Sinds een paar dagen stotterd mijn XM als er rustig opgetrokken word en als je bijv.30kmh rijdt.
Geef je meer gas of vol gas dan is er niks aan de hand.
4000 km. geleden grotebeurt met o.a nieuwe bougie`s - nieuw benzinefilter - nieuwe ontstekingsmodule en condensator.
Vorig jaar nieuwe bougie kabels en luchtfilter.
XM 2.0i 1992 8kleppen.
RaRa wat is de oorzaak?
Krijg je ook een MM lampje?
Er brand geen MM lampje en de motor slaat gewoon aan als die gestart word ook na 1 1/2 week stilstaan.
Toch een nieuw luchtfilter?
Al uitgelezen met een Lexia?
Lamdasonde!?
Het luchtfilter is schoon.
Voorzover ik weet gaat de auto behoorlijk zuipen als de lambdasonde stuk is.
Uitlezen is niet gebeurt ik heb geen Lexia (moet altijd aan een Lexus denken bij dat woord maar die heb ik ook niet).
Heb wel een mallepietje kastje maar mijn XM laat zich niet uitlezen met dit kastje.
Maar een collega van me vertelde dat Peugeot motoren, als ze wat ouder zijn, last krijgen van de stappenmotor.
Ik ben wat gaan zoeken op dit forum en via een link van ? (sorry je naam vergeten) op het Xantiaforum en ondekte overeenkomsten qua storing.
Als ik tijd heb ga eerst de stappenmotor schoonmaken en zal laten weten of het heeft geholpen.
Kijk ook even in het topic van Timo, heeft ook soort gelijke problemen gehad. http://www.xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=8&t=559&start=435
Kleine kans dat het de stappenmotor is. Die regelt de luchttoevoer bij het stationaire toerental.
Maar niet geschoten is altijd mis.
De stappenmotor regeld ook de fijn afstelling als je een continue snelheid wil rijden.
Kan ook een combinatie zijn van stappenmotor en gasklephuis.
Beide eenvoudig te reinigen. Als je pech hebt is het kegeltje van de stappenmotor ingesleten. Maar dan zal je toch enige verbetering van moeten merken tijdens het rijden. :)
Één van mijn collega`s wist mij vandaag te vertellen dat de stappenmotor tijdens het constant rijden ook iets regeld zoals André ook verteld.
Het schijnt dat VW hier ook vaak last van heeft.
Als er niks tussen komt ga ik het motortje maandagavond reinigen, ben benieuwd :)
1992 8-klepper zei hij. Hij heeft dus geen kegeltje in z'n "stappenmotor". Ik zou het ding echter altijd ff reinigen, weinig moeite en vrijwel altijd wel (wat) effect.
Heb je de diverse vacuumslangetjes al vervangen? Vooral die naar de mapsensor.
Het kan goed zijn dat ze er nog goed uitzien en toch poreus blijken.
Kost weinig tot niks en is altijd de moeite waard bij een auto van bijna 20 jaar.
Juist, de MAPsensor....die regelt de luchttoevoer is het niet?
Ik heb ongeveer dezelde klachten, bij vnl koude motor 'hoest' en 'stottert' de motor vaak, niet altijd overigens (hoe vreemd).
De stappenmotor heb ik tweemaal gereinigd met remmenreiniger en nabehandeld met WD40. Het probleem leek minder maar dat was toeval volgens mij, het kwam weer snel terug.
Dan is idd de slangen naar de mapsensor een idee om te vervangen ja, thnx CDPF
Uiteindelijk komen we er wel.
Mijn motor is 2.0 16V (LPG)
Jij hebt dus wél zo'n stappenmotor met kegeltje Jan-Willem. Jij hebt ook een echte stappenmotor.
Als het vervangen van die slangetjes je probleem niet verhelpt, heb je in ieder geval een motor die zich perfect laat doseren met het gaspedaal.
Sinds zaterdag heb ik het boek "Revue Technique Automobile" dat is een hele mooie aanvulling naast het Haynes boek.
Jammer dat het franstalig is en ik kom niet verder dan pain en du vin maar met een vertaalsite kom je een heel eind.
Als ik het goed begrijp zit er onder het vlinderklephuis een magneetschakelaar (stappenmotor) die het stationairdraaien regelt en deze moet met een ohm meter afgesteld worden.
Dus ik denk dat je die er niet zomaar af kan halen en zonder af te stellen weer terug kan plaatsen.
Waar kan ik de MAPsensor vinden?
Er loopt een slangetje vanaf de bovenkant van het inlaat spruitstuk naar een wit plastic potje dat naast de computer zit en vanaf dit potje zit er een slangetje aan de computer.
Is dit de sensor? Aan het potje zit geen bedrading of stekker.
Aan die stappenmotor valt niets af te regelen. Althans niet zonder destructieve demontage van de behuizing.
In het franse boek staat dat je de stappenmotor als je de twee schroefjes losdraait kan verdraaien totdat je op pin 18 en 2 0 ohm meet en als de vlinderkleppen open staan op pin 18 en 3 niks meet.
En als de meetingen anders zijn de motor vervangen moet worden.
Dat slangetje naar de computerbak wil je inderdaad vernieuwen. En while you're at it, vernieuw dan meteen ff het slangetje naar de benzineregelthingamajig in de injectorrail. Er loopt vanaf daar een kort slangetje naar de inlaat klep.
EDIT: ik denk dat de Revue over een ander type 'stappenmotor' praat dan op onze auto's gemonteerd is. Die van mij heeft in ieder gaval geen schroefjes! But then again, ik heb ook (nog) geen Revue van ons aller XM.
Ik denk dat de revue het wel goed heeft maar dat t.brandsma het over de gaskleppositiemeter heeft.
Die schijnt inderdaad wel afgesteld te kunnen worden, ook volgens Olving.
Hier is een copy van het sleutelboek[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"504","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]
En een foto van de werkelijkheid.[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"505","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]
Ze zijn niet echt scherp en groot, ik weet echt niet hoe het beter kan.
De slangetjes zien er goed uit geen droogte scheurtjes aan de uiteinden en zitten strak over de aansluitingen.
Het vreemde is nu dat tijdens de gereden 150km dit weekend er maar 1 stotter was.
Bedacht me ook later pas dat Matthijs het ws bij het rechte eind heeft, en dat de GPS bedoeld wordt.
Nogmaals: inspecteer die slangetjes nou niet visueel, dat ga je niet zien. Vervang ze gewoon.
Ik zal van de week eens langs de citroendealer fietsen voor de slangetjes.
Ik weet niet of de dealer ze heeft. Maar een automaterialenzaak zoals Brezan verkoopt dat soort slang per meter. Gewoon eentje loshalen (ik dacht dat ze allemaal dezelfde binnendiameter hadden) en 1 of 2 meter met dezelfde binnendiameter halen.
Ze hebben allemaaal dezelfde diameter idd. Gewoon bij de Brezan halen, ik sluit me bij Wim aan.
Bedankt voor de tip.
Fiets ik langs de Brezan daar kom elke dag langs onderweg naar het werk.
Het is +/_ 800mtr van af huis dat is minder dan de citroëndealer dat is +/_ 900mtr.
Dat scheelt toch weer 2x100 meter aan energieverbruik en dus opwarming van de aarde. :lol:
Opwarming van de aarde? Op de fiets? Of tellen we bandenwrijving tegenwoordig ook mee.
(says mr. 3xperweek400kmopenneernaarhetwerk op4bandenineendieselzonderroetfilter)
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag slang gehaald niet met de fiets maar met de auto.
Met de besteleend :D die gebruikt iets minder dan een XM dus iets minder opwarming Jammer ik heb een hekel aan kou.
Straks slangen monteren en daarna naar Arnhem op en neer.
Goeie testrit.
We zijn benieuwd.
Slangetjes vervangen met gates 4mm benzineslang.
Gisteravond op en neer Arnhem met 5 minuten tussenstop en maar één stotter en dat was toen die koud was.
Maar vanmorgen toen we haast hadden (bijna te laat voor theorieexamen dochter) en het gaspedaal stevig onderin gedrukt werd viel het op dat die veel sneller oppakt :) voorheen zat er nog wel eens een schokje.
Ik denk dat het aan de slang van benzine druk of tegendruk regel ding heeft gelegen (wat doet dat potje eigenlijk?)
De slang was hard aan de kant van het luchtinlaatblok.
Toen ik hiermee bezig was zag ik wel dat de radiateur weer lek is in de kunstof bak :thumbdown:
De had ik gerepareerd met een 2componenten lijm het heeft 3 maanden dicht gezeten.
En zo blijf je lekker bezig.
Pagina's