... Wel opvallend: uit de onderhoudsdocumentatie die ik bij aanschaf destijds meekreeg blijkt dat de krukaskeerring (samen met de complete koppeling) augustus 2007 bij km-stand 196.000 ook is vervangen, km-stand nu 341.000. Er vanuit gaande dat het diezelfde keerring is die nu weer de geest heeft gegeven, heeft die het dus vrij kort uitgehouden als je het mij vraagt...
Bij de grote beun van La Soixante wilde ik zoveel mogelijk doen omdat het blok er toch uit lag en je dan overal makkelijk bij kan. Het enige waar ik niet aan wilde beginnen was de krukaskeerring (tenzij die inderdaad lekte). De reden is dat ik op internet heel veel verhalen las (ook op garagefora, dus ook andere merken) dat zo'n 'operatie' vaak niet in 1x succesvol is omdat het precisiewerk is. Daarbij komt dat als het niet goed is gegaan de hele motor er weer uit en uit elkaar moet. :?
Kortom, van krukaskeerringen moet je afblijven tenzij het echt noodzakelijk is.
Wat betreft de oorzaak van het voortijdige lekgaan van de vorige krukaskeerring: wellicht een minderwaardig keerringetje gemonteerd, foutieve montage of gewoon domme pech? Wat ik wel weet is dat de reparatie destijds door een Citroënspecialist, die goed bekend is met Xm’s, is uitgevoerd. Sowieso is de auto bij mijn weten enkel bij Citroëndealer en later -specialist in onderhoud geweest. En aan de onderhoudshistorie te zien heeft de vorige eigenaar niet bepaald op onderhoud bezuinigd.
Met dit hele krukaskeerringverhaal leg ik evenwel ook een link met de geknapte multiriem vorig jaar zomer, die 45.000 km daarvóór bij de vorige eigenaar en door dezelfde specialist ook was vervangen (zie pagina 8 ) :thumbdown:
Matthijs, voor de condensor van de airco noemde de garage uit m'n hoofd gezegd een bedrag van 260,-, dan nog 2 motorsteunen, remblokken voor, distriset en het gebruikelijke spul dus qua materiaalkosten verwacht ik minimaal het dubbele :?
Met de distributie (90k oud) en lekke condensor had ik in theorie nog kunnen doorrijden, dus deels preventief onderhoud. hoe het ook zij: het blijft een dure, onderhoudsintensieve kostganger.
En nee, madam gaat voorlopig niet weg: C6 is momenteel nog net ff boven budget 8) :wink:
Als je deze dames niet zelf kunt/wilt onderhouden blijven het relatief prijzige vriendinnetjes inderdaad. Maar dan rijd je ook in stijl (en comfort)!
Verhoudingsgewijs valt het eigenlijk nog best wel mee: vraag een Mercedes-rijder maar eens wat hij/zij zoal kwijt is aan onderhoud door "die Freundliche".
Hoewel de theorie van de autotechniek me zeer zeker interesseert, ontbreekt het me simpelweg aan tijd, kennis en plaats om zelf klussen aan de auto op te pakken. Dan kan zo'n auto inderdaad een vrij prijzige aangelegenheid worden. Iemand zonder Citroënbril had deze auto waarschijnlijk al een trap gegeven. Eenmaal weer onderweg is die ellende dan vrij snel weer vergeten (totdat het volgende euvel opduikt :lol:)
Tja, relatief gezien is 2000 euro op een XM veel, maar koop maar eens een nieuwe auto, dan schrijf je het al af met een paar maand.. en als je dán een keer een grote beurt krijgt ben je soms ook maar nauwelijks goedkoper uit.
Als je dr voor kiest om deze wagens nog jaren op de weg te houden valt het relatief mee, maar absoluut blijft het wel wat centen natuurlijk. Ik ben blij dat ik alles zelf kan, dat drukt te prijs, maar ik ben nóg blijer met mn leasewagen :lol: (als het gaat om tijd en kosten)
Ben heel benieuwd, maar denk toch dat je er geen vergelijkbare auto voor kunt rijden. Voorzover je een XM met een andere auto kan vergelijken :problem: :P
Deze Xm heeft de "pech" een goeddeels probleemloze, onderhoudsvriendelijke(re) en goedkoop rijdende LPG-Xantia op te volgen. Hoe ging dat gezegde ook weer over mooi zijn en "pijn" lijden :lol:
Tja. Als mede ex-Xantiaan kan ik dan ook zeggen dat een Xant inderdaad een on-Citroëns goede en onderhoudsvriendelijke auto is. Ze worden momenteel dan ook bij bosjes helemaal de grond in gereden.
Dat gezegd zijnde , een XM ligt toch echt duidelijk nóg een comfort-klasse hoger dan een Xant. XM rijden en zelf je omderhoud doen kost geen drol (naar rato van het soort auto dat je rijdt!), XM rijden en bij de specialist laten onderhouden ljikt me nog best te doen (wederom naar rato)
Maar ben nevertheless zeer benieuwd naar jouw cijfers!
Met de laatste rekening binnen maar es de rekenmachine gepakt. De XM heb ik sinds 21 oktober 2009, gereden kilometers tot 1 oktober jl.: 98.400. Gemakshalve ben ik bij de berekening uitgegaan van 2 jaar/100.000km:
Afschrijving 2,5 ct/km
Brandstof 7,5
Onderhoud 8,0
Wegenbelasting 2,8
Verzekering 0,4
Overig 0,9
--------------------
Totaal 22,1 ct/km
Voor de brandstof ben ik uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 1 op 16 en een literprijs diesel van 1,20.
Qua onderhoud kan ik nog onderscheid maken tussen het eerste en 2e jaar. De scheidslijn ligt op 1 oktober vorig jaar toen ik door verandering van werk veel meer ben gaan rijden.
Periode 21 oktober 2009 - 1 oktober 2010: Onderhoud: 3362,- op 37.000km: 9,1 ct/km
Periode 1 oktober 2010 - 1 oktober 2011: Onderhoud: 4708,- op 61.400km: 7,7ct/km.
Absoluut gezien natuurlijk belachelijk veel geld :thumbdown: en wat mij betreft blijft het voorlopig dan ook wat rustiger op het onderhoudsfront.
Mike, krukaskeerring is idd vervangen, evenals distributie, aircocondensor, motorsteunen en de nodige andere zaken. Verder zijn o.a. alle sappen ververst (motor- en bakolie, LHM, koel- en aircovloeistof) en zijn, toen de motor eruit lag, de roestige delen onder de kap behandeld.
Dus je praat dan ook wel over premium onderhoud. Als je dat soort beurten 2-3 x achter elkaar laat uitvoeren, zou je het nu ff wat kalmer aan moeten kunnen doen, toch?
@CDPF: Daar ga ik wel van uit ja. Het onderhoud laat ik doen bij een Citroënspecialist die veel in XM's en CX'en zit.
Deze megabeurt kun je uitsplitsen in "noodzakelijk uitgevoerd onderhoud" en "preventief onderhoud". In dat licht bezien mag je aannemen dat madam zich voorlopig weer even koest houdt :wink:
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: PBO: XM 2.1 TD
Onze diesels zijn nou eenmaal gemaakt voor veel km's en als je die ook maakt, valt de prijs per km inderdaad mee. Wel netjes je beurten meepakken en niet te lang doorrijden met nukken of rare geluiden e.d. De mijne staat nu op 605.000 km (met nieuw 2e handsblok op 498.000; blok van 160.000). Jaarlijks zo'n 80.000 km met een totale jaarprijs van naar schatting 15-16.000 euro is dat incl. alles ook 20 ct/km.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kijk, interessant vergelijkingsmateriaal. Jij besteedt het onderhoud ook uit?
Tja, als je het verhaal van die Duitser leest die z'n 94'er 2.1 diesel break naar 1,7 miljoen km rijdt op het originele blok, heb ik nog ff te gaan :mrgreen:
Sinds de laatste mega-operatie maalt madam nagenoeg probleemloos de kilometers weg. Bij de laatste beurt is het probleem van luchtbellen in de diesel in de aanvoer naar de brandstofpomp (vooralsnog) verholpen middels plaatsing van een nieuw ringetje in het filterhuis. Verder heb ik de zomerbanden weer verwisseld voor het winterschoeisel.
Daarnaast gaat het inmiddels een stuk minder hard met de kilometers. Dit is mede gelegen in het feit dat m'n carpoolcollega (bij sommigen hier bekend van diverse Xm-clubmeetings) zijn Nissan Primera benzine a.s. donderdag verruilt voor een Xm 2.1TD automaat. Daar waar we voorheen vrijwel alleen met mijn Xm reden, wisselen we mekaar nu af (waren we sinds enkele weken al mee begonnen). Carpoolcollega zal zich hier binnenkort wel melden voor het verdere verhaal.
Ja, met 200 dagelijkse woon-werkkilometers (collega woont een stukje dichterbij het werk dan ik) is de keus voor een diesel niet al te moeilijk.
We carpoolen onderhand een dik jaar, dus m'n collega heeft in elk geval goed de tijd genomen en benut (zoals bij tijd en wijle je licht opsteken bij Xm-(sleutel)meetings) om een geschikte madam op de kop te tikken :lol:
En dat is de beste manier om het te doen IMHO, lekker de tijd nemen om info in te winnen en een passende auto te zoeken.
Leuk om te merken dat een XM het 'me-too' effect sterk heeft :wink:
Absoluut. Ben zelf op soortgelijke manier in het Xm-wereldje gerold. M'n Xantia was 2 weken uit de running wegens schadeherstel en m'n garage gaf me z'n Xm Turbo CT als leenauto mee. Toen wist ik vrij snel wat m'n volgende auto zou worden, al heeft het nog een half jaar geduurd voordat de Xm daadwerkelijk voor de deur stond.
Ere wie ere toekomt zullen we maar zeggen :lol:
Had een TCT (of V6) graag gehad als dagelijke auto, maar met mijn jaarkilometrage niet handig dus dan maar een diesel met turbo 8)
Heh, een TCT als streeptrekker. I rest my case :grijns: (En Wim ook, probably)
Mwoah.
Een TCT is gewoon een gluiperige auto: is niet als eerste weg bij het verkeerslicht maar je kachelt er iedereen mee voorbij vanwege z'n constante koppel en dus versnelling. Echt mijn auto. :mrgreen:
Bij de grote beun van La Soixante wilde ik zoveel mogelijk doen omdat het blok er toch uit lag en je dan overal makkelijk bij kan. Het enige waar ik niet aan wilde beginnen was de krukaskeerring (tenzij die inderdaad lekte). De reden is dat ik op internet heel veel verhalen las (ook op garagefora, dus ook andere merken) dat zo'n 'operatie' vaak niet in 1x succesvol is omdat het precisiewerk is. Daarbij komt dat als het niet goed is gegaan de hele motor er weer uit en uit elkaar moet. :?
Kortom, van krukaskeerringen moet je afblijven tenzij het echt noodzakelijk is.
Wat betreft de oorzaak van het voortijdige lekgaan van de vorige krukaskeerring: wellicht een minderwaardig keerringetje gemonteerd, foutieve montage of gewoon domme pech? Wat ik wel weet is dat de reparatie destijds door een Citroënspecialist, die goed bekend is met Xm’s, is uitgevoerd. Sowieso is de auto bij mijn weten enkel bij Citroëndealer en later -specialist in onderhoud geweest. En aan de onderhoudshistorie te zien heeft de vorige eigenaar niet bepaald op onderhoud bezuinigd.
Met dit hele krukaskeerringverhaal leg ik evenwel ook een link met de geknapte multiriem vorig jaar zomer, die 45.000 km daarvóór bij de vorige eigenaar en door dezelfde specialist ook was vervangen (zie pagina 8 ) :thumbdown:
Matthijs, voor de condensor van de airco noemde de garage uit m'n hoofd gezegd een bedrag van 260,-, dan nog 2 motorsteunen, remblokken voor, distriset en het gebruikelijke spul dus qua materiaalkosten verwacht ik minimaal het dubbele :?
Met de distributie (90k oud) en lekke condensor had ik in theorie nog kunnen doorrijden, dus deels preventief onderhoud. hoe het ook zij: het blijft een dure, onderhoudsintensieve kostganger.
En nee, madam gaat voorlopig niet weg: C6 is momenteel nog net ff boven budget 8) :wink:
Als je deze dames niet zelf kunt/wilt onderhouden blijven het relatief prijzige vriendinnetjes inderdaad. Maar dan rijd je ook in stijl (en comfort)!
Verhoudingsgewijs valt het eigenlijk nog best wel mee: vraag een Mercedes-rijder maar eens wat hij/zij zoal kwijt is aan onderhoud door "die Freundliche".
Hoewel de theorie van de autotechniek me zeer zeker interesseert, ontbreekt het me simpelweg aan tijd, kennis en plaats om zelf klussen aan de auto op te pakken. Dan kan zo'n auto inderdaad een vrij prijzige aangelegenheid worden. Iemand zonder Citroënbril had deze auto waarschijnlijk al een trap gegeven. Eenmaal weer onderweg is die ellende dan vrij snel weer vergeten (totdat het volgende euvel opduikt :lol:)
Op het machtige aantal kilometers die je maakt valt het dan nog wel mee, maar het blijven de mindere factuurtjes.
Tja, relatief gezien is 2000 euro op een XM veel, maar koop maar eens een nieuwe auto, dan schrijf je het al af met een paar maand.. en als je dán een keer een grote beurt krijgt ben je soms ook maar nauwelijks goedkoper uit.
Als je dr voor kiest om deze wagens nog jaren op de weg te houden valt het relatief mee, maar absoluut blijft het wel wat centen natuurlijk. Ik ben blij dat ik alles zelf kan, dat drukt te prijs, maar ik ben nóg blijer met mn leasewagen :lol: (als het gaat om tijd en kosten)
Denk dat ik binnenkort maar eens een kilometerkostprijsberekening over het afgelopen jaar ga doen :idea:
Ben heel benieuwd, maar denk toch dat je er geen vergelijkbare auto voor kunt rijden. Voorzover je een XM met een andere auto kan vergelijken :problem: :P
Deze Xm heeft de "pech" een goeddeels probleemloze, onderhoudsvriendelijke(re) en goedkoop rijdende LPG-Xantia op te volgen. Hoe ging dat gezegde ook weer over mooi zijn en "pijn" lijden :lol:
Tja. Als mede ex-Xantiaan kan ik dan ook zeggen dat een Xant inderdaad een on-Citroëns goede en onderhoudsvriendelijke auto is. Ze worden momenteel dan ook bij bosjes helemaal de grond in gereden.
Dat gezegd zijnde , een XM ligt toch echt duidelijk nóg een comfort-klasse hoger dan een Xant. XM rijden en zelf je omderhoud doen kost geen drol (naar rato van het soort auto dat je rijdt!), XM rijden en bij de specialist laten onderhouden ljikt me nog best te doen (wederom naar rato)
Maar ben nevertheless zeer benieuwd naar jouw cijfers!
Met de laatste rekening binnen maar es de rekenmachine gepakt. De XM heb ik sinds 21 oktober 2009, gereden kilometers tot 1 oktober jl.: 98.400. Gemakshalve ben ik bij de berekening uitgegaan van 2 jaar/100.000km:
Afschrijving 2,5 ct/km
Brandstof 7,5
Onderhoud 8,0
Wegenbelasting 2,8
Verzekering 0,4
Overig 0,9
--------------------
Totaal 22,1 ct/km
Voor de brandstof ben ik uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 1 op 16 en een literprijs diesel van 1,20.
Qua onderhoud kan ik nog onderscheid maken tussen het eerste en 2e jaar. De scheidslijn ligt op 1 oktober vorig jaar toen ik door verandering van werk veel meer ben gaan rijden.
Periode 21 oktober 2009 - 1 oktober 2010: Onderhoud: 3362,- op 37.000km: 9,1 ct/km
Periode 1 oktober 2010 - 1 oktober 2011: Onderhoud: 4708,- op 61.400km: 7,7ct/km.
Absoluut gezien natuurlijk belachelijk veel geld :thumbdown: en wat mij betreft blijft het voorlopig dan ook wat rustiger op het onderhoudsfront.
Is je krukas keerring nu weer vervangen Pieter? Op zich allemaal veel geld maar per km niet.
Mike, krukaskeerring is idd vervangen, evenals distributie, aircocondensor, motorsteunen en de nodige andere zaken. Verder zijn o.a. alle sappen ververst (motor- en bakolie, LHM, koel- en aircovloeistof) en zijn, toen de motor eruit lag, de roestige delen onder de kap behandeld.
Dus je praat dan ook wel over premium onderhoud. Als je dat soort beurten 2-3 x achter elkaar laat uitvoeren, zou je het nu ff wat kalmer aan moeten kunnen doen, toch?
@CDPF: Daar ga ik wel van uit ja. Het onderhoud laat ik doen bij een Citroënspecialist die veel in XM's en CX'en zit.
Deze megabeurt kun je uitsplitsen in "noodzakelijk uitgevoerd onderhoud" en "preventief onderhoud". In dat licht bezien mag je aannemen dat madam zich voorlopig weer even koest houdt :wink:
Petje af Pieter! Door dit soort onderhoud loopt zo'n diesel richting een miljoen km's!
Onze diesels zijn nou eenmaal gemaakt voor veel km's en als je die ook maakt, valt de prijs per km inderdaad mee. Wel netjes je beurten meepakken en niet te lang doorrijden met nukken of rare geluiden e.d. De mijne staat nu op 605.000 km (met nieuw 2e handsblok op 498.000; blok van 160.000). Jaarlijks zo'n 80.000 km met een totale jaarprijs van naar schatting 15-16.000 euro is dat incl. alles ook 20 ct/km.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kijk, interessant vergelijkingsmateriaal. Jij besteedt het onderhoud ook uit?
Tja, als je het verhaal van die Duitser leest die z'n 94'er 2.1 diesel break naar 1,7 miljoen km rijdt op het originele blok, heb ik nog ff te gaan :mrgreen:
Sinds de laatste mega-operatie maalt madam nagenoeg probleemloos de kilometers weg. Bij de laatste beurt is het probleem van luchtbellen in de diesel in de aanvoer naar de brandstofpomp (vooralsnog) verholpen middels plaatsing van een nieuw ringetje in het filterhuis. Verder heb ik de zomerbanden weer verwisseld voor het winterschoeisel.
Daarnaast gaat het inmiddels een stuk minder hard met de kilometers. Dit is mede gelegen in het feit dat m'n carpoolcollega (bij sommigen hier bekend van diverse Xm-clubmeetings) zijn Nissan Primera benzine a.s. donderdag verruilt voor een Xm 2.1TD automaat. Daar waar we voorheen vrijwel alleen met mijn Xm reden, wisselen we mekaar nu af (waren we sinds enkele weken al mee begonnen). Carpoolcollega zal zich hier binnenkort wel melden voor het verdere verhaal.
de diesels komen steeds meer in beeld :lol:
Fijn om te horen dat het nu weer de goed gaat met je xm :thumbup: en dat je collega/vriend ook eindelijk aan een xm begint :mrgreen:
Ja, met 200 dagelijkse woon-werkkilometers (collega woont een stukje dichterbij het werk dan ik) is de keus voor een diesel niet al te moeilijk.
We carpoolen onderhand een dik jaar, dus m'n collega heeft in elk geval goed de tijd genomen en benut (zoals bij tijd en wijle je licht opsteken bij Xm-(sleutel)meetings) om een geschikte madam op de kop te tikken :lol:
En dat is de beste manier om het te doen IMHO, lekker de tijd nemen om info in te winnen en een passende auto te zoeken.
Leuk om te merken dat een XM het 'me-too' effect sterk heeft :wink:
Absoluut. Ben zelf op soortgelijke manier in het Xm-wereldje gerold. M'n Xantia was 2 weken uit de running wegens schadeherstel en m'n garage gaf me z'n Xm Turbo CT als leenauto mee. Toen wist ik vrij snel wat m'n volgende auto zou worden, al heeft het nog een half jaar geduurd voordat de Xm daadwerkelijk voor de deur stond.
Heh, een TCT als streeptrekker. I rest my case :grijns: (En Wim ook, probably)
Ere wie ere toekomt zullen we maar zeggen :lol:
Had een TCT (of V6) graag gehad als dagelijke auto, maar met mijn jaarkilometrage niet handig dus dan maar een diesel met turbo 8)
Snap ik. Next best thing :wink: :mrgreen:
Als je de 6 cilinders niet mee telt........
Mwoah.
Een TCT is gewoon een gluiperige auto: is niet als eerste weg bij het verkeerslicht maar je kachelt er iedereen mee voorbij vanwege z'n constante koppel en dus versnelling. Echt mijn auto. :mrgreen:
geen strepentrekker, maar "over de streep"-trekker dus :mrgreen:
Pagina's