lekker makkelijk naar de KF (scheld maar, het raakt me niet!) en daar gelijk voor €25 ook maar keuring:

3 puntjes;

- ashoes linksvoor moet ik dichtsmeren met óf zwarte pakking, óf sneldrogende ruitenkit
- uitlaat moet ik dichtsmeren met dat gumspul of zo (heel klein gaatje in de buis vlak voor de einddemper)
- remkabel rechtsvoor is gebroken.

Zijn er hier vrijwilligers die het eea hiervan volgende week met mij willen aanpakken?
die eerste twee wil ik zelf doen (met hulp!), als dat gedaan is kan ik die derde eventueel wel laten doen. Geen idee hoeveel werk dat is. En indien nodig is er in zoetermeer een DHZ-garage waar ik vast wel een plekkie kan huren.

En een handtekening!!!!

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Mijn eRFGoeD 60

Maar zo duur zal dat dicht laten smeren toch niet zijn als ze dat aangeven?

detlev
afbeelding van detlev
Re: Mijn eRFGoeD 60

WIl niet zeggen dat ze het ook zelf doen. Die handremkabel willen ze niet doen vanwege het PSA-gereedschao dat ze niet hebben. Dan moet ik toch een oplossing zoeken en dan kan dat smeren er wel bij ;)

En een handtekening!!!!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Mijn eRFGoeD 60

Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig dan? :wtf:

Ik ben laatst met de schijven, blokken en klauwen bezig geweest en die kabels haak je toch gewoon in en uit de hevels?

gomp
afbeelding van gomp
Re: Mijn eRFGoeD 60

PSA gereedschap voor een "hand"remkabel ??

het kan een pokkuh klus zijn maar speciaal gereedschap...

wimb
afbeelding van wimb
Re: Mijn eRFGoeD 60

Jawel. Speciaal PSA-gereedschap: niet al te grote handen. :lolno:

Pagina's