Mede forummers,
Mijn break (2.1TD 1994 s1, organr. 5854) rammelt aan de achterzijde, hetgeen door mijn garagist wordt gediagnostiseerd als ofwel: stabilisatorstang achter ofwel draagarmrubbers. Deze laatste schijnen los te liggen in de draagarm(?!). Ook beide is een optie. Meest kenmerkend: achterwielen rustig over een verkeersdrempel: pok pok geluid als normaal voor bij de stabilisatorstangen, maar nu achter. Voorts vlot achter diep inzakken in rust.
Ik ben dus op zoek naar vervangende stabilisatorstang en draagarmrubbers (de garagist noemt ze steevast aanslagrubbers, maar is hetzelfde dacht ik) voor mijn dame. Nieuw zouden ze niet meer te bestellen zijn.
Wie o wie helpt mij om het comfort van mijn dame weer te herstellen.
Marc.
Er zitten achter geen draagarmrubbers. :wtf: Wel aanslagrubbers maar die zijn a) NFP en b) daar zou je met normaal rijden geen 'gebruik' van moeten maken.
Waarschijnlijk bedoelt de beste man je draagarmlagers?
En die stabilisatorstang zit hartstikke vast aan de linker- en rechter draagarm.
Wat = NFP
Wat noem je normaal rijden?
En wat als die rubbers toch versleten zijn..., kan je dan pokpok geluiden achter krijgen.
Zoals gezegd, heeft hij het over aanslagrubbers, dus die zal hij wel bedoelen.
En als die los zit? Dan geluiden?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die aanslagrubbers zijn alleen de eindstop als je zo lomp over een drempel vliegt dat je door de complete veerweg heen bent.
NFP = Ne Fournier Pas; niet meer verkrijgbaar.
De stabilisatorstang zit links en rechts met 2 bouten vast. En die zitten heel erg vast.
Thanx voor de info. Ga bij de volgende beurt eens even over de schouder van de garagist hangen en dan mag ie aanwijzen wat ie precies bedoelt. De aanslagrubbers zullen dan wel niet de rammel veroorzaken, want dat is al bij zeer geringe beweginkjes.
Voorlopig dus even geen reserve-onderdelen nodig.
Mod: mag een slotje op.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bij bennie zat ie ook los.........
Precies en ook daar zorgde dat voor gerommel van achteren...
Of hij bedoeld Stabilisatorstangrubbers.
Komt ook zelden voor .
Oh ja, bij Bennie zaten ze wel los. :oops:
Voor de duidelijkheid, zo ziet het er achter uit:
1 is het subframe en dat hangt in rubber blokken (nr.2).
3 is de torsiestaaf en voor zover ik weet zit die achter alleen maar vast aan de draagarmen, dus niet in rubbers. Bij Bennie waren inderdaad de bouten nr. 7 los.
Wat misschien ook nog zou kunnen is dat nr.4 in onderstaande afbeelding ontbreekt.
Duidelijk plaatje . :clap:
Zo te zien inderdaad geen rubbers om de torsiestaaf; heeft die geen scharnierpunt dan?
Zit heel anders dan dan aan de voorkant , waar wel rubbers zitten om de stab.stang.
als ie zou scharnieren dan zou ie niet torderen volgens mij :wink:
duidelijk plaatje. moet ik misschien maar meenemen naar mijn garage: mag ie aanwijzen wat er rammelt, volgens hem.
groet, Marc.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik gok dat het verschil hem in zit dat achter met 2 bouten per kant vast zit aan de arm waardoor dit niet als extra scharnierpunt kan dienen. De voorkant heeft maar 1 bevestigings punt (de reactiestang) en dat zou dan een onstabiel geheel vormen.. tevens is de plaatsing van de stabistang aan de voorkant niet dusdanig dat deze vrij ergens kan hangen.
Maargoed, ik ben geen werktuigbouwkundige dus ik durf mn hand er niet voor in het vuur te steken :)
Wat ik ook nog even mee wil geven. Een goede maat van me heeft ook heel lang een duidelijke rammel van achteren gehad. Heel irritant en aanwezig. Ook alles vervangen: ADALS, rubbers, veerpoot etc. Niets hielp. Uiteindelijk bleek het een gare bol te zijn. Vering is dan nog goed, maar er is intern iets los geraakt waardoor de bol gaat rammelen.. Echt een typisch draagarmrubber geluid..
Ik zou dit ook zeker niet uitsluiten!
Heb met wimb een afspraak om volgende week even langs te rijden, zodat hij zelf kan luisteren en kijken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Oh ja, bij Bennie zaten ze wel los. :oops:
Voor de duidelijkheid, zo ziet het er achter uit:
Marc,
Ik heb dezelfde rammel gehad. Linksachter. Me rot lopen zoeken, dacht in eerste instantie aan de uitlaat. Bleek dat linksachter geen stelpaatje meer zat. Daardoor zat er speling tussen bout en stang, nieuwe stelplaatjes bestelt en voila euvel was verholpen. (Zie de tekening van Wimb. Stelplaatje nr. 4)
Groetjes,
Benny (met Y :D )
Geen idee of het bij XM's wel eens voorkomt: rammelend rek van het reservewiel?
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Ik weet minstens 1 XM met een rammelend rek, maar met de ramen dicht hoor je dat binnen eigenlijk niet.