Juist... volgende eigenaardigheidje aan m'n XM. De dame moet volgens mij even wennen aan haar nieuwe leefomgeving ofzo :)
Koelvloeistoflampje gaat branden, tegelijkertijd met stop. Er zit voldoende koelvloeistof in en volgens mij geen luchtbel oid, die koelvloeistof is netjes helderblauw en de olie netjes bruin, de temperatuur blijft normaal (~85, tot ~95 als ik filerijd), de verwarming blijft warm en er staat geen overdreven druk op de slangen. Wat me wel zorgen baart is dat het lampje uitgaat als ik de motor toeren laat maken (wat zou duiden op te weinig druk, maar het reservoir is bijna vol).
Heeft een XM een aparte sensor voor lampje en wijzer? Ik verwacht dat het 'm daarin zit nl., maar in het donker zoeken is niet handig.. Als het dat niet is lijkt me dat er een slechte waterpomp in zit?
Welkom in de wondere wereld van de Citroën-engineering.
Eerst maar 'ns wat achtergrondinformatie. Er zijn drie sensoren:
1) In de expansietank zit een niveaumeting, da's dat vierkante blokje dat bovenop het vat zit.
2) Op het blok, achter het thermostaathuis zit een temperatuursensor die o.a. zorgt dat de koelventilatoren worden aangestuurd.
3) Daarnaast zit nog een temperatuursensor die de temperatuuraanwijzer op het dashboard aanstuurt.
Als je waterpomp het niet doet, zijn of de schoepen weggevreten. En dan zal er meer weggevreten zijn, maar die kans is verwaarloosbaar. Of je pomp is stuk en dan lekt 'ie. En dat zou je heel snel merken met grote plassen op straat en sterk oplopende motortemperaturen.
Terugkomend op je vraag: welk lampje gaat branden? Is het die van het koelvloeistofniveau? Ik denk van wel. Die niveausensor heeft 2 pootjes die langzaam corroderen en wegvreten. Kwestie van een nieuwe sensor.
Kan niet anders dan het met Wimb eens zijn.
:mrgreen:
LET WEL OP HET TYPE!
Ooit eenzelfde probleem gehad, maar die sensor is weleens gewijzigd en als ik me goed herinner pastte dat niet lekker.
Ok, zal er even op letten. Ga straks naar de sloop..
Op de sloop hebben ze geen nieuwe XM sensoren :lol:
Dit zijn nu typisch van die onderdelen waarvan ik vind dat je ze nieuw moet kopen. Op de sloop vind je ook weer een gebruikte met bijna 100% kans dat 'ie (half)gaar is.
En dan is goedkoop toch weer duurkoop, daarom dat moeten ;-) Maar uiteindelijk moet ieder voor zich weten wat 'ie doet.
Vind ik ook Wim! Als je zo`n probleem hebt met een sensor die niet duur is, koop die dan nieuw.
Maar op de sloop neem ik 'm gratis mee (tenminste, mijn sloop wel, en er stonden laatst nog 4 XM's, dus ik pak er gelijk een paar), dan kan ik eerst eens even testen of het inderdaad daaraan ligt. Zo ja, dan haal ik een nieuwe en leg 'm in het magazijn in de kelder...
Ok, als je zeker wilt zijn dat dit het probleem is en je kunt die sensoren gratis meenemen dan kan ik wel wat bij voorstellen :wink: . Maar uiteindelijk is een nieuwe sensor uiteraard de beste oplossing.
Uiteraard.. en ik houd niet van meer sleutelen dan strikt noodzakelijk, maar ik houd ook wel van een gevulde bankrekening. Heb net een nieuwe verdamper en c.v. gehaald, binnenkort dan die motorsteun en ik denk ook meteen een andere versnellingsbak (vanwege die 5e versnelling), en als ik dan toch bezig ben aan de voorkant.. och ja, eens kijken hoe de rubbers eruit zien en een setje verse aandrijfassen. Daarnaast overweeg ik toch om binnenkort eens even langs Chyparse te rijden, dus madame wordt al voldoende gesponsord momenteel ;)
Heel begrijpelijk :wink: . Je bent nogal wat van plan, maar dat is vaak zo als je nu een XM koopt.
Mja... heb even wat in te halen he.. als het goed is beloont ze me dan met trouw gedrag.. ;)
Net even op de sloop gekeken, er stond een Turbo C.T. met een automatische airco... overweeg toch om die er even uit te slopen binnenkort :D
En Cypharse (Martin hè!) is verhoudingsgewijs niet duur.
Tja, gratis onderdelen is inderdaad een goede manier om te testen.
Ik weet het, dit topic is al van een tijd geleden, maar was dit probleem opgelost met een "nieuwe" sensor? Ik heb nu dezelfde verschijnselen. Koelvloeistof indicator lampje (zo'n radiator tekentje) boven het stuur gaat samen met "STOP" spontaan branden soms net na het starten, of soms zomaar tijdens het rijden. Na een tijdje gaat hij ook weer uit. Temperatuur indicator blijft keurig rond de 80-90 graden tijdesn het rijden.
Het KVS niveau heb je natuurlijk al gecontroleerd, dan lijkt het erop dat de sensor weer is overleden of een slechte stekker verbinding kan natuurlijk ook.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zijn die dingen niet te testen?
Het kvs niveau is ok dus daar ligt het niet aan.
Ik zal de sensor morgen even van de tank afhalen en fotograferen. Ik heb die sensor al eerder bekeken en er wat corrosie afgeveegd, maar misschien was dat niet voldoende of is dat ding door de roestplekjes niet meer goed bruikbaar. Wordt vervolgd dus...
Zoals beloofd hierbij de foto van de sensor in de KVS tank en de losse sensor.
De spetters op de 2e foto zijn van de koelvloeistof die ik om mijn oren kreeg toen ik de sensor uit de tank draaide.
Volgende keer dus eerst even de dop van het KVS tankje draaien en dan pas de sensor eruit halen. :lolno:
De vraag is dus of deze sensor er zodanig slecht uitziet dat hij het spontaan aan en uitgaan van het waarschuwingslampje boven het stuur + stop kan verklaren.
Er zitten een paar roestplekjes op de metalen pennen
Om eerlijk te zijn zou ik willen dat mijn 'stemvork' er zo gaaf uitzag. :?
Het kan ook nog een draadbreuk zijn. En nog een andere, misschien theoretische optie: gebruik je echte koelvloeistof of iets met demi-water? Zuiver water is een bijzonder slechte geleider.
Ik heb de tank laatst bijgevuld met echte koelvloeistof, afkomstig van een benzinestation. Ik weet niet meer welk merk het is, maar het is in ieder geval geen water.
Het rare is dat de stop lamp aan en uit gaat zonder aanwijsbare oorzaak. (zoals schudden / trillen / over hobbel rijden / gas geven / door de bocht gaan etc.)
Zijn er nog meer sensoren die dit lampje kunnen laten aangaan, want het vloeistof niveau lijkt niet de oorzaak hier. Ik zal in ieder geval deze sensor nog even goed schoonmaken en ontroesten om alles uit te sluiten.
Volgens mij is dit de enige sensor voor die specifieke melding.
Wat mij opvalt is dat het metende gedeelte er prima uitziet. schoonmaken van de poten zal niet veel helpen. MAAR ik vind ook dat de aansluiting voor de stekker erg groen is, en dat die drie pootjes er nogal geoxideerd uitzien. Misschien daar extra schoonmaken. En wat Wim zegt, het kan ook het draadje zijn.
En een handtekening!!!!
Trek er een van een sloper en kijk ook even of de bajonet sluiting niet ook lekt, er hoort volgens mij een rubber ringetje tussen te zitten!?
Deze dingen staan in mijn lijstje "onbetrouwbaar". Gewoon een andere er in en de problemen zijn over.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Wat een superforum is dit! Dank voor de tips en de moeite iedereen.
Ik rij pas sinds kort in een XM en ben nog niet echt thuis in de onderdelen, (afgezien van langs de sloop rijden dan).
Wat is een goed adres of website voor nieuwe onderdelen? In dit geval heb ik er geen problemen mee om deze sensor nieuw aan te schaffen.
Deze sensor kun je behalve op de sloop nieuw alleen bij de dealer krijgen, mits 'ie nog verkrijgbaar is.
Als het gaat om onderdelensites zijn mijn persoonlijke favorieten: winparts.nl, autoonderdelen.nl en mister-auto.nl
Maar ik ben er wel achter dat je voor de wat specifiekere XM-onderdelen beter naar de dealer kunt gaan. Die zoekt op chassisnummer waardoor de kans op verkeerde levering al vrijwel nul is en bij die webtoko's komt er altijd nog op z'n minst verzendkosten bij waardoor het prijsverschil uiteindelijk niet zo groot is.
Behalve de aansluiting van de sensor vind ik je motorsteun ook nogal groen, ofwel je kweekt er iets ofwel je hebt toch ergens een lek.
Voor wat betreft de KVS adviseer ik je de originele KVS van citroen te gebruiken, de lichtmetalen V6 blokken zijn behoorlijk gevoelig voor corrosie en met de originele KVS vloeistof heb je daar in ieder geval geen zorgen over :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ben ik nou gek of is die retourslang al een keer ingekort?
(edit ter verduidelijking: Volgens mij loopt die bocht origineel anders en de klem is wel erg mooi zilver van kleur)
Zou het groene spektakel wel verklaren als daar eerder een lek heeft gezeten.
En een handtekening!!!!
Nee die slang is wel orgi, maar er zit een soort van bescherming omheen!?
Meten is weten, daarom ff gesnuffeld en het volgende gevonden ( valt onder storingscode 14 bij uitlezen , kun je ook nog doen ):
Contact aan!
Spanning tussen aansluiting 1 en massa moet 5 V. zijn .
Weerstand tussen aansluiting 1 en 2 op je stekker:
bij + 20 graden = 2500 Ohm.
Bij + 55 graden = 680 Ohm.
Bij + 90 graden = 230 Ohm.
Contact weer uit !
Stekker van de ECU verwijderen.
Tussen aansluiting 2 en massa vind je bovengenoemde waardes ook.
Succes,
Jos
Pagina's