Vandaag ging het niet zo lekker als de afgelopen dagen. Grote struikelblok is de airco. Ik heb een after-market ding dat hier en daar nogal gebeund zat/zit. :?
Vanochtend is er een andere compressor op de motor geschroefd met originele steker (de oude compressor wordt anders geschakeld). Toen we de slangen wilde aansluiten bleek dat de leidingen een schroefwartel hebben terwijl Citroën een constructie gebruikt waarbij de leidingen in het huis wordt gedrukt en wordt aangedrukt met een apart plaatje. :? Dat zou op zich niet zo erg zijn want dan plaats ik de andere compressor weer terug. Maar de condensor moet ook vervangen worden en daarvoor geldt hetzelfde verhaal. Met andere woorden, de huidige slangen passen niet op de compressor EN de condensor. :evil:
Morgen maar kijken hoe het bij de verdamper zit. Als dat wel origineel Citroën is ga ik op zoek naar een andere slangenset.
En verder zijn we bekaf. Het is maar goed dat het einde van de klus in zicht is. :gaap:
Voor de mooi alvast een kort verslagje van de MLO van madame. Wat is er in de beautyfarm door de deskundige chirurgen (aka Citrophile, Expelliarmus, ZX1,4 en ikke 8) ) gedaan?
De hele aanleiding voor mij om met de operatie te beginnen was niets anders dan een lek in het uitlaatgedeelte. Het was voor mij duidelijk dat de lekkage niet bij de turbo zat maar daarvoor. Gescheurd spruitstuk, vergane pakking of losgetrilde bouten? In theorie kun je dat nalopen zonder de motor uit te bouwen. Maar dat is een klus waar je echt niet vrolijk van wordt. Het bleek uiteindelijk dat er 2 bouten waren losgetrild tussen spruitstuk en turbo waardoor er een gat van zo'n 1 cm zat. :shock: Zo'n gat daar is niet alleen vermogensverlies maar het kan ook niet op de goedkeur van Appie Ka rekenen.
Ook had ik het idee dat het blok langzaamaan steeds natter leek te worden. Geen druppels dus niet ernstig. Het hoort er bij maar toch.
En naar mijn mening had de koppeling z'n beste tijd wel gehad.
Enfin, 1 + 1 + 1 = Grote beun. Dus vrijdag 12 augustus vol goede moed begonnen het blok uit te bouwen en gisterenmiddag rond zessen reed madame. Stil, schoon met een nieuwe koppeling, distributieset, nieuwe klepseals en een perfect gereconditioneerde koppakking. En omdat de motor er toch uit lag is de stuurinrichting ook onder handen genomen. :dans:
Op dit moment is de airco er uit gesloopt. De 'after market' zat er op zo'n manier ingebeund, en de condensor was zo rot, dat we dat niet konden terugbouwen. Dus heb ik gelukkig al een vervolgproject. :lolno:
De operatie is geslaagd 8) , het enige vervelende waren de olietoevoer leiding van de turbo, de diverse slangen en leidingen goed terugplaatsen zonder dat het onder spanning stond en aanliep.
Het was een prettige samenwerking en de vriendin van Wim heeft ons goed verzorgd met de luxe lunch :D.
:shock: 1cm gat bij de turbo aansluiting? Dan moet je nu toh wel merken dat ze veel meer vermogen heeft of niet?
En wat heb je met de stuurinrichting gedaan, diravi ingebouwd? :mrgreen:
Maar zonder gekkigheid...wel een prachtige klus gedaan :thumbup: ...en passant nog gekeken of ze stiekum niet ergens roest zodat daar apk afkeur kan onstaan??
@Matthijs: Ik ook, nagelnieuw in doos. Helaas passen de after-market beunslangen er niet op :roll:
@Mike: De motorruimte is vertroeteld met Owatrol en bitumen.
Het enige APK-afkeurpunt is de verbogen kriksteun rechtsvoor. Of misschien toch niet? Ik ken de regeltjes niet goed.
dat "plaatje" van een mm of 3 dik? Die was bij mij ook wat krom. Ik heb een stevige Bahco gepakt en die op de verschillende plekken op de rand gezet en de boel weer netjes rechtgebogen. Ziet er weer prima uit. Ik gebruik die steun eigenlijk niet normaal gesproken, jij ook niet volgens mij toch?
dat "plaatje" van een mm of 3 dik? Die was bij mij ook wat krom. Ik heb een stevige Bahco gepakt en die op de verschillende plekken op de rand gezet en de boel weer netjes rechtgebogen. Ziet er weer prima uit. Ik gebruik die steun eigenlijk niet normaal gesproken, jij ook niet volgens mij toch?
Dan gaat het nu rotten, o nee dat gaat het toch wel. :wink:
Dat is de rede waarom "Breaky" rechts voor zo'n roest gat heeft.
Het was bij mij gelukkig alleen de rand van de steun, niet bij de aansluiting bij de kokerbalk. Er was nog niets te zien aan beschadiging in de lak oid. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat e.e.a. van binnenuit aan het rotten is omdat er daar meerdere lagen plaat over elkaar zitten.....
Bij mijn weten heeft een krikpunt niets te maken met APK, tenzij er idd sprake is van 15% roest of meer op de draagbalk (geloof dat 3 deurs iets meer mogen hebben).
La Soixante vliegt zonder enig probleem door de apk, kom op zeg na al dat werk, kan niet fout gaan. 8)
Die instelling is zoooooo 2010. Anno nu denken we in problemen, niet in uitdagingen. :meneus:
Eerst maar 'ns het stuur recht zetten; het rijdt totaal niet zo'n 90 graden verdraaid stuurwiel. :lol:
Team W&W heeft 'm professioneel uitgelijnd, maar ik ga er nog mee naar een echte uitlijnboer.
We hadden natuurlijk ook de Hardyschijf-dinges-geval met het stuur in de goede positie kunnen monteren. :mrgreen:
Vanavond het stuur recht gezet, het linker kapje van de velg vastgezet (wat was ik die rammel snel beu :evil: ) en een halve liter motorolie afgetapt. Madame had wel erg veel van dat spul in haar buikje. En daarna wat rondgetoerd. Voorlopige conclusies:
- De motor loopt mooier, vooral stationair is 'ie nu rustig. 8)
- Het sturen lijkt niet veel verschil te maken. Lijkt, want het gaat wel degelijk strakker en vooral lichter. :dans:
- De koppeling bedient lichter en het schakelen gaat strak. :D
- Toch nu en dan behoorlijke rookwalmen. Ik hoop dat het de olie uit de cilinders is, maar ik denk toch dat het de turbo is (heet metaal lucht). :roll:
Enniewee, de missie is nu al geslaagd. Morgen of zondag, als ik wat minder brak ben 'ns onder de auto kijken hoe het er daar uit ziet. Droog? Droger? Droogst?
Kweenie, ik zet de radio gewoon harder. :lol: Ach, over dat sissen maak ik me niet druk. Zolang ik stuurbekrachtiging heb en geen groene plassen onder de auto is dat onderdeel van la caractère de madame. Net zoals die ratelende HD-pomp. :wink:
Job well done, Wim en consorten. Iedere keer as ik vergenoegd denk dat ik mijn dame perfect onderhoud, krijg ik het schaamrood op de kaken als ik jouw topic weer doorlees. :oops:
Dat kleppen stellen moest ik ook maar eens gaan doen, ik ben die onrustige stationairloop meer dan zat. Is ook echt nog het enige (mini)minpuntje aan mijn dame.
Maarreh, Kudo's nogmaals!!
EDIT: waarom moest je eigenlijk andere DBriemkappen?
ah, ok. Een (ver)beter(d) ontwerp zogezegd :mrgreen:
spoedig ook maar weer eens wat tijd inplannen voor de Xm, zien klussen doet klussen :wink:
Vandaag ging het niet zo lekker als de afgelopen dagen. Grote struikelblok is de airco. Ik heb een after-market ding dat hier en daar nogal gebeund zat/zit. :?
Vanochtend is er een andere compressor op de motor geschroefd met originele steker (de oude compressor wordt anders geschakeld). Toen we de slangen wilde aansluiten bleek dat de leidingen een schroefwartel hebben terwijl Citroën een constructie gebruikt waarbij de leidingen in het huis wordt gedrukt en wordt aangedrukt met een apart plaatje. :? Dat zou op zich niet zo erg zijn want dan plaats ik de andere compressor weer terug. Maar de condensor moet ook vervangen worden en daarvoor geldt hetzelfde verhaal. Met andere woorden, de huidige slangen passen niet op de compressor EN de condensor. :evil:
Morgen maar kijken hoe het bij de verdamper zit. Als dat wel origineel Citroën is ga ik op zoek naar een andere slangenset.
En verder zijn we bekaf. Het is maar goed dat het einde van de klus in zicht is. :gaap:
De opvolger staat er wel in, zoals die in de C6, met een variable/verstelbare??? dinges. (ES9A?)
ES9J4S met variabele nokkenassen...
Ik weet niet of die gelijk is, zal wel want de riemset is ook dezelfde!
Mijn TD heeft ook een verstelbare nokkenas, kan 1x versteld worden :mrgreen:
das geen verstelbare Sohail, das een twin cam. :mrgreen:
Voor de mooi alvast een kort verslagje van de MLO van madame. Wat is er in de beautyfarm door de deskundige chirurgen (aka Citrophile, Expelliarmus, ZX1,4 en ikke 8) ) gedaan?
De hele aanleiding voor mij om met de operatie te beginnen was niets anders dan een lek in het uitlaatgedeelte. Het was voor mij duidelijk dat de lekkage niet bij de turbo zat maar daarvoor. Gescheurd spruitstuk, vergane pakking of losgetrilde bouten? In theorie kun je dat nalopen zonder de motor uit te bouwen. Maar dat is een klus waar je echt niet vrolijk van wordt. Het bleek uiteindelijk dat er 2 bouten waren losgetrild tussen spruitstuk en turbo waardoor er een gat van zo'n 1 cm zat. :shock: Zo'n gat daar is niet alleen vermogensverlies maar het kan ook niet op de goedkeur van Appie Ka rekenen.
Ook had ik het idee dat het blok langzaamaan steeds natter leek te worden. Geen druppels dus niet ernstig. Het hoort er bij maar toch.
En naar mijn mening had de koppeling z'n beste tijd wel gehad.
Enfin, 1 + 1 + 1 = Grote beun. Dus vrijdag 12 augustus vol goede moed begonnen het blok uit te bouwen en gisterenmiddag rond zessen reed madame. Stil, schoon met een nieuwe koppeling, distributieset, nieuwe klepseals en een perfect gereconditioneerde koppakking. En omdat de motor er toch uit lag is de stuurinrichting ook onder handen genomen. :dans:
Op dit moment is de airco er uit gesloopt. De 'after market' zat er op zo'n manier ingebeund, en de condensor was zo rot, dat we dat niet konden terugbouwen. Dus heb ik gelukkig al een vervolgproject. :lolno:
ons is benieuwd naar de fotoreportage WiXm :idea:
Ik heb nog wel mooie condensors staan :mrgreen:
De operatie is geslaagd 8) , het enige vervelende waren de olietoevoer leiding van de turbo, de diverse slangen en leidingen goed terugplaatsen zonder dat het onder spanning stond en aanliep.
Het was een prettige samenwerking en de vriendin van Wim heeft ons goed verzorgd met de luxe lunch :D.
:shock: 1cm gat bij de turbo aansluiting? Dan moet je nu toh wel merken dat ze veel meer vermogen heeft of niet?
En wat heb je met de stuurinrichting gedaan, diravi ingebouwd? :mrgreen:
Maar zonder gekkigheid...wel een prachtige klus gedaan :thumbup: ...en passant nog gekeken of ze stiekum niet ergens roest zodat daar apk afkeur kan onstaan??
@Matthijs: Ik ook, nagelnieuw in doos. Helaas passen de after-market beunslangen er niet op :roll:
@Mike: De motorruimte is vertroeteld met Owatrol en bitumen.
Het enige APK-afkeurpunt is de verbogen kriksteun rechtsvoor. Of misschien toch niet? Ik ken de regeltjes niet goed.
dat "plaatje" van een mm of 3 dik? Die was bij mij ook wat krom. Ik heb een stevige Bahco gepakt en die op de verschillende plekken op de rand gezet en de boel weer netjes rechtgebogen. Ziet er weer prima uit. Ik gebruik die steun eigenlijk niet normaal gesproken, jij ook niet volgens mij toch?
La Soixante vliegt zonder enig probleem door de apk, kom op zeg na al dat werk, kan niet fout gaan. 8)
Zei de man die z'n Breaky na ook veel technisch werk helaas moest slopen......
:roll:
Dan gaat het nu rotten, o nee dat gaat het toch wel. :wink:
Dat is de rede waarom "Breaky" rechts voor zo'n roest gat heeft.
Het was bij mij gelukkig alleen de rand van de steun, niet bij de aansluiting bij de kokerbalk. Er was nog niets te zien aan beschadiging in de lak oid. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat e.e.a. van binnenuit aan het rotten is omdat er daar meerdere lagen plaat over elkaar zitten.....
Bij mijn weten heeft een krikpunt niets te maken met APK, tenzij er idd sprake is van 15% roest of meer op de draagbalk (geloof dat 3 deurs iets meer mogen hebben).
dan had Wes misschien ff 2 deuren van Breaky dicht moet lassen :mrgreen:
Had je beter gewoon die kokers kunnen lassen ;)
Die instelling is zoooooo 2010. Anno nu denken we in problemen, niet in uitdagingen. :meneus:
Eerst maar 'ns het stuur recht zetten; het rijdt totaal niet zo'n 90 graden verdraaid stuurwiel. :lol:
Als je met het stuurhuis bent bezig geweest, kan je hem dan iet beter laten uitlijnen ipv je stuur rechtzetten? Of is hij al uitgelijnd ?
Team W&W heeft 'm professioneel uitgelijnd, maar ik ga er nog mee naar een echte uitlijnboer.
We hadden natuurlijk ook de Hardyschijf-dinges-geval met het stuur in de goede positie kunnen monteren. :mrgreen:
Dat had ik ook, maar kennelijk is dat niet goed gegaan. :|
Vanavond het stuur recht gezet, het linker kapje van de velg vastgezet (wat was ik die rammel snel beu :evil: ) en een halve liter motorolie afgetapt. Madame had wel erg veel van dat spul in haar buikje. En daarna wat rondgetoerd. Voorlopige conclusies:
- De motor loopt mooier, vooral stationair is 'ie nu rustig. 8)
- Het sturen lijkt niet veel verschil te maken. Lijkt, want het gaat wel degelijk strakker en vooral lichter. :dans:
- De koppeling bedient lichter en het schakelen gaat strak. :D
- Toch nu en dan behoorlijke rookwalmen. Ik hoop dat het de olie uit de cilinders is, maar ik denk toch dat het de turbo is (heet metaal lucht). :roll:
Enniewee, de missie is nu al geslaagd. Morgen of zondag, als ik wat minder brak ben 'ns onder de auto kijken hoe het er daar uit ziet. Droog? Droger? Droogst?
Mooi mooi mooi, Ook blij te horen dat het sturen is verbeterd, is het sissen (interne lekkage stuurhuis) nu ook weg/minder geworden?
Kweenie, ik zet de radio gewoon harder. :lol: Ach, over dat sissen maak ik me niet druk. Zolang ik stuurbekrachtiging heb en geen groene plassen onder de auto is dat onderdeel van la caractère de madame. Net zoals die ratelende HD-pomp. :wink:
Is ze nu ook merkbaar pittiger?
Ja, dat ook. 8)
Job well done, Wim en consorten. Iedere keer as ik vergenoegd denk dat ik mijn dame perfect onderhoud, krijg ik het schaamrood op de kaken als ik jouw topic weer doorlees. :oops:
Dat kleppen stellen moest ik ook maar eens gaan doen, ik ben die onrustige stationairloop meer dan zat. Is ook echt nog het enige (mini)minpuntje aan mijn dame.
Maarreh, Kudo's nogmaals!!
EDIT: waarom moest je eigenlijk andere DBriemkappen?
Pagina's