Probeer nog even je cruise control, ik kan me niet voorstellen dat je hetzelfde probleem hebt als Gerrie maar liever safe than sorry :wink:
Dus als je met cruiscontrol veel extra geluid hoort, acuut die cc weer uit.
En nog heel hartelijk dank voor de panelen! en de krans :D :D (Ik wist niet meer of ik nou wel of niet ervoor bedankt had)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oh, ABS storingen, daar ben ik inmiddels ongewenst ervaringsdeskundig in... Ik heb vanavond weer een beetje aan de ABS-storing-oplos-howto gewerkt, maar het is zo complex dat ik het moeilijk vind om het begrijpelijk op te schrijven.
Welke fouten lees je uit? Misschien kan ik een tikje in de goede richting geven...
Sensoren? Hmm, rechtsachter komt niet veel voor. Stekkers al losgehaald, schoongespoten en met vaseline weer gemonteerd?
Je hebt er geen fout "power-relais"bij uitgelezen?
Trek de multistekker los van de ABS, computer, en meet de weerstand tussen pennen 18 en 35. Je zou zo'n 1000-1400 ohm moeten meten (of 2200-3200 ohm als er ATE sensoren gemonteerd zijn, zoals ik laatst bij mijn dame ook geflikt heb.) Is de gemeten waarde niet OK, meet dan direct aan de stekker van de sensor linksvoor (want dat is degene die we nu aan de tand voelen)
Is de meetwaarde direct aan de sensor ook niet goed? --> sensor is f*cked, vervangen
Is de meetwaarde aan de sensor wel goed? Gecondoleerd, dan is er ergens iets mis met je bedrading tussen sensor en computer. Komt gelukkig meestal alleen linksachter voor.
Dezelfde oefening doe je met pennen 17 en 34 op de multistekker (die corresponderen met de sonsor rechtsachter), waarbij je dezelfde conclusies als hierboven kan trekken op basis van je metingen.
Kom je verder hiermee? Anders moeten we een keer afspreken. Mocht je één of beide sensoren kapot hebben, dan heb ik er nog 1 op voorraad hier. zonder stekker trouwens, ik soldeer ze altijd. Scheelt je allerlei toekomstige intermitterende storingen, en daar zijn onze dames toch al zo goed in :D
nee nog niet, en nee niet power relais niet uitgelezen.
Hmm, typisch. Ik had begrepen dat dat altijd bij een defecte sensor staat, als fout. Maar minder fouten is een goed iets!
zegt:
Ik knok me er stap voor stap door, had eerst nog wat ander gezeur, bijna uitgebrand en zo....
Ja, ik heb ook weleens bijna de fik erin gezet omdat het niet opschoot met het verhelpen van de storing :mrgreen: Mijn dame heeft het aan mijn vader te danken dat ze nog leeft! (Hij wilde me NIET de grote gasbrander geven toen ik na 5 avonden onder de XM in de smeerput nog steeds tegen een vrolijk geel ABS-lampje aan zat te kijken. :lol:
zegt:
Ik vraag om hulp als ik er niet uitkom, dank je wel! :D
Zeker doen, samen komen we er wel uit. Da's het leuke van dit forum.
Kan 2 kanten op, je kunt de deur cilinder overzetten, of je kunt het mechanische deel van het contactslot overzetten.
Je kunt het contactslot namelijk eenvoudig splitsen in een electrisch en een mechanisch deel....
Klinkt inderdaad als minder werk dan het contactslot c :mrgreen:
Wist niet dat het zo eenvoudig kon, dacht dat je dan portierbekleding enzo moest verwijderen.
Dame heeft al die tijd stilgestaan zoals jullie weten. Starten geeft nu probleem: sleutel erin, bij eerst tikje draaien startmotor aan (?!), verder draaien, weer uit, dan startcode en starten.. Was niet zo en er is ook niets anders. Wat nog veel schrikaanjagender is: ze wil niet meer in de versnelling ( automaatbak), als ik door zou drukken klinkt er schaarpgeluid, zo staal op staal. Bij uitzetten motor in de vrijstand ( P) ook schraapgeluid.
Klinkt niegoe :( :(
Graag hulp, want ik weet zo snel niet waar ik zoeken moet......... Bak schakelt overigens wel soepel als de motor uit is... :?:
zou me niet verbazen dat dat schraap geluid van je startmotor komt die tegen de flexplate/starterkrans loopt te raggen.
Ik denk dat je bendix / startmotor blijft plakken,, al dan niet door een bijgebeunt relaistje.
Probeer eens een tik op de startmotor te geven (evt als het hitteschild eraf is) en dan eens kijken of het beter gaat?
Ik weet helaas niet zo veel om je op weg te helpen. Maar ik zou eens checken hoe de accu is.
Ik heb wel eens gehoord dat een slechte/half lege accu voor allerlei rare problemen kan zorgen. Zou me kunnen voorstellen dat de accu wat "leeg is gelopen" en nu niet voldoende prik heeft om de juiste dingen te doen. Als ik m'n accu los haal of vast doe klikken er ook allerlei dingen die niet horen, net als bij een bijna lege accu.
Je hebt voldoende Xm's staan dus een accu is zo uitgewisseld of met startkabels even aangesloten
Edit wat Wes zegt, en ook wat Matthijs zegt. Die plakkende startmotor is ook een idee. Hoewel ie dan niet zou moeten draaien als je de sleutel op eerste standje contact draait lijkt me....
Dat zal het dan niet zijn, als je Xm loopt zorgt je dynamo voor de stroomvoorziening. Of je dynamo levert niets en de accu is niet meer vol en en en...
Niet meer zo waarschijnlijk dus. Maar je kunt even meten wat de accu spanning is om te zien of die genoeg is en de dynamo de accu bijlaadt.
Staat de auto nu in de N en geeft het het schraap geluid bij bewegen naar de D en naar de P?
Ik heb het dan ook niet over de startmotor die plakt omdat er niet genoeg spanning is, maar dat er juist spanning op je startrelais blijft staan, dan blijft de bendix naar buiten staan op je starterkrans terwijl de motor loopt. Dit kan een heel vervelend geluid geven.
Waarom hij dan niet in de versnelling wil? Gods knows wat voor bijwerkingen dat heeft..
Maargoed, het lijkt me beter om hem te slopen, regel jij nog wat van die lekkere broodjes? :mrgreen:
Heb je nou een extra relais er in zitten zoals ik ook had? Kan het zijn dat je een soortgelijk issue hebt en dat je als je in de D wilt schakelen de startmotor geactiveerd wordt? Of is het een ander geluid?
Ah, dat had ik even gemist. Dan is het wellicht een idee om als de auto loopt die draden even los te maken zodat de startmotor niet meer gevoed kan worden.
Is het geluid dan weg, weet je zeker dat het de startmotor is die het veroorzaakt. Dan kun je misschien wat gerichter zoeken
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,ze start weer......
*markeenreusachtigelauwerkransomhangt*
Nieuw kabeltje gelegd deed nix, Mark heeft nu een relais aangelegd zodat de dame weer op het startslot functioneert. :happy:
( en nog wel 2 sleutels, aangezien het het startslot van mijn dooie dame is...!)
Luceo non uro....
Probeer nog even je cruise control, ik kan me niet voorstellen dat je hetzelfde probleem hebt als Gerrie maar liever safe than sorry :wink:
Dus als je met cruiscontrol veel extra geluid hoort, acuut die cc weer uit.
En nog heel hartelijk dank voor de panelen! en de krans :D :D (Ik wist niet meer of ik nou wel of niet ervoor bedankt had)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja doe ik, ja had je en hoeft niet... :mrgreen: :mrgreen:
Luceo non uro....
Lekker he, als alles weer werkt. Gefeliciteerd. Wat is je volgende project? (Ik begin je al te kennen, merk je dat? :mrgreen: )
Misschien moet je hopen van niet :mrgreen: :mrgreen:
Nu mag haar neus er weer op, en de ABS storingen moeten nog, dan zien we weer verder...
Luceo non uro....
Oh, ABS storingen, daar ben ik inmiddels ongewenst ervaringsdeskundig in... Ik heb vanavond weer een beetje aan de ABS-storing-oplos-howto gewerkt, maar het is zo complex dat ik het moeilijk vind om het begrijpelijk op te schrijven.
Welke fouten lees je uit? Misschien kan ik een tikje in de goede richting geven...
Linksvoor en rechtsachter.. :evil:
Hulp welkom! Dank je....
( gelukkig hebben de beide andere dames daar tenminste geen last van...)
Luceo non uro....
Sensoren? Hmm, rechtsachter komt niet veel voor. Stekkers al losgehaald, schoongespoten en met vaseline weer gemonteerd?
Je hebt er geen fout "power-relais"bij uitgelezen?
Trek de multistekker los van de ABS, computer, en meet de weerstand tussen pennen 18 en 35. Je zou zo'n 1000-1400 ohm moeten meten (of 2200-3200 ohm als er ATE sensoren gemonteerd zijn, zoals ik laatst bij mijn dame ook geflikt heb.) Is de gemeten waarde niet OK, meet dan direct aan de stekker van de sensor linksvoor (want dat is degene die we nu aan de tand voelen)
Is de meetwaarde direct aan de sensor ook niet goed? --> sensor is f*cked, vervangen
Is de meetwaarde aan de sensor wel goed? Gecondoleerd, dan is er ergens iets mis met je bedrading tussen sensor en computer. Komt gelukkig meestal alleen linksachter voor.
Dezelfde oefening doe je met pennen 17 en 34 op de multistekker (die corresponderen met de sonsor rechtsachter), waarbij je dezelfde conclusies als hierboven kan trekken op basis van je metingen.
Kom je verder hiermee? Anders moeten we een keer afspreken. Mocht je één of beide sensoren kapot hebben, dan heb ik er nog 1 op voorraad hier. zonder stekker trouwens, ik soldeer ze altijd. Scheelt je allerlei toekomstige intermitterende storingen, en daar zijn onze dames toch al zo goed in :D
nee nog niet, en nee niet power relais niet uitgelezen.
Ik knok me er stap voor stap door, had eerst nog wat ander gezeur, bijna uitgebrand en zo.... Ik vraag om hulp als ik er niet uitkom, dank je wel! :D
Luceo non uro....
Hmm, typisch. Ik had begrepen dat dat altijd bij een defecte sensor staat, als fout. Maar minder fouten is een goed iets!
Ja, ik heb ook weleens bijna de fik erin gezet omdat het niet opschoot met het verhelpen van de storing :mrgreen: Mijn dame heeft het aan mijn vader te danken dat ze nog leeft! (Hij wilde me NIET de grote gasbrander geven toen ik na 5 avonden onder de XM in de smeerput nog steeds tegen een vrolijk geel ABS-lampje aan zat te kijken. :lol:
Zeker doen, samen komen we er wel uit. Da's het leuke van dit forum.
:dans: :dans:
Luceo non uro....
Waarom zet je dan niet de cilinder om, dan heb je weer genoeg aan 1 sleutel?
Kan 2 kanten op, je kunt de deur cilinder overzetten, of je kunt het mechanische deel van het contactslot overzetten.
Je kunt het contactslot namelijk eenvoudig splitsen in een electrisch en een mechanisch deel....
Goed idee... deuren staan ( nog) hier, naast de steeds verder in ontbinding gerakende dame...
Luceo non uro....
Ik zou voor de deurcilinders gaan.
Inbusschroefje via het doppie aan de binnenkant van de deur eruit en je pakt zo het slotdeel eruit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Klinkt inderdaad als minder werk dan het contactslot c :mrgreen:
Wist niet dat het zo eenvoudig kon, dacht dat je dan portierbekleding enzo moest verwijderen.
Nee, alleen een inbusboutje....... eeeeeh hoe noemen ze zo'n ding, ohja :D stiftschroefje.
(maar dan van messing)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Yup. Er over schrijven kost meer tijd dan het slot er uit halen. :shock:
Medeforummers: HELP!!
Dame heeft al die tijd stilgestaan zoals jullie weten. Starten geeft nu probleem: sleutel erin, bij eerst tikje draaien startmotor aan (?!), verder draaien, weer uit, dan startcode en starten.. Was niet zo en er is ook niets anders. Wat nog veel schrikaanjagender is: ze wil niet meer in de versnelling ( automaatbak), als ik door zou drukken klinkt er schaarpgeluid, zo staal op staal. Bij uitzetten motor in de vrijstand ( P) ook schraapgeluid.
Klinkt niegoe :( :(
Graag hulp, want ik weet zo snel niet waar ik zoeken moet......... Bak schakelt overigens wel soepel als de motor uit is... :?:
Luceo non uro....
zou me niet verbazen dat dat schraap geluid van je startmotor komt die tegen de flexplate/starterkrans loopt te raggen.
Ik denk dat je bendix / startmotor blijft plakken,, al dan niet door een bijgebeunt relaistje.
Probeer eens een tik op de startmotor te geven (evt als het hitteschild eraf is) en dan eens kijken of het beter gaat?
Zet er eens een goede accu in!? Kijk eens of dat helpt.
Oude accus maken een schrapend geluid? Een soort zwanenzang zeg maar :P
Ik weet helaas niet zo veel om je op weg te helpen. Maar ik zou eens checken hoe de accu is.
Ik heb wel eens gehoord dat een slechte/half lege accu voor allerlei rare problemen kan zorgen. Zou me kunnen voorstellen dat de accu wat "leeg is gelopen" en nu niet voldoende prik heeft om de juiste dingen te doen. Als ik m'n accu los haal of vast doe klikken er ook allerlei dingen die niet horen, net als bij een bijna lege accu.
Je hebt voldoende Xm's staan dus een accu is zo uitgewisseld of met startkabels even aangesloten
Edit wat Wes zegt, en ook wat Matthijs zegt. Die plakkende startmotor is ook een idee. Hoewel ie dan niet zou moeten draaien als je de sleutel op eerste standje contact draait lijkt me....
Ze start probleemloos?!Als ze loopt krijg ik haar dus niet in de versnelling... Zal er even een lader aan zetten....
Edit: sommige dames brengen je toch aan de rand van de vertwijfeling wat? Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :twisted: :twisted:
Luceo non uro....
Dat zal het dan niet zijn, als je Xm loopt zorgt je dynamo voor de stroomvoorziening. Of je dynamo levert niets en de accu is niet meer vol en en en...
Niet meer zo waarschijnlijk dus. Maar je kunt even meten wat de accu spanning is om te zien of die genoeg is en de dynamo de accu bijlaadt.
Staat de auto nu in de N en geeft het het schraap geluid bij bewegen naar de D en naar de P?
Ik heb het dan ook niet over de startmotor die plakt omdat er niet genoeg spanning is, maar dat er juist spanning op je startrelais blijft staan, dan blijft de bendix naar buiten staan op je starterkrans terwijl de motor loopt. Dit kan een heel vervelend geluid geven.
Waarom hij dan niet in de versnelling wil? Gods knows wat voor bijwerkingen dat heeft..
Maargoed, het lijkt me beter om hem te slopen, regel jij nog wat van die lekkere broodjes? :mrgreen:
Heb je nou een extra relais er in zitten zoals ik ook had? Kan het zijn dat je een soortgelijk issue hebt en dat je als je in de D wilt schakelen de startmotor geactiveerd wordt? Of is het een ander geluid?
Gerrie, ziet hierboven ;]
Ja zit een extra relais in, in de P loopt ze mooi rond en probleemloos, schakelen is niet mogelijk, vanwege genoemd schraapgeluid.
@Matthijs: als je haar wilt komen slopen hangt er wel een ander prijskaartje aan.. :mrgreen:
heb haar nu aan de lader staan..... Wie weet of dat helpt
Luceo non uro....
Ah, dat had ik even gemist. Dan is het wellicht een idee om als de auto loopt die draden even los te maken zodat de startmotor niet meer gevoed kan worden.
Is het geluid dan weg, weet je zeker dat het de startmotor is die het veroorzaakt. Dan kun je misschien wat gerichter zoeken
Pagina's