mijn huidige Citroen

23 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
pauldubber
afbeelding van pauldubber
mijn huidige Citroen

Na achtereenvolgens een GS Club, een GSA X3, een Dsuper5, een BX 16TRS, een CX20 (fase 1), een XM V6 (fase 1), een XM 2.0 16v break (fase 2) en een C5 2.2 exclusive break (fase 1), is mijn laatste aanwinst een XM V6 exclusive van midden 2000. Gekocht, in mei dit jaar, bij Enting in Zwartsluis, in zo goed als nieuwstaat. Dat is toch weer een hele andere ervaring dan mijn eerdere C5. Na een aantal maanden zweven in Nederland, volgde pech in de Elzas. Ergens rechts lekte zij fors koelvloeistof. Via de ANWB alarmcentrale opgehaald en naar een plaatselijke garage vervoerd. Na enig onderzoek bleek inderdaad een slang gescheurd. Helaas was deze slang in Frankrijk op korte termijn nergens te vinden. Dus met een gehuurde Berlingo terug naar Nederland. Na twee weken werd ook de XM weer in Nederland afgeleverd en was het wachten op een nieuwe slang. Gelukkig wist Enting er nog twee te vinden in respectievelijk Luxemburg en Australie!. Het ging om een slang van het type 1307JT, die blijkbaar door Citroen niet meer geleverd wordt. De reparatie was vervolgens snel klaar, maar na een week sloegen de radiatorventilatoren alleen nog maar aan als de airco aanstond. Bleek na lang zoeken in de bekabeling te zitten tussen de relais en de bitron module, onder het dashboardkastje. Nu al weer twee weken zonder problemen en weer volop genieten van deze prachtige dame.

pauldubber
afbeelding van pauldubber
Re: mijn huidige Citroen

IMAGE(http://www1.picturepush.com/photo/a/6965124/800/Anonymous/PICT4664.jpg)

pauldubber
afbeelding van pauldubber
Re: mijn huidige Citroen

IMAGE(http://www5.picturepush.com/photo/a/6965143/800/Anonymous/PICT4678.jpg)

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: mijn huidige Citroen

welkom op t forum, en mooi exemplaar als is de fotolokatie van de tweede foto wat minder :wink:

citroen26
afbeelding van citroen26
Re: mijn huidige Citroen

Enting/zwartsluis: ben ik laatst nog geweest. Heeft zeker mooie XM's (uit voornamelijk duitsland)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: mijn huidige Citroen

Welkom op het XM forum! Pfiieuwww, wat een mooie voiture! Jammer dat je er al zo vlug mee stil stond. Dat verwacht je eigenlijk niet van XM's in de hogere prijsklasse. Maar hopelijk heb je het hiermee gehad. Toch veel meer auto dan een C5! :thumbup:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: mijn huidige Citroen

Je verwacht het niet maar ondanks de prijzen blijven het auto's van minimaal 11-12 jaar oud.. En een slang die nfp is, ga je ook niet preventief vervangen.. Shit happens!

Mooie voiture hoor! Dat je er maar veel plezier aan mag beleven!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: mijn huidige Citroen

Ook welkom vanuit het oosten des lands. Prachtige voiture heb je daar, ziet er erg mooi uit.
Beetje pech heb je gehad, maar dat komt nogal eens voor als ze een tijdlang hebben stilgestaan en je gaat er weer flink mee rijden.
Zie het als kinderziektes: als ze er eenmaal uit zijn, heb je de mooiste auto die je je maar kan wensen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: mijn huidige Citroen

Welkom met je mooie XM :thumbup:.
Zoals Xsara Coupe aangeeft, hou er rekening mee dat het auto's zijn op leeftijd. Als de eerste dingetjes voorbij zijn kun je wel ervan genieten :wink:.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: mijn huidige Citroen

SCC is t enige wat ze goed voor elkaar hebben, wat wel behoorlijk wat waard is.

pauldubber
afbeelding van pauldubber
Re: mijn huidige Citroen

Nu bijna een jaar later, toch nog de nodige reparaties gehad. Met name (kleine) lekkages aan koelwaterslangen en LHM leidingen. Waarschijnlijk te verwachten bij een dame van 11 jaar oud. Tussen de reparaties echter nog steeds erg tevreden. Recent de olie van de automaat laten verversen en ook overgestapt op 0W40 ipv de gebruikelijke 5W40. Het laatste om te proberen de toch wel hoge koelwater temperatuur(tegen de 100 op de snelweg) terug te brengen. Vooral de nieuwe olie in de automaat is duidelijk merkbaar, het schakelen gaat nog soepeler en ook het geluidsvolume lijkt minder. Ik zal binnenkort een aantal fotos plaatsen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: mijn huidige Citroen

Ik zie de relatie tussen dunnere olie en de hoge temperatuur niet helemaal, dus ik denk ook niet dat dat iets gaat oplossen.

Je kan het beste eens voelen of je radiator over het hele bereik wel warm wordt en eens kijken in je KVS vaatje of daar veel schuim of drab in zit of simpelweg of er wel genoeg KVS in zit. Daarna verder zoeken, o.a. compressie testje :)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: mijn huidige Citroen

Eens met Matthijs, ik denk dat je de verklaring voor de hoge temperatuur elders moet zoeken en niet "lappen" met een andere olie.
Ik heb dezelfde auto/motor en bij mij zit de temperatuur eigenlijk altijd net onder de 90. Bij stevig doorrijden wil de olietemperatuur wel warmer worden (staat normaal net onder de 100 en gaat daar dan wat overheen), maar de watertemperatuur blijft eigenlijk heel constant. Wellicht inderdaad de radiateur eens checken en de thermostaat. Weet je ook zeker dat de fans het tegenwoordig nog goed doen (na de reparatie van de bekabeling die je al eerder hebt gedaan)? Bij airco aan moeten beide fans inderdaad op halve snelheid draaien, als extra capaciteit nodig is gaan beide op vol vermogen draaien als het goed is.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: mijn huidige Citroen

Ik had ook altijd een wat hoge watertemperatuur, na vervangen radiateur blijft de temp nu netjes tussen 85 en 90 staan.
Olie is denk ik ook niet de oorzaak van je hoge temperatuur.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: mijn huidige Citroen

Een volsynthetische 0W40 motorolie zorgt voor minder interne wrijving en dus voor een iets lager ontwikkelde temperatuur. Uiteraard zal dit niet een hevige warmte opbouw verlagen, daarvoor moet eerst de bron worden aangepakt.

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: mijn huidige Citroen

zegt:

En een slang die nfp is, ga je ook niet preventief vervangen.. Shit happens!

Vroeger deden we dat wel. Rubber slangen preventief / periodiek vervangen. Om de 4 tot 5 jaar. Maar dat waren er niet zo veel. De slangen voor de voorremmen, de koelwaterslangen en een vacuumslangetje.
De kwaliteit van de slangen is in 40 jaar (je snapt nu over welk tijdperk ik het heb) natuurlijk enorm verbeterd, maar na meer dan 10 jaar kan je problemen verwachten en moet je alert blijven :)

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

pauldubber
afbeelding van pauldubber
Re: mijn huidige Citroen

Temperatuur is met de andere olie toch wat lager. KVS niveau houdt ik regelmatig in de gaten en is verder zonder drab of schuim en ook de radiator wordt overal gelijkmatig warm. Compressie lijkt me voldoende getest, bij het opsporen van de lekkages de afgelopen maanden. Ik lees trouwens wel vaker van dit soort temperaturen met deze V6 in een XM.

pauldubber
afbeelding van pauldubber
Re: mijn huidige Citroen

Nu weer een tijdje gereden en temperatuur blijft aan de hoge kant. thermostaat is al een keer vervangen en de ventilatoren draaien van 92gr half. Op volle snelheid heb ik nog niet meegemaakt, maar dat is pas als de temperatuur boven de 100 graden komt, als ik de literatuur mag geloven.

gomp
afbeelding van gomp
Re: mijn huidige Citroen

als je de stekker, een bruine meen ik, eraf trekt, dan zouden de fans op vol vermogen moeten gaan draaien. Doen ze dat wel ?

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: mijn huidige Citroen

pauldubber zegt:

Nu weer een tijdje gereden en temperatuur blijft aan de hoge kant. thermostaat is al een keer vervangen en de ventilatoren draaien van 92gr half. Op volle snelheid heb ik nog niet meegemaakt, maar dat is pas als de temperatuur boven de 100 graden komt, als ik de literatuur mag geloven.

Mijn temeratuur was ook vaak tussen de 95 en 100 graden, heb me daar nooit druk over gemaakt. Ik wist dat er genoeg kvs inzat en de olie die ik voor het blok gebruik is op dit moment 5W40, maar ga bij de eerstvolgende oliewissel over op 0W40.
Ik had wel bij de dealer een nieuwe radiateurdop besteld (had een metalen dop, nu heb ik er een van kunststof)
Sinsdien staat mijn temperatuur constant op 80 graden en bij file rijden komt ie niet verder dan 90 graden.

pauldubber
afbeelding van pauldubber
Re: mijn huidige Citroen

Ventilatoren draaien inderdaad vol, bij het lostrekken van de stekker.
Wat maakt een plastic dop uit i.p.v. een metalen? Sluit een oude metalen niet goed meer af?
Die er nu op zit, is plastic van buiten en heeft wat metalen onderdelen aan de binnenkant van de dop.
Is dat nu een originele of heb ik al een plastic dop?

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: mijn huidige Citroen

pauldubber zegt:

Ventilatoren draaien inderdaad vol, bij het lostrekken van de stekker.
Wat maakt een plastic dop uit i.p.v. een metalen? Sluit een oude metalen niet goed meer af?
Die er nu op zit, is plastic van buiten en heeft wat metalen onderdelen aan de binnenkant van de dop.
Is dat nu een originele of heb ik al een plastic dop?

Je hebt dan al de goede dop. :lol:
Met metaal, bedoel ik de echte ouderwetse dop. Helemaal van metaal. Binnen en buitenkant.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: mijn huidige Citroen

Elke dop is goed zolang die maar op tijd loost als de druk te hoog wordt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.