Het gaat om dit forum.
Hoe vind je je weg hierin.
Mijn indruk is dat er veelal wordt verwezen naar Jouw XM.
Hier staat alles in en helaas ook alle oplossingen van het gedoe om een XM rijdende te houden.
Als je dit leest dan zou je bij wijze van spreke nooit en XM aanschaffen.
Als ingewijde op het XM-forum (want heb elk bericht gelezen) weet ik dat ik daar moet gaan zoeken en alle wel en wee moet gaan lezen, want misschien kun je daar de oplossing vinden van mijn probleem.
Soms wijk ik uit naar het Xantia-forum.
Vragen in de juiste categorie (Mechanisch, Elektronica, Veersysteem, ....) wordt op prijs gesteld, maar ook weer niet. Er wordt verwezen naar: "Dat had je kunnen zien ergens op Mijn XM ( eh,, ik bedoel Jouw XM). Nog erger er wordt soms verwezen naar het Citroën Forum.
Het Forum moet gewoon naar mijn idee gebruiksvriendelijk voor alle XM-rijders en toekomstige XM-rijders.
Naar mijn idee bestaat de actieve club nu uit een soort V6-club die ook nog actief zijn op het forum.
Dat ze actief zijn snap ik wel, want hoe exclusiever Jouw XM is en hoe ouder hoe meer gedoe met Jouw XM.
Een Xm een XM. Leer of geen leer (wat overigens voor geen meter zit), Exclusieve of basisuitvoering. We hebben een XM en dat bindt ons.
Weet ook niet precies hoe wij dit forum omhoog kunnen tillen. Weet wel dat we iets moeten gaan doen aan het HOWTO-onderdeel, want nu staat er helemaal niets.
Uiteraard wil ik daarbij helpen.
Het hebben van een XM (in welke uitvoering dan ook) en dat mag geen drempel zijn om actief lid te worden van de club.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er veel clubleden met veel plezier en zonder problemen rondrijden in een XM die je niet hoort. Dus laat horen dat je er zonder problemen in rijdt.
Jan.
Ik heb een XM die met weinig problemen rondrijdt én een topic van 48 pagina's in "jouw XM".
Dus wat bedoel je nu precies?
Als je gewoon je probleem meldt in elektronica, mechanisch, veersysteem of onderhoud dan komt daar echt wel antwoordt op. :wink:
Maar op ieder auto forum zie je meer mensen met problemen dan zonder problemen.
Want als je nooit problemen hebt ga je dat niet iedere dag op een forum vermelden. :wink:
ik denk dat 1 van de dingen die Jan bedoelt is dat het lastig is om dingen te vinden. Er staat een hoop nuttige info in al onze topics, maar vind maar eens wat je zoekt. Ik loop daar ook wel eens tegenaan. Ik ben op het moment bezig om een soort inhoudsopgave te maken voor in de openingspost van mijn topic. Daar verwijs ik dan naar de pagina waar mijnprobleem of oplossing staat. Het is dan nog geen how-to, maar wellicht al wel iets makkelijker om dingen terug te vinden....
Ik begrijp wat Jan bedoelt als het gaat om de toegankelijkheid van info. Toen wij bezig waren met de nieuwe website was een van de vragen hoe het forum er uit zou moeten zien. Een nieuwe, handigere indeling met als consequentie dat alle oude postings verloren zouden gaan. Of verder gaan met de indeling en geen oude info kwijtraken. Er is gekozen voor het laatste.
Bedenk verder dat het forum gevuld wordt door mede-forummers. Zo zal het how-to gedeelte op aangeven van de gebruikers hier gevuld moeten gaan worden. Want het is niet de bedoeling dat moderators en de administrator dat op eigen initiatief gaan doen.
Tot slot je oproep om ook clubleden op het forum te krijgen die tevreden zijn en hier nu niet aanwezig zijn. Daar kan ik kort over zijn; het staat de leden (en ook niet-leden!) vrij om hier wel of niet actief te zijn.
Ik begrijp ergens het gevoel wat Jan heeft wel, maar het is ook zo, heb je geen probleem dan kom je niet of nouwelijks op een forum. Wat gelukkig de keerzijde van de medaille is dat als je een probleem hebt hier een afvaardiging zit van citrofielen die zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem al eens gehad hebben en je dus met raad en daad kunnen bijstaan.
Voor wat betreft het how-to deel, daar is de tc nu achter de schermen drukdoende mee, maar vergeet niet dat het allemaal vrijwilligers zijn die ook andere beslommeringen hebben.
En als je wilt meehelpen Jan dan nodig ik je uit om op een van de vele vacatures te reageren die de club op dit moment heeft open staan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Grappig te lezen dat jij ervaart dat er een V6-elite is.. ik meen dit toch wel vaker te lezen van nieuwkomers. Ik denk dat dit een geval van misinterpretatie is. De meeste actieve mannen hier zijn blij met hún V6 of TCT.. Het zijn ook wel de lekkerste auto's als je puur vanuit comfort bekijkt. Economische afwegingen daargelaten.
Maar, in mijn beleving, staat er ook altijd wel een ' :mrgreen: :P 8) :D :wink: :clap: ' e.d. achter. Net zoals je als je met een groene een beetje draak aangestoken wordt. Maar zoals ik de meeste hier al een keer over de vloer heb gehad, zijn het stuk voor stuk liefhebbers die jou of welke nieuwe member dan ook niet minder zullen helpen, of je minder welkom heten omdat je een 'goedkopere' uitvoering hebt dan zij.
Iedereen koopt wat er in zijn of haar budget past en als daar wat mis mee is dan wordt je onvoorwaardelijk geholpen =] Het kan alleen voorkomen dat (omdat er wat minder 2.0i 8v of 16v's zijn) je minder snel geholpen wordt omdat de ervaring op dat gebied wat minder is omdat toch het grootste aandeel wel TCT of V6 is.
Vlak de vele tevreden 2.1TD-rijders niet uit, hè.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Lijkt mij nu even niet de essentie van dit bericht.
Essentie is dat het forum vele kanten kent:
- serieuze problemen versus genoeglijke onzin
- V6-maestro's die vele uren poetsen om 1 vlekje weg te krijgen versus kilometervreters, die de dames alleen hoognodig een keer door de wasstraat rijden
- ook veel voorkomende problemen versus lekker rijden-verhalen (zie ook: "jouw XM")
Als je een beetje meeleest (ook terugleest in de tijd), zie je al gauw wie de mensen zijn die meer weten dan gemiddeld; vaak ongewenst tot specialisme gedwongen. Verder altijd wel iemand die op je probleem reageert.
En nee, een klip en klare handleiding voor: als ik probleem a heb, moet ik b doen is er niet. Ik denk ook een illusie die te willen maken voor een complete auto, sowieso, en voor de XM wellicht al helemaal niet. Trial and error is dan nog het beste. En vragen, vragen, vragen. Domme vragen bestaan niet, heb ik altijd geleerd.
En ja, een fijne google-achtige zoekfunctie binnen het forum zou wel lekker zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Google maar eens gewoon op een xm gerelateerde vraag dan komt echt wel het goeie topic voorbij.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ben de afgelopen tijd bezig begonnen om berichten door te spitten op hoe je dingen doet. Van simpel naar wat complexere zaken.
Met behulp van copy en paste maak ik er eerst voor mijzelf een eigen HowTo van.
En om dit te maken kost gewoon veel tijd.
Maak dus schaamteloos gebruik van jullie bijdragen en bijbehorende foto's.
Nu het forum nog niet zo groot is het is nog wel te zoeken en te vinden.
Zie dat er nog ongeveer 3000 XM's rond rijden in Nederland. Ik zie ze nooit rondrijden, behalve van de week in Almere bij een stoplicht. De bestuurder van deze grijze Break verrekte zijn nek bijna, want hij zag mijn XM ook en verdween om de bocht. Toch kon ik het niet laten om bij de volgende rotonde rechtsomkeer te maken.
En een keer op de A1 een zwarte.
Het forum en de club kan erg groot worden. Vandaar mijn opmerking.
Aangezien ik het geplaatst heb bij opmerkingen over het forum is het ook niet meer dan een opmerking. Dus geen nieuw item.
Super initiatief Jan!
Als je wilt doen maak ze dan in onderstaande opmaak, dan kunnen we ze na screening door de tc meteen plaatsen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.