Vandaag op de kop af 4 maanden in bezit van m'n XM en lid van de XM-club dus hoogste tijd me hier aan te melden. De naam is Pieter, 33 jaar en eigenaar van een Gris Fulminator 2.1 TD van 1999.
Sinds juli 2002 reed ik een betrekkelijk probleemloze '98-er Xantia met LPG-G3 installatie, waarvan de kilometerstand in de loop der jaren was opgelopen naar boven de 4 ton. En hoewel ik eigenlijk niet zo'n haast met een vervanger had, werd de zoektocht versneld toen ik begin 2009 wegens schadeherstel aan de Xantia de XM Turbo CT van m'n garage meekreeg. Om kort te gaan: die viel goed in de smaak. Lang verhaal kort: Oktober 2009 was ik na een proefrit eigenaar van bovengenoemde 2.1 TD met 244.000 km ervaring.
Intussen 4 maanden en 15.000 km verder is er het volgende aan de auto gedaan:
- lekkage stuurhuis verholpen
- lekkage HD-pomp verholpen
- remblokken achter vervangen
- klepdekselpakking vervangen
- thermostaat vervangen
- distibutie/spanrollen/waterpomp vervangen
- LHM ververst
- standaard 195 banden+velgen vervangen door 205-banden op Monte Carlo velgen
Op dit moment lekt er olie bij de krukaskeerring bakzijde en lucht in de dieselleiding levert 's ochtends bij vriestemperaturen een slecht startende XM op. Na een overnachting in de (verwarmde) garage start madam dan weer probleemloos.
Hoewel bovenstaande opsomming misschien anders doet vermoeden, is het niet alleen maar kommer en kwel. Eenmaal onderweg geeft het veergedrag weinig reden tot klagen, trekt de motor boven 2000 toeren lekker door en is daarbij goed zuinig: gemiddeld haal ik bij veel lange afstanden en veel onderweg op provinciale en autowegen 1op 17,5.
Daarnaast staat er nog een GSA in de garage en is er een CX GTi Turbo 2 op komst, beide alleen voor gebruik buiten de wintermaanden om.
Fotootjes
Welkom Pieter! Zeer mooie kleur, de Gris Fulminator! En je bent een echte Citrofiel lees ik. Ook nog een GSA en maar liefst dé ultieme CX op komst! Toe maar :lol: :lol:
Ik rij in een XM V6 uit 1990, bijna 20 jaar oud dus, Daarnaast heb ik nog een DSuper4 en HAD ik een CX TRS.
Je moet hier maar eens rond neuzen. In het cafe wordt veel slap, maar wel gezelllig gepraat. En er is altijd hulp als je met vragen zit!
Ook van mijn kant een warm welkom Pieter op toch wel een van de gezelligste forums!
Ik hoop je hier vaak te zien met weinig problemen :D :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Met de paplepel ingegoten. Moet je denk ik ook zijn om XM te rijden. Ik zie een liefhebber van Teutoons blik nog niet zo snel in een XM stappen.
En wat betreft de problemen ga ik ervan uit dat het er allengs minder worden. Hoe dan ook kost een dame geld, dat weet je al voor je eraan begint. 8)
Zeg Pieter, vertel eens wat meer over de CX turbo! Hoe wat waar en wanneer? Ben daar best nieuwsgierig naar, is ook nog een auto voor mijn lijstje....misschien de DS eruit...hmmmmm :roll:
Hier niet helemaal hoor. Mijn vader heeft z'n laatste DS 23 I.E. vol haat de deur uit gedaan... mijn eerste Citroën was een AX Sport, op zich ook al een autootje om verslaafd aan te raken en tsja, dan stel je je open voor een merk he...
...anyway, welkom bij de club, en je hebt een mooie XM! Prachtkleur en ik zoek eigenlijk een setje velgen zoals de jouwe...
Hoop dat de mijne iets minder kosten met zich mee gaat brengen overigens..
Mooie kar, in mooie couleur!
Geweldige motor erin ook met heerlijk koppel, volgens mijn garagehouder kun je moeiteloos 5 ton hebben met zo'n blok.
Denk nog wel eens met weemoed terug aan t heerlijke koppel van de 2.1 TD (dat is overigens niet als ik in de XM rij :lol: )
Oei, Gris Fulminator, daar hebben wij hier thuis ook 2 auto's van gehad.
Echt een mooie kleur! 8)
OK, rij-ervaringen dateren van bijna 2 (!) jaar terug, toen ik na een zoektocht naar een CX uiteindelijk bij een GTi T2 bij m'n eigen CX/XM-specialist belandde. Had de wagen al sinds 2003 in de aanbieding, laatste APK-vervaldatum dateert zelfs van 7-5-2000. M.a.w. moest er al het nodige aan werk worden verricht voordat de CX proefritklaar was. De proefrit zelf gaf een goede indruk. Rijdt opperbest, dankzij de turbo ook onderin lekker wakker en geen enkel spoor van langdurige stilstand: met warme motor op een rustig stuk weg moeiteloos naar de 180. Affijn: Koop gesloten, auto wordt technisch helemaal nagekeken, gelast waar nodig en voorzien van een nieuwe laklaag afgeleverd.
Probleem is dat de spuiter om allerhande uiteenlopende redenen grote moeite heeft de auto te spuiten, want de CX vertoeft er (geheel spuitklaar afgeleverd) sinds september 2008 :shock: Hoe dan ook ga ik ervanuit de auto in elk geval nog voor Citromobile 2010 af te kunnen halen, maar niks is zeker.
Over de XM: volgende week logeert madam weer een paar dagen bij de specialist om de startproblemen en olielekkage aan te pakken. Verder komt er een cruise-control in, want met de lange ritten die ik geregeld maak krijg ik steevast een lamme rechterpoot van het rijden. Wordt dus al met al een redelijk dure kostganger, maar we zijn nog steeds content 8)
Wil je met ons delen wie je XM/CX expert is?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
http://www.citrofiel.nl
Spuitwerk besteedt ie helaas uit.
Hoi PBO, ook namens mij welkom op dit zeer aangename forum 8) .
Schitterende XM en straks ook een sublieme CX 8) , zo`n GTI Turbo2 of Prestige Turbo2 wil ik ook graag kopen als ik met mijn studie klaar ben :wink: .
Bedankt. Goeie keus zo'n GTI/Prestige T2, met verstand van zaken en wat geduld kun je zeker nog een goed exemplaar op de kop tikken.
Ruilen? :lol: :wink:
:lol: Ok, leuk joh! Je hoeft met ons niet te delen wie de spuiter is :evil:
Slaat toch nergens op, sept 2008?.
Ik vind dit stiekum een leuke, helaas met serie 2 strips maar allah:
http://www.golden-years.nl/id140.htm
Dat is een mooie CX Gti turbo 8) , vooral die leren bekleding in zwart wit uitvoering vind ik gaaf 8) .
hey hey niet onvolledig quoten he?! :lol:
Na 3 keer kijken komt je naam ook wel erg bekend voor van XCnl :wink:
Jouw naam komt me ook vaag bekend voor :wink:
Is je EXantia al verkocht?
@La Noir Verni: Turbo 1 zuipt wat meer, verder niks mis mee. Prijs rechtvaardigt wel een nadere inspectie over de geclaimde staat van de auto.
Een turbo2 is technisch gezien de betere versie door de intercooler en andere motortechnische aanpassingen, thermisch koeler :arrow: hoger rendement :arrow: lager brandstofverbruik en een langere levensduur :wink: .
Hij staat niet meer te koop bij de Vos dus ik denk dat ie na een goeie 15 mndn toch verkocht is.
Ik kon em toen voor 2,5 aan de garage verkopen, en die heeft em uiteindelijkvoor 1,5 te koop gehad voor ie ineens weg was.
Inmiddels heeft de CV besloten wat vaag te doen. Dat begon met een afstandsbediening die het soms niet deed. Dat "soms niet" werd langzamerhand "hoofdzakelijk niet". Batterijen bijna leeg, dacht ik. Omdat ik te lui was direct nieuwe batterijen te kopen en ik benieuwd was hoe lang het duurde voordat de AB definitief de geest gaf, heb ik me tussentijds weten te behelpen met de sleutel. Dat ging prima, tot vorige week. 's Ochtends vroeg naar werk: Sleutel in slot, geen beweging in te krijgen. Dacht dus aan een brak wordend slot. Dus weer naar binnen voor de reservesleutel (passagiersdeur proberen kon niet, omdat ik de auto 's avonds bij thuiskomst met de rechterzijde strak langs de wand van de carport parkeer): No problem, werkt feilloos. OK, geen brak slot maar brakke sleutel. Op 't werk aangekomen met de originele sleutel via passagiersdeur auto afgesloten, ook geen probleem. Theorie van de brakke sleutel kon dus ook overboord :?
Vandaag dan batterijen van de AB vervangen, paar keer geprobeerd: niks. Paar uur later opnieuw poging gewaagd: zonder haperen 5-6 keer op slot en weer los. Originele sleutel doet nog steeds niks op de bestuurdersdeur. Schiet mij maar lek.
Bij XM sloten bediend met de sleutel heb ik vaak dat ik de sleutel niet ver genoeg erin druk en de sleutel in het slot blijft doordraaien.
Nog net even wat dieper indrukken en je voelt weerstand omdat je de slot bedient.
Misschien is het wat anders, maar je kunt het proberen :wink:
Of spuit wat (siliconen)olie in je slot, misschien dat dat helpt?
Dat dieper indrukken e.d. heb ik geprobeerd maar leverde niks op.
Inspuiten met kruipolie is inderdaad nog het proberen waard.
Blijft nog wel de vraag waarom de CV spookt. Is het een aftermarket of originele CV?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Origineel
Gaan alle deuren op slot, of springt er één weer open?
Kun je alle sloten middels de sleutel bedienen en gaan alle deuren dan ook op slot?
8x achter elkaar sluiten/openen is het maximum, daarna moet je circa 30 seconden wachten, dit is om te voorkomen dat de sluitmotoren doorbranden.
Met deuren bedoel ik inclusief tankklepje en kofferbak.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bij vergrendelen met de AB springt de auto incidenteel weer open (2 a 3x gebeurd). Met de originele sleutel kan ik alleen via de passagiersdeur de auto ver-/ontgrendelen, de reservesleutel werkt op beide portieren, bij beide sleutels gaan alle portieren van/op slot. Of tankklepje en kofferbak meegaan veronderstel ik wel, maar heb ik niet getest (auto staat momenteel paar dagen bij garage, dus na terugkomst pas mogelijk)
Vind je deze te goedkoop voor de staat waarin ze beschreven wordt??
Nee, zeker niet. Bedoel meer dat je met eigen ogen moet vaststellen of de beschreven staat van de auto klopt, zoals dat natuurlijk geldt voor alle auto's in die prijscategorie. Eentje van 600,- kun je bijkans blind kopen (als je van een project houdt tenminste), voor een CX van 6 mille ben ik net even wat veeleisender.
Ach so, ja tuurlijk, daar heb je zeker gelijk in. Hij heeft ook serie2 strips. Vindt het niet zooo storend maar tis net origneel. Net zoals de velgen, die egaal zijn overgespoten.
Wat een gedoe met die AB's en sleutels. Hoor je vaak. Ik heb alleeen nog sleutels en mis wel ab. Maar ik vind het voorlopig wel goed zo...
T is maar net tot hoever je aan dat originele vasthoudt. Bij de CX heb ik er bijvoorbeeld, bij gebrek aan een goeie voorbumper in de juiste kleur, voor gekozen om de bumpers in mat mee te laten spuiten. Voor de echte origineelfreak natuurlijk een absolute no-go.
AB is verdomd handig, als ie het doet :evil:
Pagina's