Waar, want de energieinhoud van LPG is vele malen lager dan die van benzine.
Daarbij komt het nadeel van gas, dat een groot volume inneemt. Dit kan met LPI, gasinjectie weer ondervangen worden.
Onzin. met een moderne LPI installatie verlies je niets. Het meeste vermogensverlies zit hem in het feit dat die verdampersystemen zo ontzettend in elkaar gehacked worden om de benzine over te nemen. Een gas systeem die de fuetrim van de canbus afsnoept is ook al stukken beter dan een 'gewoon' kabelboom systeem.
Meeste verdampersystemen die kotsen een hoeveelheid gas in de motor hoeveelheid voor 'een 1.6' of 'een 2.0'. Ontstekingscurve niet of nauwelijks aangepast. Schrijf je een mooie map op een autonoom systeem, heb je zelfs winst opgas. Gas is klopvaster dus jr kan veel agressievere ontsteking draaien op gas, of meer turbodruk.
Calorische waarde van gas ligt zelfs hóger dan dat van benzine én diesel!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Specifieke_energie
áls je al kan spreken van grote verliezen, dan heb je het altijd nog over een procentueel verlies door een pauper aansturing
De mengselwaarde is uiteindelijk bepalend, omdat de motor een bepaald maximum volume aan mengsel per cyclus kan aanzuigen. Met benzine is de mengselwaarde hoger dan met LPG in dezelfde motor.
@Maarten, benzine wordt vloeibaar ingespoten en is pas gasvormig na menging met aangezogen lucht. LPG wordt gasvormig aangevoerd, met LPI wordt LPG vloeibaar ingespoten en heeft daarmee ook een klein volume.
@ takkie, Ouderwetse gasmengstukken die bovenop een carburateur gemonteerd worden hebben meestal niet een goed mengsel. Maar een moderne g3 installatie heeft echt geen merkbaar vermogensverlies. Er zijn alleen wel veel mensen die negatief naar lpg kijken door het gepruts met ouderwetse mengstukken van vroeger. (ik zal geen namen noemen, maar volgens mij hebben we er hier ook 1 in dit topic :mrgreen: )
Ik heb er zo'n bijna zo'n 2 ton km's opzitten met XM's op LPG (G3 Prince VSI) en er is echt geen verschil tussen benzine en LPG. Als het er al is dan is het miniem, iig bij normaal gebruik. Als je je dan bedenkt dat je met een LPG installatie ook wat zwaarder bent. Installatie zelf, de lpg tank met inhoud en natuurlijk ook eea aan benzine dan zou dat minieme verschil, als het er al is, eenvoudig te verklaren zijn.
Er is 1 moment geweest in al die kilometers dat ik het wel meende te merken. Dat was afgelopen jaar bij de Citron presse op de Ballon. Daar waren we constant aan het jagen in de 3e versnelling tussen de 3500 en 5500 rpm. Alleen op dat moment merkte ik dat ik in de v6 wat trekkracht miste op LPG wat verbeterde bij het omschakelen naar benzine.
Dat was echter wel met een behoorlijk zware auto en een graadje of 30 waarbij de wagen zwaar werd belast. Waar het exact in zat weet ik niet, misschien dat benzine net iets koeler is, maar op benzine kreeg ik net dat kleine beetje meer. Echter als je zo aan het jagen bent op bezine dan word je auto met elke kilometer die je rijd een beetje lichter.
Bij moderne LPG systemen voel ik ook geen merkbaar verschil in het rijden. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Diesel boven LPG :P als er veel gereden moet worden.
Diesel rijd gewoon heel anders. De kilometers die ik in een diesel heb afgelegd waren niet verkeerd. De ene diesel is echter de andere niet. Hangt daarnaast ook erg af wat je met de auto moet doen.
obv calculatie ben ik van mening dat je met LPG G3 financieel beter af bent en dat verschil is wat groter bij de een dan bij de andere motor.
Ik ben blij met die LPG, vooral aan de pomp :) , en als ik zie dat die sloper van Roger boven de 5 ton haalde op LPG al helemaal, al wil ik ook wel es een V6 tegen die tijd :mrgreen:
Waar, want de energieinhoud van LPG is vele malen lager dan die van benzine.
Daarbij komt het nadeel van gas, dat een groot volume inneemt. Dit kan met LPI, gasinjectie weer ondervangen worden.
Dank u JP, dan had die tante idd gelijk.
Vandaar dat ik eruit gereden word soms :mrgreen:
Spreken we dan over tientallen pk's..?
tien circa....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Benzine gaat ook in gasvorm de motor in.
Onzin. met een moderne LPI installatie verlies je niets. Het meeste vermogensverlies zit hem in het feit dat die verdampersystemen zo ontzettend in elkaar gehacked worden om de benzine over te nemen. Een gas systeem die de fuetrim van de canbus afsnoept is ook al stukken beter dan een 'gewoon' kabelboom systeem.
Meeste verdampersystemen die kotsen een hoeveelheid gas in de motor hoeveelheid voor 'een 1.6' of 'een 2.0'. Ontstekingscurve niet of nauwelijks aangepast. Schrijf je een mooie map op een autonoom systeem, heb je zelfs winst opgas. Gas is klopvaster dus jr kan veel agressievere ontsteking draaien op gas, of meer turbodruk.
Calorische waarde van gas ligt zelfs hóger dan dat van benzine én diesel!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Specifieke_energie
áls je al kan spreken van grote verliezen, dan heb je het altijd nog over een procentueel verlies door een pauper aansturing
Interessant; tegenstrijdige meningen en inzichten :mrgreen:
Ik sta aan de zijlijn en volg het met rode konen :P
Het is gewoon een van de vele fabeltjes die ten ronde doen en zo'n typisch 'klok/klepel' verhaal die het goed doet op feestjes en partijen.
Maar geacht medelid JP is toch vd Werktuigbouwkundige TU?
Of zijn het daar potsenmakers :mrgreen:
De mengselwaarde is uiteindelijk bepalend, omdat de motor een bepaald maximum volume aan mengsel per cyclus kan aanzuigen. Met benzine is de mengselwaarde hoger dan met LPG in dezelfde motor.
@Maarten, benzine wordt vloeibaar ingespoten en is pas gasvormig na menging met aangezogen lucht. LPG wordt gasvormig aangevoerd, met LPI wordt LPG vloeibaar ingespoten en heeft daarmee ook een klein volume.
@ takkie, Ouderwetse gasmengstukken die bovenop een carburateur gemonteerd worden hebben meestal niet een goed mengsel. Maar een moderne g3 installatie heeft echt geen merkbaar vermogensverlies. Er zijn alleen wel veel mensen die negatief naar lpg kijken door het gepruts met ouderwetse mengstukken van vroeger. (ik zal geen namen noemen, maar volgens mij hebben we er hier ook 1 in dit topic :mrgreen: )
Ik heb er zo'n bijna zo'n 2 ton km's opzitten met XM's op LPG (G3 Prince VSI) en er is echt geen verschil tussen benzine en LPG. Als het er al is dan is het miniem, iig bij normaal gebruik. Als je je dan bedenkt dat je met een LPG installatie ook wat zwaarder bent. Installatie zelf, de lpg tank met inhoud en natuurlijk ook eea aan benzine dan zou dat minieme verschil, als het er al is, eenvoudig te verklaren zijn.
Er is 1 moment geweest in al die kilometers dat ik het wel meende te merken. Dat was afgelopen jaar bij de Citron presse op de Ballon. Daar waren we constant aan het jagen in de 3e versnelling tussen de 3500 en 5500 rpm. Alleen op dat moment merkte ik dat ik in de v6 wat trekkracht miste op LPG wat verbeterde bij het omschakelen naar benzine.
Dat was echter wel met een behoorlijk zware auto en een graadje of 30 waarbij de wagen zwaar werd belast. Waar het exact in zat weet ik niet, misschien dat benzine net iets koeler is, maar op benzine kreeg ik net dat kleine beetje meer. Echter als je zo aan het jagen bent op bezine dan word je auto met elke kilometer die je rijd een beetje lichter.
Bij moderne LPG systemen voel ik ook geen merkbaar verschil in het rijden. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Diesel boven LPG :P als er veel gereden moet worden.
Diesel rijd gewoon heel anders. De kilometers die ik in een diesel heb afgelegd waren niet verkeerd. De ene diesel is echter de andere niet. Hangt daarnaast ook erg af wat je met de auto moet doen.
obv calculatie ben ik van mening dat je met LPG G3 financieel beter af bent en dat verschil is wat groter bij de een dan bij de andere motor.
Ik ben blij met die LPG, vooral aan de pomp :) , en als ik zie dat die sloper van Roger boven de 5 ton haalde op LPG al helemaal, al wil ik ook wel es een V6 tegen die tijd :mrgreen: