Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

149 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Je moet geen diode maar een led hebben :lol: :mrgreen:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

en als je echt haast hebt, dit werkt met een gewoon (klein) lampje ook nog wel

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Matthijs zegt:

Je moet geen diode maar een led hebben :lol: :mrgreen:

Weet ik LED is toch een diode die licht geeft.
Ik heb niet zo'n haast,
Was vanavond pet weer anders had ik nog even de draden en stekers onder het LHM vat bekeken.
Er ligt meer los. mijn lampje onder de motorkap deed het opeens weer na het vervangen van mijn LHM (nu weer niet meer trouwens :( ). maar ja op me display geeft hij nu weer aan dat mijn ruitensproeier vloestof gevuld moet worden. wat ik net gedaan heb :twisted:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

BIj een type 1 liggen daar wel meer stekkers, ook richting je motor. Ik zou dat vat er weer uittrekken en eens die stekkers goed bekijken / nameten want 9/10 keer zit het al vol corrosie

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

hanshorters zegt:

.............Sleutel in het slot maar geen reactie, alsof de selector in in D, R of een versnelling stond.
maar net zoals een week geleden, na een half uur starte ze weer gewoon.
Moest wel tanken, dus maar met draaiende motor mijn 80 liter tank gevuld.
Weet nog steeds niet of de startmotor de geest gaat geven of dat de stekers en bedrading de schuldige is.
In ieder geval is het nu twee keer opgetrede na een wat langere rit, dus ik verdenk de startmotor.
heb vandaag een extra draadje gelegt. Direct vanaf het start relais naar boven. dus de volgende keer dat dit optreed weet ik of het aan de startmort ligt of aan de bedrading.
Hoop dat het de startmotor is, geen leuk klusje, maar sneller opgelost dan uren foutzoeken in bedrading.
Ik hou jullie op de hoogte!

Hans, ik ben vandaag eens naar mijn mannetje geweest om hetzelfde probleem als jij hebt voor te leggen, Bij mij komt het (tot dusver) alleen voor als ik de caravan erachter heb......Hij was van mening dat het de startmotor bijna niet kan zijn omdat er geeneens een klik klinkt als ik probeer te starten. Dus startmotor(relais) krijgt geen stroom. Hij stelde voor dat ik de keuzeschakelaar op de bak zelf eens bekeek (mits aanwezig op de XM...?) Hij stelde als nood ook de oplossing voor zoals jij schetst, met een nooddraad naar de accu.
Ik ben eens gaan googelen op hetzelfde probleem en er zijn veel meer mensen met eenzelfde probleem, en lang niet altijd met Citroen. Onderstaande quote en oplossing vond ik wel een heel plausibele:

zegt:

Vuil in je startbeveiliging van de automaat is het niet. Deze is nieuw en het euvel doet zich alleen voor bij knap warme motor. Dus alleen je contactslot blijft nog over.

Je neemt de draad los op het relais van je startmotor. De dunne draad voor de duidelijkheid, de dikke komt van je accu en voedt de startmotor als het relais (bendix) is aangetrokken.

Deze draad zet je op een heel gewoon relais wat je kunt kopen bij de automaterialenhandel en welke ook wordt toegepast voor bv extra mistlampem oid. Op het relais staat duidelijk wat de contacten zijn voor de spoel en welke de schakelcontacten zijn. De draad welke je van je van je startrelais hebt losgenomen sluit je aan op het relais (contact 85) en de andere pool (contact 86) op de min van de accu. De contacten zijn duidelijk genummerd op het huis.

Vervolgens terk je een nieuwe draad rechtstreeks (wel een zweefzekering in de draad zetten, 10 amp) van de pluspool van de accu naar het relais en deze zet je op contact 87. Vervolgens trek je een draad van pool 30 naar de het startrelais waar je de eerste draad hebt losgenomen.

De startbeveiliging zit nu automatisch al voor je relais. Dus ook dat werkt.

Let er wel op dat je voor het stuk naar het startrelais toe draad gebruikt met een hittebestendige mantel (siliconen oid). Gewoon huis tuin en keukendraad is niet goed of je moet het isoleren. De startmotor en relais zitten op een paar cm van je spruitstuk dus het wordt knap heet daar beneden.

Het relais kun je heel goed bereiken door de motorkap in de cabine weg te nemen. Dan zie je het direkt al zitten onder het spruitstuk rechts van de motor. Da's ook meteen de reden waarom je niet even kunt starten door er even een schroevendraaier tussen te zetten. Je zit onder je spruitstuk te sleutelen en na een snelwegrit ........

Ook mijn garage is lang bezig geweest met zoeken. Nieuwe voedingskabel startmotor, extra hitteschild, contacten schoonmaken en vervangen maar niets hielp of maar tijdelijk. Uitendelijk ben ik zelf gaan zoeken en meten. Ik kwam er achter door een tijdelijke extra draad te trekken van accu naar relais met schakelaar ertussen. Als de camper niet startte gebruikte ik de schakelaar en dat werkte zowaar keer op keer. Toen was de link naar het conatctslot snel gelegd. Navraag bij Mercedes bevestigde inbrandende contactsloten en startproblemen. Ik schrok van de prijs voor een nieuw contactslot en heb voor deze oplossing gekozen. Dus....... De weerstand in een electrisch circuit loopt evenredig op met de temperatuur. Is eigenlijk heel logisch. Het relais heeft een minimale stroom nodig om bekrachtigd te worden en een knappe spanning op het startrelais te zetten.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

dit is de oplossing die bij mij was toegepast. Werkt prima qua starten maar niet in combi met mijn cc. Nu heb jij geen cruise control Hans, maar bij mij zorgt dat extra relais voor een inkomende startmotor bij gebruik cc.....

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Oei, hoe een CC verbonden is met de (bekabeling van de) startmotor gaat mijn pet te boven. Had jij niet een zooi brakke bedrading onder je dashboardkastje ? Anyway, de "oplossing" geloof ik ook wel, maar het gaat me meer om de oorzaak: brakke ingebrande contaktjes in het contaktslot. Is dat een geloofwaardige oorzaak ? Ik kan me ook voorstellen dat de bedrading naar de startmotor gewoon (door de hitte/ouderdom) slecht is ? Daarentegen: dan zouden ook niet-automaten met dit verschijnsel te maken krijgen ..... :problem:

Sorry voor de vervuiling van je draadje Hans :)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Dat de draden naar mate de jaren vorderen slechter worden daar ben ik wel zeker van, heb vanavond bij Micheline i.v.m. een startprobleem ook nog een halve meter keiharde draad uit de kabelboom getrokken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Maar waarom alleen met een caravan? Dit hele probleem zou dan toch altijd moeten plaatsvinden? Of trek je zoveel extra stroom over de caravan-stekker dat er niet genoeg over blijft om te starten? Lijkt me ook niet goed, maar dan zou je het verschil al bijna moeten merken als je start met je rem ingedrukt...

En een handtekening!!!!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

dat zou je eenvoudig moeten kunnen checken door als je het probleem hebt met caravan even de aanhangerstekker los te nemen....

detlev
afbeelding van detlev
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Ja, maar als het niet die stekker is dan zou het alleen nog het gewicht op je trekhaak kunnen zijn. En wat kan dat nou voor invloed hebben?

En een handtekening!!!!

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

detlev zegt:

Maar waarom alleen met een caravan? Dit hele probleem zou dan toch altijd moeten plaatsvinden? Of trek je zoveel extra stroom over de caravan-stekker dat er niet genoeg over blijft om te starten? Lijkt me ook niet goed, maar dan zou je het verschil al bijna moeten merken als je start met je rem ingedrukt...

Nee heeft niks met leeggetrokken accu te maken, alles met hitte in het vooronder....Als de accu leeg was zou ze een kwartier later ook niet starten.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Ah, je bedoelt dat de (het) motor(compartiment) warmer wordt als je maar 80 mag met een caravan er achter... Maar dan zou je het toch ook al moeten hebben als je een tijdje op B-weggetjes blijft? Of als het buiten 30 graden is?

En een handtekening!!!!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Nee want dan hangt de caravan er niet achter. :wink:

Ik heb ergens weet niet meer waar gelezen dat dit probleem ook wel eens te maken kan hebben met de Mapsensor
die bovenaan tegen het schutbord gemonteerd zit. Daar zit een een slangetje aan waar een haar scheur in kan zitten
en dat die daardoor vacuüm trekt en niet meer wil starten, dat gebeurd alleen als de motor warm is, is het boeltje weer
afgekoeld start ze weer. Kijk eens of het na monteren van een nieuwe slang het dan over is.

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

detlev zegt:

Ah, je bedoelt dat de (het) motor(compartiment) warmer wordt als je maar 80 mag met een caravan er achter... Maar dan zou je het toch ook al moeten hebben als je een tijdje op B-weggetjes blijft? Of als het buiten 30 graden is?

Ik vermoed dat bij een caravan trekken de motor echt moet beulen, ook een V6, en aangezien het allemaal vreselijk dicht gebouwd is daaronder, er wat fout gaat. En 80 km/u doet natuurlijk niet mee hé.... :lol:
Trouwens, heel gek, het speelde de eerste dag al op toen ik de caravan ophaalde en 15 km verderop even de bandenspanning ging checken. Dat waren echt geen snelweg kilometers....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Jaap, heb je ook al geprobeert te starten met losgenomen stekker? Het bleeft een vreemd issue.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Heel vreemd... Zul je zien dat het zoiets idioots is als een bliksemafleider op de caravan die de massa van de auto via de trekhaak met de grond verbindt....

Probeer nu eerst inderdaad maar eens met stekker los, want een V6 heeft nou ook weer niet zó veel last van een caravan.

edit: En Wes is natuurlijk ook briljant, dus dat zeker ook proberen!

En een handtekening!!!!

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Mark zegt:

Jaap, heb je ook al geprobeert te starten met losgenomen stekker? Het bleeft een vreemd issue.

Caravan is weer in de stalling en dus zal dit probleem zich pas weer voordoen halverwege volgend jaar. Het zijn precies dezelfde symptomen als Hans na een lange rit (zonder caravan)......Bovendien trek ik vaak genoeg een aanhangertje met grof vuil waarbij deze problemen zich niet voordoen. In de caravan hebben we niets aanstaan wat vermogen van de accu trekt onderweg.
En de V6 (automaat) is wat koppel / toeren betreft niet zo'n gunstige trekker, ik spuit echt niet weg met zo'n ding erachter. Als je eenmaal gang hebt gaat het prima, dan komen die paarden pas los.....

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

eXpelliarMus zegt:

Nee want dan hangt de caravan er niet achter. :wink:

Ik heb ergens weet niet meer waar gelezen dat dit probleem ook wel eens te maken kan hebben met de Mapsensor
die bovenaan tegen het schutbord gemonteerd zit. Daar zit een een slangetje aan waar een haar scheur in kan zitten
en dat die daardoor vacuüm trekt en niet meer wil starten, dat gebeurd alleen als de motor warm is, is het boeltje weer
afgekoeld start ze weer. Kijk eens of het na monteren van een nieuwe slang het dan over is.

Kan je wat meer vertellen wat die mapsensor doet.
Waar zit die precies? (plaatje)
en als die "mapsensor" niet goed is, draait de startmotor dan wel maar slaat de motor niet aan of draait de startmotor niet (zoals bj ons het geval is.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

De MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor meet de onderdruk in je inlaat en is een maat voor de belasting van de motor. Deze sensor is een zwart-groen dik plaatje met een rubberen slangetje en een groene stekker aan de onderkant en zit aan een metalen plaatje gemonteerd, ongeveer in het midden en bovenzijde van het schutbord. Dit kun je niet missen :wink:

Als het slangetje lek is/ plastic tuutje is afgebroken of de sensor zelf stuk is (komt bijna niet voor), dan start de motor wel altijd maar slaat niet aan omdat de ecu info mist van de MAP sensor.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Edit:
In aanvulling op JP zijn verhaal, zorg ik even voor het visuele :D
Mapsensor, zit direct links van het beugeltje wat de paravan op zijn plaats houd.
Om dat slangetje te vervangen wens ik je veel succes en vooral een paar smalle handen (wil je niet je halve blok hoeven te demonteren)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RMOYTSUE.jpg)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RMOYTSUE.jpg

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/P7170002-1.jpg)

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Kijk dat snap ik. :clap:
Maar ben nog wel even benieuwd naar het gedrag als die defect/niet werkt.
Bij ons draait de startmotor niet dus ben benieuwd of dat bij een defecte/niet werkende mapsensor ook het geval is.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Een defecte MAP sensor laat de motor niet aanslaan en niet lopen, geen effect op de werking van de startmotor :wink:.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

JaapJ zegt:

hanshorters zegt:

.............Sleutel in het slot maar geen reactie, alsof de selector in in D, R of een versnelling stond.
maar net zoals een week geleden, na een half uur starte ze weer gewoon.
Moest wel tanken, dus maar met draaiende motor mijn 80 liter tank gevuld.
Weet nog steeds niet of de startmotor de geest gaat geven of dat de stekers en bedrading de schuldige is.
In ieder geval is het nu twee keer opgetrede na een wat langere rit, dus ik verdenk de startmotor.
heb vandaag een extra draadje gelegt. Direct vanaf het start relais naar boven. dus de volgende keer dat dit optreed weet ik of het aan de startmort ligt of aan de bedrading.
Hoop dat het de startmotor is, geen leuk klusje, maar sneller opgelost dan uren foutzoeken in bedrading.
Ik hou jullie op de hoogte!

Hans, ik ben vandaag eens naar mijn mannetje geweest om hetzelfde probleem als jij hebt voor te leggen, Bij mij komt het (tot dusver) alleen voor als ik de caravan erachter heb......Hij was van mening dat het de startmotor bijna niet kan zijn omdat er geeneens een klik klinkt als ik probeer te starten. Dus startmotor(relais) krijgt geen stroom. Hij stelde voor dat ik de keuzeschakelaar op de bak zelf eens bekeek (mits aanwezig op de XM...?) Hij stelde als nood ook de oplossing voor zoals jij schetst, met een nooddraad naar de accu.
Ik ben eens gaan googelen op hetzelfde probleem en er zijn veel meer mensen met eenzelfde probleem, en lang niet altijd met Citroen. Onderstaande quote en oplossing vond ik wel een heel plausibele:

zegt:

Vuil in je startbeveiliging van de automaat is het niet. Deze is nieuw en het euvel doet zich alleen voor bij knap warme motor. Dus alleen je contactslot blijft nog over.

Je neemt de draad los op het relais van je startmotor. De dunne draad voor de duidelijkheid, de dikke komt van je accu en voedt de startmotor als het relais (bendix) is aangetrokken.

Deze draad zet je op een heel gewoon relais wat je kunt kopen bij de automaterialenhandel en welke ook wordt toegepast voor bv extra mistlampem oid. Op het relais staat duidelijk wat de contacten zijn voor de spoel en welke de schakelcontacten zijn. De draad welke je van je van je startrelais hebt losgenomen sluit je aan op het relais (contact 85) en de andere pool (contact 86) op de min van de accu. De contacten zijn duidelijk genummerd op het huis.

Vervolgens terk je een nieuwe draad rechtstreeks (wel een zweefzekering in de draad zetten, 10 amp) van de pluspool van de accu naar het relais en deze zet je op contact 87. Vervolgens trek je een draad van pool 30 naar de het startrelais waar je de eerste draad hebt losgenomen.

De startbeveiliging zit nu automatisch al voor je relais. Dus ook dat werkt.

Let er wel op dat je voor het stuk naar het startrelais toe draad gebruikt met een hittebestendige mantel (siliconen oid). Gewoon huis tuin en keukendraad is niet goed of je moet het isoleren. De startmotor en relais zitten op een paar cm van je spruitstuk dus het wordt knap heet daar beneden.

Het relais kun je heel goed bereiken door de motorkap in de cabine weg te nemen. Dan zie je het direkt al zitten onder het spruitstuk rechts van de motor. Da's ook meteen de reden waarom je niet even kunt starten door er even een schroevendraaier tussen te zetten. Je zit onder je spruitstuk te sleutelen en na een snelwegrit ........

Ook mijn garage is lang bezig geweest met zoeken. Nieuwe voedingskabel startmotor, extra hitteschild, contacten schoonmaken en vervangen maar niets hielp of maar tijdelijk. Uitendelijk ben ik zelf gaan zoeken en meten. Ik kwam er achter door een tijdelijke extra draad te trekken van accu naar relais met schakelaar ertussen. Als de camper niet startte gebruikte ik de schakelaar en dat werkte zowaar keer op keer. Toen was de link naar het conatctslot snel gelegd. Navraag bij Mercedes bevestigde inbrandende contactsloten en startproblemen. Ik schrok van de prijs voor een nieuw contactslot en heb voor deze oplossing gekozen. Dus....... De weerstand in een electrisch circuit loopt evenredig op met de temperatuur. Is eigenlijk heel logisch. Het relais heeft een minimale stroom nodig om bekrachtigd te worden en een knappe spanning op het startrelais te zetten.

In deze case gaan ze er vanuit dat het startslot defect is (zie eerste paar zinnen.
Zo ver ben ik nog niet.
Als je uitvoert wat in de citaat staat beschreven ga je een relais plaatsen op de draad die het start relais aanstuurt.
Ik wil eerst weten of de originele draad wel spanning zet op het start relais en daarmee de startmotor activeert.
Dus ik heb een extra draad vanaf de plus van het start relais (er is ook alleen een plus draad (geel) getrokken.
Ik wacht dus tot het weer optreed:
Dan kan ik meten (via de extra draad) of er spanning op mijn start relais staat als ik start.
En kan direct via de plus pool mijn startmotor activeren.
Als de startmotor dan draait, weet ik dat de startbeveilging dus niet goed is.
Als ze niet draait, vervang ik de startmotor.

Nooit gedacht dat ik hoop dat mijn auto niet start :lol:

Ik snap eigenlijk helemaal niet waarom je zou uitvoeren wat staat beschreven.
De draad die normaal spanning zet (via je contactslot) op je start relais haal je nu los en daarme stuur je een relais aan. Het relais schakelt een maak contact die je startmotor activeert.
Als je contact slot kapot is kom er toch geen spanning op de draad, die het nieuwe relais aanstuurt. dus je startmotor zal ook niet geactiveert worden.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Het idee is dat je de stroom om de bendix op de startmotor te bedienen rechtstreeks vanuit de accu trekt ipv via het hele circuit van de auto. Hierdoor is er meer vermogen beschikbaar omdat allerlei overgangsweerstanden etc omzeild worden. Het kleine relais dat je schakelt via het contactslot vergt minder vermogen dan de bendix....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

Ach ja, de mapsensor. Hét onderdeeltje waar Citroën niks aan kan doen als het stuk is.. :lol:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RUQVZR4T-D.jpg)

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

hanshorters zegt:

In deze case gaan ze er vanuit dat het startslot defect is (zie eerste paar zinnen.
Zo ver ben ik nog niet.

Er wordt niet gezegd dat het contaktslot defect is maar dat er ingebrandde contaktjes zouden zitten wegens normale slijtage neem ik aan, en dat dit tezamen met de hitte onder de kap voor onvoldoende stroom zou zorgen. Ik weet nog goed dat ik bij mijn vorige XM startproblemen had ik ook door sommigen gewezen werd op het contaktslot.
Ik denk er in iede rgeval sterk aan deze oplossing te gaan proberen.

Voor alle duidelijkheid: hier is geen sprake van slecht aanslaan maar gewoon een niet reagerende startmotor: geen klik, niks...
De startmotor has ceased to be, it wouldn't "voom" if you put four million volts through it! 'E's bleedin' demised!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

hanshorters zegt:

JaapJ zegt:

hanshorters zegt:

Als je uitvoert wat in de citaat staat beschreven ga je een relais plaatsen op de draad die het start relais aanstuurt.
Ik wil eerst weten of de originele draad wel spanning zet op het start relais en daarmee de startmotor activeert.
Dus ik heb een extra draad vanaf de plus van het start relais (er is ook alleen een plus draad (geel) getrokken.

Precies hetgene wat ik bij de XM van Micheline gedaan heb, multimeter aan de gele draad, de andere aan massa en Micheline laten starten, 11,4 volt kwam er door en geen klik, dat was dus duidelijk niet genoeg om de startmotor zijn werk te laten doen.

Vervolgens middels de gele draad een relais aansturen, sleutel om, halve slag en lopen :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

hanshorters
afbeelding van hanshorters
Re: Hans zijn V6 3.0/12 automaat bj 1992

OK, snap het mijn antwoord was dus wat kort door de bocht (niet kort van stof)
Maar blijft dus dat ik ga meten en als ze dus wel start met de extra draad direct van de accu.
Kan dus de volgende stap zijn om een relais in te bouwen.
en als het dan niet meer optreed is er dus te veel overgang weestand.

Oja had hiervoor gemeld dat mijn motormanagement lampje ging branden na een aantal minuten.
Dit is begonnen na het verversen van LHM en inspuiten van stekers onder het LHM vat.
Gisteren weer gereden en nu bleef het lampje uit.
Grrrrrrr. niet te filmen hoe onvoorspelbaar die bedrading is.

Heb vanavond een diagnose kastje gemaakt.
Dus ga in het weekend de (eventuele) foutcodes uitlezen.
Dat wilde ik toch al doen.

Ik begreep dat de diagnose stekker in het zwarte kastje zit voor je koelvloeistof vat.
Ik heb daar meerdere stekers die los liggen, dat zijn ze blijkbaar.
Hoe herken ik de diagnose steker (plaatje)
Alvast bedankt.

Pagina's