hoi hoi
wie weet waar je de bpm kan bereken en hoe dit precies werkt
want bij de belastingdienst staat wel iets maar niet echt duidelijk hoe dit werkt
het betreft een diesel van 92
hoi hoi
wie weet waar je de bpm kan bereken en hoe dit precies werkt
want bij de belastingdienst staat wel iets maar niet echt duidelijk hoe dit werkt
het betreft een diesel van 92
Als je in de buurt woont van een RDW/Douane kantoor kun je het beste even daar naar toe gaan, daar kunnen ze je alles erover vertellen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
probeer het hier eens...
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php?id=6127&jaar=1992&cache=no
Het is een indicatie die je krijgt, rechten kun je er niet aan ontlenen. Je kunt eea overigens bij de import zelf ook nog wel beïnvloeden hoor.
Daar wil ik wel een nadere uitleg over, de douane heeft de gegevens van alle auto's en de geleverde type's, aan de hand van het chassisnummer zoeken ze precies uit om welk type het zich handelt dus hoezo beinvloedbaar? En ja je moet zelf een formulier invullen maar dat controleren ze wel terdege! Zo is althans mijn ervaring en ik heb inmiddels 4 auto's uit het buitenland gehaald.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Opties uitbouwen en als sloper invoeren.......
( BMW tip)
Luceo non uro....
Ik geloof niet dat de intentie van TS is om hem te slopen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
idd slopen is geen optie
autoweek had ik al gevonden en kwam ik op nul uit :D
maar via andere sites wordt het anders vertel.
de rdw had ik ook bekeken maar staat niks over bpm op.
verder kom ik steeds co2 belasting tegen maar kan over de xm daar niks over terug vinden
Daarom staat er ook "als". ken iemand die een 5 serie in D gekocht heeft, en hem wielloos, met 3 spatschermen eraf, en uitgebouwde motor als sloper heeft ingevoerd.... :mrgreen: :mrgreen: ( was nog een nieuw model en dus veel BPM )
Luceo non uro....
even verder wezen kijken en op de belastingdienst begint het vanaf 93 te lopen?
bij autoweek schrijven ze 0 euro
bij andere sites kom ik steeds de co2 uitstoot tegen waar kan ik die vinden van een xm diesel uit 92
en wie weet er nog meer goede sites met informatie
Als je een goed advies wilt ga dan naar de douane zoals ik in mijn eerste reactie al zei! Dan heb je het van eerste hand en kun je de cowboy verhalen ter vermaeck blijven lezen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik neem aan dat ik niks met de douane te maken heb?
voor invoer heb ik toch alleen de rdw en de belastingdienst nodig.
via die weg ben ik ook al bezig de rdw stuurde mij door richting de bealstingdienst naar hun website.
maar daar kom ik zo 1 2 3 niet uit.
heb al wel een mail verzonden naar hun.
maar ik neem aan dat er hier wel mensen zitten die wel een keer een auto hebben ingevoerd en dus mischien de weg weten om van te voren te kunnen berekenen hoe hoog de bpm wordt.
wer lesen kann ist klar im Vorteil.... :roll:
De douane is de belastingdienst in deze, en zorgt voor inning van de BPM met het RDW.
Ik begrijp je doorvragen niet als je al een duidelijk antwoord gekregen hebt....
Mark is in deze ervaringsdeskundig.
Luceo non uro....
@ Micheline, zo raar is zijn doorvragen toch niet ? In wezen krijgt hij niet meer als antwoord dan de melding dat hij bij de betreffende instanties langs moet gaan. Daar bij, je hebt wel degelijk mogelijkheden om invloed uit te oefenen op de te betalen invoer. Dat er door iemand meerdere wagens zijn ingevoerd wil nog niet zeggen dat die dan van de hoed en de rand weet... Dat doe ik overigens ook niet want ik weet ook niet elk detail maar ik weet wel dat er mogelijkheden zijn.
Mijn wagen is als een VSX geïmporteerd. Men zag het alcantare interieur aan voor stof en niet voor de duurdere optie en dus kon het volgens hun geen exclusive uitvoering zijn.... Niet elk voertuig is overal overigens in dezelfde specifieke samenstelling geleverd en dus moeten ze soms tot een benadering komen. Volgens hun was mijn Xm in de configuratie die daar stond nooit zo in Nederland geleverd vandaar dus de "discussie" of uitvoering x of y was. Dan kun je ze wijzer gaan maken maar ja... dat hoef je niet te doen natuurlijk... Als met al scheelde dat ergens tussen de 3-400 euro. Niet een heel erg spectaculair verschil maar toch.
Die bepaling heeft men nodig omdat ze dan weten wat de nettocatalogus prijs was voor een dergelijk voertuig in Nederland.
De BPM bereking word gedaan aan de hand van die netto catalogus prijs van het voertuig bij nieuwstaat. Wat je er dus destijds bij de dealer voor betaalde in de showroom.
Daarna volgt een afschrijvingstabel op basis van de leeftijd van het voertuig. Daar komt een bedrag uit. Als je nu van mening bent dat er meer afschrijving gerechtvaardig is dan de autoriteiten van mening zijn, mag je een tegenbewijs inbrengen. Asl dat hout snijd kan men dus tot een andere waarde komen.
van die mogelijkheid word wel misbruik gemaakt door sommigen. Een mooie BMW die schade heeft is logischerwijs minder waard dan dat zelfde voertuig zonder schade. Wat men dan dus doet is er een kapot interieur instoppen, een deur met een stevige deuk of ee beschadigde motorkap etc etc. Zodra het voertuig dan is ingevoerd komen de mooie spullen weer terug... et voila, ze hebben minder invoer kosten gehad dan zou moeten...
Met een Xm zou je obv een aantal advertenties van bijvoorbeeld marktplaats kunnen aantonen dat de marktprijs van de wagen lager is dan men obv de normale tabel zou stellen. Op die manier kun je dus eea beïnvloeden. Dit is een vrij normale methode en noemt men de tegenbewijsregeling. Ergens ook wel een logisch iets want een Citroen kent nu eenmaal een veel hogere afschrijving dan laten we zeggen een Mercedes oid. Een van de opties die je hebt naast bijvoorbeeld Ads van MP, is een aankoopnota met het betaalde bedrag, naw gegevens van de verkoper en een handtekening. Ik had zo'n nota voor het geval het zinvol zou zijn.
Ik vermoed overigens dat je XM uit '92 BPM vrij naar binnen mag. Ik heb geen tabel bij de hand maar ik meende dat het geheel ergens stopt en dan idd op nihil uitkomt.
Overigens zijn er ook nog wat wijzigingen geweest de laatste jaren. Een van die wijzigingen heeft te maken met de afbouw van BPM en met het milieu. Om die reden werd het plots heel leuk om voertuigen uit een specifieke periode in te voeren. Ik meen dat dat 2008 was.
Ik heb het ook geprobeerd maar kwam net niet op nul. Voor de CO2 staat er dat je 360 moet invullen als hij onbekend is. Maar ja, ik deed het voor een 3 liter...
En een handtekening!!!!
Gomp heeft in deze toch echt gelijk en niet Mark..
Bij invoer bepaalt de meneer van het RDW welke uitvoering het is en NEE, hij heeft geen grote database met ALLE door alle merken ooit geproduceerde auto's. Hij kijkt naar de opties, vergelijkt die met de uitrusting van een auto uit dat jaar en bepaalt zo wat voor type het is. Door dus een stoffen interieur en stalen velgen onder een exclusive te zetten kun je wel degelijk op een lager BPM bedrag komen. Dat dit belastingontduiking is, is een ander verhaal...
Uiteraard moet het wel ooit leverbaar geweest zijn. Zo kan een V6 SX niet bijvoorbeeld, want dat bestaat niet in Nederland..
Die CO2 belasting moet je betalen wanneer je volgens de huidige BPM regels invoert. Is die voor een xm niet bekent, dan wordt het maximum van ik dacht 360gr aangehouden.
Wat ook mag is invoeren volgens de regels van het jaar van productie van de auto. Daarmee kun je voordeliger uitkomen en heb je in ieder geval niet de CO2 belasting.
De regels zijn dan vooral de manier waarop werd afgeschreven in dat jaar..
Ik denk ook dat je voor een dergelijke oude Xm op 0 euro uit gaat komen.
Dan is laten taxeren en een lagere waarde indienen dus ook niet interessant meer! Kost alleen maar meer aan taxatiekosten.
Verder is het uit mn hoofd iets van 80-90 euro keuringskosten en dan nog kosten voor kentekenbewijs/kentekenplaat...
Ik spreek ook uit ervaring, heb vorig jaar een multimedia naar Nederland gehaald..
Het hele douane verhaal van Mark is inmiddels achterhaald. Vroeger handelden zij dit af. Tegenwoordig zit er een belastingdienst kantoor bij je RDW station. Die sturen het door naar het hoofdkantoor en binnen een week krijg je een aanslag met de te betalen BPM. Dit kan niet meer direct en wordt inderdaad gecontroleerd. Het is allemaal niet erg spannend. Gewoon doen!
Had TS dus mijn eerste advies aangenomen dan was hij er achtergekomen dat zaken inmiddels al weer zijn veranderd.
Zo gaat dat nou eenmaal in NL. En ik blijf erbij dat je het zo moet doen wil je later niet voor verrassingen komen te staan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php?id=6130&jaar=1992&cache=no
Zoals geldend va 1/1/2011.
@ Gomp: point taken, beter goed gevraagd. dan slecht gehandeld, maar aan de andere kant : als je via autoweek invult kun je wel degelijk een CO2 emissie factor vinden... staat er namelijk gewoon onder.
Luceo non uro....
Ik heb de autoweek link slechts aangegeven als een plek waar hij wat info over een berekening kan vinden ( waar verder geen rechten aan kan worden ontleent). Best mogelijk dat daar iets word gezegd over milieu regelingen hoor. Het is echter een algemeen menuutje dat je krijgt en niet alles is op elke auto van toepassing.
het puntje dat Marco aanvoert is idd een van de zaken die tegenwoordig anders is geregeld. Kon je in het verleden direct afrekenen en rijden, vandaag de dag moet je betalen en word dit doorgegeven aan een andere afdeling als de nota daadwerkelijk is voldaan. Daarna volgt pas de melding dat je een kenteken kunt laten maken. De rdw invoerkeuring is niet meer dan een vertaalslag naar een in Nederland geleverde versie want van DIE versie weet men immers de verkoopprijs zoals die hier werd/word gehanteerd. Denk maar aan de Xm Prestige, is naar mijn weten hier ook niet geleverd maar wel in Belgie en zo heeft Duitsland er ook een die hier nooit zo is verkocht.
En wat Mark betreft.... tsja...het enige advies dat uit die posting voorkwam was dat de TS maar contact moest opnemen met de officiële instanties. . Dat is zoiets als " hoe moet ik olie verversen ? Dat moet je bij de officiële garage vragen...." ( en we weten allemaal welke vage adviezen er soms door een officiële troen garage word gegeven. Daar zullen ze overigens naderhand ook stug blijven volhouden dat hun advies toch echt goed was omdat ze het al vaker zo gedaan hebben....
Dat je bij de officiële instanties een antwoord kunt krijgen is logisch, dat was echter niet de vraag van de TS, hij wilde weten hoe dat ongeveer in zijn werk ging en of er ergens vooraf eea was uit te rekenen. Meerdere wagens reeds hebben ingevoerd blijkt dan geen garantie te zijn voor het kennen van de mogelijkheden, maar van een mogelijkheid.
Feit is dat de belasting dienst je namelijk niet gaat vertellen hoe je eea zou kunnen doen. Die verteld je slechts wat de regel is en of dat wat jij wilt mag. Zoals jij de belastingdienst niet wijzer hoeft te maken, gaat de belasting dienst jou ook niet wijzer maken of er goedkopere methodes zijn. Het zoeken naar de mazen is namelijk niet de taak van de BD. Op de vraag wat het zou kosten had TS daar dus niet meer te horen gekregen dan wat de staffel is. De BD had TS echt niet verteld over de tegenbewijsregeling, die er dus wel degelijk is...
Moraal van het verhaal, doorvragen loont zelfs als de eerste expert stelt dat je naar de instanties zelf moet....
probleem is nu helemaal duidelijk met dank aan autotelex :clap:
Wat is het probleem dan?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
op de site staat het naar mijn mening niet echt duidelijk omschreven dus contact met de belastingdienst gehad en kreeg daar iemand aan de lijn die het maar over co2 berekening had.
terwijl er voor mijn auto geen co2 waarde is dus kwam ik daar niet verder mee.
maar uiteindelijk via autotelex meer infomatie gehad en meerdere mogelijkheden om het bpm bedrag te krijgen.