:wtf: Dus La Soixante was bijna onderwerp van een BBQ? Goed dat er zo'n BHV er rond liep zeg, wat moet je zonder :mrgreen: Heb je nu verkeerde klepseals gekregen of universele?
Niet alleen La Soixante maar ook al die rottige Benzen. Die ouwe Mercedesbakken lijken wel konijnen, zoveel staan er intussen bij de beunclub.
Ik hoop niet dat er zoiets als universele klepseals bestaan. Alhoewel, dan heb je eigenlijk altijd de zekerheid dat ze niet passen. :lol:
Ja we laten Jim de nokkenas eruit halen, met zijn favoriete gereedschap, de hamer :lol:
Ik denk dat er bij de on-line leverancier de verkeerde klepseals op de plank hebben gelegen, of een fout in de nummertjes in zijn systeem, zoiets komt wel vaker voor bij alternatieve leveranciers. In dit geval heeft Wim denk ik klepseals voor een diesel (XUD) gekregen, die hebben vrij dikke klepstelen.
Dit is toch wel een teken dat hogere machten proberen Wim in een diesel te krijgen :mrgreen:
best zuur als het door zoiets komt. Wellicht goed om dat uit te zoeken zodat het in het vervolg niet nogmaals fout gaat. Ook denk ik dat als de fout bij de on-line leverancier ligt er best een kleine schadevergoeding zou mogen volgen in de vorm van gratis de juiste seals oid.....
Plus een door hen betaalde wok-sessie natuurlijk! :mrgreen:
A.u.b. niet zeg, nog een keer klepseals van die prutsers.
Dit keer gewoon klepseals bij de dealer, zodat we zeker weten dat het goed is.
Wim heeft als het goed is nog 1 verkeerde klepseal liggen, hij had er 9 besteld.
Als hij deze kan vinden, kunnen we het vergelijken met de juiste seals, voordat de boel open gaat.
Die dingen kosten bij de dealer iets van € 2 per stuk, zou dan om nog geen 2 tientjes gaan, ik zou zeggen de moeite niet waard.
Uiteraard zou ik de leverancier wel op de hoogte stellen en proberen er (veel) meer uit te slepen, daar hebben we toch ook een expert voor in ons groepje :wink:
Nee niet ik, al is het wel verlijdelijk, want ze zitten bij mij om de hoek hier in Rotterdam :mrgreen:
Dat plaatje zit vastgezogen door de olie en valt er niet zomaar vanzelf uit, kun je alleen met een sterke magneet eruit vissen. Als het er niet in zit, dan krijg je last van zwevende kleppen, en dat had je wel heel snel gemerkt.
Maar goed, voor 70 cent per stuk, bestel er maar een kilo, beter mee verlegen, dan onverlegen.
Ik heb net onderdelen bij de dealer besteld. Nummer 7 gaat in setjes van ................... 20 :problem: Waar is dat aantal op gebaseerd?
Voor een 8-klepper? -> nee.
Voor een 16-klepper? -> nee.
Voor een 24-klepper? -> nee.
Voor een ......
:iemand:
Wel een raar aantal 20 stuks maar dat zou vast wel een reden zijn voor een kleine extra winst.
Als ze een zakje van 20 stuks verkopen en er zelf maar de helft van gebruiken , maken hun winst.
De Overige gebruiken ze voor de volgende klant.
En jij koopt er nutteloos meer dan je wilt. Dat heb je met wel meer dingen die je bij de dealer besteld.
Welnee Bas, da's gewoon Franse logica. Die dealers moeten dat ook per 20 kopen. Ik heb ooit 'ns flutringetjes gekocht. Ik had er 4 nodig maar ze gingen per 100. Zo bouwt de dealer z'n grijpvoorraad op. :rofl:
@JP: Als 'ie lekker veert dan zweef je op wolken van geluk. :shock: :mrgreen:
Het mooiste is als onderdelen per 20 stuks gaan, en ze maar de benodigde 4 stuks in rekening brengen, maar wel het hele zakje met 20 stuks geven :mrgreen:
Zo heb ik nu een heleboel O-ringen en ontluchtingsdopjes voor de remmen van een Xantia.
Wim, kijk je wel uit met die ringtjes, die kunnen scherp zijn, voor je het weet loop je met een Micky Mouse pleister aan je vinger :lolno:
Gisteravond heb ik de oude aircoslangen weggehaald en tot mijn grote vreugde blijken de originele slangen op de verdamper te passen. Wel heb ik 2 draadeinden moeten overzetten. Hopelijk kan ik dit weekeinde verder met project airco.
Ik heb de originele klepseals van de dealer en zelfs een leek ziet het verschil met wat er nu in zit: die van Citroën zijn grijs en van Febi Bilstein groen. Dat heb ik dan toch goed gezien toen ik de oude er uit haalde want die waren ook grijs.
En ik heb ook nog een mazzeltje gehad: Bij Van Rijn staat nog maar 1 XM, een 16-klapper waarvan ik wist dat 'ie originele airco heeft. Toen ik daar vanmiddag kwam werd mij medegedeeld dat de XM zeer waarschijnlijk al weg was. Ik mocht wel kijken en tot mijn opluchting stond 'ie er nog. En, da's heel belangrijk zijn de aircoslangen bij een 16-klapper vrijwel hetzelfde als bij een TCT. Dus uit voorzorg maar zoveel mogelijk aan aircospul meegenomen. Nu nog 'ns zien of ik er morgen aan toekom het in madame in te bouwen. Zal wel niet omdat moeders vanwege het weer andere plannen heeft. 8)
Nu ja, dan wordt het een paar avonden klussen.
Van Rijn, mijn oude stekkie... :cry:
Gezellige bolle kerel met zn rare bakkebaarden maar goede prijzen, en een rossige met een bril die het koperdraad heeft uitgevonden
Grijze klepseals, daar gaat je auto veel beter van veren :mrgreen:
Jij maakt daar nu wel een geintje over maar madame is sinds die nieuwe klepseals veel stugger. En nu weet ik ook waarom want mijn voorraadbol is grijs. Dat gaat niet goed niet met groense seals. En dat olieverbruik en roken; ach da's bijzaak. :meneus:
@Mike: het handeltje mocht ik voor 20 pleuries meenemen.
Mensen die dit draadje lezen en voor het eerst op zoek zijn naar een nieuwe XM kunnen beter dit draadje niet volgen...er staan nogal wat grappen en grollen in :lolno:
Mooie prijs Wim, voor die airco slangen!
Vanochtend was een prachtige dag om met airco's bezig te zijn, dus leek het me wel aardig om de nieuwe condensor in te bouwen. Wat moet daarvoor los? Nou gewoon alles. Dus grille, bumper en front. Toen dat ding op z'n plaats zat kwam ik er achter dat je de leidingen er dan niet op krijgt. Dus condensor verwijderd en op straat de leidingen er aan geschroefd. En vervolgens heel voorzichtig de intercooler en radiateur opgetild om een van de leidingen onderdoor te manoevreren. Enniewee, rond half twee zat het boeltje weer in elkaar.
Als het weer het toelaat ga ik morgen verder met project airco. De cruise control zit in de weg voor de originele slangen, maar nu de beunzooi er uit is heb ik voor aan de accubak plaats. Dus die unit verhuist daar naartoe. Verder heb ik de bedrading door het gat van de airco gevoerd. Maar met zo'n mooi origineel afdichtingsrubber past dat niet, dus moet die bedrading ook verhuizen.
Een paar slangetjes plaatsen is nog best een uitdaging. :lol:
Wim, heb je de diameter van de plaatjes voor mij, dan ga ik proberen om een extra hulpstuk te maken voor het tooltje wat ik heb. Klepschotels van een XU zijn wat groter dan van een XUD, en bij de gemiddelde VW en Audi, waar dit tooltje officieel voor is :P
Om je een idee te geven Wim, dit staat je te wachten, deze foto's zijn van mijn vorige Xantia 1.9D.
Zie je de nokkenas op de 2e foto, valt je iets op ?
Nee, ik zie zo gauw niks geks aan die as behalve dat 'ie uit 1 stuk bestaat. :roll:
Ik zal 'ns kijken of ik maten kan vinden, maar ik vrees met bange vreze.....
Vandaag ben ik verder gegaan met de aircoslangen. De hele handel zit. :clap: Alle slangen en leidingen kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden. Maar wat erg is, er is ook maar 1 juiste volgorde. Het duurde best lang voordat ik die Chinese puzzel had opgelost. :lol:
Er staan nog 2 zaken open:
Doordat ik de doorvoer van een originele rubberen kraag heb voorzien kan ik de draden van de cruise control niet meer kwijt. Dat wordt waarschijnlijk een gat boren en daar ben ik niet zo'n voorstander van. :roll:
Het andere is dat de compressor een kwart slag gedraaid zit. Dat maakt voor het functioneren verder niet uit, maar een van de slangen zit nu strak (te strak) tegen de koelwaterslang van de oliekoeler. Ik verwacht niet dat ik daar voor mijn vakantie nog iets aan zal doen.
Niet zo negatief Wim, met een snijbrander kan je ook voorzichtig werken. :mrgreen:
:wtf: Dus La Soixante was bijna onderwerp van een BBQ? Goed dat er zo'n BHV er rond liep zeg, wat moet je zonder :mrgreen: Heb je nu verkeerde klepseals gekregen of universele?
Niet alleen La Soixante maar ook al die rottige Benzen. Die ouwe Mercedesbakken lijken wel konijnen, zoveel staan er intussen bij de beunclub.
Ik hoop niet dat er zoiets als universele klepseals bestaan. Alhoewel, dan heb je eigenlijk altijd de zekerheid dat ze niet passen. :lol:
Ja we laten Jim de nokkenas eruit halen, met zijn favoriete gereedschap, de hamer :lol:
Ik denk dat er bij de on-line leverancier de verkeerde klepseals op de plank hebben gelegen, of een fout in de nummertjes in zijn systeem, zoiets komt wel vaker voor bij alternatieve leveranciers. In dit geval heeft Wim denk ik klepseals voor een diesel (XUD) gekregen, die hebben vrij dikke klepstelen.
Dit is toch wel een teken dat hogere machten proberen Wim in een diesel te krijgen :mrgreen:
best zuur als het door zoiets komt. Wellicht goed om dat uit te zoeken zodat het in het vervolg niet nogmaals fout gaat. Ook denk ik dat als de fout bij de on-line leverancier ligt er best een kleine schadevergoeding zou mogen volgen in de vorm van gratis de juiste seals oid.....
Plus een door hen betaalde wok-sessie natuurlijk! :mrgreen:
A.u.b. niet zeg, nog een keer klepseals van die prutsers.
Dit keer gewoon klepseals bij de dealer, zodat we zeker weten dat het goed is.
Wim heeft als het goed is nog 1 verkeerde klepseal liggen, hij had er 9 besteld.
Als hij deze kan vinden, kunnen we het vergelijken met de juiste seals, voordat de boel open gaat.
ze hoeven ze toch alleen maar te betalen en niet te leveren?
Gewoon rekening van de dealert opsturen en vergoeding vragen
Wanneer gaat doe boel weer open?
Die dingen kosten bij de dealer iets van € 2 per stuk, zou dan om nog geen 2 tientjes gaan, ik zou zeggen de moeite niet waard.
Uiteraard zou ik de leverancier wel op de hoogte stellen en proberen er (veel) meer uit te slepen, daar hebben we toch ook een expert voor in ons groepje :wink:
Nee niet ik, al is het wel verlijdelijk, want ze zitten bij mij om de hoek hier in Rotterdam :mrgreen:
Ik zag op service.citroen nog iets heel anders:
Nummer 7 is een plaatje dat er nu niet in zit. En er ook niet in zat toen we de oude seals loshaalden. :roll:
Kost wel €0,70 per stuk!
Dat plaatje zit vastgezogen door de olie en valt er niet zomaar vanzelf uit, kun je alleen met een sterke magneet eruit vissen. Als het er niet in zit, dan krijg je last van zwevende kleppen, en dat had je wel heel snel gemerkt.
Maar goed, voor 70 cent per stuk, bestel er maar een kilo, beter mee verlegen, dan onverlegen.
Ik heb net onderdelen bij de dealer besteld. Nummer 7 gaat in setjes van ................... 20 :problem: Waar is dat aantal op gebaseerd?
Voor een 8-klepper? -> nee.
Voor een 16-klepper? -> nee.
Voor een 24-klepper? -> nee.
Voor een ......
:iemand:
5 cilinder?
Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat je er een stuk of 4 gemiddeld in de motor laat verdwijnen :zwaai:
Uiteraard voor XM CT Turbo met zwevende klepveren, want daar gaat een XM zo lekker van zweven of was het nou lekker veren :jumps:
Wel een raar aantal 20 stuks maar dat zou vast wel een reden zijn voor een kleine extra winst.
Als ze een zakje van 20 stuks verkopen en er zelf maar de helft van gebruiken , maken hun winst.
De Overige gebruiken ze voor de volgende klant.
En jij koopt er nutteloos meer dan je wilt. Dat heb je met wel meer dingen die je bij de dealer besteld.
Welnee Bas, da's gewoon Franse logica. Die dealers moeten dat ook per 20 kopen. Ik heb ooit 'ns flutringetjes gekocht. Ik had er 4 nodig maar ze gingen per 100. Zo bouwt de dealer z'n grijpvoorraad op. :rofl:
@JP: Als 'ie lekker veert dan zweef je op wolken van geluk. :shock: :mrgreen:
Het mooiste is als onderdelen per 20 stuks gaan, en ze maar de benodigde 4 stuks in rekening brengen, maar wel het hele zakje met 20 stuks geven :mrgreen:
Zo heb ik nu een heleboel O-ringen en ontluchtingsdopjes voor de remmen van een Xantia.
Wim, kijk je wel uit met die ringtjes, die kunnen scherp zijn, voor je het weet loop je met een Micky Mouse pleister aan je vinger :lolno:
Jij ging die ringetjes toch plaatsen?
Gisteravond heb ik de oude aircoslangen weggehaald en tot mijn grote vreugde blijken de originele slangen op de verdamper te passen. Wel heb ik 2 draadeinden moeten overzetten. Hopelijk kan ik dit weekeinde verder met project airco.
Ik heb de originele klepseals van de dealer en zelfs een leek ziet het verschil met wat er nu in zit: die van Citroën zijn grijs en van Febi Bilstein groen. Dat heb ik dan toch goed gezien toen ik de oude er uit haalde want die waren ook grijs.
En ik heb ook nog een mazzeltje gehad: Bij Van Rijn staat nog maar 1 XM, een 16-klapper waarvan ik wist dat 'ie originele airco heeft. Toen ik daar vanmiddag kwam werd mij medegedeeld dat de XM zeer waarschijnlijk al weg was. Ik mocht wel kijken en tot mijn opluchting stond 'ie er nog. En, da's heel belangrijk zijn de aircoslangen bij een 16-klapper vrijwel hetzelfde als bij een TCT. Dus uit voorzorg maar zoveel mogelijk aan aircospul meegenomen. Nu nog 'ns zien of ik er morgen aan toekom het in madame in te bouwen. Zal wel niet omdat moeders vanwege het weer andere plannen heeft. 8)
Nu ja, dan wordt het een paar avonden klussen.
Wat rekenden ze je daar nu voor bij van Rijn?
Grijze klepseals, daar gaat je auto veel beter van veren :mrgreen:
Van Rijn, mijn oude stekkie... :cry:
Gezellige bolle kerel met zn rare bakkebaarden maar goede prijzen, en een rossige met een bril die het koperdraad heeft uitgevonden
Jij maakt daar nu wel een geintje over maar madame is sinds die nieuwe klepseals veel stugger. En nu weet ik ook waarom want mijn voorraadbol is grijs. Dat gaat niet goed niet met groense seals. En dat olieverbruik en roken; ach da's bijzaak. :meneus:
@Mike: het handeltje mocht ik voor 20 pleuries meenemen.
Mensen die dit draadje lezen en voor het eerst op zoek zijn naar een nieuwe XM kunnen beter dit draadje niet volgen...er staan nogal wat grappen en grollen in :lolno:
Mooie prijs Wim, voor die airco slangen!
Ach, een luchtige opmerking hier en daar voorkomt dat het een gortdroge opsomming van feiten wordt. :wink:
Vanochtend was een prachtige dag om met airco's bezig te zijn, dus leek het me wel aardig om de nieuwe condensor in te bouwen. Wat moet daarvoor los? Nou gewoon alles. Dus grille, bumper en front. Toen dat ding op z'n plaats zat kwam ik er achter dat je de leidingen er dan niet op krijgt. Dus condensor verwijderd en op straat de leidingen er aan geschroefd. En vervolgens heel voorzichtig de intercooler en radiateur opgetild om een van de leidingen onderdoor te manoevreren. Enniewee, rond half twee zat het boeltje weer in elkaar.
Als het weer het toelaat ga ik morgen verder met project airco. De cruise control zit in de weg voor de originele slangen, maar nu de beunzooi er uit is heb ik voor aan de accubak plaats. Dus die unit verhuist daar naartoe. Verder heb ik de bedrading door het gat van de airco gevoerd. Maar met zo'n mooi origineel afdichtingsrubber past dat niet, dus moet die bedrading ook verhuizen.
Een paar slangetjes plaatsen is nog best een uitdaging. :lol:
Ik adviseer je om het geheel weer met tywraps en klitteband terug te monteren Wim. Dan ben je bij de volgende klus sneller klaar! :lolno:
Wim, heb je de diameter van de plaatjes voor mij, dan ga ik proberen om een extra hulpstuk te maken voor het tooltje wat ik heb. Klepschotels van een XU zijn wat groter dan van een XUD, en bij de gemiddelde VW en Audi, waar dit tooltje officieel voor is :P
Om je een idee te geven Wim, dit staat je te wachten, deze foto's zijn van mijn vorige Xantia 1.9D.
Zie je de nokkenas op de 2e foto, valt je iets op ?
Nee, ik zie zo gauw niks geks aan die as behalve dat 'ie uit 1 stuk bestaat. :roll:
Ik zal 'ns kijken of ik maten kan vinden, maar ik vrees met bange vreze.....
Vandaag ben ik verder gegaan met de aircoslangen. De hele handel zit. :clap: Alle slangen en leidingen kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden. Maar wat erg is, er is ook maar 1 juiste volgorde. Het duurde best lang voordat ik die Chinese puzzel had opgelost. :lol:
Er staan nog 2 zaken open:
Doordat ik de doorvoer van een originele rubberen kraag heb voorzien kan ik de draden van de cruise control niet meer kwijt. Dat wordt waarschijnlijk een gat boren en daar ben ik niet zo'n voorstander van. :roll:
Het andere is dat de compressor een kwart slag gedraaid zit. Dat maakt voor het functioneren verder niet uit, maar een van de slangen zit nu strak (te strak) tegen de koelwaterslang van de oliekoeler. Ik verwacht niet dat ik daar voor mijn vakantie nog iets aan zal doen.
Precies, meestal breken ze :mrgreen:
Pagina's