Zo dan, velg nummero uno is klaar. Ik denk dat de volgende 3 sneller gaan. Het resultaat is...hoe zou ik het zeggen...niet professioneel. Maar ik ben er toch wel tevreden over.
Als je er met je neus op gaat staan zie je dat het oude velgen zijn; er zitten vooral in de rand holte op meerdere plaatsen haarscheurtjes die dieper de velg in gaan. Ik kan die niet helemaal weg halen. Je zou de velg krom schuren. Dit zou alleen precies kunnen als de velg afgedraaid zou worden en er overal even veel vanaf gehaald wordt. Waarbij het diepste scheurtje de maat moet zijn.
Zover wil ik echter niet gaan. Het belangrijkste vind ik dat madame La Noir Verni binnnenkort een nette verschijning wordt met mooie blokjes die de originele setting benaderen, so to speak!
Zodra de tape verwijderd is en de zilveren kunstof afdek kap geplaatst ziet het er allemaal heel anders uit. Komende week naar XJeroen om de hardwax op te halen. :wink:
Maandag ga ik de diravi centifugaal bol demonteren. Het centreren gaat beter, het zware sturen is nog niet weg.
Ik zou er echt GEEEN blanke lak overheen doen, kan je volgend jaar weer helemaal opnieuw beginnen, nu hoef je het volgend jaar alleen even opnieuw op te poetsen.
Vandaag een poging gewaagd om een deel van het diravi geheim voor mezelf eens te ontrafelen. Gesterkt door de foto's van JP zelf maar eens begonnen de zwarte centrifugaal bol te demonteren in de hoop er achter te komen waarom de diravi niet lekker meer werkt.
Ik heb natuurlijk weer foto's... dus het is een beetje eenzelfde verslag als dat van JP maar goed.
Eerst de clip onder de zwarte bol eraf en de tellerkabel langszij leggen:
De 2 wartels aanvoer en 2 rubberen uiteinden afvoer slang losgemaakt. In het cirkeltje zie je het plaatje waar JP het over had. In mijn geval maar een. Het is een stelplaatje, terwijl ik altijd dacht dat het een pakking was. :roll: Bij mij was het daar overigens altijd wat nat met LHM dus iets van een lekkage was er al wel. Je kunt hier dus meerdere diktes/plaatjes tussen zetten waardoor de afstand van de plunjer tov het hefboompje groter wordt en je diravi lichter wordt.
Overigens heerlijk liggen sleutelen in het zonnetje. Een paar oude kussens van een bank erop en je beschadigd niets:
Nou, daar istie dan, de Diravi centrifugaal regelaar, ook wel de Zwarte bol:
Gevolgd door demontage van het zogenaamde Allu blokje, waar de plunjer in zit, de zuiger zeg maar die ingedrukt wordt door het hefboompje H die met een pinnetje P op de plunjer drukt. De druk wordt dus gegenereerd door de gewichtjes G
Onderkant allu blokje, in het midden het zuigertje:
Onderkant zwarte bol + bovenkant plunjer met het rubberen dopje, eigenlijk een membraam. Hier langs begint het te lekken als dit rubber oud is. Bij de pijl het stelplaatje.
Gewichtjes met de veer erop. Een foto uiterts in andere uiterst uit:
Ik heb het allu blokje terug gemonteerd, aangesloten op de hydrauliek maar de zwarte bol niet terug gezet. Hiermee wilde ik zien of het membraam nog werkte onder druk van de LHM. Ik zag het echter niet bewegen. Daarmee er vanuit gaande dat de plunjer niet geregeld werd door druk van de LHM. Misschien dus toch een aanvoer probleem, dacht ik in eerste instantie. Dit kon echter niet want de stuurbekrachtiging werkt wel. Nogmaals goed gekeken en toen bleek het membraam toch te bewegen indiien ik het stuur helemaal uiterst rechts of links draaide en los liet.
Tevens kon ik zo, zonder die zwarte bol erop goed zien of er een lek was. Dit leek na een stuk zo gereden te hebben van niet. Maar als ik er met mijn vinger op drukte onstond er onmiddelijk een plasje LHM rond het membraam. Toch een lek dus.... tijd voor een nieuw allu blokje met een niet lekkend rubber membraam.
Daarna wilde ik de zwarte bol terug zetten, en om uit te proberen 2 revetjes boven op het stelplaatje er tussen monteren.
Hierbij lazerde hefboompje H er uit en viel ergens nach unten.
Dat hefboompje is niet eens een klein dingetje, maar ik heb werkelijk waar bijna 2 uur gezocht, nergens meer te vinden. Auto zelfs op de krik gehad en met de hand van onderuit het hele subframe nagelopen. Dit is wel balen want nu kan ik het niet meer terug bouwen zoals het hoort. Wat zit die V6 VOL!
Gelukkig heeft een PB-tje van Marco de gemoederen wat bedaard en kan ik een diravi centrifugaal bol van een zijner sloperts demonteren. Ga ik morgen doen want nu stuurt ze helemaal rot.
Vanochtend met de Traffic naar Heusden gesjeesd om een bezoek te brengen aan Marco's Death Alley en een diravi centrifugaal bol te demonteren:
Dat was met een halfuurtje gepiept. Alles los geschroefd op de onderste retourleiding na. Daar zat zo'n fabrieks sluiting om. Ben alweer de mooie naam vergeten van die bandjes maar ik zag bij Gert de Jong nog zo'n hele rol liggen. Die dus maar afgeknipt in de veronderstelling dat de ex Eindhovense LF-BZ-73 toch niet meer opgeknpat wordt.
Vol goede moed naar Eindhoven terug en eerst even naar van Gompel om te vragen of ie in de middag tijd had om mijn diravibol te controleren en even op druk te zetten indien nodig. Dat zou tussen door kunnen.
Thuis meteen begonnen met het demonteren van Marco zwarte bol. Hier zater 3 dezelfde flinter dunne stelplaatjes tussen, Joost mag weten waarom die verschillen er zijn. De ene diravi maar een, de andere 3, en sommige 3 verschillende. Kon je dat bestellen af fabriek? Lijkt me haast niet maar goed.
En waar het ook om ging, het hefboompje. Ongelofelijk dat ik dat zo'n ding met dat formaat niet meer terug gevonden kreeg.
Daarna begonnen met het gevecht om het allu blokje onder de zwarte bol als eerste te monteren. Ik kreeg de onderste wartel niet goed vast. Bij poging één zeek het er al uit. Doordat de aanvoerleiding wat beschadigd was meende ik dat de leiding zelf een gaatje/scheurtje had. Daar baalde ik wel zó van omdat als je ziet waar die naar toe loopt de moed echt in je schoenen zakt. Auto weer laag gezet en meteen nadat ze gezakt was de wartel weer los gedraaid. Iets te vroeg dus want dat gaf een Wimbiaanse fontein van LHM. :evil: Alles zat onder. Ook de 2e poging ging niet goed. Nog steeds lekte er LHM, maar niet meer zo hard. Besloten om alles weer los te maken en nu te beginnen met deze lastige wartel en pas daarna de gemakkelijkere aansluitingen vast te zetten. Inmiddels een wat comfortabelere sleutelhouding aangenomen: :lol:
3x maal scheepsrecht dus: De LHM bleef weg, geen lekkage op het eerste oog. Tissue onder de wartel gedaan. Kap dicht en rijden en sturen. Bij thuiskomst kap open en gelukkig: tissue was nog mooi schoon. Ook de rubberen dop, de bovenkant van de plunjer zeg maar lekte niet.
Daarna de zwarte bol gemonteerd. Dit is nog best tricky, het hefboompje en het pinnetje naar de plunjer moeten wel goed zitten. Je hebt daar niet zoveel controle op als het allu blokje al op de leidngen vast zit. Op een bankschroef gaat dat beter maar ik zag het even niet meer zitten om die wartels wéér los te maken, het allu blokje op de zwarte bol te schoreven en het geeel wéér terug te plaatsen. Maar het lukte me zo uiteindelijk ook. Op naar van Gompel voor de diravibol controle.
Bij van Gompel vertelt wat er nu precies aan de hand was. Ze wilden de diravibol best controleren maar gaven aan dat dit niet zoveel zin heeft als de pomp niet overmatig tikt, wat niet het geval is. De diravibol is slechts een buffer. Vooraf twijfelden ze aan de regeling van de diravi stelknop tegen het schutboard. Maar het is niet in kwestie van uit het lood lopen. Hij centreert niet goed. Uiteindelijk is de monteur even met LNV gaan rijden en ik mee natuurlijk. Zijn conclussie was dat de stuurbekrachtiging gewoon functioneert. Dus er wordt druk opgebouwd. Daarmee kon het diravibol verhaal aan de kant. Wel heeft hij het vermoeden, net als Willem Roet zei, dat óf een aanvoerleiding dicht zit, óf een retourleidng niet vrij zit. Als er verschil in ingaande en uitgaande LHM is kan de diravi niet goed werken.
LNV na de proefrit op de brug. Geen prettig gezicht na de LHM explosie van vanochtend. Alles was nog zeiknat. Ik vertelde van de stab rubs wissel, en de aandrijfas die los is geweest ivm de kapotte hoes. De monteur denkt dat er toch misschien met het wrikken met de bandenlichters een leiding is geraakt. Net naast de stabilisator stang liggen nl de leidingen van de diravi en het stuurhuis. De kans op beschadiging acht hij groot. Ik denk wel dat hij daar gelijk in heeft. Natuurlijk is het nooit de bedoeling geweest maar het kan maar zo gebeurd zijn. Ik neem ook helemaal niemand iets kwalijk hoor!!
Wat nu? Zo op het oog is niet veel te zien, zei het dat er een 2-tal leidingen schuren tegen de hoes van de stuurstang naar het Linker voorwiel. IEts ligt daar inderaad niet goed, maar klem ligt het ook niet. Bovendien was het een natte bedoeling. Eigenlijk moet het subframe los en dan alles controleren. Echter wil van Gompel hier niet aan omdat ze bang zijn voor een stuurhuis lekkage zodra deze los gemaakt moet worden. Dan treedt er nog meer schade op en daar willen ze geen verantwoording voor afleggen.
Maar weer naar huis, langs het Eindhovens kanaal...hmmmm..zou ik..
Toch maar naar huis gereden, tis zo'n end lopen anders.
Inmiddels was ik ivm ouderlijke verplichtingen wel zowat door mijn tijd heen. LNV op steunen gezet. Kabel onder de zwarte bol uit gehaald. XM in drive gezet, met voorwielen los om te kijken of de tellerkabel in de zwarte bol uberhaupt wel draaide. Dit was gelukkig wel het geval. Kriksteunen verplaatst naar LV en LA.
Na het eten de hogedruk reiniger gepakt. Eerst een bus remmenreiniger op de LHM zooi onderin leeg gespoten. Daarna met de hoge druk zoveel mogelijk schoon gespoten. Onder de auto, in de motorruimte, in het subframe etc. Nu zag het er een stuk frisser uit. Over veel leidingen heb ik nu mijn twijffels, liggen ze wel goed. Maar ik zag niets wat knel zit. Even een ingezoomd doorkijkje op het stuurhuis met de omliggende leidingen. Van foto 1 naar 3 om de plek goed aan te geven:
Vanacht slaapt LNV op een oor, dwz, op haar rechter wielen. Morgen bij daglicht zal ik nog eens kijken of ik wat zie. Dan is het ook weer droog daaronder. Maar heeft iemand suggesties hoe ik nu verder kan?? Ben ik iets vergeten, zie ik iets over het hoofd??
Uiteraard ben ik er zowat klaar mee en heb ik veel zin om haar zo weg te zetten en in oktober weer op te halen. Ook in de blokjes velgen heb ik nu effe geen zin meer. Maar goed dat loopt niet weg natuurlijk.
Wat een verhaal Mike! Kan het niet zijn dat er een leiding is plat gedrukt? Of is er niets in die trant te zien? Een kleine vervorming kun je de doorstroom al heel zwaar beinvloeden.
Death Alley is niet alleen maar Death he... Die zilveren gaat een prachtig leven in Belgie tegemoet :mrgreen:
Mike, als ik je zo bezig zie.. Ik heb mijn kantelbrug niet heel erg op korte termijn nodig.. Wellicht dat dat je helpt om wat meer ontspannen alles te bekijken? De bruine is volledig 90 graden geweest...
Niet opgeven. Ik heb de mijne ook al 2 keer weggezet omdat ik het zat was, maar toch haal je haar weer terug na zoveel tijd en liefde die je er in hebt gestopt.. En na die stilstand zijn er altijd WEER extra dingen kapot door de stilstand.. Daar wordt je ook niet vrolijker van :?
Zou je de auto anders niet eens bij van der Laan zetten? Evert-Jan van cifo.. Die zijn wel thuis in de Diravi heb ik het idee.. En ALS het al gaat lekken, dan lossen ze dat voor 250 eu weer voor je op..
Zo op de foto's kan ik ook niet zien, ergens vindt ik het mijn plicht om samen met jou nog maals te kijken.
Week 14 iets afspreken!? Dit lek moet boven!!
:lol: hahaha,,,zat idd zelf op de foto te kijken wat dat nu weer was...maar heb dat lampje daar al weggehaald hoor.
Wes, je hebt geen plicht hoor! Echt niet. Ik moet er nog even over nadenken. Ook jouw aanbod is top Marco, voor de kantelbrug, echt waar....maar...Volgende week komt La TRS. En dan weet ik nu al hoe het is met een nieuw speeltje. Bovendien mag DSje ook weer eens uit de winterslaap gekust worden. Dan zou LNV van de zomer VUT kunnen genieten op de vrijgekomen plek.
Ik ga eerst morgen er weer eens onder kruipen en dan zie ik wel verder. Allemaal bedankt!!
Maak daar maar 'ons' van.
Zo'n kantelbrug is natuurlijk ideaal om bij jou thuis bezig te gaan.
Die losse kabel waar Willem het over had is de handremkabel. Die ligt verkeerd en schuurt open, da's sowieso APK afkeur. Die is met Marco's brug relatief goed bereikbaar, kan die ook gedaan worden.
Mike, ergens in de stuurverbinding zit een rubberenschijf, waarschijnijk boven op de diravi unit.
Ik denk dat het best eens zou kunnen dat het diravi stuurhuis net niet helemaal recht staat tenopzichte van het stuurhuis binnen in de auto (waar ook je contactslot op zit zeg maar) omdat het subframe los is geweest.
Misschien kan je dat zien aan die rubberen schijf, dat dat geforceerd zit. Als er spanning op die verbinding staat en het daardoor allemaal net te veel kracht kost om te draaien, lukt het de diravi unit misschien niet om het stuur terug te draaien.
Zo'n soort verbinding zal er wel ergens zitten, 2 bouten naar de verbinding naar onderen, en 2 bouten voor de verbinding naar boven:
Het zou best kunnen Maarten, maar het zit zo damn vol daar dat ik het haast niet kan controleren. Althans niet alleen. Het is moeilijk om te beoordelen wat nu wel en wat niet goed zit. Zo meende ik een LHM leiding te zien die volledig in de kreukels lag >>> bleek het de plusdraad naar de trekhaak te zijn :?
Vandaag geen tijd gehad. Er kwam te veel werk wat voorrang had. Eind van de middag er toch maar weer even onder gekropen. Het was nog erg vies, ook doordat de stofhoes van de aandrijfas kapot is geweest. Het vet is behoorlijk rondgeslingerd.
Weer een bus remmenreiniger leeg gespoten. Daarna eens met de hogedruk reiniger onder de auto gekropen. Resultaat is dat ze nu praktisch brandschoon is van onderen. Dat helpt wel met bepalen wat nu niet goed zit.
Ik zie lhm leiding onder de stab stang gaan en boven het subframe. Lijkt of er geen ruimte is maar eigenlijk zit die middelste hydractivebol ( die in het subframe hangt) behoorlijk in de weg om er dichtbij te kunnnen kijken. Hier een foto van toen ik de XM net had, toen was ze echt smerig nog, maar het gaat even om de plaatsbepaling:
Er zitten ook 2 leidingen die schuren tegen de hoes van de stuurstang. Ze moeten eigenlijk in een plastic houder die op het subframe zit geklemd zijn. Maar deze hele houder staat omhoog! Zie foto's
Kan ik, met de auto op de krikpunten ondersteund, aan de linkerzijde het subframe losser draaien? Of moet dan dan ook rechts gebeuren en moeten de draagarmlagers etc los omdat ze anders niet losser/lager komt te liggen. Ik zou dan namelijk de auto kunnen starten, hoewel ze goed scheef staat, en diravi kunnen testen....
Het subframe moet aan de achterkant los en in elke wielkast zitten ook nog 2 stangen die losmoeten. En dan zit het subframe voor ook nog vast. Met andere woorden, dat komt niet zomaar los.
Maar als de auto voor niet op z'n wielen staat zou het sturen sowieso lichter moeten gaan.
Die stangen zie ik ja. Hebben jullie die ook los gehad? En de achterste bouten op het subframe, zijn die er helemaal uit geweest of zijn die wat "gevierd"?
Alle bouten aan de achterkant van het subframe zijn er UIT geweest, dus die van het subframe zelf en die van de waar de draag arm en de reactie stang in zitten.
als die los of er uit zijn komt het subframe nog steeds NIET naar beneden. Daar voor moet er nog meer los zoals Wim al zij, aan beide zijkanten in de wiel kasten zit nog een stang die moet aan de boven kant los en aan de voorkant van het sub frame beide bouten ven een slag of vat los, ze hoeven er niet uit.
Maar zoals de XM nu staat gaat dat niet, ook de diravi testen gaat niet zo, dan zul echt op een brug moeten staan.
Goed, dan stop ik er vooralsnog mee. Misschien moet ik dan idd gebruik maken van het aanbod van Marco en de kantelbrug hier opstellen. Heb net een groot vlak stuk laten bestraten in de tuin dus de plek is er nu wel. En dan het zaakje volledig los schroeven. Dit is op een huur brug ook niet te doen, je weet niet waar je eindigt en wanneer je klaar bent als er iets tegen valt, wat waarschijnlijk gebeurt. Bovendien kan het zijn dat ik onderdelen nodig heb die je dan pas tegenkomt. Het zou dan toch een klus verspreidt over een aantal lose dagen worden.
Heb ook nog een goed/kort gebruikte uitlaat in het vet liggen. Kan die er ook gemakkeijk onder. Nu een kwestie van inplannen en kijken wie er wil komen helpen. Het heeft geen haast, dus wachten op beter weer in mei of zoiets. Als dat tenminste geen probleem is voor de kantelbrug en Marco's planning natuurlijk!
Het zou zonde zijn LNV niet te kunnen redden, toch??
Helemaal mee eens... Ik heb de kantelbrug ergens rond mei even nodig om een Porsche aan de onderkant te ontdoen van roest, maar daar ben ik ook geen maanden mee bezig. Wanneer ik dat precies ga doen hangt af van wanneer mn huis af is! 14 april de sleutel dus ik hoop daar ergens eerste helft mei klaar te zijn..
Zo dan, velg nummero uno is klaar. Ik denk dat de volgende 3 sneller gaan. Het resultaat is...hoe zou ik het zeggen...niet professioneel. Maar ik ben er toch wel tevreden over.
Als je er met je neus op gaat staan zie je dat het oude velgen zijn; er zitten vooral in de rand holte op meerdere plaatsen haarscheurtjes die dieper de velg in gaan. Ik kan die niet helemaal weg halen. Je zou de velg krom schuren. Dit zou alleen precies kunnen als de velg afgedraaid zou worden en er overal even veel vanaf gehaald wordt. Waarbij het diepste scheurtje de maat moet zijn.
Zover wil ik echter niet gaan. Het belangrijkste vind ik dat madame La Noir Verni binnnenkort een nette verschijning wordt met mooie blokjes die de originele setting benaderen, so to speak!
Zodra de tape verwijderd is en de zilveren kunstof afdek kap geplaatst ziet het er allemaal heel anders uit. Komende week naar XJeroen om de hardwax op te halen. :wink:
Maandag ga ik de diravi centifugaal bol demonteren. Het centreren gaat beter, het zware sturen is nog niet weg.
Ik zou ze na al dat harde werk denk ik toch van enkele blanke laklagen gaan voorzien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee nee...ik wil die hardwax proberen. Als dat niks is/blijkt kan ik dat nog altijd doen, toch?
Het ziet er goed uit. Ik zou wel willen zien hoe ze onder LNV staan.
Poehpoeh, dat ziet er wel strak uit zeg!
Ik zou er echt GEEEN blanke lak overheen doen, kan je volgend jaar weer helemaal opnieuw beginnen, nu hoef je het volgend jaar alleen even opnieuw op te poetsen.
:clap:
soms zegt 1 emoticon meer dan ...woorden :lol: :wtf: :mrgreen:
Het blijft maar terug komen ,maar op glad blank alu kan je gewoon géén blanke lak spuiten.
8) 8) 8) heel erg fraai
Ik zou het ook zo laten en bijhouden met poetsen.
Vandaag een poging gewaagd om een deel van het diravi geheim voor mezelf eens te ontrafelen. Gesterkt door de foto's van JP zelf maar eens begonnen de zwarte centrifugaal bol te demonteren in de hoop er achter te komen waarom de diravi niet lekker meer werkt.
Ik heb natuurlijk weer foto's... dus het is een beetje eenzelfde verslag als dat van JP maar goed.
Eerst de clip onder de zwarte bol eraf en de tellerkabel langszij leggen:
De 2 wartels aanvoer en 2 rubberen uiteinden afvoer slang losgemaakt. In het cirkeltje zie je het plaatje waar JP het over had. In mijn geval maar een. Het is een stelplaatje, terwijl ik altijd dacht dat het een pakking was. :roll: Bij mij was het daar overigens altijd wat nat met LHM dus iets van een lekkage was er al wel. Je kunt hier dus meerdere diktes/plaatjes tussen zetten waardoor de afstand van de plunjer tov het hefboompje groter wordt en je diravi lichter wordt.
Overigens heerlijk liggen sleutelen in het zonnetje. Een paar oude kussens van een bank erop en je beschadigd niets:
Nou, daar istie dan, de Diravi centrifugaal regelaar, ook wel de Zwarte bol:
Gevolgd door demontage van het zogenaamde Allu blokje, waar de plunjer in zit, de zuiger zeg maar die ingedrukt wordt door het hefboompje H die met een pinnetje P op de plunjer drukt. De druk wordt dus gegenereerd door de gewichtjes G
Onderkant allu blokje, in het midden het zuigertje:
Onderkant zwarte bol + bovenkant plunjer met het rubberen dopje, eigenlijk een membraam. Hier langs begint het te lekken als dit rubber oud is. Bij de pijl het stelplaatje.
Gewichtjes met de veer erop. Een foto uiterts in andere uiterst uit:
Ik heb het allu blokje terug gemonteerd, aangesloten op de hydrauliek maar de zwarte bol niet terug gezet. Hiermee wilde ik zien of het membraam nog werkte onder druk van de LHM. Ik zag het echter niet bewegen. Daarmee er vanuit gaande dat de plunjer niet geregeld werd door druk van de LHM. Misschien dus toch een aanvoer probleem, dacht ik in eerste instantie. Dit kon echter niet want de stuurbekrachtiging werkt wel. Nogmaals goed gekeken en toen bleek het membraam toch te bewegen indiien ik het stuur helemaal uiterst rechts of links draaide en los liet.
Tevens kon ik zo, zonder die zwarte bol erop goed zien of er een lek was. Dit leek na een stuk zo gereden te hebben van niet. Maar als ik er met mijn vinger op drukte onstond er onmiddelijk een plasje LHM rond het membraam. Toch een lek dus.... tijd voor een nieuw allu blokje met een niet lekkend rubber membraam.
Daarna wilde ik de zwarte bol terug zetten, en om uit te proberen 2 revetjes boven op het stelplaatje er tussen monteren.
Hierbij lazerde hefboompje H er uit en viel ergens nach unten.
Dat hefboompje is niet eens een klein dingetje, maar ik heb werkelijk waar bijna 2 uur gezocht, nergens meer te vinden. Auto zelfs op de krik gehad en met de hand van onderuit het hele subframe nagelopen. Dit is wel balen want nu kan ik het niet meer terug bouwen zoals het hoort. Wat zit die V6 VOL!
Gelukkig heeft een PB-tje van Marco de gemoederen wat bedaard en kan ik een diravi centrifugaal bol van een zijner sloperts demonteren. Ga ik morgen doen want nu stuurt ze helemaal rot.
Voorlopig rijden we dus even zo rond:
Mooi en duidelijk verslag en mooi dat je die Marco kunt overnemen :wink:.
Wat kost dat nou? zo'n Marco? :mrgreen:
Gewoon compleet onbetaalbaar :mrgreen:
:schater:
Vanochtend met de Traffic naar Heusden gesjeesd om een bezoek te brengen aan Marco's Death Alley en een diravi centrifugaal bol te demonteren:
Dat was met een halfuurtje gepiept. Alles los geschroefd op de onderste retourleiding na. Daar zat zo'n fabrieks sluiting om. Ben alweer de mooie naam vergeten van die bandjes maar ik zag bij Gert de Jong nog zo'n hele rol liggen. Die dus maar afgeknipt in de veronderstelling dat de ex Eindhovense LF-BZ-73 toch niet meer opgeknpat wordt.
Vol goede moed naar Eindhoven terug en eerst even naar van Gompel om te vragen of ie in de middag tijd had om mijn diravibol te controleren en even op druk te zetten indien nodig. Dat zou tussen door kunnen.
Thuis meteen begonnen met het demonteren van Marco zwarte bol. Hier zater 3 dezelfde flinter dunne stelplaatjes tussen, Joost mag weten waarom die verschillen er zijn. De ene diravi maar een, de andere 3, en sommige 3 verschillende. Kon je dat bestellen af fabriek? Lijkt me haast niet maar goed.
En waar het ook om ging, het hefboompje. Ongelofelijk dat ik dat zo'n ding met dat formaat niet meer terug gevonden kreeg.
Daarna begonnen met het gevecht om het allu blokje onder de zwarte bol als eerste te monteren. Ik kreeg de onderste wartel niet goed vast. Bij poging één zeek het er al uit. Doordat de aanvoerleiding wat beschadigd was meende ik dat de leiding zelf een gaatje/scheurtje had. Daar baalde ik wel zó van omdat als je ziet waar die naar toe loopt de moed echt in je schoenen zakt. Auto weer laag gezet en meteen nadat ze gezakt was de wartel weer los gedraaid. Iets te vroeg dus want dat gaf een Wimbiaanse fontein van LHM. :evil: Alles zat onder. Ook de 2e poging ging niet goed. Nog steeds lekte er LHM, maar niet meer zo hard. Besloten om alles weer los te maken en nu te beginnen met deze lastige wartel en pas daarna de gemakkelijkere aansluitingen vast te zetten. Inmiddels een wat comfortabelere sleutelhouding aangenomen: :lol:
3x maal scheepsrecht dus: De LHM bleef weg, geen lekkage op het eerste oog. Tissue onder de wartel gedaan. Kap dicht en rijden en sturen. Bij thuiskomst kap open en gelukkig: tissue was nog mooi schoon. Ook de rubberen dop, de bovenkant van de plunjer zeg maar lekte niet.
Daarna de zwarte bol gemonteerd. Dit is nog best tricky, het hefboompje en het pinnetje naar de plunjer moeten wel goed zitten. Je hebt daar niet zoveel controle op als het allu blokje al op de leidngen vast zit. Op een bankschroef gaat dat beter maar ik zag het even niet meer zitten om die wartels wéér los te maken, het allu blokje op de zwarte bol te schoreven en het geeel wéér terug te plaatsen. Maar het lukte me zo uiteindelijk ook. Op naar van Gompel voor de diravibol controle.
Bij van Gompel vertelt wat er nu precies aan de hand was. Ze wilden de diravibol best controleren maar gaven aan dat dit niet zoveel zin heeft als de pomp niet overmatig tikt, wat niet het geval is. De diravibol is slechts een buffer. Vooraf twijfelden ze aan de regeling van de diravi stelknop tegen het schutboard. Maar het is niet in kwestie van uit het lood lopen. Hij centreert niet goed. Uiteindelijk is de monteur even met LNV gaan rijden en ik mee natuurlijk. Zijn conclussie was dat de stuurbekrachtiging gewoon functioneert. Dus er wordt druk opgebouwd. Daarmee kon het diravibol verhaal aan de kant. Wel heeft hij het vermoeden, net als Willem Roet zei, dat óf een aanvoerleiding dicht zit, óf een retourleidng niet vrij zit. Als er verschil in ingaande en uitgaande LHM is kan de diravi niet goed werken.
LNV na de proefrit op de brug. Geen prettig gezicht na de LHM explosie van vanochtend. Alles was nog zeiknat. Ik vertelde van de stab rubs wissel, en de aandrijfas die los is geweest ivm de kapotte hoes. De monteur denkt dat er toch misschien met het wrikken met de bandenlichters een leiding is geraakt. Net naast de stabilisator stang liggen nl de leidingen van de diravi en het stuurhuis. De kans op beschadiging acht hij groot. Ik denk wel dat hij daar gelijk in heeft. Natuurlijk is het nooit de bedoeling geweest maar het kan maar zo gebeurd zijn. Ik neem ook helemaal niemand iets kwalijk hoor!!
Wat nu? Zo op het oog is niet veel te zien, zei het dat er een 2-tal leidingen schuren tegen de hoes van de stuurstang naar het Linker voorwiel. IEts ligt daar inderaad niet goed, maar klem ligt het ook niet. Bovendien was het een natte bedoeling. Eigenlijk moet het subframe los en dan alles controleren. Echter wil van Gompel hier niet aan omdat ze bang zijn voor een stuurhuis lekkage zodra deze los gemaakt moet worden. Dan treedt er nog meer schade op en daar willen ze geen verantwoording voor afleggen.
Maar weer naar huis, langs het Eindhovens kanaal...hmmmm..zou ik..
Toch maar naar huis gereden, tis zo'n end lopen anders.
Inmiddels was ik ivm ouderlijke verplichtingen wel zowat door mijn tijd heen. LNV op steunen gezet. Kabel onder de zwarte bol uit gehaald. XM in drive gezet, met voorwielen los om te kijken of de tellerkabel in de zwarte bol uberhaupt wel draaide. Dit was gelukkig wel het geval. Kriksteunen verplaatst naar LV en LA.
Na het eten de hogedruk reiniger gepakt. Eerst een bus remmenreiniger op de LHM zooi onderin leeg gespoten. Daarna met de hoge druk zoveel mogelijk schoon gespoten. Onder de auto, in de motorruimte, in het subframe etc. Nu zag het er een stuk frisser uit. Over veel leidingen heb ik nu mijn twijffels, liggen ze wel goed. Maar ik zag niets wat knel zit. Even een ingezoomd doorkijkje op het stuurhuis met de omliggende leidingen. Van foto 1 naar 3 om de plek goed aan te geven:
Vanacht slaapt LNV op een oor, dwz, op haar rechter wielen. Morgen bij daglicht zal ik nog eens kijken of ik wat zie. Dan is het ook weer droog daaronder. Maar heeft iemand suggesties hoe ik nu verder kan?? Ben ik iets vergeten, zie ik iets over het hoofd??
Uiteraard ben ik er zowat klaar mee en heb ik veel zin om haar zo weg te zetten en in oktober weer op te halen. Ook in de blokjes velgen heb ik nu effe geen zin meer. Maar goed dat loopt niet weg natuurlijk.
Wat een verhaal Mike! Kan het niet zijn dat er een leiding is plat gedrukt? Of is er niets in die trant te zien? Een kleine vervorming kun je de doorstroom al heel zwaar beinvloeden.
Death Alley is niet alleen maar Death he... Die zilveren gaat een prachtig leven in Belgie tegemoet :mrgreen:
Mike, als ik je zo bezig zie.. Ik heb mijn kantelbrug niet heel erg op korte termijn nodig.. Wellicht dat dat je helpt om wat meer ontspannen alles te bekijken? De bruine is volledig 90 graden geweest...
Niet opgeven. Ik heb de mijne ook al 2 keer weggezet omdat ik het zat was, maar toch haal je haar weer terug na zoveel tijd en liefde die je er in hebt gestopt.. En na die stilstand zijn er altijd WEER extra dingen kapot door de stilstand.. Daar wordt je ook niet vrolijker van :?
Zou je de auto anders niet eens bij van der Laan zetten? Evert-Jan van cifo.. Die zijn wel thuis in de Diravi heb ik het idee.. En ALS het al gaat lekken, dan lossen ze dat voor 250 eu weer voor je op..
Leuk om te lezen, jammer dat het nog niet opgelost is!
o, en als je je zaklampje zoekt......
Mooi verslag, alleen jammer dat het probleem niet opgelost is :( .
Iets anders dan leidingen die onderin niet lekker zitten hou je nog over :problem: .
Zo op de foto's kan ik ook niet zien, ergens vindt ik het mijn plicht om samen met jou nog maals te kijken.
Week 14 iets afspreken!? Dit lek moet boven!!
:lol: hahaha,,,zat idd zelf op de foto te kijken wat dat nu weer was...maar heb dat lampje daar al weggehaald hoor.
Wes, je hebt geen plicht hoor! Echt niet. Ik moet er nog even over nadenken. Ook jouw aanbod is top Marco, voor de kantelbrug, echt waar....maar...Volgende week komt La TRS. En dan weet ik nu al hoe het is met een nieuw speeltje. Bovendien mag DSje ook weer eens uit de winterslaap gekust worden. Dan zou LNV van de zomer VUT kunnen genieten op de vrijgekomen plek.
Ik ga eerst morgen er weer eens onder kruipen en dan zie ik wel verder. Allemaal bedankt!!
Oké, mocht het toch nodig zijn je weet mij te vinden. :wink:
Maak daar maar 'ons' van.
Zo'n kantelbrug is natuurlijk ideaal om bij jou thuis bezig te gaan.
Die losse kabel waar Willem het over had is de handremkabel. Die ligt verkeerd en schuurt open, da's sowieso APK afkeur. Die is met Marco's brug relatief goed bereikbaar, kan die ook gedaan worden.
Mike, ergens in de stuurverbinding zit een rubberenschijf, waarschijnijk boven op de diravi unit.
Ik denk dat het best eens zou kunnen dat het diravi stuurhuis net niet helemaal recht staat tenopzichte van het stuurhuis binnen in de auto (waar ook je contactslot op zit zeg maar) omdat het subframe los is geweest.
Misschien kan je dat zien aan die rubberen schijf, dat dat geforceerd zit. Als er spanning op die verbinding staat en het daardoor allemaal net te veel kracht kost om te draaien, lukt het de diravi unit misschien niet om het stuur terug te draaien.
Zo'n soort verbinding zal er wel ergens zitten, 2 bouten naar de verbinding naar onderen, en 2 bouten voor de verbinding naar boven:
Het zou best kunnen Maarten, maar het zit zo damn vol daar dat ik het haast niet kan controleren. Althans niet alleen. Het is moeilijk om te beoordelen wat nu wel en wat niet goed zit. Zo meende ik een LHM leiding te zien die volledig in de kreukels lag >>> bleek het de plusdraad naar de trekhaak te zijn :?
Vandaag geen tijd gehad. Er kwam te veel werk wat voorrang had. Eind van de middag er toch maar weer even onder gekropen. Het was nog erg vies, ook doordat de stofhoes van de aandrijfas kapot is geweest. Het vet is behoorlijk rondgeslingerd.
Weer een bus remmenreiniger leeg gespoten. Daarna eens met de hogedruk reiniger onder de auto gekropen. Resultaat is dat ze nu praktisch brandschoon is van onderen. Dat helpt wel met bepalen wat nu niet goed zit.
Ik zie lhm leiding onder de stab stang gaan en boven het subframe. Lijkt of er geen ruimte is maar eigenlijk zit die middelste hydractivebol ( die in het subframe hangt) behoorlijk in de weg om er dichtbij te kunnnen kijken. Hier een foto van toen ik de XM net had, toen was ze echt smerig nog, maar het gaat even om de plaatsbepaling:
Er zitten ook 2 leidingen die schuren tegen de hoes van de stuurstang. Ze moeten eigenlijk in een plastic houder die op het subframe zit geklemd zijn. Maar deze hele houder staat omhoog! Zie foto's
Kan ik, met de auto op de krikpunten ondersteund, aan de linkerzijde het subframe losser draaien? Of moet dan dan ook rechts gebeuren en moeten de draagarmlagers etc los omdat ze anders niet losser/lager komt te liggen. Ik zou dan namelijk de auto kunnen starten, hoewel ze goed scheef staat, en diravi kunnen testen....
Het subframe moet aan de achterkant los en in elke wielkast zitten ook nog 2 stangen die losmoeten. En dan zit het subframe voor ook nog vast. Met andere woorden, dat komt niet zomaar los.
Maar als de auto voor niet op z'n wielen staat zou het sturen sowieso lichter moeten gaan.
Die stangen zie ik ja. Hebben jullie die ook los gehad? En de achterste bouten op het subframe, zijn die er helemaal uit geweest of zijn die wat "gevierd"?
Alle bouten aan de achterkant van het subframe zijn er UIT geweest, dus die van het subframe zelf en die van de waar de draag arm en de reactie stang in zitten.
als die los of er uit zijn komt het subframe nog steeds NIET naar beneden. Daar voor moet er nog meer los zoals Wim al zij, aan beide zijkanten in de wiel kasten zit nog een stang die moet aan de boven kant los en aan de voorkant van het sub frame beide bouten ven een slag of vat los, ze hoeven er niet uit.
Maar zoals de XM nu staat gaat dat niet, ook de diravi testen gaat niet zo, dan zul echt op een brug moeten staan.
Het lijkt mij niet veilig om zo aan het stuur te gaan draaien, met alleen de linkerkant van de auto op pootjes.
Wim en Wes, hoe past het subframe onder de XM? kan dat maar op 1 manier, of zit er een paar milimeter speling tijdens monteren?
Goed, dan stop ik er vooralsnog mee. Misschien moet ik dan idd gebruik maken van het aanbod van Marco en de kantelbrug hier opstellen. Heb net een groot vlak stuk laten bestraten in de tuin dus de plek is er nu wel. En dan het zaakje volledig los schroeven. Dit is op een huur brug ook niet te doen, je weet niet waar je eindigt en wanneer je klaar bent als er iets tegen valt, wat waarschijnlijk gebeurt. Bovendien kan het zijn dat ik onderdelen nodig heb die je dan pas tegenkomt. Het zou dan toch een klus verspreidt over een aantal lose dagen worden.
Heb ook nog een goed/kort gebruikte uitlaat in het vet liggen. Kan die er ook gemakkeijk onder. Nu een kwestie van inplannen en kijken wie er wil komen helpen. Het heeft geen haast, dus wachten op beter weer in mei of zoiets. Als dat tenminste geen probleem is voor de kantelbrug en Marco's planning natuurlijk!
Het zou zonde zijn LNV niet te kunnen redden, toch??
Helemaal mee eens... Ik heb de kantelbrug ergens rond mei even nodig om een Porsche aan de onderkant te ontdoen van roest, maar daar ben ik ook geen maanden mee bezig. Wanneer ik dat precies ga doen hangt af van wanneer mn huis af is! 14 april de sleutel dus ik hoop daar ergens eerste helft mei klaar te zijn..
Op een kantelbrug kan je niet 'het volledige zaakje' losschroeven :wink:
Pagina's