Tijd voor een update, want hoewel ik een tijdje stil geweest ben, is er qua rijgedrag van m'n V6 weer een hoop te melden! :?
Goed, we waren hier geëindigd toen het "bokkerige" rijgedrag verdwenen was na het plaatsen van nieuwe bougies. Daarna heb ik nog een nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels geplaatst. Alles prima.
Rond half augustus begon het bokken toch weer terug te komen. We waren toen amper 2000 km verder. Omdat ik het ook niet meer wist heb ik haar begin september naar Van der Laan gebracht. Daar is eerst het gasklephuis schoongemaakt en toen dat niet hielp, is de gaskleppotentiometer vervangen. Daarmee was het probleem weer weg! Ze reed weer netjes! :)
Tot enkele weken geleden toch weer wat geschok ontstond. Nee hè, niet weer...! :evil:
Niet zo ernstig, maar toch vervelend. Als ik gas loslaat, valt ze met een schok een eind terug in toeren. Als ik dan weer gas bij geef, dan duurt het even en ineens pakt ze, ook met een schok, weer op. Heel vervelend rijden, vooral in een file. Het gekke is dat het niet altijd optreedt, maar vooral als ze goed warm is geworden na een 30 of 40 km's rijden.
Daarnaast gebeurt er soms iets anders wat niet goed is, namelijk een veel te hoog stationair toerental, zo'n 1500 tot 1800 rpm.
De twee problemen treden nooit tegelijk op, wat ik wel verklaarbaar vind want als ze zo'n hoog stationair toerental draait, dan kan het toerental ook niet met een klap een heel eind terugvallen.
Omdat er al héél véél vervangen is (groene koelwatertemp. sensor, hele ontsteking, gaskleppotmeter) blijven er niet veel verdachten meer over. Volgende stappen in mijn speurtocht zijn:
- stappenmotor schoonmaken (te hoog stat. toerental en veroorzaakt mss ook wel het schokken)
- lambdasensor vervangen (in de geschiedenis van de auto, 140.000 km, kan ik niet vinden dat die vervangen is)
- op zoek naar een draadbreuk (a la Timo's XM)
Zie ik nog dingen over het hoofd?
Die gaskleppotentiometer, is die vervangen voor nieuw of 2e hands?
Probeer hem anders eens met draaiende motor 1 a 2 mm te verdraaien. Doe je dit te ver gaat je mm lampje branden.
(er zitten n.l. 2 koperbaantjes in waarover een sleepcontact heen en weer gaat) De eerste 1 a 2 mm is vaak zover versleten dat er geen (goed) contact is.
Heeft destijds bij mijn type 1 perfect geholpen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dit heb ik vrijwel precies hetzelfde gehad!
Kijk maar in mijn topic. Ook van alles verzonnen, ook BasisBix heeft toen nog eens meegekeken, niets gevonden, maar bij mij werkte het volgende als ik weer eens hoge toeren had: Even met mijn rechtervoet het gaspedaal omhoog trekken. Wat ook wel hielp bij hoge toerentallen was om het gas echt ineens los te laten.
Schokkerige bleef altijd wel. Totdat ik op een gegeven moment iets voelde 'losschieten' bij het gaspedaal in de buurt. Sindsdien nooit meer last gehad.
Wat ik denk: Een kleine obstructie in de gaskabel, ergens in de buurt van het pedaal. Daardoor is de kabel nooit helemaal terug naar de echte nulpositie of zo. Klinkt onlogisch maar anders kan ik het ook niet uitleggen. Mij leek het erop dat de eerste micrometer gaspedaal intrappen al een flinke scheut brandstof opleverde, vandaar dat schokkerige.
Maar houdt moed! Het is dus te verhelpen! Alleen weet ik ok niet hoe ;)
Oké, zomaar 3 acties aan mijn to-do lijstje toegevoegd. :thumbup:
- checken op valse lucht: slang naar mapsensor (waar zit dat ding?)
- 1 a 2 mm verdraaien gaskleppotentiometer (het is idd geen nieuwe)
- controle gaskabel op vrije loop
- stappenmotor schoonmaken (te hoog stat. toerental en veroorzaakt mss ook wel het schokken)
- lambdasensor vervangen (in de geschiedenis van de auto, 140.000 km, kan ik niet vinden dat die vervangen is)
- op zoek naar een draadbreuk (a la Timo's XM)
Mooi, dat geeft me gelukkig weer wat te doen! :lol:
Valse lucht komt o.a. voor bij de slang naar de mapsensor (zit aan je schutbord in t midden ) maar is niet beperkt tot alleen dat slangetje.. beetje rondspuiten rondom slangen en pakkingen en als dan de loop veranderd heb je t te pakken.
Sinds een paar dagen gaat de automaat steeds schokkeriger schakelen en bij een beetje doortrekken slipt hij tussen 3 en 4. Na het slippen schakelt hij met een flinke schok naar 4. Begin van het einde van de automaat?? :cry:
Ik zat even te kijken naar de rekening van de laatste beurt, want toen heb ik nog de bakolie laten verversen (althans, de 3 liter die er uit loopt als je de plug losdraait). Dat was op 15 juni, nu zo'n 1000 km geleden.
Wat me opvalt is dat er ATX op de rekening staat. Ik dacht dat er normaal ATF-2 in de bak moet. Als er echt ATX bij gegooid is, kan dat kwaad?
Total Fluide ATX heeft een Dexron II-D specificatie.
Persoonlijk zou ik een betere Total ATF erin doen, bijv. een Total AT 42 of nog beter een Total FLuide XLD FE. Beide hebben een Dexron III specificatie die opvolgend zijn voor een Dexron II-D specificatie. Dan is het wel het advies om niet alleen 3 liter te verversen, maar alles dus 3x 3liter zodat je 9liter hebt ververst en het filter reinigen. Check of je bij Oldenhage terecht kunt met zijn automaat spoel apparaat voor automaten.
AT 42:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OSzZQLUdHNjQzeUk/edit?pli=1
Heb je het niveau van de ATF al gecheckt? En of er misschien lekkage plaatsvindt? (meestal bij de keerringen van de aandrijfassen of de slangen van/naar de oliekoeler)
Volgende week dinsdag een afspraak bij Oldenhage om de automaat te laten spoelen. Hij was niet erg optimistisch, slippen van de automaat is een slecht signaal. Hij kent vergelijkbare gevallen waarbij het voorlopig weer goed gekomen is, maar het tegendeel ook. Nou ja, proberen maar...
Zo, het spoelen van de automaat is achter de rug. Operatie geslaagd, patiënt overleden... :problem:
De oude olie in de bak zag er nog heel netjes uit, mooi rood. Na het spoelen met Johan een korte proefrit gemaakt en toen schakelde de automaat prima, het zag er hoopvol uit!
Daarna op weg naar m'n werk. Ik was Nieuw Vennep nog niet uit, of het ging behoorlijk mis. Midden op een rotonde was ik ineens alle versnellingen vooruit kwijt... Uit laten rollen en de middenberm op kunnen sturen. Nog een paar keer geprobeerd maar geen versnellingen vooruit beschikbaar, ook niet in 2 of 3. Achteruit deed het wel, maar om nou achteruit verder te gaan rijden, nee... 8)
Eerst Johan gebeld en in overleg met hem de wegenwacht gebeld. Na 10 minuten nog eens gestart en geprobeerd, en zowaar waren de versnellingen weer terug. De wegenwacht afgebeld en omdat ik vlak bij de Hoofdvaart stond, naar Abbenes gereden, omdat ik dat hopelijk met weinig schakelacties zou kunnen bereiken. Bij van der Laan geparkeerd en netjes naar het station gebracht.
Is er nog hoop? Misschien wel. Om te beginnen bleek bij Oldenhage dat de oliepomp in de bak veel te weinig druk levert. Meestal ligt dit aan lekkende pakkingen. Het is wel intern in de bak, maar misschien is dit op te lossen in de auto door de bak open te maken.
Verder is het brein een belangrijke verdachte. Na zo'n uitgebreide oliewissel is het een bekend verschijnsel dat er allerlei vuil vrijkomt dat het brein verstoort. Volgende stap zou dan zijn om het brein te vervangen of schoon te maken.
Later werd ik gebeld door de monteur dat hij een ritje was gaan maken en dat de bak heel goed schakelde. De bak is dus intern niet kapot. Waarschijnlijk gaat het mis zodra de olie op temperatuur is gekomen. Ik blijf dus hoop houden op of lekkage bij de pomp of het brein.
Was het een verstandige actie om de bakolie volledig te laten verversen? Ik was van te voren op de hoogte van het risico. Soms pakt het goed uit en soms niet. In mijn geval het laatste, maar dat weet je pas achteraf. Ik weet in ieder geval zeker dat het ook zonder die oliewissel niet lang meer goed was gegaan. En eigenlijk ging het al helemaal niet meer goed.
Hoe verder? Even een paar nachtjes over slapen. In Engeland zie ik Evert Jan en met hem ga ik een paar opties doorspreken. Komt tijd, komt raad! :)
Mja, we hopen allemaal dat het ons niet overkomt maar op un momento dado is het toch raak natuurlijk...
Je had zelf al een mooie link gepost m.b.t. het reinigen van het brein, eventueel kun je ook een brein overzetten van een andere bak (heb er nog 1 liggen met 150K km under the buckle) of complete baktransplantatie.
Goed, vorige week bericht gekregen dat de automaat echt ter ziele is. So, what to do...?
Ik vind het zonde om zo'n mooie XM af te schrijven. Ik heb er al vrij veel in geïnvesteerd, recent nog laten dintrollen.
Drie opties, die qua kostprijs bij een garage ongeveer gelijk liggen:
1. De bak laten reviseren
2. Een handbak tegen het blok laten schroeven
3. Een andere automaat
Optie 1 ga ik zeker niet doen.
Optie 2 is aantrekkelijk want dan ben ik van het automaatrisico af. Bovendien hoeft een automaat niet per sé van mij.
Optie 3 is ook heel reëel want ik kan een V6 blok met automaat overnemen met weinig km's (110 k) er op. Ik weet uit wiens auto het vandaan komt. De automaat is zelfs nog veel nieuwer, hierop staat een productiedatum van eind jaren '90. De bak heeft maar iets van 50.000 gedraaid.
Optie 2 of 3 dus...
Optie 3 is geen erg moeilijke operatie: huidige combinatie er uit, nieuwe combinatie er in. Een weekend werk. Het is zelfs goed zelf te doen , mits...
- een ruimte beschikbaar
- het juiste gereedschap (o.a. een takel)
- mensen met voldoende sleutelervaring
Zelf ben ik technisch niet incompetent, maar dit is een klus die ver boven alles ligt wat ik ooit gedaan heb. Ik zou het aandurven, maar dan moet wel aan de bovengenoemde voorwaarden zijn voldaan.
Heb je een ruimte waar dit zou kunnen gebeuren en/of wil je me met deze klus helpen, meld je dan bij mij. Dan ga ik kijken of we het kunnen organiseren.
Ga voor t laatste, motor en automaat tegen elkaar laten zitten. Een recht toe-recht aan swap gaat het snelste en dan zelfs dan ga je nog allemaal losse eindjes tegenkomen.
Een handbak conversie kom je altijd vergeten probleempjes tegen en je moet meer overzetten dan je in de 1e instantie altijd denkt (alleen al de bevestiging van je koppelingskabel bijv.). Plus dat je ook je papieren moet laten aanpassen omdat het geen automaat meer is.
Dán lukt het, mits je kan schroeven en gereedschap hebt) wel in een weekend. :)
Helemaal eens met Matthijs. :) JanSr heeft ervaring met de swap en kan je er denk ik wel over vertellen. Denk dat als je ooit een handbak ombouw zou willen doen je dat op een ander blok buiten de auto moet gaan proberen.
Aan die verdeler en rotor is niets verontrustends te zien. Ik zou beginnen met zes verse bougies, eventueel ook bougiekabels. Als het dan niet over is KAN het een haarscheurtje in de verdeelkap of de rotor zijn. Maar heb ik zelf bij vier XM 's V6-12 nog niet meegemaakt.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ga voor t laatste, motor en automaat tegen elkaar laten zitten. Een recht toe-recht aan swap gaat het snelste en dan zelfs dan ga je nog allemaal losse eindjes tegenkomen.
Dit kun je niet weten Matthijs maar de motor met bak komen uit mijn oude 'Gris Dolmen' Het blok heeft van de trekker een knauw gehad dat ik de 1 op 1 swap niet zou aandurven. De auto heeft daarna nooit meer gelopen en ik weet dus ook niet hoe erg e.e.a. er aan toe is. Ik zou sowieso eerst de boel helemaal loshalen om te kijken of je vervelende sporen kunt zien en pas dan de overweging maken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dan zou ik dat spul sowieso links laten liggen als je de staat niet kan garanderen. Want een automaat trek je niet 'ff' uit elkaar om te kijken hoe fris het nog is. Motor eigenlijk idem.
Mark, je hebt dat blok met bak zelf ook gewoon verkocht..
Over de staat, het blok was in geen enkel opzicht geraakt of beschadigd. Blok hing gewoon vrij, ophangpunten waren allen ongeschonden, alles kwam netjes los, er zijn geen scheuren of andere sporen van schade te bekennen... Over de staat zou ik me dan ook geen zorgen maken. Of denk je dat al die blokken die op een sloperij/demontagebedrijf verkocht worden en die de dealer in je auto monteert allemaal komen uit jonge occasions die nog niet eens een krasje hadden?
En wat voor bezwaar moet ik daar in zien dan? Ik zeg alleen dat ik niet zonder na kijken zou swappen.
Daarbij Peter benadert mij met een aantal vragen waarop ik hem een antwoord heb gegeven voor wat ik weet.
En de koper heeft de destijds de foto's en het wrak gezien van de auto waar die uit komt dus......... wat is je punt?
Maar ik zal mij er niet meer mee bemoeien, het is tenslotte ook niet mijn blok meer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja, daar is al het nodige op gezegd in mijn topic........ :|
http://www.xmclub.nl/forum/topic?f=8&t=390&start=345
Tijd voor een update, want hoewel ik een tijdje stil geweest ben, is er qua rijgedrag van m'n V6 weer een hoop te melden! :?
Goed, we waren hier geëindigd toen het "bokkerige" rijgedrag verdwenen was na het plaatsen van nieuwe bougies. Daarna heb ik nog een nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels geplaatst. Alles prima.
Rond half augustus begon het bokken toch weer terug te komen. We waren toen amper 2000 km verder. Omdat ik het ook niet meer wist heb ik haar begin september naar Van der Laan gebracht. Daar is eerst het gasklephuis schoongemaakt en toen dat niet hielp, is de gaskleppotentiometer vervangen. Daarmee was het probleem weer weg! Ze reed weer netjes! :)
Tot enkele weken geleden toch weer wat geschok ontstond. Nee hè, niet weer...! :evil:
Niet zo ernstig, maar toch vervelend. Als ik gas loslaat, valt ze met een schok een eind terug in toeren. Als ik dan weer gas bij geef, dan duurt het even en ineens pakt ze, ook met een schok, weer op. Heel vervelend rijden, vooral in een file. Het gekke is dat het niet altijd optreedt, maar vooral als ze goed warm is geworden na een 30 of 40 km's rijden.
Daarnaast gebeurt er soms iets anders wat niet goed is, namelijk een veel te hoog stationair toerental, zo'n 1500 tot 1800 rpm.
De twee problemen treden nooit tegelijk op, wat ik wel verklaarbaar vind want als ze zo'n hoog stationair toerental draait, dan kan het toerental ook niet met een klap een heel eind terugvallen.
Omdat er al héél véél vervangen is (groene koelwatertemp. sensor, hele ontsteking, gaskleppotmeter) blijven er niet veel verdachten meer over. Volgende stappen in mijn speurtocht zijn:
- stappenmotor schoonmaken (te hoog stat. toerental en veroorzaakt mss ook wel het schokken)
- lambdasensor vervangen (in de geschiedenis van de auto, 140.000 km, kan ik niet vinden dat die vervangen is)
- op zoek naar een draadbreuk (a la Timo's XM)
Zie ik nog dingen over het hoofd?
Valse lucht, slang naar de mapsensor bijv.
Die gaskleppotentiometer, is die vervangen voor nieuw of 2e hands?
Probeer hem anders eens met draaiende motor 1 a 2 mm te verdraaien. Doe je dit te ver gaat je mm lampje branden.
(er zitten n.l. 2 koperbaantjes in waarover een sleepcontact heen en weer gaat) De eerste 1 a 2 mm is vaak zover versleten dat er geen (goed) contact is.
Heeft destijds bij mijn type 1 perfect geholpen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hé!!!
Dit heb ik vrijwel precies hetzelfde gehad!
Kijk maar in mijn topic. Ook van alles verzonnen, ook BasisBix heeft toen nog eens meegekeken, niets gevonden, maar bij mij werkte het volgende als ik weer eens hoge toeren had: Even met mijn rechtervoet het gaspedaal omhoog trekken. Wat ook wel hielp bij hoge toerentallen was om het gas echt ineens los te laten.
Schokkerige bleef altijd wel. Totdat ik op een gegeven moment iets voelde 'losschieten' bij het gaspedaal in de buurt. Sindsdien nooit meer last gehad.
Wat ik denk: Een kleine obstructie in de gaskabel, ergens in de buurt van het pedaal. Daardoor is de kabel nooit helemaal terug naar de echte nulpositie of zo. Klinkt onlogisch maar anders kan ik het ook niet uitleggen. Mij leek het erop dat de eerste micrometer gaspedaal intrappen al een flinke scheut brandstof opleverde, vandaar dat schokkerige.
Maar houdt moed! Het is dus te verhelpen! Alleen weet ik ok niet hoe ;)
En een handtekening!!!!
Oké, zomaar 3 acties aan mijn to-do lijstje toegevoegd. :thumbup:
- checken op valse lucht: slang naar mapsensor (waar zit dat ding?)
- 1 a 2 mm verdraaien gaskleppotentiometer (het is idd geen nieuwe)
- controle gaskabel op vrije loop
- stappenmotor schoonmaken (te hoog stat. toerental en veroorzaakt mss ook wel het schokken)
- lambdasensor vervangen (in de geschiedenis van de auto, 140.000 km, kan ik niet vinden dat die vervangen is)
- op zoek naar een draadbreuk (a la Timo's XM)
Mooi, dat geeft me gelukkig weer wat te doen! :lol:
Nog meer?
Valse lucht komt o.a. voor bij de slang naar de mapsensor (zit aan je schutbord in t midden ) maar is niet beperkt tot alleen dat slangetje.. beetje rondspuiten rondom slangen en pakkingen en als dan de loop veranderd heb je t te pakken.
spuiten met wat?
remreiniger
Vanmiddag met remmenreiniger gesprayd. Valse lucht is het niet, die kan van het lijstje.
Sinds een paar dagen gaat de automaat steeds schokkeriger schakelen en bij een beetje doortrekken slipt hij tussen 3 en 4. Na het slippen schakelt hij met een flinke schok naar 4. Begin van het einde van de automaat?? :cry:
Ik zat even te kijken naar de rekening van de laatste beurt, want toen heb ik nog de bakolie laten verversen (althans, de 3 liter die er uit loopt als je de plug losdraait). Dat was op 15 juni, nu zo'n 1000 km geleden.
Wat me opvalt is dat er ATX op de rekening staat. Ik dacht dat er normaal ATF-2 in de bak moet. Als er echt ATX bij gegooid is, kan dat kwaad?
Total Fluide ATX heeft een Dexron II-D specificatie.
Persoonlijk zou ik een betere Total ATF erin doen, bijv. een Total AT 42 of nog beter een Total FLuide XLD FE. Beide hebben een Dexron III specificatie die opvolgend zijn voor een Dexron II-D specificatie. Dan is het wel het advies om niet alleen 3 liter te verversen, maar alles dus 3x 3liter zodat je 9liter hebt ververst en het filter reinigen. Check of je bij Oldenhage terecht kunt met zijn automaat spoel apparaat voor automaten.
AT 42:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OSzZQLUdHNjQzeUk/edit?pli=1
XLD FE:
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5OZHdjYmdMNEdUWFE/edit
Balen Peter dat klinkt niet goed :thumbdown:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb je het niveau van de ATF al gecheckt? En of er misschien lekkage plaatsvindt? (meestal bij de keerringen van de aandrijfassen of de slangen van/naar de oliekoeler)
Ja, niveau heb ik gecheckt. Is goed.
Volgende week dinsdag een afspraak bij Oldenhage om de automaat te laten spoelen. Hij was niet erg optimistisch, slippen van de automaat is een slecht signaal. Hij kent vergelijkbare gevallen waarbij het voorlopig weer goed gekomen is, maar het tegendeel ook. Nou ja, proberen maar...
Fingers crossed, Peter! :wink:
Zo, het spoelen van de automaat is achter de rug. Operatie geslaagd, patiënt overleden... :problem:
De oude olie in de bak zag er nog heel netjes uit, mooi rood. Na het spoelen met Johan een korte proefrit gemaakt en toen schakelde de automaat prima, het zag er hoopvol uit!
Daarna op weg naar m'n werk. Ik was Nieuw Vennep nog niet uit, of het ging behoorlijk mis. Midden op een rotonde was ik ineens alle versnellingen vooruit kwijt... Uit laten rollen en de middenberm op kunnen sturen. Nog een paar keer geprobeerd maar geen versnellingen vooruit beschikbaar, ook niet in 2 of 3. Achteruit deed het wel, maar om nou achteruit verder te gaan rijden, nee... 8)
Eerst Johan gebeld en in overleg met hem de wegenwacht gebeld. Na 10 minuten nog eens gestart en geprobeerd, en zowaar waren de versnellingen weer terug. De wegenwacht afgebeld en omdat ik vlak bij de Hoofdvaart stond, naar Abbenes gereden, omdat ik dat hopelijk met weinig schakelacties zou kunnen bereiken. Bij van der Laan geparkeerd en netjes naar het station gebracht.
Is er nog hoop? Misschien wel. Om te beginnen bleek bij Oldenhage dat de oliepomp in de bak veel te weinig druk levert. Meestal ligt dit aan lekkende pakkingen. Het is wel intern in de bak, maar misschien is dit op te lossen in de auto door de bak open te maken.
Verder is het brein een belangrijke verdachte. Na zo'n uitgebreide oliewissel is het een bekend verschijnsel dat er allerlei vuil vrijkomt dat het brein verstoort. Volgende stap zou dan zijn om het brein te vervangen of schoon te maken.
Later werd ik gebeld door de monteur dat hij een ritje was gaan maken en dat de bak heel goed schakelde. De bak is dus intern niet kapot. Waarschijnlijk gaat het mis zodra de olie op temperatuur is gekomen. Ik blijf dus hoop houden op of lekkage bij de pomp of het brein.
Was het een verstandige actie om de bakolie volledig te laten verversen? Ik was van te voren op de hoogte van het risico. Soms pakt het goed uit en soms niet. In mijn geval het laatste, maar dat weet je pas achteraf. Ik weet in ieder geval zeker dat het ook zonder die oliewissel niet lang meer goed was gegaan. En eigenlijk ging het al helemaal niet meer goed.
Hoe verder? Even een paar nachtjes over slapen. In Engeland zie ik Evert Jan en met hem ga ik een paar opties doorspreken. Komt tijd, komt raad! :)
Mja, we hopen allemaal dat het ons niet overkomt maar op un momento dado is het toch raak natuurlijk...
Je had zelf al een mooie link gepost m.b.t. het reinigen van het brein, eventueel kun je ook een brein overzetten van een andere bak (heb er nog 1 liggen met 150K km under the buckle) of complete baktransplantatie.
Oeffff... Peter, dat zijn geen fijne berichten!
Goed, vorige week bericht gekregen dat de automaat echt ter ziele is. So, what to do...?
Ik vind het zonde om zo'n mooie XM af te schrijven. Ik heb er al vrij veel in geïnvesteerd, recent nog laten dintrollen.
Drie opties, die qua kostprijs bij een garage ongeveer gelijk liggen:
1. De bak laten reviseren
2. Een handbak tegen het blok laten schroeven
3. Een andere automaat
Optie 1 ga ik zeker niet doen.
Optie 2 is aantrekkelijk want dan ben ik van het automaatrisico af. Bovendien hoeft een automaat niet per sé van mij.
Optie 3 is ook heel reëel want ik kan een V6 blok met automaat overnemen met weinig km's (110 k) er op. Ik weet uit wiens auto het vandaan komt. De automaat is zelfs nog veel nieuwer, hierop staat een productiedatum van eind jaren '90. De bak heeft maar iets van 50.000 gedraaid.
Optie 2 of 3 dus...
Optie 3 is geen erg moeilijke operatie: huidige combinatie er uit, nieuwe combinatie er in. Een weekend werk. Het is zelfs goed zelf te doen , mits...
- een ruimte beschikbaar
- het juiste gereedschap (o.a. een takel)
- mensen met voldoende sleutelervaring
Zelf ben ik technisch niet incompetent, maar dit is een klus die ver boven alles ligt wat ik ooit gedaan heb. Ik zou het aandurven, maar dan moet wel aan de bovengenoemde voorwaarden zijn voldaan.
Heb je een ruimte waar dit zou kunnen gebeuren en/of wil je me met deze klus helpen, meld je dan bij mij. Dan ga ik kijken of we het kunnen organiseren.
Alvast bedankt voor het meedenken! :)
Ga voor t laatste, motor en automaat tegen elkaar laten zitten. Een recht toe-recht aan swap gaat het snelste en dan zelfs dan ga je nog allemaal losse eindjes tegenkomen.
Een handbak conversie kom je altijd vergeten probleempjes tegen en je moet meer overzetten dan je in de 1e instantie altijd denkt (alleen al de bevestiging van je koppelingskabel bijv.). Plus dat je ook je papieren moet laten aanpassen omdat het geen automaat meer is.
Dán lukt het, mits je kan schroeven en gereedschap hebt) wel in een weekend. :)
Helemaal eens met Matthijs. :) JanSr heeft ervaring met de swap en kan je er denk ik wel over vertellen. Denk dat als je ooit een handbak ombouw zou willen doen je dat op een ander blok buiten de auto moet gaan proberen.
Aan die verdeler en rotor is niets verontrustends te zien. Ik zou beginnen met zes verse bougies, eventueel ook bougiekabels. Als het dan niet over is KAN het een haarscheurtje in de verdeelkap of de rotor zijn. Maar heb ik zelf bij vier XM 's V6-12 nog niet meegemaakt.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
JanSr, volgens mij reageer je nu op de foto's op de 1e pagina van dit draadje. Dat speelde vorig jaar.
Waar het nu over gaat is het wisselen van blok en bak.
Heb jij daar ervaring mee?
Dit kun je niet weten Matthijs maar de motor met bak komen uit mijn oude 'Gris Dolmen' Het blok heeft van de trekker een knauw gehad dat ik de 1 op 1 swap niet zou aandurven. De auto heeft daarna nooit meer gelopen en ik weet dus ook niet hoe erg e.e.a. er aan toe is. Ik zou sowieso eerst de boel helemaal loshalen om te kijken of je vervelende sporen kunt zien en pas dan de overweging maken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dan zou ik dat spul sowieso links laten liggen als je de staat niet kan garanderen. Want een automaat trek je niet 'ff' uit elkaar om te kijken hoe fris het nog is. Motor eigenlijk idem.
Ja, ik zie het!.
Inderdaad ervaring mee. Ik sluit me geheel bij Matthijs aan.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Mark, je hebt dat blok met bak zelf ook gewoon verkocht..
Over de staat, het blok was in geen enkel opzicht geraakt of beschadigd. Blok hing gewoon vrij, ophangpunten waren allen ongeschonden, alles kwam netjes los, er zijn geen scheuren of andere sporen van schade te bekennen... Over de staat zou ik me dan ook geen zorgen maken. Of denk je dat al die blokken die op een sloperij/demontagebedrijf verkocht worden en die de dealer in je auto monteert allemaal komen uit jonge occasions die nog niet eens een krasje hadden?
En wat voor bezwaar moet ik daar in zien dan? Ik zeg alleen dat ik niet zonder na kijken zou swappen.
Daarbij Peter benadert mij met een aantal vragen waarop ik hem een antwoord heb gegeven voor wat ik weet.
En de koper heeft de destijds de foto's en het wrak gezien van de auto waar die uit komt dus......... wat is je punt?
Maar ik zal mij er niet meer mee bemoeien, het is tenslotte ook niet mijn blok meer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's